Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@20:16:27 GMT

کاهش ۱.۲ میلیون متر مربعی بارگذاری ایده آل نبود

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۳۲۲۸

کاهش ۱.۲ میلیون متر مربعی بارگذاری ایده آل نبود

محمد سالاری در گفتگو با خبرنگار مهر  با اشاره به جزئیات جلسه صبح امروز شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با موضوع پادگان صفر ۶ که رئیس شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر به همراه شهردار تهران و معاون شهرسازی و معماری وی در آن حضور داشتند، گفت: در طرح تفصیلی شهر تهران، این پادگان در پهنه S که پهنه تجاری، اداری و خدماتی است قرار دارد، این در حالی است که  عموما باید پادگان ها در پهنه G قرار گیرند، ‌ به همین دلیل، ‌مسئولین ارتش، حقوق مکتسبه ای برای پادگان ۰۶ که بالغ بر ۵۰ هکتار مساحت دارد را مطالبه می کردند و مدعی بودند که بر اساس مفاد طرح تفصیلی باید حدود ۲ میلیون متر مربع بارگذاری انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوره چهارم مدیریت شهری، کمیسیون ماده ۵ و مدیریت شهری دوره گذشته با این سطح بارگذاری که در طرح تفصیلی نیز پیش بینی شده بود موافقت ضمنی کرده بودند اما در جلسه کمیسیون ماده ۵، تصمیم گیری نهایی این شده بود که این پرونده به شورای عالی شهرسازی کشور جهت تصمیم گیری نهایی ارجاع شود.

وی افزود: در ابتدای مدیریت شهری فعلی و زمانی که آقای حجت مسئولیت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری را عهده دار بودند، پرونده پادگان ۵۰ هکتاری ۰۶ در دستور کار شورای عالی معماری و شهرسازی ایران قرار گرفت که هم معاونت شهرسازی و هم دبیرخانه شورای عالی شهرسازی با درخواست ارتش به عنوان متولی این پادگان، مبنی بر بارگذاری بیش از یک میلیون و ۶۰۰ متر مربع موافق بودند که این موضوع با مخالفت جدی اینجانب به عنوان نماینده شورای شهر روبرو شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه مخالفت شورا به دلیل مشکلات و چالش های این منطقه  پس از بارگذاری با این حجم بود گفت: در حال حاضر نیز با توجه به بافت متراکم مسکونی منطقه، این محدوده هم از سمت غرب (خیابان پاسداران) و هم در بخش شرقی که اتوبان صیاد شیرازی است ترافیک سنگینی را تحمل می کند و چنین بارگذاری این مشکلات جدی را ایجاد می کرد. همچنین درختان این پادگان که میراث طبیعی شهر بودند با این بارگذاری در معرض تهدید جدی قرار داشتند. پیشنهاد ما توقف این میزان بارگذاری بود که با حمایت معاون وقت عمرانی وزیر کشور (آقای افشانی) در دستور جلسه قرار گرفت و جلسه به سمت مخالفت با طرح ارائه شده سوق داده شد و قرار شد جلساتی با حضور شهرداری تهران، وزارت دفاع و ارتش برگزار شود. در نهایت پیشنهاد بارگذاری ۶۳۰ هزار متر مربعی به جای یک میلیون و ۷۵۰ متر مربع و تحویل ۳۵ هکتار از این پادگان ۵۰ هکتاری به شهرداری تهران و انتقال سند آن به نفع شهر مطرح شد.  

وی اضافه کرد: در تفاهم گذشته این بارگذاری به دلیل پراکندگی عملا در اختیار شهرداری قرار نمی گرفت.  

سالاری بیان کرد: در جلسه امروز پیش بینی شد این ۳۵ هکتار به شهرداری تهران به عنوان فضای سبز عمومی تحویل و پهنه آن به پهنه G۱۱۱ (پارک عمومی) تبدیل شود و ۵۵۰ هزار متر مربع نیز در ۱۵ هکتار باقیمانده بارگذاری شود. همچنین ۱۱۰ متر مربع بناهای ساخته شده قدیمی در این پادگان و بخش عمده ای که هم ارزش تاریخی دارند نیز حفظ شوند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: در این جلسه باز هم شورا مخالفت جدی خود را با این حجم بارگذاری مطرح کرد اما از سوی اعضای شورای عالی شهرسازی عنوان شد این حداقل بارگذاری است که با توجه به حقوق مکتسبه ارتش می توان مجوز آن را صادر کرد.

وی افزود: پیشنهاد ما به نمایندگی از شورای شهر این بود که مجوز ساخت همزمان با تحویل و انتقال سند ۳۵ هکتار از عرصه پادگان به شهرداری داده شود، زیرا  ممکن است، ارتش بخش باقیمانده حقوق مکتسبه خود را در زمان دیگری با اعتراض مراجع قضایی مطالبه کند. همچنین پیشنهاد دیگری مطرح شد که این بارگذاری با توجه به کمبود فضای باز و عمومی در این منطقه به اراضی دیگر ارتش در نقاط دیگر منتقل شود که با این پیشنهاد موافقت شد و در نهایت پیشنهاد اولیه  یعنی اینکه ۳۵ هکتار از عرصه ۵۰ هکتاری پادگان به نفع شهر برای استفاده به عنوان فضای عمومی منتقل شود و در مابقی یعنی ۱۵ هکتار باقیمانده با احتساب مساحت بناهای موجود تا سقف ۶۳۰ هزار متر مربع بارگذاری مسکونی، تجاری، اداری و خدماتی مجوز داده شود، به تصویب رسید و قرار شد جزئیات طرح در کمیسیون ماده ۵ مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در متن مصوبه، موضوع  TOD مورد تاکید قرار گرفت که با توجه به دو ایستگاه مترو در شمال و جنوب پادگان، اتصال این دو ایستگاه به این محدوده برقرار شود و سفرهای این محدوده تا حد ممکن مبتنی بر حمل و نقل عمومی باشد.

سالاری تصریح کرد: با توجه به بناهای تاریخی و میراث طبیعی که در این پادگان وجود دارد وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز حضور جدی ای در این پرونده  و فرایند صدور پروانه خواهد داشت.

وی در پایان افزود: هرچند ما به عنوان کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با این حجم از بارگذاری هم مخالف هستیم اما قطعا چنانچه پیگیری های این کمیسیون و همکارانم در شورا و شهردار تهران و همراهی جامعه مدنی نبود شاهد کاهش بیش از ۲/۱ میلیون متر مربعی بارگذاری نبودیم و تصمیم گیری امروز گامی بسیار اساسی در تحقق تاثیرگذاری رویکردهای انسان محوری است.

کد خبر 4746927 نورا حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد سالاری شورای عالی شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اربعین 98 شهرداری تهران هفته ناجا شورای شهر تهران قوه قضاییه اربعین حسینی نیروی انتظامی محسن هاشمی وزارت آموزش و پرورش شهر تهران پیروز حناچی ناجا آتش نشانی سیدابراهیم رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۳۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست ها در برخی از شهرها به بستر سخت زمین رسیده است

علی جاودانه، رئیس سازمان نقشه برداری در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص نرخ فرونشست زمین با بیان اینکه ۲۵۰ محدوده  فرونشست زمین   شناسایی شده و  ۱۰۰ شهر با  فاصله ۱۰ کیلومتری ۵تا ۱۰ سانتی متر فرونشست پیدا کرده اند  گفت:  متاسفانه یکی از اصلی ترین دلایل  فرونشست زمین  برداشت بی رویه  آب های زیر زمینی بوده که این اقدام عمدتا در شهرهای که کشاورزی در حاشیه شهرها رخ می  دهد باعث ایجاد چالش شده است.

به گفته وی  کرمان  و یکی از شهرهای کرمان بیشترین  میزان فرونشست را داشته است و در حال حاضر  باید وزارت راه و شهرسازی  با توجه به افزایش میزان ساخت و سازه های جدید مسکونی حتما مانند گسل های زمین حریم فرونشست را مشخص کرده تا از ساخت و ساز در این محدوده ها پرهیز شود.

او می گوید: در برخی از محدوده شاهد آن هستیم که میزان فرونشست ها  به محدوده های مسکونی رسیده که این خود یک هشدار محسوب می شود همچنین بررسی ها نشان می دهد که میزان فرونشست ها کاهش پیدا کرده که این موضوع صرفا خوب نیست چراکه ممکن است  فرونشست ها به محدوده  بسترهای سخت رسیده باشد که این خود یک زنگ خطر محسوب می شود.

جاودانه اظهار کرد:  در خصوص فرو نشست ها از سال گذشته برخی اقدامات انجام شده اما کافی نبوده و  بعضا کاهش نرخ را شاهد بودیم اما  الزاما  فرونشست ها به دلیل آن بوده که به  بستر سخت رسیده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • محافظت از شهرها در برابر تغییرات آب‌وهوا با معماری اقلیمی
  • تهیه نقشه حریم گسلی ۶ شهر ایران
  • کاهش افق طرح جامع شهر بوکان به تایید و تصویب نهایی رسید
  • لزوم معماری داده‌ای همگام با هوشمندسازی دولت
  • نقشه حریم گسل های تمامی شهرها تا پایان امسال به اتمام می رسد
  • شورای ایده‌پردازی کشاورزان در زنجان تشکیل می‌شود
  • لزوم حرکت به سوی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهرها
  • اعمال افزایش نرخ کرایه‌ها حمل‌و‌نقل از ابتدای اردیبهشت‌ ماه
  • فرونشست ها در برخی از شهرها به بستر سخت زمین رسیده است
  • راهبری بیش از ۲۰ پروژه مطالعاتی شهرداری اصفهان انجام شد