Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-20@02:51:52 GMT

تولید شبکیه مصنوعی هوشمند چشم

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۴۴۷۰

تولید شبکیه مصنوعی هوشمند چشم

اگر چه شبکیه مصنوعی چشم می تواند بینایی را تا حدی به انسان ها بازگرداند، اما داغ شدن قطعات الکترونیکی آن یک چالش جدی است که با هوشمند شدن این محصول برطرف شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ شبکیه های مصنوعی که برای بازگرداندن بینایی به افراد در درون چشم آنها نصب می شوند، دارای قطعات الکترونیکی پیچیده ای هستند که اغلب بعد از مدتی فعالیت به شدت داغ شده و می توانند به بافت چشم آسیب بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد به منظور حل این مشکل، شبکیه مصنوعی هوشمندی را ابداع کرده اند که می تواند داده های مورد نیاز برای پردازش را خود انتخاب کند و لذا از اضافه کاری و داغ شدن قطعات الکترونیکی خود جلوگیری کند.

در درون شبکیه مصنوعی یک حسگر دوربین کار گذاشته شده و نصب این مجموعه در درون چشم موجب می شود تا با دریافت نور و تبدیل آن به علائم الکترونیکی فرد توان بینایی خود را تا حدی به دست آورد. علائم یادشده با عبور از مجموعه ای از الکترودها و شبکه عصبی مغز در نهایت به اطلاعاتی قابل دیدن مبدل می شوند.

نکته مهم این است که صدها الکترود این مجموعه پالس های الکتریکی زیادی تولید می کنند که نتیجه آن خلق گرمای زیادی است که به بافت های داخلی چشم آسیب می زند. هوشمند شدن شبکیه مصنوعی موجب انتخاب و گزینش اطلاعات ضروری شده و حجم داده هایی که از الکترودها عبور می کنند را کاهش می دهد.

همچنین این شبکیه مصنوعی جدید از میان برخی سیگنال های مشترک و تکراری برخی از آنها را حذف می کند تا در انتقال داده ها صرفه جویی شود.

علاوه بر این، اطلاعات بصری شبکیه مصنوعی هوشمند دیجیتالی و فشرده سازی هم می شوند و این امر حجم اطلاعات مورد نیاز برای ذخیره سازی و انتقال را کاهش می دهد.  

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دوربین شبکه عصبی صرفه جویی مغز برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۴۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرتضوی: استقبال از کالابرگ الکترونیکی ۹۵ درصدی است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درباره تداوم طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی نیاز به تصمیم مجدد است و تاکنون تصمیم جدیدی وجود ندارد.

وی افزود: استقبال خوبی از کالابرگ الکترونیکی، خصوصاً دهک‌های پایین صورت گرفته که بالای ۹۰ درصد است و در مرحله سوم این طرح نیز پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۹۵ درصد استفاده شود.

مرتضوی یادآور شد: موانع و مشکلات این طرح رفع شده و مردم استقبال مناسبی داشتند و کسبه هم تلاش کردند در کمترین زمان، نیازهای عمومی را پاسخ دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ادوبی روی هوش مصنوعی مولد ویدیویی کار می‌کند
  • هوش مصنوعی: دوران گذار از مزیت به ضرورت
  • ارجاع الکترونیکی ۴۶ درصد پرونده‌های قضائی به کارشناس
  • رویداد هوش مصنوعی با رویکرد تولید محتوا در زاهدان
  • اجرای سامانه توزیع هوشمند مرغ گرم در تویسرکان
  • کدام استانهای کشور پر بارش تر بودند؟/ ایران پیشتاز تولید نفت اوپک
  • بیش از ۴۴ هزار کنتور برق در خراسان رضوی هوشمند شد
  • نصب ۱۳ هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی
  • مرتضوی: استقبال از کالابرگ الکترونیکی ۹۵ درصدی است
  • کاهش مشکلات خدمات حوزه حمل‌ونقل با استفاده از هوش مصنوعی