Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@12:22:22 GMT

آریتمی مزمن گریبانگیر اتفاقات بیمارستان نمازی

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۹۱۰۰

آریتمی مزمن گریبانگیر اتفاقات بیمارستان نمازی

با عبور از محوطه پر درختی که در دو سمت معبر سواره محوطه اختصاصی بیمارستان نمازی قرار دارد، همانجا که مملو از آدم‌هایی است که در چه کنم‌های خود غرق هستند، پشت در شیشه‌ای و نگهبان آبی پوش، به بخش اتفاقات این بیمارستان هفتادساله می‌رسیم؛ جایی که مرحوم محمد نماز آن بنا کرد تا بهترین خدمات درمانی به مردم، خصوصا مستمندان و ناتوانان مالی ارائه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وارد اتفاقات بیمارستان نمازی که می‌شوی، مردمک چشم پر می‌شود از تخت‌هایی که کنار دیوارها ردیف چیده شده و گوش پر می‌شود از ناله بیماران و صدای پیجر و پچ پچه‌های همراهان بیمار و مراجعان و مشام پر می‌شود از بوی داروهای ضدعفونی کننده و الکل و ....؛ ازدحام بیماران بستری روی تخت از یک سو و جمعیت همراهانی که مدام پی پزشک و پرستار راهروها را بالا و پائین می‌کنند از سوی دیگر، احساسی ناخوشایند را به هر تازه واردی القاء می‌کند.

پژواک ناله و سرفه و ... بیماران از یکسو و کلمات مبهم همراه و عیادت کننده و پرستار و بهیار و گروه پزشکی راند کننده و آمد و شد میزهای چرخ‌دار حامل سرم و دارو و پتو و ملحفه و ... نمایش ملودرام رنج آوری است برای ساکنان تخت‌های اتفاقات و همراهانشان، کسانیکه قرارشان با پزشک شیفت ماندن برای مدتی کوتاه و موقتی بوده که هیچ کس قادر نیست نقطه‌ای برای انتهای آن مشخص کند.

هر کدام از بخش‌های اورژانسی که بارها برای کاهش ازدحام، توسعه فیزیکی یافته و حالا گستره‌ای بزرگ در پائین‌ترین طبقات بیمارستان نمازی را به خود اختصاص داده است، همواره آبستن خبرهایی است اورژانسی، رخدادهایی که شاید گوشه‌هایی از آن انعکاس یافته باشد. از رنج بیمارانی که در میان یک سالن عمومی باید درد مزمن و غیرواگیرشان را با دیگرانی که دردهایشان حاد و واگیر است، شریک شوند تا دشواری همراهانی که مدام باید به دنبال راهی برای جدا کردن بیمارشان از تخت بخش اورژانس و انتقالش به بخش‌های تخصصی یا ترخیصش باشند.

یکی از همراهان بیمار زنی است میانسال که به تخت پدر بیمارش تکیه زده و چشم به استیشن پرستاری دوخته است، سلامم رشته افکارش را پاره می‌کند و با لبخند پاسخ می‌گوید و از احوالش که می‌پرسم، ادامه می‌دهد:  دو روز است که به دلیل مشکل گوارشی پدرم، در این راهرو مانده‌ایم پزشک تشخیص داده که سریعا باید در بخش نفرولوژی بستری شود اما دو روز است که معطل مانده‌ایم و نمی‌دانیم تکلیفمان چیست؟

او در حالیکه دستمالی روی پیشانی پدرش می‌کشد، می‌گوید: چند باری در طول روز به ایستگاه پرستاری سر می‌زنم اما با بدخلقی جواب می‌دهند و می‌گویند خانم صبر کن!

این خانم میانسال آهی کشیده و می‌افزاید: وضعیت ما و بیشتر بیمارانی که در این بخش هستند، مشابه است اگرچه می‌دانم باید منتظر ماند اما دلم از ناله‌های پدرم به درد می‌آید.

زن دیگری که همراه بیمار تخت کناری‌ست و حرف‌هایمان را می‌شنود، وارد صحبت شده و می‌گوید: طفلکی پسر من هم آپاندیس دارد باید به جراحی اورژانس بزرگسالان انتقال داده شود و بعد به بخش و اتاق عمل برود اما ۳ ساعت است بلاتکلیف کنار تختش سرپا ایستاده‌ام.

او با ناراحتی ادامه می‌دهد: در این راهرو حتی جایی برای نشستن نیست، تا از جایی که به زحمت پیدا کردی بلند می‌شوی، چشمت را می‌پایند و صندلیت را می‌قاپند؛ روی تخت بیمار هم نمی‌توان نشست؛ کلافه شده‌ام.

بیماران و همراهان بیمار بخش حاد را به حال خود گذاشته و به سمت اورژانس بزرگسالان می‌رویم؛ کنار ورودی صدای گریه نوزادی همه راهرو را پر کرده و تلاش‌های مادر هم برای آرام شدنش افاقه نمی‌کند.

مادر نوزاد می‌گوید: من و این بچه که سه هفته دارد، در بخش اورژانس بزرگسالان بستری هستیم! ریه‌های تنفسی او از ابتدای تولد مشکل داشته و گفتند نیاز به مراقبت دارد، خودم هم دچار عفونت داخلی شده‌ام؛ حالا هر دو اینجا هستیم؛ بیمار و بیقرار!.

این مادر به همراه کودک نوزادش ۲۱ روز روی یکی از تخت‌های اورژانس بزرگسالان بیمارستان نمازی، دارو می‌گیرند و روزهای سختشان را در کنار هم می‌گذرانند با امید به شفا بخشی که همه امور در دست توانای اوست.

بسیاری از همراهان بیمار، حوصله حرف و گفت و گو نداشتند و برخی هم گفتن و نوشتن از این وضعیت را در تغییر شرایط بی تاثیر می‌دانستند؛ بعضی‌ها هم تاکید داشتند که اگر بخواهند انتقاد و درد دلی را مطرح کنند، رسانه‌های آنطرف آب را انتخاب می‌کنند زیرا با اولین خبر و گزارش، واکنش مسئولان را می‌توان به عینه دید!!!.

رئیس اورژانس بیمارستان نمازی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن پذیرش نواقص در اورژانس این بیمارستان به دلیلی شلوغی و تعدد بیماران، گفت: اورژانس، پر ازدحام ترین بخش بیمارستان است.

علی جنگجو از پیگیری برای راه‌اندای یک اورژانس مرکزی در این بیمارستان خبر داد و گفت: امروز درگیر وضعیتی شده‌ایم که بیماران استان‌های جنوبی و مجاور فارس به دلیل اقبال کمتر از واحدهای درمانی استان خود و یا کمبود امکانات به بیمارستان نمازی سرازیر شده‌اند.

او با اشاره به پذیرش و بستری روزانه ۲۰۰ بیمار در بیمارستان نمازی، عنوان کرد: قضاوت‌هایی نسبت به مجموعه‌های مختلف این بیمارستان در محافل مجازی و حقیقی منتشر می‌شود اما کمتر کسی از مشکلاتی که ما با ان دست و پنجه نرم می‌کنیم آگاهی دارد.

رئیس اورژانس بیمارستان نمازی ادامه داد: بستری شدن تعداد زیادی بیمار در اورژانس با نیروهای انسانی محدود، نه تنها برای کادر درمانی این بیمارستان که دیگر واحدهای درمانی شیراز و استان فارس هم کاری بس مشکل به نظر می‌رسد.

جنگجو، تعداد زیاد بیماران بدحالی که به اورژانس مراجعه می‌کنند و کمبود فضا را دلیلی متقن در اصرار به راه‌اندازی مرکز اورژانس بیمارستان نمازی دانست و در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارید با ساخت این مرکز، بار ترافیکی دیگری به شهر اضافه کنید؟ گفت: شما راه دیگری سراغ دارید؟ این بیمارستان تنها برای شهر شیراز و نه دیگر شهرستان‌های فارس و استان‌های همجوار ساخته شد!

او اضافه کرد: به عنوان مثال؛ آنژیوگرافی پیشرفته تنها در بیمارستان نمازی انجام می‎شود، لذا طبیعی است که شاهد تعدد بیماران و به تبع آن بار ترافیکی و تردد بیشتر در پیرامون این بیمارستان باشیم.

رئیس اورژانس بیمارستان نمازی خاطرنشان کرد: جمعیت عمومی کشور رو به سالمندی است و بنابراین باید بیمارستانی وجود داشته باشد که همه امکانات مورد نیاز یک سالمند با بیماری‌های مختلف را داشته باشد، در حالی که برخی واحدها و مراکز درمانی تنها بیماران سرپایی را پذیرش می‌کنند.

جنگجو با اشاره به وجود تخت‌های محدود در بیمارستان، گفت: گاهی به ناچار با مسئولیت خودمان در اتفاقات، به بیمار نیازمند دریافت خدمات پزشکی، خدمات می‌دهیم و حتی گاهی هم از بخش اتفاقات، بیماری که نیاز به جراحی دارد به اتاق عمل منتقل می‌شود.

او به مقایسه وضعیت گذشته و فعلی اورژانس بیمارستان نمازی اشاره و عنوان کرد: روزهایی بود که بیمار به این بخش منتقل می‌شد اما تخت نبود و روی صندلی می‌نشست، ولی امروز اینگونه نیست.البته نباید فراموش کرد که خاصیت اورژانس به شلوغی آن است و نه تنها در بیمارستان نمازی که در کشورهای دیگر هم این موضوع، صادق است.

رئیس اورژانس بیمارستان نمازی با تاکید بر اینکه خدمات درمانی این بخش به بهانه شلوغی و تعداد زیاد بیمار در اتفاقات هیچگاه تعطیل نشده است، گفت: پزشکانی که در این بخش مشغول به خدمت هستند، گاهی در شرایطی قرار می‌گیرند که که استاندارد نیست اما باز هم ایثار و به بیمار خدمات درمانی ارائه می‌کنند.

جنگجو همچنین با بیان اینکه در بیمارستان با مدیریت تخت  و مدیریت نوع بیماران، خدمات درمانی ارائه می‌شود، افزود: ممکن است کسی ظاهر کار را ببینید اما ارائه خدمات شبانه روزی است.

او در پاسخ به این سوال که آیا اولویت بندی بین بیماران بخش اورژانس در انتقال به بخش بستری وجود دارد؟ گفت: برخی قضاوت می‌کنند که بیماران آنها ساعت‌ها و روزها در اورژانس بستری بوده‌اند اما همه بیماران در راهرو نمی‌مانند و اینکه چه مریضی می‌تواند در راهرو باشد و چه بیماری باید به بخش منتقل شود، در اتاق تریاز(معاینه) مشخص می‌شود که بیمار در کدام سطح بندی قرار گرفته و ممکن است چند بیمار همزمان در یک سطح قرار گیرند.

رئیس اورژانس بیمارستان نمازی تاکید کرد: اگرچه معتقد به وجود نواقص هستیم اما خدمات پزشکی و پرستاری به بیماران در اورژانس انجام می‌شود.

جنگجو با بیان اینکه بیمارستان نمازی، همچنان در جایگاه خوبی قرار دارد، گفت: استاندارد یک پرستار که باید پرستاری از چهار بیمار را به عهده داشته باشد در بیمارستان نمازی به ۱۵ بیمار می‎رسد اما در عین حال با تمام نواقص و کمبودها، تاکنون اجازه نداده‎ایم که بیماری متوجه کمبودها شود.

او به آمار ورودی بیماران به تفکیک شهرها در فروردین ماه امسال هم اشاره و خاطرنشان کرد که ۷۴۷ بیمار در فروردین ۹۸ از شهرستان‌های فارس به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند و همچنین در همین ماه ۳۳۲ نفر از استان‌های دیگر در اورژانس بستری شده‌اند.

رئیس اورژانس بیمارستان نمازی ابراز امیدواری کرد که شاهد توسعه مراکز درمانی و سرویس دهی به بیماران شهرها در همه ابعاد در آینده‌ای نزدیک باشیم تا از بار مراجعه به این بیمارستان کاسته شود.

جنگجو مجددا خاطرنشان کرد: برخی از تخصص‌ها، تعدد بیماران و اقبال‌هایی که وجود ندارد موجب شده تا شاهد شلوغی اتفاقات بیمارستان نمازی باشیم، بنابراین مردم حق دارند شاکی باشند که چرا اینقدر اورژانس شلوغ هست؟. ما هم دوست نداریم که اینجا شلوغ باشد.

از بیمارستان خارج شدیم و تنها چیزی که آن لحظه به ذهنمان این رسید این بود شلوغی و رفت و آمد زیاد در این بیمارستان به سان کارونسرایی است که تردد در آن تمامی ندارد و یک به یک پذیرای کامیون‎های بزرگ پارک شده در کنار جاده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بیمارستان نمازی شیراز استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۹۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراجعه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمار به بیمارستان‌ها در ایام نوروز + فیلم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به کاشان با حضور در بیمارستان شهید بهشتی کاشان و عیادت از بیماران و قدردانی از کادر درمان گفت: با وجود کاهش ۶ درصدی ماموریت اورژانس در ایام نوروز ۲۶ هزار نفر در اورژانس کشور بصورت ۲۴ ساعته در حال خدمت هستند.

عین اللهی با بیان اینکه از ۲۵ اسفند ماه تاکنون در سطح کشور ۱۸۲ هزار ماموریت اورژانس انجام گرفته است گفت: ۶۰۷ هزار تماس با اورژانس کشور گرفته شده و ۵۸ هزار بیمار توسط اورژانس در محل درمان شده که ۷۷ هزار نفر با آمبولانس به اورژانس منتقل شدند.

او افزود: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمار در این ایام به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آنها سرپایی درمان شدند ۸۵۰ بیمار بدحال احیای قلبی شدند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۴۷۰ هزار نفر در کشور بستری شدند و ۱۱۶ هزار عمل جراحی در کشور انجام شده است که از این میزان ۳۵ هزار جراحی اورژانسی بوده است گفت: در حوزه بازرسی‌ها ۸۷۰ هزار بازرسی بهداشتی انجام شده است که از این میزان ۲هزار و ۷۰۰ مرکز به دلیل رعایت نکردن بهداشت مهر و موم شده است.

عین اللهی با بیان اینکه ۳هزار و ۳۴۵ پایگاه اورژانس، ۵هزار و ۷۰۰ آمبولانس و ۶۴ اتوبوس آمبولانس در حال خدمت رسانی به مردم هستند گفت: ۲ هواپیمای اورژانس، ۵۲ بالگرد اورژانس، ۲۷۰ موتور اورژانس و ۵ شناور دریایی نیز در حال حاضر مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

او افزود: بیش از ۹هزار و ۶۰۰ بیمار در این ایام به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که ۳هزار و ۸۰۰ نفر بستری شدند.

عین اللهی گفت: در ۵هزار و ۵۰۰ بازرسی و کنترل اماکن و مواد غذایی معاونت بهداشت که از اماکن مختلف انجام شده که ۷ تن مواد غذایی فاسد معدوم شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی مراجعه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمار به بیمارستان‌ها در ایام نوروز باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • درمان بیش از ۵ هزار بیمار در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد
  • مراجعه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمار به بیمارستان‌ها در ایام نوروز + فیلم
  • پذیرش بیش از ۱۱ هزار بیمار در بیمارستان قلب الزهرا (س) در شیراز
  • پذیرش بیش از ۱۱ هزار بیمار در بیمارستان قلب الزهرا (س)
  • دادستانی به ماجرای همراهان بیمار بستری در مراکز درمانی ورود کرد
  • مراجعه بیش از ۳۷۰۰ بیمار به بیمارستان بهشتی کاشان
  • وضعیت همراهان بیمار بستری در مراکز درمانی تعیین تکلیف شود
  • نامه معاون دادستان کل برای تعیین تکلیف وضعیت همراهان بیمار
  • نامه معاون دادستان کل برای تعیین تکلیف وضعیت همراهان بیمار بستری در مراکز درمانی
  • اورژانس همدان به ۱۸۴۰ ماموریت رفت