Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@08:19:18 GMT

 زیست‌بوم فعالیت سگ‌های ولگرد در قم مشخص شود

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۹۷۱۳

 زیست‌بوم فعالیت سگ‌های ولگرد در قم مشخص شود

سید عبدالله میر ابراهیمی روز دوشنبه در جلسه کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری تصریح کرد: برای جمع‌آوری منسجم سگ‌های ولگرد باید نیروی انتظامی نیز وارد عمل شود، شهرداری قم قدرت قهری برای ورود به برخی مراکز شخصی مانند باغ‌ها و ساختمان‌های نیمه‌کاره ندارد.

وی بیان داشت: کانون‌های تردد سگ‌های ولگرد در حریم‌های شهر قم مانند شهرک صنعتی شکوهیه، باغ‌های اطراف مسجد جمکران، بستر رودخانه و پیرامون شهرک پردیسان و بلوار غدیر فراوان است و اکیپ‌های جمع‌آوری این حیوانات در شهرداری قم افزایش‌یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: همچنین در انتهای ۷۵ متری عمار یاسر و منطقه باجک ۳ نیز تردد سگ‌های ولگرد به‌صورت گسترده‌تری مشاهده می‌شود.

وی یادآور شد: بر مبنای گشت‌های میدانی مشخص‌شده بخش مهمی از سگ‌های ولگرد موجود استان از شهرهای مجاور بارگیری شده و در مجاورت شهر قم تخلیه و رهاسازی شده‌اند.

وی ادامه داد: با دستور قضایی دادستان استان، مدیریت پسماند شهرداری قم مسئول مستقیم در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و دیگر حیوانات ناقل بیماری به انسان است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در ادامه تصریح کرد: تغییر ساعات جمع‌آوری پسماندهای شهری از سیاست‌های کلان شهرداری نیست، چراکه این مساله سبب سردرگمی مردم خواهد شد.

وی ادامه داد: اغلب شهروندان نسبت به زمان دقیق جمع‌آوری پسماند توسط شهرداری در محلات هدف اطلاع دقیق داشته و زباله‌های خانگی خود را ساعت‌ها قبل در بیرون از منزل قرار نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: طرح جامع مدیریت پسماند در شهرداری قم به‌صورت رسمی آغازشده و اکنون در مرحله آنالیز فیزیکی بوده و به‌زودی دامنه آن به مرحله دفن و امحا خواهد رسید.

بخشدار بخش خلجستان قم نیز بیان کرد: در بخش خلجستان و روستاهای این منطقه از قم، ۴۲ قلاده سگ ولگرد توسط پیمانکار مربوطه زنده گیری و بعدازآن به سایت البرز منتقل‌شده است.

احمد فرج‌اللهی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری پیمانکاران طرف حساب بخشداری‌های استان ۱۶۲ قلاده سگ ولگرد را جمع‌آوری کرده‌اند.

بخش خلجستان با وسعت یک هزار و ۱۰۰ کیلومترمربع و جمعیتی بالغ‌بر ۱۰ هزار تن در شرایط عادی و ۵۰ هزار تن در فصول خاص، به مرکزیت شهر دستجرد یکی از بخش‌های پنج‌گانه قم است که با مرکز استان حدود ۷۵ کیلومترمربعa فاصله دارد.

بخش خلجستان دارای ۲ دهستان دستجرد و قاهان و ۵۲ روستاست، همچنین در این بخش، ۳۳ روستا دارای شورای اسلامی و ۲۷ روستا دارای دهیاری فعال می‌باشد.

این بخش دارای آب‌وهوای معتدل کوهستانی است و به لحاظ داشتن محیط زیستی سرشار از لطافت و زیبایی و گردشگاه‌های طبیعی و بکر، منطقه‌ای ممتاز برای گردشگری به‌حساب می‌آید.

شهردار شهر کهک قم نیز در این جلسه بیان کرد: افزایش گونه حیوانی شغال و سگ یکی از دغدغه‌های مردم شهر کهک بود که در هفته‌های اخیر نسبت به پاک‌سازی آن‌ها اقدام شده است.

حسین رضایی نسب تاکید کرد: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و سایر حیوانات ناقل بیماری به انسان باید به‌صورت بخشی و تجمیعی در بخش‌های استان صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: حضور کارگروه بهداشت و مسئولان مرکز بهداشت و شهرداری برای جمع‌آوری هم‌زمان سگ‌های ولگرد ضرورت دارد.

شهردار کهک بیان داشت: برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد استان باید از وجود پیمانکاران مجرب استفاده‌شده و مسئولیت این کار به پیمانکاران فاقد صلاحیت به دلیل مشکلات بعدی واگذار نشود.

قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی است؛ جمعیت ساکن در مناطق روستایی قم، کمتر از پنج درصد جمعیت کل استان است.

بخش و شهر کهک در جنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم ۳۰ کیلومتر است، این بخش دارای ۲ دهستان کهک و فردو و ۱۸ روستا می‌باشد.

۷۴۰۳ / ۱۱۷۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری قم فرمانداری قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۹۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزانه ۷۰۰ تن پسماند شهری در قم تولید می‌شود

 سید عبدالله میرابراهیمی ، با بیان اینکه روزانه حدود ۷۰ تن پسماند حاصل از تفکیک از مبدأ در قم جمع‌آوری می‌شود، عنوان کرد: پسماند‌های تولیدی در قم با ۲۲۰ خودرو مکانیزه جمع‌آوری و به سایت دفن پسماند البرز منتقل می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم عنوان کرد: تمام زباله‌های تولیدی در قم در سایت بازیافت البرز پردازش می‌شود و بخشی از پسماند‌هایی که ارزش اقتصادی قابل‌ملاحظه‌ای ندارند، دفن می‌شوند.

میر ابراهیمی با بیان اینکه ۵۵ درصد پسماند‌های تولید شده در مواد غذایی است که پس از پردازش تبدیل به کود کمپوست می‌شود، بیان کرد: ۱۲ درصد از پسماند‌های تولیدی روزانه قم، مواد پلاستیکی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم اضافه کرد: روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست در قم تولید می‌شود که در صورت ارتقای استاندار‌های کیفی ظرفیت صادرات آن به بازار‌های بین‌المللی وجود دارد.

میر ابراهیمی همچنین گفت: روزانه افزون بر ۵۵۰ هزار تن پسماند ساختمانی در قم تولید می‌شود که بخش زیادی از آنها حاصل فعالیت خاک‌برداری طرح‌های عمران شهری است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم تصریح کرد: ۳۰۰ انبار ضایعات غیرقانونی جمع‌آوری زباله در حریم شهر قم فعال است که به‌خاطر مصلحت‌اندیشی اجتماعی و وضعیت اقتصادی، ساماندهی و قانونمندکردن این واحد‌ها به‌جای تعطیلی آنها در دستور کار قرار گرفته؛ اما بااین‌وجود ۱۱۰ گاراژ به‌واسطه تخلف پلمب شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در بوستان ملت رودسر
  • جوسازی موذیانه مدعیان حمایت از حیوانات و معضل افزایش حیوانات ولگرد
  • آغاز طرح جمع‌آوری زوائد بصری از سطح شهر بجنورد
  • جمع آوری زباله های طبیعت توسط دوستدار محیط زیست
  • شناسایی مراکز غیرمجاز جمع‌آوری و تفکیک ضایعات
  • شناسایی مراکز غیر مجاز جمع‌آوری و تفکیک ضایعات
  • معضل بزرگ تبریز نبود زمان مشخص برای دفع زباله از سوی شهروندان است
  • عضو هیأت علمی دانشگاه تهران: پرسه ۴۰۰ هزار سگ ولگرد در استان تهران
  • آغاز جمع‌آوری شبانه پسماندهای شهری تبریز
  • روزانه ۷۰۰ تن پسماند شهری در قم تولید می‌شود