Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین پور با بیان اینکه ۵۰ میلیارد تومان برای آب عشایر خراسان جنوبی پیش بینی شده است،گفت: اگر این اعتبار به موقع تخصیص پیدا کند قطعا میزان آب شرب بهداشتی این جامعه به ۹۰ درصد می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسین حسین پور» امروز دوشنبه (22 مهر) در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: خراسان جنوبی چهارمین استان عشایری کشور است و 81 هزار نفر و 13 درصد از جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه هفت درصد از جمعیت عشایری کشور در این استان سکونت دارند، افزود: شغل اصلی عشایر استان دامپروری به شکل کاملا سنتی است و عشایر استان در قالب 58 طایفه مستقل کوچ درون استانی دارند و 80 درصد از عشایر استان در مناطق مرزی مستقر هستند.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون و 200 هزار راس دام سبک و سنگین در اختیار عشایر استان قرار دارد، ادامه داد: 25 درصد از تولیدات صنایع دستی و 30 درصد تولیدات دامی و 40 درصد از مراتع استان در اختیار جامعه عشایری استان قرار گرفته است.

 

حسین پور با توجه به اینکه عشایر در خراسان جنوبی سالانه بیش از 6 هزار تن گوشت قرمز و 9 هزار تن فرآورده های لبنی تولید می کنند، گفت: همه دستگاه های اجرایی موظف هستند که به همان میزانی که در شهرها خدمات ارائه می دهند باید به جامعه عشایری نیز خدمات ارائه دهند.

 

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی به موضوع آبرسانی به جامعه عشایر استان اشاره کرد و افزود: آب مایه حیات است و حدود 55 درصد از جمعیت عشایری استان از آب شرب بهداشتی برخوردار هستند و آب رسانی به 45 درصد دیگر توسط تانکر ها انجام می شود.

 

وی در ادامه بیان کرد: حدود 20 دستگاه تانکر در اختیار داریم که روزانه به طور متوسط 500 تا 600 مترمکعب آب به 580 نقطه جغرافیای عشایری استان آب رسانی سیار انجام می دهند و کار بسیار سنگینی است.

 

حسین پور با اشاره به اینکه امیدواریم تا پایان سال جاری درصد برخورداری جامعه عشایری استان از آب شرب بهداشتی به 70 درصد برسد، ادامه داد: طی مصوباتی که در روز ملی روستا و عشایر داشتیم اعتباری بالغ بر 50 میلیارد تومان برای موضوع آب جامعه عشایری استان در سال آینده پیش بینی شده است که اگر به موقع تخصیص پیدا کند پیش بینی می کنیم که میزان دسترسی به آب شرب بهداشتی این جامعه به بالای 90 درصد برسد.

 

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به مرمت ایل راه های عشایری استان گفت: در خراسان جنوبی 7 هزار کیلومتر ایل راه داریم و سالانه 2 الی 3 بار کار تیغ زنی را در این راه ها انجام می دهیم و بحث مرمت قنوات عشایری را نیز داریم که سال گذشته 40 مورد بازسازی شدند.

 

وی با توجه به اینکه 11 تشکل عشایری در استان داریم، افزود: در سال گذشته 39 هزار تن نهاده‌های دامی از جمله جو، کنسانتره و سبوس در بین جمعیت عشایری استان داشتیم و 8هزار و 833 تن نیز آرد توزیع کردیم و به دنبال این هستیم تا عشایر با قیمت شهری بتوانند نفت سفید مصرف کنند.

 

حسین پور در خصوص بهبود معیشت جامعه عشایری بیان کرد: هفت برنامه در سطح ملی تعریف شده که از این تعداد پنج برنامه قابلیت اجرایی شدن در استان داشته است و از این برنامه ها می توان به موضوعات تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز و توسعه حوزه دام و دامپروری عشایر اشاره کرد.

 

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته 35 میلیارد تومان تسهیلات به جامعه عشایری استان در راستای انجام کارهای زیر بنایی پرداخت کردیم، گفت: با توجه به اینکه 49 درصد از جمعیت عشایری استان را زنان تشکیلی می دهند بحث صنایع دستی و مشاغل خانگی را مورد توجه قرار دادیم و طی سنوات گذشته در این زمینه 46 صندوق خرد زنان در استان شکل گرفته بود که امسال 22 صندوق دیگر تشکیل خواهد شد و یک میلیارد و 100 میلیون تومان تسهیلات نیز در اختیار این صندوق ها قرار خواهیم داد.

 

وی به احیا و توسعه کاشت، داشت و برداشت و بسته بندی گیاهان دارویی در استان اشاره کرد و افزود: این موضوع در سربیشه به طور جدی پیگیری می شود و تسهیلات قرض الحسنه ای در این زمینه به استان اختصاص پیدا کرده است.

 

حسین پور با اشاره به اینکه ارتقای سطح سواد و فرهنگ در جامعه عشایری را رصد می کنیم، ادامه داد: ما مکلف هستیم که هر سال به میزان 10 درصد ارتقای فرهنگ و سواد را در این جامعه داشته باشیم.

 

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با توجه به اینکه احداث مسجد و اماکن مذهبی در مناطق روستایی و شهری پیگیری شده است، درخواست کرد: در بسیاری از مناطق عشایری در این زمینه با مشکل رو به رو هستیم و باید در این مناطق احداث مسجد و خانه عالم توسعه پیدا کند.

 

وی با توجه به اینکه وظیفه اصلی ما تامین برق و نیروگاه خورشیدی برای جامعه عشایر است، افزود: متاسفانه ما در این زمینه اعتبارات کمی داریم و امیدواریم با کمک مسئولان اعتبارات ما در این زمینه افزایش یابد تا بتوانیم به مناطق عشایری بیشتری در استان برق رسانی را انجام دهیم.

 

 

 

پایان پیام/573

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی زائران اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین شیراز مسجد اربعین ۹۸ استان ایلام حب الحسین یجمعنا آب رسانی عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۸۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ ۱۱ هزار خانوار عشایری در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، هوشنگ نورمحمدی اظهارداشت: کوچ بهاره عشایر استان لرستان از هم‌اکنون آغاز شده و تا ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد که در این مدت ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر به همراه ۹۰۰ هزار راس دام سبک کوچ می‌کنند.

وی افزود: عشایر لرستان از مناطق قشلاقی به سمت ییلاق کوچ می‌کنند و لازم است که عشایر دام‌های خود را با خودروی حمل دام جابه‌جا کنند و از حرکت دام‌ها در مسیر خیابان و جاده خودداری کنند.

مدیرکل امور عشایری لرستان تصریح کرد: عشایر توجه داشته باشند دام‌ها را در مزارع و مراتع رها نکنند تا خسارت به این عرصه‌ها وارد نشود، همچنین در هنگام بارندگی بهاره از قرار گرفتن در مسیر رودخانه خودداری کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

نورمحمدی بیان کرد: در زمان جابه‌جایی و کوچ عشایر دستگاه‌های اجرایی همچون هلال‌احمر، منابع طبیعی، شبکه بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی خدمات مورد نیاز را برای کوچ ایمن خانوار‌های عشایر ارائه دهند.

وی عنوان کرد: اداره‌کل امور عشایری نیز خدماتی از قبیل توزیع علوفه دامی، آرد، نفت، گاز و آب را قبل از کوچ عشایر تدارک دیده و همه این موارد تامین شده است تا عشایر در این زمینه مشکلی نداشته باشند.

دیگر خبرها

  • ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ
  • آغاز کوچ ۱۱ هزار خانوار عشایری در لرستان
  • کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم
  • کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم
  • عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم
  • عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید
  • افزایش ۶۳ درصدی سهم شهرها و روستاهای خراسان جنوبی از مالیات
  • آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان جنوبی
  • ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت
  • ۶۲.۳ درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است