Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-18@23:46:26 GMT

ادامه وضعیت شمال سوریه داعش را زنده می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۸۶۲۰

ادامه وضعیت شمال سوریه داعش را زنده می‌کند

اوضاع و احوال منطقه اصلاً خوب نیست. سر را هر سو که برگردانی جنگ است و تنش. تازه‌ترین درگیری را، اما اردوغان به راه انداخته است. چهارشنبه گذشته بود که ارتش ترکیه را وارد خاک سوریه کرد و مقابل کرد‌های منطقه قرار گرفت.

به گزارش «آزادی»، آن‌طور که سازمان ناظر بر حقوق بشر سوریه گزارش داده است، تاکنون صد و چهار نفر از کرد‌ها کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تنها زیان حمله ترکیه نبوده است و گفته می‌شود که از صبح یک‌شنبه حدود هشت‌صد تن از خارجی‌های مرتبط با داعش که در اردوگاه‌های شمال شرق سوریه نگهداری می‌شوند، از این فرصت بهره جست و گریخته‌اند. نیرو‌های دموکراتیک سوریه که توسط کرد‌ها کنترل می‌شوند هم پیش‌تر تهدید کرده بودند که در صورت ادامه حملات ترکیه به نگهداری از مظنونین عضویت در داعش ادامه نمی‌دهند.


قاعدتاً در این شرایط ایران به عنوان کشور همسایه که از قضا با همه طرف‌های درگیری رابطه خوبی دارد، می‌تواند در فرونشاندن آتش مؤثر باشد. از همین روست که محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پیشنهاد میانجی‌گری را مطرح کرده است. البته برخی از کارشناسان معتقدند که ایران می‌تواند و باید نقشی فراتر از میانجی‌گری داشته باشد. مثلاً جلال جلالی‌زاده نماینده سنندج در مجلس ششم معتقد است که ایران می‌تواند از این فرصت به نفع خود و در راستای همراه کردن افکار عمومی کرد‌ها با ایران و بر علیه سیاست‌های ترامپ استفاده کند.


جلالی‌زاده در گفتگویی با «آزادی» به تشریح ریشه‌های درگیری در شمال سوریه پرداخت و گفت: «به نظر من تحولات اخیر سوریه ریشه در سال‌های گذشته دارد. به‌هرحال کرد‌ها بعد از سال‌ها تحت سلطه و سیطره استبداد بودن، امروز به وضعیتی رسیده‌اند که می‌توانند خودشان را در شمال سوریه اداره کنند و این قطعاً در وضعیت کرد‌های ترکیه بی‌تاثیر نیست. روشن است که اردوغان این را برنمی‌تابد و برای همین تلاش می‌کند که آرامش را در شمال سوریه برهم زند».


وی با اشاره به این‌که «وضعیت در شمال سوریه خیلی پیچیده است» گفت: «گروه‌های مختلف مخالف اسد و گروه‌های وابسته به کشور‌های مختلف در این منطقه مستقر شده‌اند. فقط این نیست و حضور گروه‌های بسیاری از پناهندگان سوری در ترکیه و جوار مرز‌های ترکیه نیز وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند. این را هم در نظر داشته باشید که اردوغان طی چند سال گذشته عملاً شکست خورده و نتوانسته گروه‌های حامی خود را سامان‌دهی کند. در مذاکرات پشت‌پرده با آمریکا و روسیه نیز موفق نبوده است. شکست سیاست‌های اردوغان از یک سو و وضعیت سیاست داخلی ترکیه که نمونه آن شکست اردوغان در شهر‌های بزرگ مثل استانبول و آنکارا است نشان می‌دهد که او برای جلب اعتماد عمومی و تحریک احساسات پان‌ترکیسم نیازمند انجام یک اقدام خاص است.»


این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: «از طرف دیگر ترکیه احساس می‌کند که می‌تواند با اسکان عرب‌های مخالف سوریه در مرز ترکیه یک دیوار حائل بین کرد‌های سوریه و ترکیه ایجاد کند و از بار مشکلات خود بکاهد.» وی تاکید کرد: «آتشی که اردوغان روشن کرد، اگر با تصمیمات عاقلانه بین‌المللی همراه نشود، خاموش شدنی نیست. یعنی هم مبارزات کرد‌ها ادامه می‌یابد و هم افراد داعش که در زندان کرد‌ها هستند، فرار می‌کنند و دوباره تشکیل گروه می‌دهند و مسئله داعش در خاورمیانه زنده می‌شود.»


جلالی‌زاده درباره نقشی که کشور‌های منطقه می‌توانند در خاموش کردن این آتش ایفا کنند، نیز گفت: «اتحادیه عرب با حمله ترکیه مخالف بود. برخی کشور‌های دیگر هم ابراز مخالفت کردند. اما ایران می‌تواند بیش از همه مؤثر باشد. نقش ایران در پایان دادن به این درگیری بسیار پررنگ است. ایران از نظر فرهنگی و تاریخی نقاط مشترک بسیاری با کرد‌ها دارد. روابط محکمی با سوریه و مناسبات حسنه‌ای هم با اردوغان دارد. با تکیه بر این روابط می‌تواند روی همه طرفین اثرگذار باشد و آن‌ها را پای میز مذاکره آورد و به مسئله فیصله دهد.»


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن ابراز امیدواری نسبت به این‌که ایران در این برهه تاریخی نسبت به مسائل و ناآرامی‌های منطقه نقش‌آفرینی مؤثر و مثبتی داشته باشد، گفت: «قطعاً این ناآرامی‌ها روی همه منطقه تاثیر منفی دارد و انتظار می‌رود که مسئولان ایرانی در این خصوص دخالت کرده و تلاش کنند که هم کرد‌ها را از آوارگی و دربه‌دری نجات دهند و هم افکار عمومی جهان که بر ضد حمله ترکیه است را با خود همراه کنند.»


وی خاطرنشان کرد: «باتوجه به این‌که در این خصوص بحث پیمان‌شکنی آمریکا و ترامپ هم مطرح است؛ ایران می‌تواند از این موضوع که افکار عمومی دنیا علیه ترامپ تحریک شده به نفع خود استفاده کرده و این موقعیت را به چشم فرصتی برای همراه کردن کل کرد‌های خاورمیانه با ایران و بر علیه سیاست‌های ترامپ ببیند.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: پیاده روی اربعین آمدنیوز روح الله زم نفتکش SABITI سوریه ترکیه ایدز چنار محمودی جام جهانی والیبال تابناک جلالی زاده داعش اردوغان شمال سوریه پیاده روی اربعین آمدنیوز روح الله زم نفتکش SABITI سوریه ترکیه ایدز چنار محمودی جام جهانی والیبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۸۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنیه به ترکیه می‌رود

شبکه المیادین از سفر قریب الوقوع رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به ترکیه خبر داد.

به گزارش مشرق، شبکه المیادین اعلام کرد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پایان هفته آینده برای دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به این کشور سفر می کند.

این در حالی است که اردوغان امروز در اظهاراتی گفته بود تا زمانی که عمر دارد به حمایت از مساله فلسطین ادامه خواهد داد.

هنوز جزئیات بیشتری از برنامه سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به ترکیه منتشر نشده است.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • اردوغان: کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن!
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • هنیه به ترکیه می‌رود
  • هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان
  • اردوغان: اسرائیل به دنبال ایجاد یک درگیری منطقه ای است/ کشورهایی که در مورد حمله به کنسولگری ایران سکوت کردند، برای حمایت از اسرائیل به میدان آمدند
  • اردوغان: نتانیاهو مسئول درگیری‌های منطقه است
  • اردوغان: نتانیاهو مسئول تمام درگیری‌های منطقه است
  • حمایت قاطع اردوغان از ایران | اسرائیل صبر ایرانی ها را لبریز کرد
  • اردوغان: اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
  • بررسی تنش اخیر ایران و اسرائیل در کابینه اردوغان