Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@05:55:11 GMT

ضرورت پایدارسازی کتاب های درسی

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۰۷۱۹

ضرورت پایدارسازی کتاب های درسی

بر اساس درخواست اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد و رسانه های آموزشی سازمان پژوهش مبنی بر انجام مطالعه تطبیقی در خصوص پایدارسازی و ماندگارسازی کتاب­ های درسی در نظام آموزشی کشورهای توسعه یافته و استفاده از نتایج این پژوهش درتدوین برنامه پایدار سازی و ماندگاری کتاب های درسی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به منظور تبیین بیشتر مساله و بررسی ابعاد مختلف آن با توجه به شرایط و اقتضائات نظام آموزشی ایران، نشست هم اندیشی تخصصی را با صاحب­ نظران،  مدیران ارشد سابق و دفاتر سازمان پژوهش و برنامه ­ریزی آموزشی، روسای پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی پژوهشگاه و همچنین روسای گروه تحلیل محتوای آموزشی استانهای همجوار برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدرضا امینی مدیر کل اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی  بر ضرورت و اهمیت موضوع ماندگاری و پایدارسازی کتاب های درسی تاکید کرد و اظهارداشت: باید با تفکر جمعی راهکاری برای آینده بیاندیشیم.

وی به ماندگاری محتوا اشاره کرد و افزود: اینکه معیارها در این خصوص کدامند و چه کتاب هایی را می­ توان برای چند سال ماندگار کرد؟ از کدام کتاب شروع کنیم؟ مدت زمان مورد نیاز برای این کار چند سال باشد؟ همچنین در بحث پایدارسازی تجهیزات مورد نیاز برای چاپ بهتر، نوع صحافی، اجرای در مدرسه و غیره نیز مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش روز دوشنبه اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی، فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش هم در ادامه به تبیین مسئله و فرآیند تعریف شده برای این موضوع در پژوهشگاه پرداخت و از صاحبنظران خواست که با توجه به تجربیات و سوابق خود در این زمینه، پژوهشگاه را در دستیابی به یافته ­ها و پاسخ متقن و جامع در خصوص این مساله یاری کنند. همچنین در این نشست موضوع جدید نظام آموزشی کشور درخصوص تحریم ها و لزوم اصلاح الگوی مصرف ارا اعلام کرد.

در ادامه سعید قریشی معاون پیشین دفتر تالیف کتاب های درسی نظری، گفت: سابقه بحث و اولین اقدام سازمان پژوهش درباره این موضوع، به سال ۱۳۶۵ برمی گردد. در آن سال، بخشنامه ای برای تمام استان ها ارسال شد و بر دریافت کتاب های درسی دوره راهنمایی از دانش ­آموزان در پایان سال و نگهداری آنها در مدرسه تاکید شده بود.

وی افزود: حرکت بعدی در این خصوص بحث نگهداری تمام کتاب‌های درسی در مدرسه بود که این بحث در سطح وزیر وقت آموزش و پرورش ماند و اقدام عملی صورت نگرفت. در بحث ماندگارسازی در دهه ۷۰ روی بعضی از کتابهای درسی مهر ۵ سال بدون تغییر زده شد که به نوبه خود حرکت خوبی در این راستا بود.

معاون پیشین دفتر تالیف کتاب های درسی نظری دو مساله را در این خصوص سرنوشت­ ساز عنوان کرد و گفت: پذیرش مولفان برای کاهش تغییر کتاب­های درسی و اجرای طرح پایدارسازی در مدرسه و تبعات و فرهنگ پیاده­ سازی از آن جمله است.

قریشی موانعی را در اجرای این طرح مطرح کرد و افزود: عدم آمادگی اولیای دانش ­آموزان، بی­میلی مسئولان، نبودن انبار در استان ها برای نگهداری کتاب ها، تغییر مداوم آمار دانش­ آموزان، ناقص شدن سری کتابها، کم توجهی دانش ­آموزان به نگهداری کتابها، ایجاد کار مالی جدید و پرسنل اضافی در مدرسه از آن جمله است.

وی پیشنهاداتی در این خصوص عنوان کرد و ادامه داد: اطلاع­رسانی، فرهنگ­سازی، پایدارسازی و ماندگارسازی کتاب درسی، پیش­بینی افرادی برای انجام این کار در مدرسه، جلب همکاری تمام بخش­های مرتبط، تمهید مقدمات کیفیت بهتر چاپ کتابها، پیش­بینی مکان نگهداری، تولید بسته آموزشی  و مسائلی از این قبیل است.

در ادامه این نشست تاکید بر ماندگارسازی و پایدارسازی به صورت کوآنتومی و نه خطی، تعریف درست فرایند کار و سپس اصلاح قوانین مرتبط، تاکید بر ضرورت تبیین صورت مساله و ملاحظه دقیق ابعاد آن، توجه به مساله بازیافت به عنوان یک موضوع ملی و تاکید بر بازیافت کتاب های درسی استفاده شده و کاربرد نسخه پاپ­آپ (Pop Up) و کتاب الکترونیکی و استفاده از آن در این راستا اشاره شد.

همچنین قیمت واقعی و قیمت روی جلد کتاب درسی و اینکه باید به سمت قیمت واقعی کتاب درسی رفت، توجه به مسائلی که ثبات محتوا را تهدید می­ کند و رسیدن به کتاب­ های درسی ماندگار و تولید کتاب درسی به لحاظ معیارهای مطلوب، اهمیت جایگاه کتاب و ساده­ ندیدن ماندگارسازی و پایدارسازی آن و طرح کیف در مدرسه که به اهداف طرح ماندگاری و پایدار سازی، کمک می­ کند از دیگر موارد مورد بحث در این نشست بود.

تاکید بر عدم تغییر محتوای کتاب­ها به صورت سالانه و زدن مهر ماندگاری حداقل سه سال بر آنها، تاکید بر جایگاه برنامه درسی در تالیف کتاب ­ها و اینکه اگر برنامه درسی مصوب وجود دارد، ضرورتی بر تغییر مداوم کتاب ­ها نبوده و همچنین موضوع حجم کتاب درسی مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتاب درسی آموزش و پرورش دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۰۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سالتحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل و به گفته صفری مدیر کل آموزش و پرورش استان ثبت سفارش کتب درسی پایه های اول و هفتم و دهم نیز از ۱۰ تیر ماه انجام خواهد شد.

صفری تصریح کرد: امسال ثبت گروهی و انفرادی کتاب های درسی در سامانه های اعلامی امکان پذیر شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: ثبت سفارش ها از طریق پنجره ملی دولت هوشمند my.gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش my.medu.ir و یا سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی www.irtextbook.ir  قابل انجام است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش نیز گفت: امسال کارگروه برنامه ریزی برای تحویل به موقع کتاب های درسی به دانش آموزان قبل از آغاز سال تحصیلی تشکیل شده است و کیفیت نگهداری کتب در انبارها و نیز دریافت و تحویل بموقع کتب درسی توسط مناطق ونواحی مهم ترین دستور جلسه این کارگروه می باشد.

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سالتحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
  • تغییر زمان شروع ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • ماجرای به تعویق افتادن سفارش کتاب‌های درسی چیست؟
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از چند روز آینده
  • تغییر تاریخ ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد
  • زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی تغییر کرد | شیوه ثبت نام و ثبت سفارش + جزئیات
  • ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی به تعویق افتاد؟ + زمان و سایت ثبت نام
  • ثبت سفارش کتاب های درسی به تعویق افتاد
  • ثبت سفارش کتاب درسی از امروز؛ ۲۸ فروردین