Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران اخیرا حسگری توسعه داده‌اند که با نظارت بر تعریق بدن کودکان مبتلا به اوتیسم حملات آنها را پیش از رخ دادن پیش‌بینی می‌کند.

 اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی(از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد، رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. اکنون پژوهشگران حسگری مثل ساعت مچی را توسعه داده‌اند که با نظارت بر تعریق بدن کودکان مبتلا به اوتیسم این رفتارها را پیش از بروز شناسایی می‌کند.

متاسفانه بروز رفتارهایی مانند خودآزاری و پرخاشگری از علائم بیماری اختلال طیف اوتیسم است که می‌تواند هم برای افراد مبتلا به این بیماری و هم برای خانواده آنها امری ناخوشایند باشد چرا که والدین آنها نمی‌توانند به راحتی در اماکن عمومی همراه با کودکان خود بروند چرا که هر لحظه ممکن است این کودکان پرخاشگر شوند اما دیگر جای نگرانی نیست چرا که دانشمندان ابزار نظارتی جدیدی را تولید کرده‌اند که می‌تواند این رفتارهای ناگهانی را پیش‌بینی کند.

یکی از علائمی که افراد مبتلا به اوتیسم دارند، استرس است. این افراد گاها با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند اما در برخی مواقع آنها با مشکلات دیگری نیز مواجه می‌شوند و رفتارهای پرخاشگرایانه‌ای از خود نشان می‌دهند که اگر بتوان این رفتارها را زودتر پیش‌بینی کرد بسیار کارآمد خواهد بود.

اخیرا پژوهشگران "دانشگاه میزوری"(University of Missouri) آمریکا با همکاری شرکتی به نام "Affectiva" حسگری موسوم به "حسگر کیو"(Q-Sensor) توسعه داده‌اند که قادر است افزایش سطح "فعالیت الکتریکی پوست" (electrodermal activity) را که یک شاخص مهم در بروز رفتارهای پرخاشگرانه کودکان مبتلا به اوتیسم است، شناسایی کند. طی این مطالعه پژوهشگران هشت کودک مبتلا به موارد جدی از اختلال طیف اوتیسم بود را مورد بررسی قرار دادند و از آنها خواستند تا حسگر کیو را به دور مچ دست یا مچ پای خود ببندند. در گام بعدی پژوهشگران کودکان را مورد بررسی قرار دادند و رفتارهای آنها از نظر شدت پرخاشگری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و رتبه‌بندی شد.

پس از اتمام آزمایشات، پژوهشگران دریافتند که فعالیت الکتریکی پوست کودکان که نشان دهنده سطح عرق آنها است، ۶۰ درصد پیش از بروز این رفتارها افزایش می‌یابد.

"بردلی فرگوسن"(Bradley Ferguson)، پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: افزایش فعالیت الکتریکی پوست به ما می‌گوید که بدن فرد نسبت به چیزی که می‌تواند استرس زا باشد، از نظر فیزیولوژیکی واکنش نشان می‌دهد. اگر والدین یا پرستاران کودکان مبتلا به اوتیسم قبل از بروز این علائم از آن مطلع شوند ممکن است آنها بتواند به نحو بهتری این شرایط را کنترل کنند.

البته این نخستین بار نیست که ابزاری برای تشخیص زوتر این رفتار توسعه داده می‌شود زیرا چند ماه گذشته پژوهشگران "دانشگاه نورث ایسترن" آمریکا مچ بندی توسعه داده بودند که رفتارهای تهاجمی افراد مبتلا به اوتیسم را پیش بینی می‌کرد.

پژوهشگران "دانشگاه نورث ایسترن" آمریکا موفق به توسعه یک مچ بند هوشمند شدند که با نظارت بر نشانگرهای استرس مانند ضربان قلب، تولید عرق، درجه حرارت سطح پوست و حرکات بازو می‌تواند زمان وقوع رفتارهای تهاجمی مبتلایان به اوتیسم را پیش بینی کند. این مچ بند مجهز به چند حسگر است و این حسگرها می‌توانند با نظارت بر نشانگرهای استرس مانند ضربان قلب ، تولید عرق ، دمای سطح پوست و حرکات بازو بیماران، شروع رفتارهای تهاجمی افراد مبتلا به اوتیسم را ۶۰ ثانیه زودتر پیش‌بینی کنند. دستگاه مذکور می‌تواند براساس تغییرات فیزیولوژیکی، با دقت ۸۴ درصد و یک دقیقه جلوتر وقوع رفتارهای تهاجمی را پیش‌بینی کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله " Frontiers in Psychiatry "منتشر شد./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۰۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد تند مجری تلویزیون از رفتارهای ناعادلانه روی آنتن زنده

       گزارش کامل از گزیده‌خبرهای امروز «تابناک با تو» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

 

انتقاد تند مجری تلویزیون از رفتارهای ناعادلانه روی آنتن زنده 

چندوقت بعد از عمل بینی می‌توانیم بدنسازی کنیم؟


تیپ عجیب و خبرساز منوچهر هادی در دادسرای جنایی


سرنخ‌هایی برای اینکه بدانید کسی شما را دوست دارد


اخراج جنجالی و خبرساز ۴۰ استاد از دانشگاه تهران
یک خانواده ۴نفره، دسته‌جمعی خودکشی کردند


جزئیات تازه از مرگ دلخراش خانم دکتر جوان


یک کافه در این شهر پلمب شد


شناسایی حیات فرازمینی همینجا در منظومه شمسی


ابراز نگرانی از وسیع‌ترین موج روزه‌خواریِ ۴۵سال اخیر!


سوسک ۴ سانتی‌متری که در ریه یک هندی زندگی می‌کرد!


نرخ حق بیمه شخص ثالث خودروها در سال ۱۴۰۳ اعلام شد


مبلغ پرداختی به سلبریتی‌ها برای حضور در صداوسیما لو رفت


تلگرام در این ک


عکس غیرمنتظره‌ای که از پارک لاله تهران وایرال شد


عکس قشنگی که امروز از خیابان‌های تهران شکار شد


هیتلر عید نوروز را به رضاشاه تبریک گفت!


قانون مفید و به‌درد‌بخوری که نیامده تعلیق شد!

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اوتیسم در کاشان
  • شش هزارو ۲۲۰ هزار مسافر در سیستان و بلوچستان متعهد به بهبود رفتار‌های ترافیکی شدند
  • برپایی دومین نمایشگاه آثار نقاشی کودکان مبتلا به اوتیسم
  • رفتارهای زن و شوهری در یک شوی نمایش خانگی!
  • عادت اشتباهی که درد کمر را افزایش می‌دهد
  • انتقاد تند مجری تلویزیون از رفتارهای ناعادلانه روی آنتن زنده
  • هند بالگرد تهاجمی مونتاژ می‌کند
  • راه‌اندازی مرکز جدید نگهداری بیماران اوتیسم در کردستان
  • ۶۲۲۰ مسافر سیستان و بلوچستان متعهد بهبود رفتار ترافیکی شدند
  • ۴ هزار مسافر در گلستان متعهد به بهبود رفتارهای ترافیکی شدند