Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@08:55:19 GMT

سرکوب گسترده شیعیان در قطیف عربستان

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۳۵۹۶

سرکوب گسترده شیعیان در قطیف عربستان

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، فعال توئیتری اهل قطیف (ناشط قطیفی) در پیامی از ادامه سرکوب شیعیان این منطقه شیعه نشین در شرق عربستان خبر داد و نوشت: رژیم سعودی از سال ۲۰۱۱ تا سال جاری میلادی ۱۲۸ نفر از اهالی قطیف را به شهادت رسانده است.

از این تعداد: ۴۱ نفر در زندان اعدام شده اند. ۲۹ نفر در حمله به منازل،۲۲ نفر در حملات و تیراندازی‌های بی هدف در مناطق مختلف قطیف، ۱۰ نفر زیر شکنجه و ۱۰ نفر در راهپیمایی‌های مسالمت آمیز شهید شده اند و ۱۰ نفر هم به روش‌های مختلف ترور شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است سرکوب شیعیان شهر قطیف در سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است.

قَطیف شهری است در استان شرقی عربستان سعودی و یکی از شهر‌های تاریخی این کشور. خط لوله نفت تاب لاین که از ظهران آغاز می‌شود از این شهر می‌گذرد سپس به اردن، سوریه و لبنان می‌رسد.

قرار گرفتن در کنار خلیج فارس و دوری جزیی از بیابان موجب شده تا خاک آن برای کشاورزی مناسب و به همین دلیل از حیث تولید میوه و به دلیل همجواری با خلیج فارس از حیث صید انواع ماهی نیز معروف باشد.

تشیع در این شهر پیشینه‌ای طولانی دارد و در حال حاضر نیز بیشتر جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند. مسجد امام علی (ع)، حسینیه باب الحوائج و «الملتقی الحسینی» از جمله مراکز مذهبی شیعیان در این شهر است.

موقعیت استراتژیک استان شرقی عربستان به دلیل وجود نفت، توجه مضاعف سعودی‌ها را به دنبال داشته است. در مقابل، وضع اقتصادی نابسامان شیعیان در مقطعی که درآمد نفت سعودی بسیار بالا رفته بود، عامل جدّی تری برای بالا گرفتن اعتراضات شیعیان بود. شیعیان نه تنها در امور سیاسی هیچ گونه مشارکتی نداشته و ندارند؛ بلکه در امور اقتصادی نیز زمینۀ مناسبی برای رشد یا در دست گرفتن مشاغل مهم را نداشته اند.

قطیف در شرق عربستان اگر چه از جمله مناطق بسیار ثروتمند عربستان به دلیل داشتن منابع سرشار نفت به شمار می‌آید، اما به دلیل شیعه بودن ساکنان آن همواره مورد ظلم و تبعیض قرار داشته است، به همین دلیل این منطقه شاهد ناآرامی‌هایی در اعتراض به این ظلم و ستم‌هاست.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عربستان خاورمیانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۳۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار حریق گسترده در دامداری سمنان

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان گفت : حریق ساعت یک بامداد به این سازمان اطلاع داده شد و با توجه به گستردگی حریق  تیم‌های عملیاتی ایستگاه هالی یک ، ۴ و ۶ به محل حادثه اعزام شدند و با کنترل حریق که در انبار علوفه شکل گرفته بود نسبت به اطفای آن اقدام کردند.

آتش پاد دوم رضا خادمیان گفت : با توجه به وسعت حریق این عملیات تا حوالی ۶ صبح  ادامه داشت .

 این حادثه مصدومی نداشت و علت حادثه  در حال بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • مهار حریق گسترده در دامداری سمنان
  • سرکوب زن حامی فلسطین در کانادا | ببینید
  • دادگاه ویژه سبب می‌شود که روحانیت ملاحظه بیشتری داشته باشند
  • رای مثبت مردم اکوادور به همه‌پرسی تشدید سرکوب باندهای تبهکاری
  • جلد سیزدهم کتاب «اعلام الهدایه» به زبان اردو ترجمه و منتشر شد
  • فیلم/ تظاهرات گسترده در شهر بارسلون برای همبستگی با غزه
  • واکنش رهبر شیعیان نیجریه به تنبیه رژیم صهیونیستی توسط ایران
  • حمله کابل| داعش: شیعیان و طالبان را هدف قرار دادیم
  • توضیح مهدی فضائلی درباره بازنشر گسترده توییتی از وی
  • انتشار کتاب «المراجعات» در مرکز اسلامی برزیل