Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@09:37:50 GMT

گنج‌های پنهان

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۸۵۳۱

گنج‌های پنهان

«ایرانی‌ها سه‌ برابر مردم جهان زباله تولید می‌کنند. ارزش اقتصادی این زباله‌ها چیزی معادل ۴‌درصد نفت کشور است. محسن طباطبایی مزدآبادی، دبیر کل انجمن اقتصاد شهری می‌گوید: «تنها حدود ۴‌ هزار میلیارد تومان برنج، نان و گندم به زباله مردم ایران می‌رود. جالب است بدانید به دلیل عدم‌ تفکیک مناسب زباله، پارسال چیزی حدود ۲۵‌ هزار تن زباله وارد کشور شده است!»

به گزارش ایسنا، شهروندآنلاین نوشت: «زباله‌ای که در بسیاری از کشورها حکم طلای کثیف دارد، در ایران حاصلی جز هزینه نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» محسن طباطبایی مزدآبادی، دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با انتقاد از نبود فرآیند مدیریت پسماند در ایران، می‌گوید: «حداقل ۱۰‌درصد درآمد مدیریت شهری می‌تواند از محل مدیریت پسماند باشد.» او که معتقد است فرهنگ‌سازی به‌تنهایی نمی‌تواند به کاهش تولید زباله در ایران منجر شود، ادامه داد: «دولت و دستگاه‌های متولی باید به ازای کاهش تولید زباله سهام تشویقی برای مردم در بازار سرمایه در نظر بگیرند تا این‌گونه انگیزه مدیریت پسماند در کشور بیشتر شود.»

تخفیف برای دارندگان کیسه‌های پارچه‌ای

«با کیسه پارچه‌ای به خرید بیایید، از ما تخفیف بگیرید.» این جمله‌ای است که این روزها بر سردرِ برخی از سوپرمارکت‌ها و میوه‌فروشی‌های تهران نصب شده است. در حالی برخی از کسبه در تهران سعی می‌کنند انگیزه استفاده از کیسه‌های نایلونی را کمتر کنند که آمارهای سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد هر ایرانی سالانه در حدود ۸ کیلوگرم پلاستیک مصرف می‌کند که متوسط عمر هر کدام از آنها ۱۲ دقیقه است. علاوه بر کیسه، شهروندان و صنایع بزرگ روزانه هزاران‌هزار قوطی پلاستیکی و دیگر مواد پلیمری مصرف می‌کنند ولی سازمان‌های متولی محیط زیست، صنایع بازیافت و… در این موضوع هیچ استرات‍ژی عملی ندارند.

محسن طباطبایی مزدآبادی، دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران که معتقد است زباله به معنای واقعی طلای کثیف است، می‌گوید: «در کشورهای پیشرفته‌ای همچون سوئد یا ژاپن جمع‌آوری زباله یکی از کدهای اصلی درآمدی محسوب می‌شود اما در کلانشهری همچون تهران این طلای کثیف چیزی جز هزینه برای دستگاه‌های متولی نیست و درآمد حاصل از مدیریت پسماند حتی هزینه‌های ناشی از جمع‌آوری زباله را هم پوشش نمی‌دهد.»

به باور این مقام مسئول، با توجه به حجم زباله‌ای که در ایران تولید می‌شود، حداقل ۱۰‌درصد درآمد مدیریت شهری می‌تواند از محل مدیریت پسماند باشد و حداقل هزینه‌های خدمات شهری در این حوزه را جبران کند.

سهم ۳۰‌درصدی دستگاه‌های دولتی از تولید زباله

آخرین آمار سازمان مدیریت پسماند شهر تهران نشان می‌دهد میزان تولید زباله در پایتخت در مقایسه با آمار قبلی حدود یک‌‌ هزار تن در روز کاهش پیدا کرده و به هشت‌هزار و ۴۰۰ تن رسیده است. با وجود این کاهش، هنوز هم سرانه تولید زباله در تهران در مقایسه با متوسط جهانی بسیار بالاست. در حالی‌ که مردم دنیا به‌طور میانگین روزانه ۳۵۰ گرم زباله تولید می‌کنند، این رقم برای تهرانی‌ها حدود یک کیلوگرم گزارش شده است. طباطبایی مزدآبادی البته معتقد است تولید زباله در ایران لزوما توسط شهروندان صورت نمی‌گیرد و دستگاه‌های دولتی سهم بالایی از آن را به خود اختصاص داده‌اند. او با بیان این‌ که حدود ۴ تا ۱۰‌میلیون کارمند مستقیم و غیر مستقیم و پیمانکاری در کشور وجود دارد، ادامه داد: «حدود ۳۰‌درصد زباله‌ای که در کشور تولید می‌شود، مربوط به همین دستگاه‌های دولتی و عمومی است که متاسفانه برنامه‌ای برای مدیریت و کاهش آن وجود ندارد.»

او که معتقد است دستگاه‌های متولی تحقیقات جامعی درباره میزان برگشت سرمایه مدیریت پسماند در کشور انجام نداده‌اند، گفت: «این در حالی است که این بخش خود می‌تواند یکی از سرفصل‌های درآمدی در دستگاه‌های مختلف باشد.»

کاهش ۲۵ تا ۳۰‌درصدی زباله با تفکیک در خانه

در حالی سالانه هزاران‌ میلیارد تومان برای جمع‌آوری زباله در کلا‌نشهرها و شهرهای متوسط و کوچک هزینه می‌شود که صدرالدین علیپور، مدیر کل محیط‌ زیست توسعه پایدار شهرداری تهران می‌گوید: «با مدیریت صحیح پسماند می‌توان ۲۰ تا ۳۰‌درصد این هزینه را برگرداند و آن را برای پاکیزگی و آبادانی شهر به کار برد.»

او با اشاره به ارزش افزوده بالای بازیافت زباله، ادامه می‌دهد: «اگر زباله‌ها به‌صورت تفکیک‌شده از خانه‌های مردم بیرون بیاید نه‌تنها ۲۵ تا ۳۰‌درصد حجم زباله‌های ما کاهش می‌یابد، بلکه بازیافت پلاستیک، کاغذ، شیشه و فلزات ارزش اقتصادی خوبی از نظر ارزش افزوده و اشتغال برای ما خواهد داشت.»

۳.۸‌هزار‌میلیارد تومان برنج و گندم  بیرون می‌ریزیم

کاهش دورریز مواد غذایی از دیگر راهکارهای کاهش زباله در ایران است که دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به آن اشاره می‌کند. او با بیان این‌ که ایرانی‌ها هر‌ سال به اندازه یک ماه یارانه نقدی کل جمعیت کشور، برنج، گندم و نان بیرون می‌ریزند، ارزش این دورریز را ۳‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: «دورریز مواد غذایی در ایران که چیزی حدود ۳۵‌میلیون تن برآورد شده، معادل دورریز مواد غذایی ۱۰ کشور اروپایی است. جالب است که بدانید کل دورریز اتحادیه اروپا سالانه تنها ۹۰‌میلیون تن است. این آمارها به خوبی نشان می‌دهد که یکی از راه‌های اصلی کم‌کردن زباله، اقدامات فرهنگی است. البته باید توجه داشت فرهنگ‌سازی به تنهایی نمی‌تواند در مدیریت پسماند موثر باشد و باید این احساس در مردم ایجاد شود که تفکیک زباله برای آنها نفع اقتصاد به همراه خواهد داشت.»

طباطبایی مزدآبادی همچنین پیشنهاد می‌کند که به ازای کاهش تولید زباله، سهام تشویقی برای مردم در بازار سرمایه در نظر گرفته شود. این‌ که فقط بگوییم تولید زباله به محیط ‌زیست کشور آسیب می‌زند و خطرات زیادی برای نسل آینده دارد به تنهایی کافی نیست اما اگر قرار باشد یک بسته تشویقی برای مردم در نظر گرفته شود، به نوعی ما شهروندی اقتصادی را تربیت می‌کنیم.

سه برابر جهان زباله تولید می‌کنیم اما باز هم وارد می‌کنیم

بر اساس گزارش‌ها سالانه بیش از ۱۷۷‌هزار تن پلاستیک در ایران تولید می‌شود؛ یعنی ۴‌درصد از نفت تولیدشده در کشور صرف تولید مواد پلاستیکی می‌شود و حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰‌سال طول می‌کشد تا این مواد پلاستیکی تجزیه و نابود شود. اما واردات ۲۵‌هزار تن زباله برای کارخانه‌های بازیافت در‌ سال گذشته نشان می‌دهد که شرایط نگران‌کننده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. آمارهای اعلامی از طرف علیپور نشان می‌دهد که در بهترین حالت حدود ۲۰‌درصد از ۸‌هزار تن زباله که در تهران جمع‌آوری می‌شود، تفکیک و بازیافت می‌شود.

مقیمی اصل، رئیس سابق اتحادیه نایلون و پلاستیک درباره واردات زباله به شهروندآنلاین می‌گوید: «مواد خام کارخانه‌های بازیافت پسماند است و کارخانه‌ها برای تهیه این مواد از روی استیصال به واردات روی آورده‌اند.»

او با اشاره به سهم پایین بازیافت زباله در اقتصاد ایران ادامه داد: «آمارها نشان می‌دهد که تولید زباله در ایران سه برابر استاندارد جهانی است؛ با وجود این به جای این‌ که پلاستیک‌ کهنه و آشغال‌‌های خشک را از مردم خودمان بخریم و در بازیافت استفاده کنیم، اقدام به خرید و واردات پلاستیک‌ کهنه از عراق می‌کنیم. دلیل این وضعیت آن است که در ایران زباله‌های خشک ازجمله پلاستیک‌ها به درستی به دست صنایع بازیافت داخل کشور نمی‌‌رسد و ما مجبور می‌شویم که از کشور همسایه آشغال وارد کنیم.»

۲۰‌درصد زباله‌های تهران و ۷‌درصد زباله‌های کشور بازیافت می‌شوند

آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، تنها ۷‌درصد زباله تولیدشده در کشور بازیافت می‌شود؛ در حالی ‌که متوسط جهانی بازیافت زباله چیزی حدود ۷۰‌درصد است. از آن‌جا که بازیافت زباله‌های کاغذی با جلوگیری از قطع درختان به محیط‌ زیست کمک می‌کند اما کمبود فعالیت در این زمینه از یک‌سو و دفن غیر بهداشتی زباله‌ها از سوی دیگر موجب شده است که محیط‌ زیست بشدت تهدید شود؛ در واقع از این فرصت در کشور نه‌تنها استفاده‌ای نشده است بلکه این موضوع به تهدیدی تبدیل شده است که چالش‌های فراوانی را در سطوح مختلف به ارمغان آورده است. این در حالی است که کشورهای پیشرفته دنیا با مدیریت پسماند مناسب این معضل را حل کرده‌اند؛ به ‌طور نمونه در استرالیا ۷۰‌درصد زباله دفن و ۳۰‌درصد بازیافت می‌شود، در ژاپن تنها ۳‌درصد دفن، ۱۷‌درصد بازیافت مواد و ۷۴‌درصد بازیافت انرژی می‌شود و در سوییس یک‌درصد دفن، ۳۳‌درصد بازیافت مواد، ۵۰‌درصد بازیافت انرژی و ۱۶‌درصد کمپوست از زباله‌ها تولید می‌شود.

ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در ایران

حالا برخی از کشورها برای کاهش خسارت بالای ناشی از استفاده از کیسه‌های پلاستیکی به محیط زیست، استفاده از این کیسه‌ها را ممنوع اعلام کرده‌اند. برخی کشورها هم سعی دارند تا با وضع مالیات سنگین برای فروشندگان کیسه‌های پلاستیکی، محیط ‌زیست خود را از گزند این زباله‌ها در امان نگه دارند. با وجود تمام اینها تنها در کشور ما سالانه حدودا ۱۸۵‌هزار تن پلاستیک تولید می‌شود و از این منظر جزو ۱۰ کشور پرمصرف ظروف یکبار مصرف در دنیا هستیم. حالا مدیر کل سازمان پسماند محیط ‌زیست شهرداری تهران می‌گوید: «طرحی در هیأت دولت در رابطه با اعمال محدودیت و وضع قوانین سختگیرانه برای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در حال بررسی است.»

البته این خبر خوشحال‌کننده در شرایطی اعلام شد که هیچ زمانی برای اجرا یا حتی تصویب این قانون اعلام نشده است و مشخص نیست که قرار است چه زمانی حفاظت از محیط‌ زیست در ایران قانونی شده و با جدیت بیشتری پیگیری شود. علیپور البته تأکید می‌کند که اگر قوانین فقط بر روی کاغذ باشد، خاصیت بازدارندگی ندارد؛ اما اگر قوانین را اجرا کنند مثلا جرایمی برای ریختن زباله پلاستیکی در طبیعت برای مردم در نظر بگیرند که البته نوعی فرهنگسازی را هم به دنبال خودش داشته باشد، موثر خواهد بود.

لیوان یک‌ بار مصرف کاغذی یا ظروف گیاهی نداریم

«فلان کیسه‌ها یا ظرف یک‌ بار مصرف با محیط‌ زیست سازگار است و در طبیعت جذب می‌شود.» اینها تنها بخشی از ادعاهایی است که مدیرکل سازمان مدیریت پسماند تهران به درستی آن تردید دارد و می‌گوید: «به راستی اگر این ادعاها درست بود، کشورهای اروپایی که اتفافا تکنولوژی خیلی خوبی هم در این زمینه دارند، به جای سیاست‌های تشویقی یا تنبیهی بیشتری روی تولید مواد پلاستیکی سازگار با محیط ‌زیست تمرکز می‌کردند.»

رئیس سابق اتحادیه نایلون و پلاستیک هم در این‌باره می‌گوید که برخی برای سوءاستفاده و جذب بیشتر مشتری چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند؛ به ‌عنوان مثال گفته می‌شود که لیوان‌های یک‌بارمصرف کاغذی ضرر کمتری برای محیط‌ زیست دارد. این در حالی است که این لیوان‌ها کاغذی نیست و بیش از ۸۵‌درصد آن از مواد پلیمری تشکیل شده است. یا برخی می‌گویند که این ظروف یک‌بارمصرف گیاهی هستند؛ هیچ‌کدام از این ادعاها درست نیست.

او با اشاره به سودآوری بالای صنعت بازیافت گفت: «به‌ عنوان مثال چین که بزرگترین واردکننده زباله جهان است، سالانه چیزی حدود ۴۰‌میلیارد دلار از بازیافت زباله درآمدزایی می‌کند. این در حالی است که در کشور نه‌تنها میزان درآمد ناشی از بازیافت بسیار ناچیز است، بلکه به گفته مسئولان هزینه جمع‌آوری زباله و تفکیک آن تنها در تهران چیزی حدود ۸۰۰‌میلیارد تومان برآورد شده است.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زباله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۸۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های غربی به دنبال پنهان کردن شکست اسرائیل هستند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  یک کارشناس نظامی پاکستانی با قدردانی و حمایت از عملیات حساب شده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران بر علیه رژیم صهیونسیتی گفت: رسانه‌های اسرائیلی و سایر کشور‌های غربی به دنبال جلوگیری از توجهات جامعه جهانی نسبت به شکست مفتضحانه نظامی اسرائیل در مقابل حملات موشکی و پهپادی ایران هستند.
«ژنرال عبدالقیوم خان» کارشناس نظامی و سناتور سابق پاکستانی در یک برنامه تلویزیونی در شبکه «آج نیوز» با ارائه تحلیلی جامع از اهمیت استراتژیک عملیات «وعده صادق» گفت: ایران با پاسخ دادن به اقدامات تروریستی، قانون شکنی‌ها و جنایات اسرائیل که بسیار ضروری بود به جایگاه بین المللی خود تقویت بخشید.
وی افزود: عملیات ایران بر علیه اسرائیل بزرگترین عملیات پهپادی و موشکی در جهان است که طی آن برای اولین بار بطور قاطع و شجاعانه مستقیما از خاک یک کشور مسلمان به رژیم صهیونسیتی حمله شده است.
ژنرال عبدالقیوم تاکید کرد: رسانه‌های اسرائیلی و غربی سعی می‌کنند با کم‌نشان دادن تلفات و خسارات این عملیات، شکست نظامی اسرائیل در مقابل ایران به عنوان پرچمدار جبهه مقاومت در مقابل اتحاد کشور‌های قدرتمند غربی حامی این رژیم اشغالگر را بپوشانند.
وی از جامعه جهانی خواست تا با جلوگیری از ماجراجویی احمقانه اسرائیل که بدون شک با پاسخ سخت‌تر ایران مواجه خواهد شد، از گسترش تنش‌ها در منطقه جلوگیری کرده و همچنین برای توقف جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه به عنوان مهمترین عامل نا امنی و تهدید صلح جهانی تلاش کنند.

دیگر خبرها

  • قامت‌هایی که خم می‌شوند؛ دستانی که غبار از چهره شهر می‌زداید
  • معابر شهر تبریز پنج هزار و ۳۸۳ باکس زباله دارد
  • رسانه‌های غربی به دنبال پنهان کردن شکست اسرائیل هستند
  • بازیافت آجر و مواد نسوز در صنعت فولاد
  • به پلاستیک بگو نه!
  • سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور ۷ درصد است
  • «نوماند» سد راه یا بازوی پنهان مافیای زباله؟!
  • تصاویر عروسی‌هایی که منبع تولید برق می‌شوند
  • حل مشکل آب شرب و زباله در رامسر اولویت است
  • مهاجرت پنهان در صنعت بازی سبب از دست دادن نیروهای متخصص است