Web Analytics Made Easy - Statcounter

عمود به عمود، خیمه به خیمه صف کشیدند، آمدند تا قصه‌های عاشقیشان را در موکب های عشق برای دلدادگانی که قصد وصال کرده اند بار دیگر بر تارک تاریخ بنگارند.

خبرگزاری شبستان_ اهواز، معصومه صالحی: عمود به عمود خیمه به خیمه صف کشیدند، آمدند تا قصه‌های عاشقیشان را در موکب های عشق برای دلدادگانی که قصد وصال کرده اند بار دیگر بر تارک تاریخ بنگارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اینجایند اما دلشان را پر داده‌اند به سوی همان که مقصد دلدادگان است، شرح عاشقی شان بلند است و از هر کوی شنیده می‌شود ندای لبیک یا حسین گفتنشان.

 

جاده عشق است اینجا، راهیان را ذوق و شوق وصال جذب می‌کند و جامانده‌ها را خدمت به راهیان بین الحرمین، در مواکبی که با قبله عشق کیلومترها فاصله دارد.

 

اینجا چذابه است، همان که این روزها نشانی بهشت شده برای عاشقان؛ دل ها همه اینجاست، در ردای خدمت یا ردای سفر.

 

کوچه به کوچه، خیابان به خیابان، بیابان و جاده این روزها از موکب پر است از راهیان حرم عشق، به عشق او جامانده‌ها با پای دل سفر عشق را آغاز کرده‌اند، موکب به موکب، قافله به قافله چشم دوخته‌اند به قبله عشق.

 

اما اینجا محشری برپا شده در اقیانوس عشق حسین (ع)؛ از هر قشر، در هر کسوت و ردایی برای خدمت به عاشقان قد علم کرده‌اند، جامانده‌های دل داده، سپرده‌اند گره‌ها را به حسین و دلشان قرص که تا خداوندی خدا برجاست، پرچم شاه کربلا برپاست.

 

گذر زمان اینجا حس نمی‌شود، زیبایی و مهر است که تا چشم کار می‌کند به تصویر می‌کشد، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد اینجایند که میزبان دلدادگان حسین بن علی (ع) شوند.

 

روایت عشق در دستان زن جنوبی

تنورش روشن است؛ گرمای هوای جنوب و تنور با هم دست‌به‌یکی می‌کنند، اما باکی ندارد از این گرما که حرارت عشق حسین بیش از این است، دانه دانه چانه های خمیر را با دستان چروکیده اش برمی‌دارد، چند بار میان دو دستش جابجایش می‌کند و محکم فشار می‌دهد تا چانه باز شود، کمی باز که شد ماهرانه آن را در فضا و میان دو دست می‌چرخاند تا چانه نان تخت تخت شود، با ظرافت خاصی چانه باز و تخت شده را روی بالشتکی که «مخبازه »می‌نامد، پهن می‌کند و سریع داخل تنور می‌گذارد.

 

همیشه نانوا یا شاطر را مردهایی دیده‌ام که تحمل گرمای تنور برایشان مثل آب خوردن است، اما حالا روبرویم «ام فیصل» ایستاده، زنی میانسال که جوانی‌اش میان صدای خمپاره و تیر در همهمه و هیاهوی جنگ گذشته است.

 

ساکن سوسنگرد است و این چهارمین اربعینی هست که به عشق شاه کربلا می‌آید برای زوار نان می‌پزد. انگشتان پیه بسته و سوخته‌اش در میان سفیدی و نرمی خمیر بیشتر به چشم می‌آید؛ دستانی که قوی‌اند، محکم اما مهربان که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

 

نان را با ظرافت خاصی از تنور بیرون می‌آورد، به سمتم می‌گیرد و با لهجه شیرین عربی می‌گوید «اتفضلی بنتی» «بفرما دخترم». می‌گوید دعا کن حاجت روا شوم، می‌خواهم زائر حسین باشم، خدمتم را بپذیرد و مرا بطلبد، می‌گوید به عشق حسین آمدم تا شفاعتم کند تا راضی باشد ازم.

 

اشک‌هایش از گوشه چشمانش سرازیر می‌شود، دست خمیر آلودش را بلند می‌کند و با گوشه آستین مانتوی سفید مخصوص نان پختنش آنها را پاک می‌کند، چشمانش را می‌دوزد به سمت مرز و امتداد نگاهش به حرم عشق ... لبخند جای بغض و گریه‌اش را می‌گیرد، می‌گوید برم نان بپزم، زوار نباید گرسنه باشند. نان داغ را دوست دارند.

 

حالشان اینجا تماشایی است، ساقیان زائران حسین بن علی (ع). اینجا خودت را گم می‌کنی میان مهر و محبت‌هایی که شاید تا پیش از این هیچوقت ندیده‌ای، می‌مانی که کیست این حسین که اینچنین دلدادگانش از خود گذشته و دنیایی دیگر را رقم زده‌اند.

 

لقمه هابی برای خدمت

احمد در میان جمعیت نظرم را جلب می‌کند، جثه کوچکی دارد و خیلی کوچکتر از سنش به نظر می‌رسد، می‌گوید 12 سال دارم، امسال دومین سالی است که اینجا می‌آیم خدمت زوار. همینطور که صحبت می‌کند با دست های کوچکش تندتند نان‌های ام فیصل را با پنیر می‌پیچد و لقمه درست می‌کند تا میان زائران تقسیم کند، می‌گوید مدرسه می‌روم اما عشق حسین مرا اینجا کشانده، هر روز بعد از پایان مدرسه مسیر یک ساعته خانه تا اینجا را طی می‌کنم تا خدمت کنم به زائران. بغض می‌کند؛ نگاه می کند سمت جمعیت و می‌گوید «من که سعادت ندارم زائرش باشم، پس خادم زائرش چرا نباشم».

 

حاج رحیم چمدانش را زمین می‌گذارد، لقمه‌ای از لقمه‌های احمد را می‌گیرد با ولع خاصی آن را می‌خورد و به زبان عربی می‌گوید «جزاک الله خیر» «خدا خیرت دهد» رو به من می‌گوید کجا این همه محبت این همه عشق دیده ای؟ اینجا سرزمین عاشقان است، اینجا هیچ کس ادعایی ندارد فقط قصدشان خدمت است.

 

می‌گوید اینجا فقط آب و غذا نمی‌دهند، نگاه کن کفش‌هایت را واکس می‌زنند، مکان استراحت می‌دهند، نیازی اگر داشته باشی تامین می‌کنند برایت و مهمتر حتی ماساژت هم می‌دهند.

 

چمدانش را بلند می‌کند، عبای عربی روی شانه‌اش را کمی بالا می‌کشد، عزم رفتن می‌کند. می‌گوید دعوتم کرده است امسال؛ باید زودتر راه بیفتم، دعا کنید پاهایم یاری دهند می‌خواهم پیاده بروم با گروه «مشایه»

 

اربعین تاریخی بلند دارد؛ روزهایی که پیاده‌روی اربعین حبس و اعدام داشت و روزهایی همچون امروز که شده است بزرگترین گردهمایی سالانه جهان.

 

برپایی موکب‌های مردمی در نزدیکی گذرگاه‌های مرزی شلمچه و چذابه خوزستان سابقه ای ۹ ساله دارد و در این مدت کوتاه، هر سال موکب‌های جدیدی با مشارکت جوانان دوستدار و عاشق راه و رسم اباعبدالله الحسین (ع) برپا می شود تا زائران سواره و پیاده آن حضرت در مواکب بیاسایند و نمک گیر میزبانان بی نام و نشان حسینی شوند.

 

۱۵۰۰ موکب عشق میزبانند

«از ۱۵ مهر مطابق با هشتم صفر پذیرایی موکب‌ها از زائران آغاز شد و این خدمت رسانی به زائران تا پنج روز پس از روز اربعین ادامه می‌یابد» این‌ها را حجت الاسلام سیدمحمود موسوی، رئیس کمیته جذب مشارکت‌های مردمی، تغذیه و اسکان ستاد اربعین خوزستان می‌گوید و ادامه می‌دهد: امسال یک هزار و ۵۰۰ موکب مردمی از خوزستان به زائران اربعین خدمت رسانی می‌کنند، از این تعداد ۳۰۰ موکب در مرز چذابه، ۴۰۰ موکب در مرز شلمچه، ۶۰ موکب در عراق و مابقی در چهار ورودی استان خوزستان استقرار یافته‌اند.

 

موسوی خاطر نشان می‌کند: اسکان ۳۰ هزار نفر و تامین ۱۰۰ هزار وعده غذایی در چذابه فراهم است و همچنین در مسیرهای منتهی به گذرگاه چذابه از جمله حسینیه ها، مساجد و بسیاری از خانه‌های روستایی در مسیرهای بستان، سوسنگرد، حمیدیه، شوش دانیال و اندیمشک نیز آماده اسکان زائران هستند.

 

به گفته وی همه امکانات و تجهیزات در موکب‌ها با مشارکت مردم و خیران تهیه شده و اعتبار دولتی در این راه هزینه نشده و نخواهد شد.

 

رئیس کمیته جذب مشارکت‌های مردمی، تغذیه و اسکان ستاد اربعین خوزستان با اشاره به استقبال همه ساله موکب داران برای خدمات رسانی به زائران امام حسین (ع) می‌گوید: بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده و همچنین مصوبه ستاد اربعین، ساخت شهرک اربعین در چذابه امسال با ساخت‌وساز دائمی وارد مرحله اجرایی شد.

 

وی ساخت بناهای بتنی با استفاده از مصالح بادوام را با توجه به گرمای هوا ضرورتی اجتناب ناپذیر دانسته و می‌افزاید: حدود ۳۰۰ موکب در چذابه زمین دریافت کردند، ساخت ۱۵۰ موکب در دست انجام است و سال آینده با مشارکت مردم و کمک خیران، همه مواکب‌داران سازه بتنی و دائمی خواهند شد.

 

این قصه تمامی ندارد

قصه موکب و موکب داران حسین بن علی (ع) قصه عشقی است که تمام نمی‌شود و هر اربعین به حرمت این عشق پرچم خیمه‌های عشقشان علم می‌شود تا ندای بلند کربلا کعبه دل‌هاست خدا می‌داندشان فضا را عطرآگین کند.

 

زیارت حسین اینجا فقیر و غنی نمی‌شناسد، می‌گویند در این راه که قدم بگذاری غیر از دلی صاف و صادق و ایمانی راسخ، توشه‌‌ای نمی‌خواهی به لطف نذورات و موکب‌های مردمی هر آنچه برای سفر احتیاج داری آماده است.

 

چه بسیار عاشق و دلداده که به پای دل و کمترین بضاعت راهی سفر عشق می‌شوند و شاید اگر نبود این عمودها، موکب‌ها و میزبانی‌ها، سفر برای همه ممکن نبود ...

 

پایان پیام/472

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین زائران اربعین حسینی پیاده روی اربعین حب الحسین یجمعنا شیراز اربعین ۹۸ مرز بین المللی شلمچه کانون های مساجد مسجد پایانه مرزی چذابه موکب های اربعین زیارت اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۵۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلوپ: شرایط نسبت به بازی با بارسلونا متفاوت است؛ اگر شکست می‌خوریم، باید به زیباترین شکل شکست بخوریم

سرمربی قرمزها می‌گوید شرایط نسبت به کامبک فراموش نشدنی تیمش مقابل بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا، متفاوت است. 

یورگن کلوپ در نشست خبری قبل از رویارویی لیورپول و آتالانتا شرکت کرد. 

طرفداری | به گزارش لیورپول اکو، دیدار رفت دو تیم از سری مسابقات لیگ اروپا با برتری ۳-۰ نماینده ایتالیا به پایان رسید تا تیم کلوپ کار سختی برای جبران آن شکست در برگامو داشته باشد. کلوپ در نشست خبری روز چهارشنبه خود گفت:

مقایسه شرایط با بازی بارسلونا

شباهت‌ کجاست؟ قطعا در نتیجه. عملکرد؟ نه واقعا. ما در بارسلونا 3-0 باختیم و مردم نمی‌دانستند چگونه باختیم و حالا در خانه 3-0 باختیم و این‌بار خارج از خانه هستیم؛ این یک تفاوت فاحش است. ما اینجا هستیم و سعی می‌کنیم بازی را ببریم، همین. این کاری است که باید انجام دهیم. خواهیم دید که آیا این امکان پذیر است. لحظات زیادی داشتیم که واقعاً خوب بودیم، اما آنها کاملاً شایسته پیروزی بودند و بازی خوبی انجام دادند. باید با عملکردی بسیار بهتر شروع کنیم و سعی کنیم بازی را ببریم و در نهایت خواهیم دید که چقدر وقت باقی مانده است.

سخنرانی قبل از مسابقه

بله، من از قبل متن آن را نوشته‌ام! تا جایی که یادم می‌آید، معمولاً برای این کار آماده نمی‌شوم. در مورد اینکه به بازیکنان چه خواهم گفت، فردا فکر می‌کنم. یادم می‌آید که گفتم اگر شکست می‌خوریم، بگذارید به زیباترین شکل شکست بخوریم و دوباره همین را می‌گویم. بسیاری از هواداران فکر می‌کردند بعد از بازی رفت همه چیز تمام شده اما حالا افراد کمتری فکر می‌کنند که همه چیز تمام است. ما اینجا هستیم، این خوب است. بیایید ببینیم چه می‌شود. اگر برنده شویم، بازیکنان دلیلی پیدا می‌کنند که بگویند من چه حرفی زدم، اما اگر ببازیم، هیچکس نخواهد دانست که من چه گفتم.

هدف اولیه لیورپول در بازی پیش رو و وضعیت مصدومان 

اگر می‌خواهیم برنده شویم، بهتر است گل نخوریم، این واضح است. این بخش بزرگی از برنامه بازی است. کانر بردلی هم مصدومیتی مشابه رایان خرافنبرخ داشته است. او دچار چند مشکل شده. ممکن است کانر در هفته اول ماه می برگردد. رباط‌های او کمی دچار کشیدگی شده، بنابراین مشکلش به اندازه کافی جدی است که او را از حضور در اینجا دور نگه دارد. 

رویارویی با آتالانتا

ما چهار سال پیش مقابل آتالانتا بازی کردیم و آن‌ها به همین شکل بازی کردند، اما نتیجه در اینجا متفاوت بود. ایراد از یارگیری نیست، ما واقعاً خوب کار نکردیم و آنها عملکرد خوبی داشتند. ما باید بهتر عمل کنیم. ما مطابق خواست حریف بازی کردیم. فردا بازی سخت‌تر است چون آن‌ها اصلاً نیازی به گلزنی ندارند. مطمئن نیستم چه کاری انجام خواهند داد. وقتی با اختلاف 3-0 جلو هستید، کار آسان نیست. ما وقتی اینجا 5-0 برنده شدیم و در بازی خانگی 2-0 باختیم، این را فهمیدیم. باید ببینیم چه تیمی بهتر با این شرایط کنار می‌آید. اگر آتالانتا صعود کند، آنها لیاقتش را دارند؛ در غیر این صورت اتفاق خاصی افتاده است.

از دست ندهید ????????????????????????

شب دلچسب عثمان دمبله مقابل تیم سابق اشک‌های ستاره نوجوان بارسلونا بعد از حذف حمله مجازی هواداران بارسلونا به آرائوخو: برو بایرن مونیخ! مایلی کهن: قلعه نویی بابت کلمه مردک شکایت کرده اما این که معنی بدی ندارد

دیگر خبرها

  • قدردانی از خادمین و خیرین موکب باب الحسین (ع) بخش تنکمان
  • کلوپ: شرایط نسبت به بازی با بارسلونا متفاوت است؛ اگر شکست می‌خوریم، باید به زیباترین شکل شکست بخوریم
  • نهادهای متولی فرهنگ از جامعه جامانده‌اند/ تذکر لسانی خودجوش مردمی موثرتر از نوع حاکمیتی است
  • یک پایان بی‌رحمانه: ژاوی فکر اینجا را نکرده بود
  • تولدی دیگر در شورآباد
  • امروز و فردا، ثبت نام جامانده‌های مرحله دوم آزمون سراسری
  • قابی کمتر دیده شده از رهبر انقلاب | تصویر به‌جامانده از بارگاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام | عکس
  • استفاده از تمامی ظرفیتها برای میزبانی از بزرگترین پیاده روی جهان
  • برپایی موکب پذیرایی هیات بابل در غزه فلسطین
  • اقدام جالب بزرگ‌ترین جامانده جام ملت‌ها (عکس)