Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل دادگستری استان فارس روز دوشنبه در این زمینه اعلام کرد : در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در راستای  رونق تولید، بهبود ارائه خدمات و تکریم فعالان اقتصادی؛ روند صدور اخذ گواهی عدم سوء پیشینه در استان فارس اصلاح و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارجاع شد.

حجت الاسلام  سیدکاظم موسوی با بیان این که فرآیند صدور اخذ گواهی عدم سوء پیشینه برای فعالان اقتصادی از دو هفته به ۲۴ ساعت کاهش یافته  گفت: با عنایت به آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات  و واردات مبنی برنداشتن محکومیت مؤثر کیفری به عنوان یکی از شرایط صدور کارت بازرگانی، در گذشته  تمام متقاضیان در شیراز و استان فارس می بایست با حضور در دفاترمنتخب پستی و در شهرستان‌ها با مراجعه به مرکز تشخیص هویت ناجا نسبت به انگشت نگاری اقدام می کردند و پس از انجام مراحل اداری اصل مدرک توسط اداره پست به آدرس ارائه شده متقاضی ارسال می گردد که این فرآیند موجب  اطاله زمان می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان فارس یادآور شد : گرفتن گواهی سوء پیشینه یکی از الزامات دارندگان کارت بازرگانی است که تا پیش از این هر فعال اقتصادی در استان باید دو هفته کاری برای اخذ این گواهی در انتظار می ماند.

حجت الاسلام  موسوی با اشاره به کاهش زمان صدور گواهی عدم سوء پیشینه در استان فارس تصریح کرد: این اقدام مثبت و کارگشای اتاق بازرگانی استان فارس گام مهمی در راستای کاهش فرآیند صدور کارت بازرگانی در کشور خواهد بود.

وی گفت: متقاضیان می توانند با ارائه کارت ملی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان نسبت به اخذ این گواهی اقدام کنند و دارندگان کارت بازرگانی و عضو اتاق بازرگانی فارس برای دریافت گواهی سوء پیشینه نیاز به حضور فیزیکی نداشته و می توانند از سیستم مکانیزه این اتاق  نیزاستفاده کنند.

رئیس کل د ادگستری استان فارس با اشاره به فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک  قضایی در شهر شیراز و سایر حوزه های قضایی استان خاطر نشان کرد: این دفاتر با هدف ایجاد امکان دسترسی آسان تر مردم به خدمات قضایی، ثبت انواع دادخواست، شکایت و صرفه جویی در وقت و هزینه راه اندازی شده است که در این دفاتر ۲۲ خدمات قضایی ارائه می گردد.

سید عبدالنبی نجیبی معاون قضایی وبرنامه ریزی دادگستری استان فارس نیز در این زمینه گفت: بانک جهانی به عنوان یک نهاد بین امللی معتبر هر ساله وضعیت کسب و کارکشورها را بر اساس شاخص سهولت انجام کسب وکار و از طریق بررسی وضعیت ۱۰ نماگر درخصوص قانون گذاری و تنظیم مقررات شامل شروع کسب وکار، اخذ مجوزهای ساخت وساز، دسترسی به برق، ثبت مالکیت، اخذ اعتبار، حمایت از سهامداران خرد، پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی، اجرای قراردادها و ورشکستگی و پرداخت دیون رتبه بندی می کند.

دبیرستاد پیگیری اجرای سیا ست های اقتصاد مقاومتی استان فارس افزود: بر اساس این گزارش، امتیاز ایران در شاخص کل سهولت انجام کسب و کار با افزایش از ۵۴.۶ به ۵۶.۹ به میزان ۲.۳۴ واحد بهبود یافته است.علی رغم این افزایش در امتیاز رتبه ایران در این شاخص با ۴ پله تنزل از ۱۲۴ در سال ۲۰۱۸ به ۱۲۸ در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

قاضی نجیبی با بیان اینکه دستگاه هایی شامل اداره کل ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری، سازمان امور مالیاتی کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، قوه قضائیه، سازمان تأمین اجتماعی و بانک مرکزی مهم ترین دستگاه های مسئول در حوزه نماگر شروع کسب و کار هستند اظهارداشت:  عمده دلیل این تنزل به افت ۷۶ پله ای کشور در نماگر شروع کسب و کار و ۶۱ پله ای در نماگر اخذ مجوزهای ساخت و ساز باز می گردد.

وی با اشاره به پژوهش های کارشناسی و تخصصی اتاق بازرگانی استان فارس در خصوص گواهی سوء پیشینه افزود: یکی از مراحل مهم شروع کسب و کار، اخذ گواهی عدم سوپیشینه می باشد که ۷ الی ۱۰ روز به طول می انجامد که الزامی بودن اخذ گواهی عدم سوءپیشینه برای شروع یک کسب وکار در ایران منجر به این موضوع شده است که یک مرحله ۷ الی ۱۰ روزه به زمان شروع کسب وکار در ایران افزوده شود.

نجیبی با بیان اینکه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه بر اساس دو بخشنامه داخلی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد و می تواند با دستور و ابلاغ رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حذف شود بیان داشت: حذف دریافت فیزیکی  «اخذ گواهی عدم سوپیشینه»  پیامدهایی از جمله حذف زمان مرحله ۷ الی ۱۴ روزه، حذف هزینه، کاهش زمان شاخص شروع کسب و کار از ۷۲.۵ روز به ۶۶.۵ روز و بهبود رتبه این شاخص از ۱۷۳ به ۱۶۷ را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: با پیگیری های صورت گرفته توسط اتاق بازرگانی فارس، فرآیند اخذ گواهی عدم سوء پیشینه برای کارت بازرگانی به صورت فیزیکی حذف شده و این مرحله به صورت ارجاع از طریق دفاتر خدمات قضایی و در مدت یک شبانه روز انجام می شود که در مرحله بعدی با فراهم شدن زیر ساخت های آتی این موضوع با تعریف درگاه های اینترنتی مورد نیاز به صورت برخط و مدت زمان بسیار کوتاه تر نیز انجام خواهد شد.

نجیبی با بیان اینکه مدت اعتبار گواهی عدم سوء پیشینه سه ماه است و هر فعال اقتصادی از زمان درخواست تا اخذ گواهی اتلاف زمان زیادی داشت افزود: بر خط شدن و تسهیل فرآیند اخذ گواهی سوء پیشینه برای فعالان اقتصادی استان از مطالبه جدی فعالان بخش خصوصی بوده است که با این اقدام مهم و کارشناسی شده  اتاق بازرگانی فارس پیامد مثبتی در بخش اقتصاد استان خواهد داشت.

دبیر ستاد پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استان فارس درپایان بر حمایت همه جانبه دادگستری استان فارس از فعالیت های مولد و اشتغال زا و نیز ضرورت همراهی همه دستگاه ها و نهادهای عمومی غیر دولتی در جهت رونق تولید تاکید کرد.

۶۱۱۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دادگستری حقوقی و قضایی شیراز قوه قضاییه فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۱۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم دریافت شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی

به گزارش  قدس آنلاین، صادق سلطانی‌نژاد صبح امروز در نشست خبری با موضوع فضای کسب و کار استان کرمان و درگاه ملی مجوزها و شناسه یکتا، اظهار داشت: برنامه‌های اقتصادی که در استان کرمان برنامه‌ریزی می‌شود، متناسب با شعار سال و فرامین مقام معظم رهبری است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم استان در سال جاری بهبود فضای کسب و کار استان کرمان است، افزود: با انسجام و هماهنگی بین دستگاهی در سال گذشته توانستیم رتبه کسب و کار استان از رتبه 31 به 4 کاهش بدهیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان با تاکید بر اینکه این رتبه در بالای جدول استان‌ها باید حفظ شود و تلاش داریم در استان و در مجموعه دستگاه‌های استان کرمان این فضا را حفظ کنیم، ادامه داد: یکی از اقدامات انجام شده در این راستا، احصای واحدهای تولیدی است که دچار مشکل شدند و پیگیری می‌کنیم تا مشکلات آنها برطرف و تولید از سر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه در سه حوزه‌ مالیات، تامین اجتماعی و تامین مالی رویه‌های سخت گیرانه‌ای وجود دارد که عمده واحدها در این زمینه مشکل دارند و باید تسهیل شود، گفت: قوانین مزاحم و مخل کسب و کار در وزارت اقتصاد و دارایی شناسایی شده و در تلاش هستیم که این قوانین بازنگری و اصلاح شود.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی در استان کرمان وجود دارد، افزود: تامین و ارتقای زیرساخت‌ها اهمیت زیادی برای توسعه اقتصادی استان دارد که در تلاش هستیم متناسب با انرژی موجود استان طرح‌های اقتصادی برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه صدور مجوزهای کسب و کار از دیگر عوامل بهبود فضای کسب و کار استان است، بیان کرد: وزارت اقتصاد در این زمینه وظیفه اجرایی و هماهنگی بین دستگاهی را دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان با بیان اینکه تمام مجوزهایی که دستگاه‌های اجرایی نیاز داشتند در درگاه ملی مجوزها بارگذاری شده است، گفت: بیش از 4 هزار و 800 عنوان مجوز در درگاه ملی مجوزها بارگذاری شده است و اعتقاد داریم که باید حقوق شهروندی مردم ارتقا پیدا کرده و حاکمیت و حکومت بحث نظارت را دنبال کند.

وی ادامه داد: براساس قانون همه فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات باید برای اخذ مجوز به درگاه ملی مجوزها به آدرس mojavez.ir مراجعه کنند و حتی مجوز گذشته خود را الکترونیکی و به روزرسانی کنند.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه براساس قانون از تاریخ 25 اردیبهشت‌ماه سال جاری مجوزهایی که بدون شناسه یکتا باشند از برخی خدمات دولتی نمی‌توانند استفاده کنند و حتما باید مجوز الکترونیکی صادر شود، افزود: فعالیت اقتصادی بدون مجوز تضییع حقوق افرادی است که با مجوز رسمی در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه همه فعالان اقتصادی باید شناسه یکتا دریافت کنند و بدون این شناسه فعالیت آنها قانونی نیست، گفت: این موضوع فقط مربوط به اصناف نیست و همه فعالان اقتصادی باید به درگاه ملی مجوزها مراجعه و شناسه یکتا دریافت کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • صدور پروانه کسب برای بازنشستگان
  • نشست تحقق شعار سال با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • بستر مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها برای خیران فراهم شود
  • اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • گواهی عدم‌حضور چیست و چه فوایدی دارد؟
  • تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان
  • اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد
  • برگزاری سومین نشست معاون اول رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی و تعاون
  • لزوم دریافت شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی
  • همه فعالان اقتصادی باید شناسه یکتا دریافت کنند