Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ادامه نشست خبری رئیس‌جمهوری، خبرنگاری پرسید «سه کشور اروپایی در موضوع خروج آمریکا از برجام و عمل نکردن به تعهداتشان نشان دادند که از آمریکا تبعیت می کنند و به عنوان شریک سیاسی و تجاری نمی شود روی آنها حساب کند، چشم انداز رابطه ایران با فرانسه، انگلیس و آلمان را چطور ارزیابی می کنید؟».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روحانی در پاسخ به این سوال گفت: در موضوع توافق هسته ای، افراطیون داخلی آمریکا، فشار رژیم صهیونیستی و عربستان، همه تلاش خود را برای خروج آمریکا به کار بستند.

وی افزود: آمریکا یک خطای بزرگی مرتکب شد، اما نظام جمهوری اسلامی کار هوشمندانه ای انجام داد. آنها می‌خواستند ایران هم  از برجام خارج شود تا در شورای امنیت علیه ایران قطعنامه تصویب کنند. ایران هوشمندانه این بار را بر دوش آمریکا گذاشت و نگذاشتیم بار بر دوش ما گذاشته شود. 

وی گفت: چهار کشور دیگر قرار شد که خروج آمریکا را جبران کنند. ارتباط خوبی با روسیه و چین داریم و آنها در حد خودشان تلاش های بسیاری کردند، اما سه کشور دیگر قبول ندارم که تبعیت می‌کنند، ولی نتوانستند به قول خود عمل کنند و پای تعهد خودشان نایستادند و آنچه لازم بود عمل کنند انجام ندادند.

روحانی گفت: ایران از اردیبهشت سال ۹۸ کاهش تعهدات را انجام داد. هر دو ماه یکبار این کار را انجام دادیم. دوره اول غنی‌سازی بود. بعد از آن آب سنگین بود که ضمن مذاکرات با اروپا به توافق نرسیدم و حد غنی‌سازی از ۳/۶ گذشت و متوسط ۴/۳۰ است. در گام سوم در تحقیق و توسعه زمان‌بندی‌ها را رعایت نمی‌کنیم. به زودی آی‌آر ۹ و ۷ شروع به کار می‌کنند و این گام سوم تحول بزرگی است که اگر آنها به تعهدات برگردند. اگر برنگردند ما گام‌های بعدی را بر می‌داریم.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت جراحی اقتصادی، گفت: مساله بودجه هم در سال ۹۸ مهم است و باید ببینیم این چند ماهه را چطور عبور کنیم. همه شاخص‌های اقتصادی را که گفتم مثبت است اما در زمینه بودجه مشکلات و گرفتاری هایی داریم و باید ارقام بودجه را تامین کنیم. البته از لحاظ عمرانی امسال وضعیت بهتری را داریم ما طبق وعده ای که دادیم خوشبختانه تا امروز حقوق و یارانه را سروقت دادیم. 

وی گفت: پول اوراقی که منتشر کردیم و پول یارانه‌ها سر وقت پرداخت شده است. این مسائل برای آسایش و اعتماد مردم مهم است. این حرف درست است که ما بودجه جاری را باید از درآمد نفتی جدا کنیم. اما این دوقلو را جدا کردن جراحی دقیقی می خواهد که هر دو زنده بمانند الان در این مرحله هستیم. آغاز سختی دارد. کشوری که روی بودجه نفت تکیه داشته یکباره بخواهد از نفت جدا شود و مبنا را بر مبنای مالیات و اوراق سهام بگذارد. عوارض گمرگی درآمدهای ما این چنینی است و حتما باید جبران شود و جبران هم از همین راه ها است.

وی افزود: در خصوصی سازی و واگذاری سهام باید با یک حرکت سریعتر و دقیق تری پیش برویم. در مالیات ما فرار مالیاتی داریم هم پایه مالیاتی باید گسترش پیدا کند هم معافیت های ملایاتی باید کم شود. صادرات برای ما بسیار مهم است. اگر صادارات نفتی ما غیرنفتی افزایش یابد درآمد ریالی و ارزی تحت تاثیر آن خواهد بود. برنامه ریزی ها بر این مبناست که سال ۹۹ تکیه ای بر نفت نداشته باشیم. در این زمینه هم دولت هم ستاد اقتصادی دولت در حال بحث و اقداماتی است و هم آن شورای هماهنگی اقتصادی در دستور کار دارد تصمیماتی گرفته ایم و تصمیمات دیگر را اتخاذ خواهیم کرد. ما تا زمان تقدیم بودجه به مجلس که در آذرماه است تلاش های ما را به نتیجه می رسیم که رد بودجه ۹۹ منعکس شود.

۲۱۷۲۱۷

کد خبر 1310668

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حسن روحانی ترکیه سوریه کردهای سوریه اربعین پیاده روی اربعین ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ شهرداری تهران تیم ملی فوتبال ایران مجلس دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۰۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم

به گزارش قدس آنلاین، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.

گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.
اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.

او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردیدها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند.

گروسی گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.

او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هشدار جدی پزشکیان به مسئولان /بترسید از اینکه.../نیاز به گشت ارشاد مدیران نیست، در آمریکا هم می‌دانند ما در اینجا چه می‌کنیم!
  • نظراتم را در مورد طرح حجاب صریح با مقامات و حاکمیت می‌گویم/ بلای جان طرح‌های خوب نبود رویه‌های درست اجراست
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم