Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، علی وجودی مجری طرح عامل‌دار کردن مواد نانومتخلخل با گروه‌های تیولی و بررسی کاربرد آنها در حذف آلاینده‌های فلزی گفت: علاوه بر کربوهیدرات‌ها، لیپیدها، اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها برخی از فلزات سنگین برای فعالیت بیولوژیکی سلول‌ها ضروری است. برخی از فلزات مانند آهن برای زندگی جنبه حیاتی داشته و گروهی دیگر مانند مس و روی و سرب به مقدار جزئی برای فعالیت آنزیم‌ها ضروری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فلزات به علت داشتن وزن اتمی ‌بالا فلزات سنگین نامیده می‌شوند. چنانچه میزان ورود این فلزات ضروری به بدن بیش از حد مورد نیاز باشد ایجاد مسمومیت می‌کنند.

وجودی ادامه داد: فلزات سنگین غیر ضروری یا فلزات سمی ‌نیز در بدن آثار سمی تولید می‌کنند، به طور کلی فلزات سنگین موجود در محیط زیست یک خطر بالقوه برای موجودات زنده به شمار می‌آیند. انسان و حیوانات همیشه در معرض آلودگی با فلزات سنگین هستند. این گونه فلزات با ترکیب‌های ضروری بدن از قبیل اکسیژن، گوگرد و ازت با گروه‌هایی همچون S ، SH، OH COO و COOH ارتباط برقرار می‌کنند. از سویی بیشتر ترکیب‌های ضروری بدن از جمله آنزیم‌ها و پروتئین‌ها این گروه‌ها را دارند. در نتیجه فلزات سنگین موجب وقفه فعالیت آنزیم‌ها و اختلال در سنتز ترکیب‌های ضروری بدن می‌شوند. پس جذب و حذف فلزات از محیط بسیار با اهمیت و حیاتی است.

وی با بیان اینکه در این طرح با ساخت دستگاهی برای جذب این فلزات اقدام کردیم، افزود: برای سنتز ترکیبات نانومتخلخل از دستگاه دست‌ساز که بر پایه بخار سرد کار می‌کند استفاده شد. هدف از انجام این طرح تهیه نانوذرات عامل‌دار شده و کاربرد آن به عنوان جاذب در حذف آلاینده‌های فلزی است. پایدار نگه داشتن نانو ذرات برای مدت طولانی بدون توده‌ای شدن یا رسوب کردن، یک نکته کلیدی در کاربرد آنها به عنوان جاذب در حذف آلاینده‌های فلزی است. به خصوص در مورد فلزات خالص همچون آهن، کبالت، نیکل یا آلیاژهای آنها که نسبت به اکسیژن موجود در هوا بسیار حساس هستند، استفاده از یک روش ساده و انعطاف پذیر حفاظت با یک لایه غیر قابل نفوذ ضروری است، به طوری که اکسیژن نتواند به سطح ذرات برسد. این ساختارهای سنتز شده می‌تواند برای حذف آلودگی‌های معدنی پساب‌های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

169 / 336 آلودگی معدنی پساب‌های صنعتی آلاینده فلزی فناوران آنزیم سرب فلزات سنگین

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آلودگی معدنی پساب های صنعتی آلاینده فلزی فناوران آنزیم سرب فلزات سنگین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۰۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واژگونی تانکر روغن به دلیل خواب‌آلودگی راننده

به گزارش مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، سرهنگ فیروز کشیر ضمن اعلام این خبر گفت: مقارن ساعت ۰۱:۴۰ بامداد امروز در مسیر بزرگراه آزادگان به غرب، لاین اصلی قبل از احمدآباد یک دستگاه کامیون تانکر حامل بار روغن موتور به علت تخطی از سرعت مطمئنه و خستگی و خواب آلودگی از مسیر اصلی معبر بزرگراهی خارج و در فضای سبز منتهی الیه سمت راست واژگون و بالاخره متوقف می‌گردد.

وی ادامه داد: برابر اعلام کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ سرعت زیاد، خستگی و خواب آلودگی و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه باعث این حادثه شده است.

سرهنگ کشیر گفت: خوشبختانه این حادثه صدمات جانی نداشته است و تیم‌های پلیس بزرگراه بلافاصله در محل حادثه حاضر شده و نسبت به ایمن سازی محل تصادف و روان سازی ترافیک اقدام نمودند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: همچنین با توجه به شدت حادثه در محدوده تصادف شاهد ترافیک سنگین خودروها بودیم که عوامل پلیس راهور و شهرداری تهران در حال پاکسازی و روان سازی ترافیک گردیده و کامیون را با جرثقیل سنگین به محل امن منتقل نمودند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: خوشبختانه بار کامیون تانکر (مواد اولیه روغن موتور به صورت پلمپ) نشت نکرده و در در سطح آسفالت نریخته بود و این حادثه بدون مشکل ترافیکی به خیر گذشت.

سرهنگ کشیر توصیه نمود: رانندگان عزیز در هنگام رانندگی با سرعت مطمئنه رانندگی نمایند که در صورت مشاهده خطر بتوانند وسیله نقلیه را کنترل نمایند و همچنین رانندگان وسایل نقلیه سنگین که در ساعات شب مشغول فعالیت هستند قبل از شروع کار استراحت کافی داشته باشند و در هر لحظه احساس خستگی و خواب بر آنها غلبه کرد در یک محل امن توقف پس از استراحت مجدد به مسیر خود ادامه دهند و همیشه تمام دقت و حواس خود را متمرکز رانندگی کرده تا شاهد اینگونه حوادث در سطح معابر نباشیم.

کد خبر 6086112

دیگر خبرها

  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • انجام بیش از ۳۳۱ هزار آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب استان یزد
  • انجام بیش از ۳۰۰ آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب
  • رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند
  • اختتامیه نخستین رویداد چادرو ۱۲ اردیبهشت برگزار می شود
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین + فیلم
  • آب شیرین‌کُن شناور راهکاری فناورانه برای مبارزه با خشکسالی
  • واژگونی تانکر روغن به دلیل خواب‌آلودگی راننده
  • آغاز فرایند انتخاب واحد‌های نمونه صنعتی و معدنی استانی و ملی