Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این قصه دختری با پارچه‌ها چندتا دهتولوک‌(دختر) برای خودش درست کرده بود و قرار بود برای خودش یک بی‌بی دهتولوک‌ها (مادربزرگ دخترها) بسازد و این مادربزرگ برای بقیه دخترها شب‌ها قصه بگوید.

بی‌بی‌دهتولوک در حال ساخت و ساز دهتولوک‌های خودش است که یک مهمان ناخوانده برایش می‌آید و پسر آن مهمان، بی‌بی دهتولوک را برمی‌دارد و این دختر خیلی ناراحت می‌شود که جواب بقیه دهتولوک‌ها که به آن‌ها گفته بی‌بی دهتولوک شب‌ها برای آن‌ها قصه می‌گوید را چه بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شب با ناراحتی می‌خوابد صبح که از خواب بیدار می‌شود بی‌حوصله است در می‌زنند می‌بیند آقایی پشت در با حالت عصبی می‌گوید مادرت را صدا کن، مادرش می‌آید آقا یک جعبه به مادر دختر می‌دهد، مادرش می‌گوید این هدیه را مهمان دیروزی فرستاده، در جعبه را که باز می‌کند می‌بیند یک بی‌بی‌ دهتولوک خیلی زیبا به او لبخند می‌زند و دختر خوشحال می‌شود و به مادرش می‌گوید این بهترین هدیه‌ای است که من گرفتم و هیچ چیز این اندازه من را خوشحال نکرده بود.

دختر بی‌بی دهتولوک را در دست می‌گیرد و به سمت بقیه دهتولوک‌ها می‌رود تا خبر آمدن بی‌بی‌دهتولوک‌ها را به آن‌ها بدهد.

داستان بی‌بی دهتولوک برای نشان دادن خاطرات کودکی‌ام نوشتم 

قصه‌گوی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در هرمزگان گفت: این قصه دارای سه داستان(دختر بتول، مهمان ناخوانده و دوست جدید) است که داستان دوم (مهمان ناخوانده) را در این دوره از جشنواره اجرا کردم.

معصومه میری در حاشیه این جشنواره در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این عروسک‌های دست‌ساز(دهتولوک‌ها) صورتک‌های خاصی نداشتند بلکه با تکه‌هایی از پارچه مادر یک پیراهن عروسک دوخته می‌شد و اگر پارچه مشکی هم داشت به عنوان جلبیل (روسری) عروسک انتخاب می‌شد.

این مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جزیره هرمز ادامه داد: به یاد دوران کودکی، نشان دادن خاطرات و لذت دوران کودکی و اهمیت ساخت عروسک‌های دست‌ساز دوران کودکی‌ این داستان‌ را نوشتم و روایت قصه نیز به زبان فارسی و دیالوگ‌ها با لهجه بندری بود.        

وی که ۱۵ سال سابقه کار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جزیره هرمز دارد، گفت: از کلاس سوم ابتدایی علاقه زیادی به نوشتن و خواندن داشتم و در این دوران با تخیل خودم برای عروسک‌های دست‌ساز  خودم قصه‌ می‌گفتم و با آن‌ها بازی‌های می‌کردم.  

میری بیان داشت: سال ۷۵ که در کلاس پنجم ابتدایی بودم با تشویق یکی از معلمان مدرسه اولین نفری بودم که در کانون ثبت‌نام کردم و به فعالیت در کانون علاقه‌مند شدم.

وی افزود: نخستین سالی که کتاب‌خانه کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان هرمز افتتاح شد، اولین عضو کانون بودم و از آن روز به صورت مداوم به کانون می‌رفتم.

نخستین عضو مرکز پرورش فکری کودکان و نوجوان جزیره هرمز گفت: از زمان برگزاری جشنواره قصه‌گویی هرسال مربیان و اعضای کانون در این جشنواره شرکت‌ می‌کنند.

این مربی ادبی اضافه کرد: تلاش ما براین است که اعضای تربیت یافته این کانون در انجمن‌های ادبی و هنری هم‌چنان فعالیت داشته باشند.  

مرکز پرورش فکری کودکان و نوجوانان جزیره هرمز در سال ۷۵ راه اندازی شده و درحال حاضر دارای ۱۱هزار و ۷۸۲ جلد کتاب و یکهزار و ۳۹۷ عضو است.

در بخش استانی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی هرمزگان، قصه‌گویان ۲ روز از ۱۷ تا ۱۸ مهرماه جاری در مرکز فرهنگی و هنری آفرینش اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان هرمزگان باهم رقابت کردند.

در این دوره از جشنواره با رأی هیات داوران از ۱۱ برگزیده منطقه‌ای و کشوری، پنج قصه‌گوی برگزیده استانی برای حضور در مرحله‌ منطقه‌ای معرفی شدند که ۲۸ تا ۳۰ آبان قصه‌گویان برگزیده در این استان قصه‌های‌شان را برای داوران روایت می‌کنند.

در بخش منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی، استان خراسان رضوی، میزبان قصه‌گویان برگزیده از استان‌های هرمزگان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد خواهد بود.

بر اساس آرای هیأت داوران بخش استانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی هرمزگان، الهام اسکندری  با قصه ابرکوچولو، آناهیتا محلفی با قصه «شهر چوبی‌ها»، فاطمه غفاری مربی مسوول مرکز فراگیر بندرعباس با قصه «آرزوی بزرگ»، زهرا سلامتی هرمزی از جزیره هرمز با قصه «بی‌بی‌ گل و بی‌بی‌ صورت» و شادی آزاد بشمنی با قصه «اردیک پر برکت» از قصه‌گویان راه‌یافته به جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در بخش زنان و مردان بودند.

هیات داوران همچنین در این بخش، فاطمه رشید از بستک با قصه «بدترین جشن تولد مار بوآ»، هانیه هادی‌نژاد از بندرعباس با قصه «سوال موموکی» و سمیه اسلامی از بندرعباس با قصه «یک پرش، دو پرش و سه پرش» را شایسته تقدیر دانستند.

این جشنواره برگزیدگان بخش دختران و پسران و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را نیز اعلام کرد. براساس این گزارش، هانیه حسن‌پور عضو روشندل از مرکز فراگیر بندرعباس با قصه «در جستجوی خدا»، مریم آیین‌پرست از مرکز سیریک با قصه «آدم کوچولوی گرسنه» و مبینا عبداللهی از مرکز شماره ۴ بندرعباس با قصه «روباه و حقه‌اش» از برگزیدگان بخش دختران و پسران کانون هرمزگان بودند.

هانیه املوچ از مرکز شماره ۳، مبینا جعفری کروگانی، محمدامین سالاری جایینی از میناب، زهرا محمدی‌نژاد از هرمز، رایان شاهی از مرکز شماره ۳ و ریحانه میرشکاری از فین نوجوانان شایسته تقدیر جشنواره استانی قصه‌گویی بودند که به ترتیب قصه‌های «هوشنگ شاه»، «ماهی‌رنگین کمان»، «رنج و گنج»، «یخی که عاشق خورشید شد»، «نبرد رستم و اژدها» و «آلوچه کوچولو» را روایت کردند.

هدی کهوری‌نژاد با قصه «بابا برفی»، عبدالرسول معینی هنگامی با قصه «قورباغه چاه‌نشینی» و محمد پرخو با قصه «تقدیر»، مادربزرگ و پدربزرگ‌های قصه‌گوی برگزیده بخش استانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بودند.

هیأت داوران بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در هرمزگان متشکل از محمد سایبانی کارگردان و بازیگر تئاتر، عاطفه جمالی مدرس دانشگاه هرمزگان و نعیم اسدی کارشناس مسوول فرهنگی، هنری و ادبی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان، بخش استانی این رویداد فرهنگی را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان قضاوت کردند.

۹۸۸۷/۲۰۹۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هرمز ادبیات کودکان هرمزگان جشنواره بین المللی قصه گویی جشنواره قصه گویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۲۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امداد و نجات جاسک ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی را در دریای عمان نجات داد

محمد امین امانی روز چهارشنبه اظهارداشت: پس از اعلام مرکز جستجو و نجات اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به مرکز برج کنترل دریایی جاسک که یک نفتکش با پرچم جزایر کوک سریلانکا در ۳۰ مایلی جاسک در حال غرق شدن است، شناور امداد و نجات جاسک به محل اعزام شد و ۲۱ نفر خدمه کشتی خارجی را نجات داد.

وی افزود: پنج نفر نیز که نیاز به مراقبت درمانی داشتند توسط اورژانس جاسک خدمات دریافت کردند که وضعیت جسمی این دریانوردان خوب است.

بندر جاسک در شرق استان هرمزگان واقع شده است.

منبع: ایرنا

tags # اخبار حوادث سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • آغازنام نویسی در آزمون استخدام۳۰۰ معلم در بشاگرد و جزایر استان هرمزگان
  • انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • آنچه باید درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی و عوامل بروز آن بدانید
  • زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شد
  • راهیابی اعضا کانون استان بوشهر به جشنواره سرود بسیج
  • امداد و نجات جاسک ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی را در دریای عمان نجات داد
  • داوری ۲۱۰ اثر در جشنواره نیایش درختان
  • برگزاری جشنواره بهداشت دهان و دندان در برخوار
  • نجات ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی در دریای عمان
  • برگزاری جشنواره نیایش درختان در خراسان جنوبی