Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@20:53:06 GMT

ما انسان‌ها، چند مدل هوش داریم؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۱۹۸۹

ما انسان‌ها، چند مدل هوش داریم؟

ساعت 24- ضریب هوشی (یا بهتر است بگوییم بهره هوشی) را آلفرد بینه اختراع کرد. همان که به نام آی کیو معروف شده است. اما خود همین آقای بینه بعدها گفت:

«برخی از فیلسوف‌ها میگویند هوش هر فرد، چیز ثابتی است. باید به این بدبینی وحشیانه، اعتراض کرد!»

همان‌طور که می‌بینید، حتی خود مخترع آی کیو، می‌گوید هوش اصلاً چیز ثابتی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاهدات متعدد علمی هم این موضوع را ثابت می‌کند که «مغز ما همچون یک ماهیچه است» و با تمرین و تکرار و یادگیری، پرورش می‌یابد و قوی‌ترمی‌شود.

بهره هوشی البته در زمان‌های گذشته به عنوان تنها مقیاس اندازه‌گیریبرای میزان هوش و استعداد یک فرد بود که اکنون تقریباً منسوخ شده است.

آقای هوارد گاردنر در سال ۱۹۸۳ با خلق نظریه «هوش‌های چندگانه» دیدگاه‌های رایج در مورد هوش را به چالش کشید.

ساده بگوییم او اعتقاد داشت که ما دارای انواع و اقسام هوش (هشت نوع) هستیم. از هوش عاطفی یا هیجانی گرفته تا هوش میان فردی، از هوش موسیقایی تا هوش منطقی و ریاضی.

در سال‌های اخیر ارزش تست آی کیو بی اندازه کم شده و در تشخیص‌های پزشکی و روانشناسی اغلب جایی ندارد یا کاربرد بسیار محدودی دارد.چون ثابت شده همه انواع هوش‌ها به اندازه هم مهم هستند و ممکن شما در چند تا از آن‌ها قوی یا ضعیف باشید.

اما چطور می‌توانیم هوش‌هایمان را پرورش دهیم و عضله‌هایشان را قوی کنیم؟

دوتا از مهم‌ترینهوش‌های ما هوش کلامی و هوش مالی هستند که زیرمجموعه های هوش میان فردی هستند.

درست است که هوش مالی و هوش کلامی به تنهایی جزو هوش‌های چندگانه نیست اما زیرمجموعه ای برای هوش های چندگانه هستند.

هوش مالی را از راه‌های مختلفی می‌توان پرورش داد. از جمله مطالعه مقاله هوش مالی.

یکی از مهم‌ترینراه‌های بهبود هوش کلامی این است که فن بیان خودمان را بهبود دهیم.

فن بیان از زیر مجموعه‌های پراهمیت هوش کلامی است.

وقتی فن بیان خوبی داشته باشیم، دریچه فرصت‌های فراوان به روی ما گشوده خواهد شد، کیفیت روابطمان بهبود خواهد یافت و قطعاً جزو ۳ درصد افراد برتر جامعه قرار خواهیم گرفت.

فن بیاناصلاً چیز ذاتی‌ای نیست. فن بیان با تمرین و تکرار زیاد به راحتی ملکه ذهن ما می‌شود و می‌توانیم اثرات معجزه وارش را در زندگی‌مان ببینیم.

شاید همیشه در مدرسه به ما مهارت‌هایی یاد داده‌اند که هرگز در زندگی به کارمان نمی‌آید. اما هرگز به ما مهارت‌های کلامی مثل فن بیان یا روش‌های صحیح ارتباط برقرار گردن را یاد نداده‌اند. پس از الآندست‌به‌کار شوید چون هرگز برای یادگیری دیر نیست...

منبع: ساعت24

کلیدواژه: تقویت هوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۱۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

به گزارش ورزش سه، نصرالله خواجه‌گیری سرپرست باشگاه استقلال پس از پیروزی ۳ بر ۲ این تیم مقابل شمس آذر قزوین در گفتگو با خبرنگاران گفت: نماینده فدراسیون فوتبال که نماینده بازی بود، چند بار تاکید داشت که من سمت رختکن نروم. در بازی با سپاهان در آزادی که آقای مورایس و سرپرستشان اینجا بود، تاکید کردند که من هم سمت رختکن نروم و جریمه سنگین کردند. رختکن هم به میکسدزون ورزشگاه اشراف داشت و من تا پایان بازی هم به رختکن نرفتم.

وی افزود: من سر تمرین کامل حضور داشتم و کل هفته بودم. رابطه من با آقای نکونام هم الحمدالله خوب است و به هواداران هم که آمده بودند این برد خوب را تبریک می‌گویم.

خواجه گیری تاکید کرد: مشکلاتی هست که اگر مشکلات کم شود، مطمئنا کار تیم جلو می‌افتد. ما تلاشمان را می‌کنیم تا از مشکلات کاسته شود و قهرمان شویم. مشکلات مالی است و اگر مالکیت حل شود، مشکلات هم حل می‌شود.

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین
  • سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است
  • برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است
  • رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول
  • کمبودهای مالی، مقر سازمان ملل در ژنو را در خاموشی فرو برد
  • نصب ۵۲ دستگاه کنتور هوشمند حجمی توسط شرکت آب‌منطقه‌ای
  • نرم‌افزار حسابداری بازرگانی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • آموزش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۳
  • رشد ۵۸۳ درصدی درآمد حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری قم
  • ضوابط اجرایی تأمین مالی جمعی ارزی تصویب شد