Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریاچه طبیعی قزوین که در زمره آثار ملی طبیعی ایران است از جمله نقاط بکری است که برای تفریح می‌توانید به آن سری بزنید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در دامنه کوه خشچال در منطقه الموت در ۷۵ کیلومتری قزوین یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی ایران قرار دارد که چشم اندازهای تماشایی آن را از معروف‌ترین دریاچه‌های ایران کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اُوان به معنی محل تجمع آبی که از زمین می‌جوشد. دریاچه اوان در جاده الموت دریاچه‌ای بکر است که از تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ به عنوان هشتاد و نهمین اثر طبیعی- ملی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

 وقتی به دریاچه برسید اگر سوار قایق شده و به وسط آب بروید، زلالی آن به چشم می‌خورد و می‌توان جوشش آب از درون زمین را مشاهده کرد.

ارتفاع این دریاچه حدود 1810 متر از سطح دریا دارد، وقتی از بالا به دریاچه می‌نگریم پوشش گیاهی زیبایی را می‌بینیم که دریاچه را محصور کرده و تا پای کوه‌های اطراف پیش رفته است.

در زمستان سطح دریاچه یخ می‌زند و می‌توان بر رویش اسکی سواری کرد. در تابستان آب و هوای خنک و تماشای فضای سبز دیدنی به همراه تفریحاتی مثل قایق سواری، آبتنی،  کوهنوردی خیلی ها را مشتاق رفتن به این دریاچه می‌کند.

همچنین این دریاچه زیستگاه جانواران فراوانی مانند سیاهگوش، شغال، بز کوهی، کبک، کل و شاهین بوده و در آب این دریاچه نیز آبزیان و ماهی هایی مانند قزل آلا، اردک ماهی، کپور و لاک پشت زیست می‌کنند.

دریاچه اوان در منطقه صید و شکار ممنوع قرار دارد چراکه شکار بی رویه در سال‌های گذشته صدمات جبران ناپذیری را به اکوسیستم منطقه و حیات جانداران وارد کرده است. بسیاری از تابلوها که بازدیدکنندگان را از ماهیگیری باز می دارند باز هم افرادی به این کار مشغول می شوند و زندگی ماهیان را به خطر می اندازند.

رسوبات کف دریاچه و گیاهان موجود در آن یکی از دلایلی است که شنا در اوان را به یک فعالیت پرخطر تبدیل می کند. پس بهترین کار این است که به تابلوهای هشدار دهنده توجه کنید و زندگی خود و دیگران را به خطر نیندازید.

عمیق‌ترین بخش دریاچه که توسط یک تیم غواصی در ۱۸ مرداد ماه سال ۹۲ با استفاده از دو دستگاه دایو کامپیوتر سانتو اندازه‌گیری شده است، ۶/۸ متر با دمای آب ۲۳ درجه سانتیگراد و میدان دید در زیر آب کمتر از یک متر است که در جنوب شرقی آن واقع شده‌ است. البته برخی از مردم محلی عمق‌های متفاوتی را برای این دریاچه عنوان کرده‌اند که تیم غواصی چنین چیزی را تایید نکرد.

آدرس دریاچه

در جاده زیبای قزوین- الموت، دشت‌های سرسبز و گردنه‌های کوهستانی را پشت سر می‌گذارید از  رجایی دشت رد می شوید و حدود ۳ ساعت پیش می روید تا به یک دو راهی برسید، راه را به سمت دریاچه اوان پیش می‌گیرید و پس از گذشتن از روستای زرآباد دریاچه را در روبروی خود می‌بینید.

خبرنگار: سیمین برادران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: قزوین خبرگزاری برنا میراث طبیعی دریاچه اوان دریاچه اوان قزوین میراث ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۴۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم دریا زیباترین غار ساحلی ایران + فیلم

 غار چشم دریا در ساحل بنود، شهرستان عسلویه، استان بوشهر واقع شده است و یکی از بکرترین و زیباترین ساحل‌های استان بوشهر است.

دریای آبی، سواحل دیدنی، مناطق آزاد برای علاقه‌مندان به خرید و فرهنگ بومی و خاص مردم جنوبی. در این بین بوشهر را می‌توان یکی از دیدنی‌ترین استان‌های جنوبی کشور دانست.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • «ماه‌نشان»؛ ۱۰۰ نشان اعجاب‌انگیز برای گردشگران
  • فرصت مغفرت و آمرزش خداوند در ماه رمضان را از دست ندهید
  • زیباترین گل های ورزش ایران در سال 1402 (فیلم)
  • چشم دریا زیباترین غار ساحلی ایران (فیلم)
  • چشم دریا زیباترین غار ساحلی ایران + فیلم
  • یکی از زیباترین جاده‌های ساحلی ایران (فیلم)
  • شیرینی بایرام و دلچسبی کوفته‌سی؛ غذاهای سنتی تبریز را از دست ندهید
  • دریاچه اُوان نگینی در الموت
  • قم کجا بریم؟
  • فیلم| زیباترین مجسمه از هادی چوپان ساخته شد