Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-25@10:58:54 GMT

ضرورت مراجعه به روانشناس و مشاور نوجوان

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۹۷۱۴

ایلنا؛ در این مقاله به مسائل زیر پرداخته می شود:

از کجا متوجه بشوم فرزند نوجوانم به روانشناس نیاز دارد؟ سوالاتی که مشخص میکند آیا مراجعه به روانشناس ضروری است یا خیر؟ آشنایی با انواع حوزه های درمانی روانشناسی و انتخاب بهترین روانشناس ممکن.

روانشناسان سنین 12 تا 18 سال را دوره ی نوجوانی مینامند. دوره ای پر مخاطره که در آن تغییرات وسیعی از لحاظ فیزیکی و ذهنی و شخصیتی در نوجوانان رخ می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبیعی است که در طی روند این تغییرات سریع و شدید، نوجوانان با تعارضات متفاوتی روبرو شوند.

برای مثال نوجوانان در این سنین میل به رسیدن به استقلال و اثبات توانایی‌های خود و خواسته‌هایی دارند که گاها ممکن است مورد پسند خانواده شان نباشد.

آنها دیگر در مهمانی ها و مسافرت ها شما را همراهی نمیکنند و ترجیح میدهند با دوستان هم سال خود وقت بیشتری بگذرانند.

همینطور نوجوانان ممکن است در این سنین وارد ارتباطاتی شوند که از نظر خانواده ناموجه است.

 دوستانشان را خودشان انتخاب میکنند و طالب آزادی هر چه بیشتر هستند.

از موضوعات شایع دیگری که مایه نگرانی خانواده ها در این برهه است، موضوع اعتیاد به اینترنت و بازی های کامپیوتری است.

بصورت کلی  فرد نوجوان ممکن است تمایل داشته باشد:

ساعتهای زیادی را تنها در اتاقش بگذراند دوستانشان را خودشان انتخاب کنند وقت زیادی را در فضای مجازی میگذرانند الگوهای رفتاری خود را از میان افراد سرشناس فضای مجازی انتخاب میکنند دیگر والدین را مثل قبل در مهمانی ها و مسافرت ها همراهی نمیکنند شبها تا دیر وقت بیدار میمانند حتی ممکن است به مصرف مواد مخدر والکل روی بیاورند

 روش های زیادی برای رفع این مشکلات وجود دارد که والدین میتوانند از آنها بهرمند شوند.

روشهایی مثل برقراری ارتباط دوستانه و صحبت کردن با فرزند نوجوان و تعیین حدود و مرزها و قوانین رفتاری مشخص و مطابق با فرهنگ خانواده. و تعیین مقررات و مجازات های مشخص.

اما گاها با وجود تعیین مقرارات و حتی اعمال مجازات های از پیش تعیین شده،

 و پدر و مادرها نمی‌توانند اوضاع را بهبود دهند و شرایط فعلی فرزند خود را  بپذیرند یا حتی نمی‌دانند با وجود خطرهای موجود، چطور مقابله کنند.

بنابراین دچار نگرانی های بیش از حد میشوند. تا جایی که گاها دامنه نگرانی ها تا رابطه ی بین پدر و مادر نیز کشیده میشود و باعث بوجود آمدن مسائل و مشکلات شدیدتری در بستر خانواده میگردد.

در چنین مواقعی بهترین راه حل کمک گرفتن از افراد متخصص در حوزه سلامت روان و رفتار است.

 در نوجوانانی که از مشکلی رنج می‌برند به تنهایی قادر به حل آن نبوده و حالشان بهتر نخواهد شد، هر چقدر زودتر به آنها کمک شود، شانس بهبود موفقیت‌آمیز آنها بیشتر است.

 بهترین مداخله بالینی برای نوجوانان در هر وهله زمانی خاص به موارد زیر بستگی دارد: مشکل خاصی که تجربه می‌کنند، مدت زمان درگیری با مشکل و شدت آن.

دلایل رایجی که باعث می‌شوند نوجوانان به مداخله بالینی نیاز داشته باشند عبارتند از:

اضطراب افسردگی خودزنی استفاده از الکل و/یا مواد مخدر رفتار یا افکار خودکشی غذا نخوردن یا پرخوری عصبی رفتارهای هیجانی و غیرقابل کنترل رفتارهای خشونت‌آمیز خواب ناکافی، دیر خوابیدن و یا مشکل در بلند شدن از رخت‌خواب بی‌علاقه شدن به فعالیت‌های عادی، مخصوصاً فعالیت‌هایی که قبلا برای شان جذاب بوده.

 واژه بالینی به چه معناست؟

واژه بالینی دلالت بر کمک‌های ارائه شده به نوجوانان توسط متخصصان سلامت روان دارد.

 واژه مداخله هم به تکنیک‌های روان‌درمانی و برنامه‌های درمانی با تخصص درکمک رسانی به نوجوانان مشکل‌دار اشاره دارد.

وقتی این دو واژه کنار هم آورده می‌شوند، مداخله بالینی ایجاد می‌شود که روش‌های حرفه‌ای زیادی را توصیف می کند، این روش‌ها برای کمک به نوجوانانی طراحی شده‌اند که با مشکلاتی روبه‌رو هستند و به تنهایی قادر به حل آن مشکلات نیستند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد والدین برای ارائه کمک مورد نیاز مجبور به مداخله هستند که این مداخله به شکل‌های متنوعی انجام می‌شود.

انواع مداخلات بالینی

مداخلات بالینی خیلی متنوعی برای کمک به نوجوانان وجود دارد و نوع آن بستگی به نوع و شدت مشکل آنها دارد. این مداخلات بالینی عبارتند از:

کتاب‌های خودیاری درمان انفرادی درمان گروهی ارزیابی فیزیولوژیکی انواع روان‌درمانی نوجوانان مراقبت های بیمارستان‌ روان‌پزشکی

 پدر مادرهای عزیز شما میتوانید با آشنایی با انواع روش های رواندرمانی مناسبترین روانشناس را برای کمک به رفع مشکل فرزندتان انتخاب کنید و بهترین نتایج را از روند درمان شاهد باشید.

همچنین سایت پزشک خوب فعال در زمینه رزرو آنلاین روانشناس، دست شما را درجهت انتخاب بهترین و نزدیکترین مشاور در شهر و محله خودتان باز گذاشته. شما میتوانید با مطالعه رزومه متخصصان مختلف و مقایسه و تطبیق آنها با مشکل فرزندتان بهترین روانشناس را انتخاب کرده و بصورت آنلاین نوبت خود را در هر ساعت شبانه رو ز و بصورت رایگان رزرو کنید.

چندین نوع درمان برای نوجوانان وجود دارد. رایج‌ترین آنها عبارتند از:

درمان رفتاری شناختی (CBT)

تمرکز روش درمان رفتاری شناختی (CBT)  بر روی کمک به نوجوانان برای تغییر الگوهای فکری منفی یا آسیب رسان‌شان به افکار مثبت است. مخصوصاً این درمان برای نوجوانانی که دچار افسردگی و اضطراب هستند بسیار مفید است.

رفتار درمانی دیالکتیکی(DBT)

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)  به نوجوانان کمک می‌کند تا مسئولیت رفتار و مشکلات خودشان را بعهده بگیرند. و مخصوصاً برای نوجوانان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی یا نوجوانانی با افکار خودکشی و رفتارهای خودزنی بسیار مفید است.

خانوداه درمانی

در این روش کل اعضای خانواده یاد می‌گیرند چطور از نوجوان حمایت کنند و به او کمک کنند جلوی رفتارهای مشکل سازش را بگیرد.

گروه درمانی

این روش درمان به نوجوان می‌آموزد چطور برخورد با  موقعیت‌های اجتماعی مختلف را مدیریت کند.

درمانهای میان فردی

این روش درمان بر نحوه تأثیر رویدادهای زندگی بر احساسات نوجوان تمرکز دارد و سعی به حل مشکلات روابط فرد با دیگران دارد.

روان‌درمانی تحلیلی (روانکاوی)

روان درمانی تحلیلی،  درگیری‌های درونی نوجوان را که مشکل ساز هستند و عامل تحریک آن رفتارها و افکار را تشخیص می دهد و با جستجوی ریشه مشکل در گذشته ی فرد نسبت به حل و رفع آن اقدام میکنند؟

طی روند درمان با روانشناس، چه اتفاقی می افتد؟

مداخله بالینی روانشناسان می‌تواند شامل چند نقطه ی تمرکز متفاوت باشد که عبارتند از:

حل یک مشکل خاص

تقویت توانایی نوجوان برای کنترل رفتار، افکار و یا احساسات مشکل سازی که هم اکنون با آنها درگیر است.

جلوگیری از بوجود آمدن مشکلات خاص احتمالی

کمک به نوجوانان برای دستیابی به تعادل روانی، آرامش و شادی در زندگی برای کنترل شرایط و جلوگیری از بروز مشکلاتی که ممکن است در آن شرایط دامن گیر فرد نوجوان شود.

سوالاتی که به شما کمک میکند تشخیص دهید آیا فرزندتان نیاز به کمک روانشناس دارد یا خیر در اینجا فهرست شده اند.

اگر فکر می‌کنید که نوجوانی مشکلی دارد که نیازمند کمک متخصص است، این سوال‌ها را از خودتان بپرسید تا تشخیص دهید که آیا او واقعا به مداخله بالینی نیاز دارد یا خیر؟

مشکل چه زمانی آغاز شد و چه مدتی است ادامه دارد؟ آیا مسئله ی خاصی  باعث تحریک آن مشکل شده است، اتفاقی از قبیل از دست دادن یک عزیز، طلاق یا نقل مکان؟ این مشکل چه تأثیری بر زندگی نوجوان داشته است؟ آیا او فقط غمگین است یا صبح‌ها در از بلند شدن از رخت‌خواب مشکل دارد و دیگر از فعالیت‌هایی که دوست داشت لذت نمی‌برد؟ آیا علائمی از اضطراب شدید، افسردگی، بی‌انرژی بودن، تغییر رفتار، مشکلات خواب یا خوردن نشان می‌دهد که به مدت بیش از دو هفته ادامه داشته است؟ آیا نوجوان مواد مخدر استفاده می‌کند یا الکل بیش از حد می‌نوشد و/یا رفتارهای خطرناک جنسی از خودش نشان می‌دهد؟

اهمیت مراجعه زودهنگام

اگر فکر می‌کنید نوجوانی نیازمند مداخله بالینی است، خیلی سریع‌تر به دنبال  یافتن کمک تخصصی باشید. زیرا هرچه سریع‌تر به مشکل نوجوان رسیدگی کنید، از پیچیده شدن مشکلات متنوع جلوگیری میشود و  حال فرزندتان  سریع‌تر بهبود خواهد یافت.

 

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خودکشی سلامت روان طلاق فضای مجازی والدین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۹۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد مصلحی، در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به ابتکار وزارت بهداشت برای نامگذاری چهارمین روز از هفته سلامت با عنوان سلامت خانواده و سلامت روانی و اجتماعی برای اولین بار، گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت، دسترسی مردم به خدمات سلامت روان را افزایش داده است.

وی از راه اندازی مراکز سراج به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند و تحولی در دو سال گذشته یاد کرد و افزود: سراج مخفف سلامت روانی اجتماعی است و در طول ۶ ماه گذشته، تعداد این مراکز سه برابر افزایش یافته و برنامه ما این است که تعداد این مراکز به ۱۰۰ مرکز در سراسر کشور برسد.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: در این مراکز، امکان پذیرش مستقیم بیماران وجود ندارد اما بیمارانی که به تشخیص روانشناسان شبکه بهداشت و درمان و یا مراکز روانپزشکی نیاز به خدمات بیشتری دارند به این مراکز ارجاع می‌شوند و خدمات مورد نیاز را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

مصلحی از وجود خانه مشارکت مردم در سلامت در مراکز سراج خبر داد و گفت: مردم محله یا منطقه، عوامل اجتماعی یا آسیب زا مانند محل تجمع معتادان متجاهر را شناسایی و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری‌ها نسبت به تبدیل محل‌های تجمع به پارک‌های سلامت اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه مراکز سراج در ۴۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۲۵ استان کشور راه اندازی شده است، افزود: اخیراً چندین مرکز سراج در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور ایجاد شده و توسعه این مراکز در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

کد خبر 6086956 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • پیام تبریک روز روانشناس ۱۴۰۳ + متن، عکس و استوری روز مشاور
  • لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن
  • پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت
  • بیش از ۷۲ هزار معاینه بالینی پزشکی قانونی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم
  • مشاوره؛ حریمی امن برای بازیابی، تقویت و پیشرفت