Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@02:27:59 GMT

نقش تغذیه در گُر گرفتگی دوران یائسگی

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۲۵۸۲

نقش تغذیه در گُر گرفتگی دوران یائسگی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شبنم باقری کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه یائسگی در زنان اغلب در حدود سن ۴۵ تا ۵۵ سالگی آغاز می‌شود، اظهار کرد: در این زمان تخمدان‌ها به میزان کمتری هورمون‌های زنانه، به ویژه استروژن را ترشح کرده که سبب بروز علائم یائسگی مانند گر گرفتگی، تپش قلب، تعریق، اضطراب و بی خوابی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: با این حال شواهد نشان می‌دهد که یک رژیم سالم و متعادل به کاهش علائم یائسگی کمک می‌کند.

شبنم باقری تصریح کرد: در شروع سن یائسگی احتمال افزایش وزن بالا می‌رود؛ بنابراین لازم است میزان دریافت غذا در این دوران تحت کنترل باشد. در نتیجه حفظ دور کمر و پیشگیری از افزایش وزن در زنان میانسال به عنوان یک اقدام محافظتی در برابر گر گرفتگی و حمایت از سلامت کلی مطرح است.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه یک رژیم غذایی کم چرب می‌تواند در تخفیف علائم یائسگی مفید باشد، ادامه داد: علاوه بر این مصرف زیاد چربی‌ها به ویژه انواع اشباع شده به عنوان یکی از عوامل خطر در بروز سرطان سینه در سنین یائسگی به اثبات رسیده است.

او گفت: مصرف مواد قندی ساده مثل انواع شیرینی‌ها و دسر‌های شیرین علاوه بر اضافه وزن و چاقی موجب افزایش هورمون‌های قشر آدرنال و کاهش سطح هورمون استروژن و در نتیجه افزایش بروز علایم می‌شود.

شبنم باقری اضافه کرد: حبوبات هم مانند میوه‌ها و سبزی‌ها از منابع غذایی فیتواستروژن‌ها هستند و اگر در دوران یائسگی مصرف آن‌ها افزایش یابد، در کاهش علائم موثر است و علاوه بر این فیبر موجود در این مواد غذایی به کنترل اشتها و وزن بدن کمک می‌کند.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: از اثرات مهم مصرف سویا، آجیل سویا و شیر سویا، کاهش عوارض ناشی از یائسگی از جمله گر گرفتگی است، البته برای داشتن این اثر باید سویا به طور مداوم و دست کم به مدت ۴ تا ۶ هفته مصرف شود.

او با بیان اینکه مکمل‌های ویتامین E در کاهش علائم یائسگی موثر است، تصریح کرد: ویتامین E یک تنظیم کننده هورمونی است و سطح استروژن را ثابت نگه می‌دارد.

باقری ادامه داد: مکمل‌های ویتامین E اغلب به صورت ۴۰۰ میلی گرمی موجود است و مصرف روزانه یک عدد آن توصیه شده است.
او بیان کرد: برای کاهش گر گرفتگی ناشی از یائسگی همچنین توصیه شده که چای، قهوه و کافئین موجود در نوشیدنی‌ها به دلیل تشدید گر گرفتگی کم مصرف شوند.

باقری گفت: همچنین مصرف دخانیات، غذا‌های ادویه دار و تند، استرس و اضطراب و مصرف مشروبات الکلی علائم یائسگی را تشدید می‌کند.

انتهای پیام/چ

تاثیر تغذیه در گُر گرفتگی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تغذیه علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۲۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالم‌سازی همبرگر با کاهش سدیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی علم ایران (INSF)، بهبود فرآورده‌های غذایی از جمله فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشگران است که به دلیل اهمیت بالای این طرح‌های تحقیقاتی، بنیاد ملی علم ایران از پژوهش‌های مرتبط با این موضوع، حمایت می‌کند.

«بهبود طعم شوری در همبرگر با تکنیک نوین تمایز طعم توسط امولسیون دوگانه آب در روغن در آب» عنوان طرحی است که محمدهادی اسکندری در قالب پسادکتری با راهنمایی هادی هاشمی گهرویی و حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

هاشمی گهرویی با مدرک دکتری تخصصی بهداشت مواد غذایی از دانشگاه شیراز درباره علت انجام این طرح گفت: مصرف بیش از حد سدیم همچنان یک خطر اپیدمی است. استفاده از آب نمک یا پودر نمک با غلظت بالا در محصولات غذایی مختلف، از یک سو برای کنترل رشد میکروارگانیسم‌های نامطلوب و از سوی دیگر برای ایجاد عطر و طعم مطلوب، سبب شده است که خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی - عروقی و اختلال عملکرد کلیه افزایش پیدا کند.

وی افزود: این موضوع منجر به تقاضای بیشتر مصرف‌کنندگان به دریافت محصولات غذایی کم‌سدیم شده است و لذا صنعت غذا باید برای مطابقت با انتظارات مصرف‌کنندگان برای کاهش نمک در فراورده‌های غذایی فکری کند. گرچه راه‌حل‌های مختلفی برای کاهش نمک در محصولات غذایی پیشنهاد شده است، اما همچنان میزان متوسط مصرف نمک در جهان بیش از حد توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: از آنجا که رهایش طعم از هر ماتریس غذایی، اولین و مهمترین گام برای درک آن توسط حواس انسان و در نتیجه کمک به پذیرش محصول توسط مصرف‌کننده است، حذف، کاهش یا جایگزینی نمک در فرمولاسیون‌های غذایی به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و پژوهش‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه تأکید کرد: کاهش تدریجی و گام‌به‌گام غلظت نمک، رویکردی مفید برای دستیابی به هدفی بزرگتر یعنی تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان به غذاهای کم‌سدیم است. تولیدکنندگان مواد غذایی تا به امروز تلاش زیادی برای کاهش میزان نمک در فرمولاسیون‌های غذایی داشته‌اند و صنعت فراورده‌های گوشتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

هاشمی گهرویی تصریح کرد: استراتژی‌های مختلفی برای کاهش نمک با جایگزینی سدیم کلرید با سایر نمک‌ها، کاهش درصد نمک، تغییر سایز کریستال‌های نمک و توزیع ناهمگن نمک با ایجاد چند لایه با غلظت‌های مختلف پیشنهاد شده است.

وی درباره این طرح گفت: در همبرگر، نمک علاوه بر تأمین طعم شوری و بهبود و تقویت سایر طعم‌ها، نقش بسیار حیاتی در ایجاد تردی، لطافت و آبدار بودن بافت نهایی ایفا می‌کند. نمک به اتصال پروتئین‌های گوشت به یکدیگر کمک می‌کند و به عنوان یک عامل اتصال‌دهنده بین امولسیون‌های گوشت و چربی عمل می‌کند و به افزایش چسبندگی و انسجام در محصولات گوشتی فرآوری شده کمک می‌کند.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: علاوه بر این، نمک به عنوان نگهدارنده غذایی منجر به افزایش عمر ماندگاری همبرگر می‌شود. با توجه به ضرورت وجود نمک در همبرگر، حذف آن یا جایگزینی آن با سایر نمک‌ها منجر به اثرات منفی بر بافت، طعم، ظاهر، رطوبت و ماندگاری محصول می‌شود. به همین دلیل در این طرح به دنبال کاهش شوری همبرگر بودیم.

هاشمی گهرویی ادامه داد: تضاد طعم به وسیله درون‌پوشانی نمک در فاز آبی درونی امولسیون دوگانه آب در روغن در آب یک راهکار امیدوارکننده و رو به گسترش برای کاهش قابل توجه میزان نمک بدون قربانی شدن ویژگی‌های حسی در همبرگر است. ما در این پژوهش، به دنبال طراحی مناسب فرمولاسیون امولسیون دوگانه از نظر حجم فازها و غلظت نمک، بودیم تا در نتیجه درک طعم شور در فرمولاسیون همبرگر کم‌سدیم را بهبود ببخشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بدون شک دستاوردهای این طرح منجر به تولید دانش فنی لازم برای صنعت غذا به منظور فرمولاسیون‌سازی غذاهای کم‌نمک سالم با حفظ ویژگی‌های حسی مطلوب می‌شود.

کد خبر 6081071 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • سالم‌سازی همبرگر با کاهش سدیم
  • بهبود کیفیت همبرگر با کاهش سدیم
  • برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟
  • توصیه‌هایی به زنان در آستانه سن یائسگی
  • توصیه‌ به زنان در آستانه سن یائسگی
  • چاشنی پرطرفداری که استخوان‌ها را نابود می‌کند
  • قهوه خورها بخوانند
  • تغذیه صحیح در فصل بهار، از دیدگاه طب ایرانی