Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش یورونیوز، جوزپ بورل، رئیس منتخب دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۲۸ کشور عضو این اتحادیه «به اتفاق آراء تصمیم به محکوم کردن ترکیه گرفتند» و از ترکیه خواستند تا «هرچه سریع‌تر این حملات را متوقف کند.

آقای بورل افزود که این اتحادیه همچنین «از تمام کشورهای عضو خواست تا فروش هرگونه سلاح» به آنکارا را متوقف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این اعلام موضعِ قوی و همگانی نیز، بارها اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو از حملۀ نظامی آنکارا به مناطق کردنشین شمال ترکیه انتقاد کرده و خواستار توقف آن شده بودند اما شش روز پس از آغاز این حملات، هنوز نشانه‌ای از پاسخ مثبت آنکارا به این درخواست هم‌پیمانانش دیده نمی‌شود.

بیانیۀ اتحادیه اروپا برای محکومیت حملات ترکیه

در بیانیه‌ای که به تایید همۀ اعضای اتحادیه اروپا رسید، از ترکیه خواسته شد تا اقدام نظامی یکجانبۀ خود را در شمال شرق سوریه متوقف کند و نیروهای خود را عقب بکشد.

این اتحادیه، ضمن محکوم کردن حملات نظامی ترکیه، اعلام کرد که این حملات بطور جدی ثبات و امنیت را در کل منطقه تضعیف می‌کند و باعث رنج غیرنظامیان و آوارگی بیشتر آنها می‌شود.

اتحادیه تاکید کرد که این کارِ ترکیه، پیشبرد روند سیاسی به رهبری سازمان ملل برای رسیدن به صلح در سوریه را سخت‌تر و پیشرفت‌های چشمگیری که ائتلاف جهانی در مبارزه با داعش به دست آورده را تضعیف می‌کند.

در این بیانیه بار دیگر بر وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید شد. ۲۸ کشور عضو اعلام کردند که نگرانی‌های امنیتی ترکیه باید از طریق سیاسی و دیپلماتیک و مطابق با قوانین بین‌الملل حل و فصل شود و نه اقدام نظامی.

اتحادیه همچنین خواستار برگزاری فوریِ نشست وزرای کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش برای پیگیری تحولات در خاک سوریه، همچنین تشکیل نشست شورای امنیت به منظور متوقف کردن اقدام نظامی یکجانبۀ ترکیه شد.

اتحادیه با توجه به عواقب دردناک حمله نظامی ترکیه، از همه کشورهای عضو خواست که فروش اسلحه به ترکیه را متوقف کنند.

این اتحادیه اعلام کرد که در مناطقی که حقوق جمعیت محلی نادیده گرفته یا نقض می‌شود، هیچ کمکی برای تثبیت وضعیت یا توسعه ارائه نخواهد داد.

توقف فروش اسلحه به آنکارا

اسپانیا، اتریش و بلژیک روز دوشنبه به آلمان و فرانسه پیوستند و از طرح توقف فروش اسلحه به ترکیه حمایت کردند.

پیش از این پاریس و برلین رسما اعلام کرده بودند که فروش سلاح به ترکیه را متوقف کرده‌اند. فنلاند و هلند نیز از توقف قریب‌الوقوع صادرات سلاح خود به این کشور خبر دادند.

به گفتۀ دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، این اولین قدم در راستای اجرایی کردن مجموعه‌ای از مجازات‌ها علیه حملات آنکارا و فشار بر ترکیه برای توقف عملیات نظامی خود در سرزمین‌های روژاوا است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اعلام کرد: «نمی‌خواهیم از این جنگ حمایت کنیم و به همین دلیل نمی‌خواهیم که اسلحه‌هایمان را در دسترس ترکیه قرار دهیم. »

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز گفت که این حملات «ویرانی‌های انسانی جدی» به همراه دارد و بر این اساس باید «در موضوع صادرات اسلحه به ترکیه، موضعی محکم اتخاذ شود. »

بنا بر اعلام یوروستات مرکز آمار اتحادیه اروپا، سال گذشته از این اتحادیه انواع سلاح از جمله موشک به ارزش ۴۵ میلیون یورو به ترکیه صادر شده است. فرانسه نیز مجموعه‌ای از هواپیما (نظامی و غیرنظامی) را به ارزش ۱.۴ میلیارد یورو به ترکیه صادر کرده است.

ایتالیا بزرگترین فروشندۀ اسلحه به آنکارا است و پس از این کشور نیز اسپانیا، بریتانیا و آلمان قرار دارند.

کد خبر 458944 برچسب‌ها ترکیه سوریه اتحادیه اروپا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ترکیه سوریه اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۳۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اعضای شورای وزیران امور خارجه اتحادیه در نشست امروز (دوشنبه)، درباره تشدید تحریم‌ها علیه تهران به توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل در نشست با خبرنگاران در لوگزامبورگ عنوان کرد که تحریم‌های پیشنهادی، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود.
کانال عصر ایران در تلگرام

وی گفت: «ما درباره گسترش تحریم‌ پهپادی ایران به نحوی که تولید موشک‌ و احتمال انتقال آن‌ها به روسیه را شامل شود، به توافق سیاسی دست یافتیم.» این مقام اروپایی ادامه داد که حوزه تحریم ها نیز بر اساس پیشنهاد اعضای شورا، کل منطقه خاورمیانه و دریای سرخ را شامل می‌شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت: ایران به اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک خود در دمشق پاسخی مشروع و قانونی داد و اعلام کرد که از نطر ما عملیات خاتمه یافته است، اما اگر رژیم صهیونیستی اقدام دیگری کند پاسخ سخت‌تری خواهیم داد.

وی تصریح کرد: سیاست تحریم‌ شکسته خورده است، برای ما اذیت و آزارهایی دارد اما برای تحریم کننده هم هیچ منفعتی نخواهد داشت و نتایج این اقدامات را دیده‌اند. آن‌هایی که از تحریم‌های فلج کننده صحبت می‌کردند امروز از پیشرفت های ایران در حوزه‌های فناورانه حیرت کرده‌اند و باید از تجارب گذشته درس بگیرند.

tags # تحریم های آمریکا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • دفاع برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • دفاع متفاوت برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران | در حالی که کت و شلوار  پوشیده‌اید ...| ویدئو
  • دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران | در حالی که کت و شلوار  پوشیده‌اید ...| ویدئو
  • (تصاویر) اعتراض مردم ترکیه به سفر رئیس جمهور آلمان به آنکارا
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • تشدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران