Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، بهروز کمال‌وندی معاون امور بین الملل حقوقی و مجلس ، راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران و هیأت کارشناسی از چین به ریاست وی کینگ مینگ از بخش همکاری‌های بین‌المللی کمیسیون انرژی اتمی چین ( CAEA ) ، هیأت‌های سه کشور را در این جلسه سرپرستی می‌کردند.

کمال وندی با اظهار اینکه برجام بار دیگر همه ما را در پشت یک میز جمع کرده اعلام کرد : در حال حاضر برجام از شرایط مناسبی برخوردار نیست و علی‌رغم اینکه ایران به تمام تعهداتش عمل نمود به دلیل برآورده نشدن منافع برجام برای ایران، جمهوری اسلامی گام‌هایی را در جهت کاستن از میزان تعهدات خود برای ایجاد توازن بین تعهدات و حقوق خود برداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر حفظ این توافق ارزشمند در گرو اجرای گام‌های مثبت از سوی طرف‌های باقی مانده در برجام می باشد. موضوع مدرنیزه کردن رآکتور آب سنگین خنداب (اراک) یکی از مهمترین موضوعات برجام است که همکاری در این راستا می‌تواند پیام مثبتی را به جهانیان منعکس نماید.

فعالیت‌های این پروژه ۱۰۰ درصد صلح آمیز بوده، مورد حمایت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار گرفته و حتی از هرگونه تحریمات بعدی نیز مستثنی شده است.

در رابطه با پروژه مدرن سازی اراک اگرچه اخیراً شاهد نشانه‌هایی از امید در جهت تسهیل روند همکاری‌ها هستیم لیکن امیدواریم شاهد گام‌های مثبت بیشتری در این زمینه باشیم.

وی افزود: فشار حداکثری امریکا به ایران کارساز نخواهد بود و صد در صد اطمینان داریم که ایران از این شرایط دشوار بسلامت عبور خواهد کرد. کما اینکه در حال حاضر نشانه‌های اقتصادی، این موضوع را به خوبی نشان می دهد.

سفیر بریتانیا نیز در سخنان خود از حضور در این جلسه ابراز رضایت نمود و اعلام داشت برگزاری چنین جلساتی نشان از پیشرفت در مذاکرات دارد. در حال حاضر نه تنها کشورهای باقی مانده در برجام بلکه اکثر کشورهای جهان خواستار حفظ این توافق ارزشمند هستند. خروج امریکا از برجام سازنده نبود اما اروپایی‌ها همچنان در تلاش هستند تا این توافق را حفظ نمایند. وی ضمن اشاره به موضع انگلیس در خصوص گام‌های ایران در جهت کاهش تعهداتش گفت همه ما باید کاری کنیم که این توافق همچنان به حیات خود ادامه دهد. به همین دلیل انگستان یک تیم فنی مجرب را برای این مذاکرات به ایران اعزام داشته است وامیدواریم برگزاری این نشست مثمرثمر باشد.

آقای لیو چایکینگ از بخش خلع سلاح وزارت خارجه چین نیز اظهار داشت که دولت چین کاملاً به تعهدات خود تحت برجام پایبند است و با این موضوع موافق است که در حال حاضر برجام شرایط مناسبی ندارد. وی از خروج امریکا از برجام بعنوان علت اصلی این مشکلات نام برد و گفت چین بارها اعلام نموده که همه اعضای برجام باید برای حفظ آن تلاش نمایند. وی گفت انتظارات ایران برای تعجیل در اجرای پروژه را درک می کنیم اما فشارهای خارجی باعث نشده ما از تعهدات خود عدول نماییم. با همکاری طرف انگلیسی امیدواریم بتوانیم همکاری مثبت خود را در این راستا ادامه دهیم.

مذاکرات فنی سه جانبه هیأت‌های ایرانی چینی و انگلیسی در زمینه پروژه مدرن سازی رآکتور آب سنگین خنداب (اراک) طی دو روز آینده نیز ادامه خواهد داشت.

 

 

 

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۹۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: دنبال سفر به ایران هستم/ غنی‌سازی با خلوص بالا به معنای ساخت بمب نیست

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به نیویورک سفر کرده است در جمع خبرنگاران، توضیح داد: بازرسان ما در ایران از سوی دولت این کشور مطلع شدند که تمام مراکز هسته‌ای که ما هرروز بازرسی می‌کنیم بنا به دلایل امنیتی تعطیل است.

وی افزود: این مراکز روز دوشنبه برای ادامه بازرسی‌ها باز شدند، اما من تصمیم گرفتم که بازرسان ما تا زمانی که اوضاع آرام نشود بازنگردند؛ بنابراین ما کار خود را از روز سه‌شنبه از سر می‌گیریم.

گروسی با بیان اینکه تنش‌های اخیر میان ایران و رژیم صهیونیستی تأثیری بر فعالیت‌های آژانس نداشته است، ادامه داد: ما در ایران هستیم و به کارمان ادامه می‌دهیم.

هم‌زمان، وی بار دیگر به تکرار ادعا‌ها مبنی بر نارضایتی از سطح بازرسی‌ها و عدم پاسخ‌گویی ایران به برخی سؤالات آژانس پرداخت و گفت: کمی بیش از یک سال قبل، به تهران رفتم و یک بیانیه مشترک با دولت ایران امضا کردم که شامل اقداماتی است که باید به‌طور مشترک انجام دهیم. آن روند را آغاز هم کردیم که البته متوقف شد و من دائماً تأکید می‌کنم که باید به تفاهمی که مارس ۲۰۲۳ حاصل شد، بازگردیم.

همچنین، گروسی گفت که همواره ایران را به همکاری تمام و کمال با آژانس ملزم می‌داند و این مسئله را مطالبه می‌کند. اما مدیرکل آژانس انرژی اتمی بلافاصله حرف خود را با این جمله اصلاح کرد که «البته این‌طور نیست که در این نقطه (همکاری) قرار نداریم، اما به سطحی که موردنظرمان است و باید باشیم، نرسیده‌ایم.»

علاوه بر این، گروسی در پاسخ به یکی از خبرگزاری‌های مخالف ایران یادآوری کرد که «این حقیقت که توده‌ای از اورانیوم غنی‌شده در سطح بسیار، بسیار بالا داریم، لزوماً به این معنی نیست که ایران سلاح هسته‌ای دارد. اما این موضوع (برخورداری از این میزان اورانیوم غنی‌شده در چنین سطحی) سؤالاتی را در جامعه بین‌الملل مطرح می‌کند.»

در ادامه نشست خبری، گروسی گفت که قصد دارد در هفته‌های آینده به ایران سفر کند تا سطح همکاری آژانس اتمی با تهران را بهبود بخشد.

وی توضیح داد: «من در حال برقراری تماس با دولت ایران هستم. امیدوارم در یک یا دو هفته آینده به تهران برگردم تا شرایط را به مسیر اصلی خود برگردانم. امیدوارم بتوانم وضعیت را ازنظر افزایش سطح همکاری بهبود بخشم».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین خبر داد که قصد دارد در آینده نزدیک به روسیه و اوکراین نیز برود.

هم‌زمان، «لارنس نورمن» خبرنگار وال‌استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که گروسی احتمالاً پیش از نشست ماه جون شورای حکام آژانس امکان سفر به تهران را پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • روزانه حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود
  • برگزاری جلسه کمیته هماهنگی مرز در سرخس
  • تظاهرات تجلیل از نیروهای مسلح
  • تایید انتخاب 10 رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب ۱۰ رییس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • رها سازی آب سد نهب؛ سهمیه کشاورزان چقدر است؟
  • کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!
  • پایان اختلافات؛ نصرالله خواجه‌ گیری در تمرین استقلال حاضر شد
  • گروسی: دنبال سفر به ایران هستم/ غنی‌سازی با خلوص بالا به معنای ساخت بمب نیست