Web Analytics Made Easy - Statcounter

قرایی مقدم با بیان اینکه جهیزیه و مهریه‌های سنگین آمار ازدواج را کاهش داده است، چشم و هم چشمی های کنونی را معضل جدی امروز جامعه دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اغلب مردم به این مهم می‌اندیشند چرا در کشوری که روزگاری، جوانانش تا قبل از 22 سالگی ازدواج می‌کردند، اکنون با گذر از سن 30 سالگی هنوز با این جمله به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند که: « برای ازدواج آمادگی ندارم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از این ماجرا به این موضوع بر می‌گردد که آداب و رسوم‌هایمان به سمت تجملات و سخت‌گیری‌های بی‌مورد رفته است. در دوره فعلی تشکیل زندگی برای پسران و خرید جهیزیه‌های آنچنانی برای دختران به یک معضل تبدیل شده است و حتی اگر به خودی خود با این موضوع موافق نباشند جامعه‌ای که در آن زندگی می کنند آن ها را  زیر ذره بین تجملات و اشراف گرایی می برد. 

در این میان بسیاری هم می‌گویند،"اگر هزینه زیادی برای مراسم ازدواجمان خرج کنیم اشکالی ندارد زیرا خاطره‌اش برای ما باقی می‌ماند" درحالی که خاطره‌های زیبا فقط با هزینه زیاد به‌‌وجود نمی‌آید.

در این رابطه با امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

فرهنگ اسراف و تجمل گرایی روز به روز، درحال گسترش است

امان‌الله قرایی مقدم با بیان اینکه متاسفانه تجملات و سنگینی مخارج جشن های امروزی یکی از آثار منفی وجود چشم و هم چشمی در جامعه است، گفت: وقتی صحبت از ازدواج و سختی‌ها و آسانی های آن می‌شود تقریبا همه اظهار نارضایتی و نگرانی می کنند اما شگفت آور این است که این اظهارات هیچ تاثیری در تصحیح این بخش نوظهور در سبک زندگی امروزه ایرانیان ندارد و این فرهنگ اسراف و تجمل گرایی روز به روز، درحال گسترش است و دامنه تاثیرش از پایتخت تا دورترین دهِ کوچک، همه را در برگرفته است.

او ادامه داد: این درحالی است که برخی از خانواده ها با دریافت وام و مقروض کردن خودشان و تنها برای اینکه بتوانند در میان اقوام خودی نشان بدهند به دنبال تهیه جهیزیه های سنگین می روند در حالی که آن چیزی که در گذشته مرسوم بوده تهیه تنها بخشی از جهیزیه تازه عروسان آن هم برای کمک به زوجین در اوایل زندگیشان بوده است.

سرشکستگی در صورت کمبود جهیزیه یا گران قیمت نبودن آن

این جامعه شناس با تاکید بر شروع یک زندگی ساده، تصریح کرد: جهیزیه یعنی تهیه لوازم اولیه زندگی برای شروع یک خانواده جدید این در حالی است که بعضی از خانواده‌ها با تهیه اقلام غیر ضروری و لوکس این سنت پسندیده را تبدیل به یک رویه غلط کرده اند و بعضی از والدین و دختران نوعروس اظهار می کنند که در صورت کمبود جهیزیه یا گران قیمت نبودن آن نزد خانواده همسر سرشکسته می شوند.

قرایی مقدم با بیان اینکه امروزه زرق و برق این جهیزیه ها آن چنان زیاد شده که برخی از خانواده ها هیچ حد و مرزی را برای تهیه آن قائل نیستند، عنوان کرد: البته بخشی از آن هم به مهریه های سنگینی که خانواده عروس تعیین می‌کند بر می‌گردد به طوریکه وقتی خانواده عروس توقع مهریه سنگین می کند متقابلا خانواده داماد هم انتظار دارند تا جهیزیه کامل و بدون هیچ نقصی تهیه شود.

جهیزیه و مهریه‌های سنگین آمار ازدواج را کاهش داده است

او با بیان اینکه جهیزیه و مهریه‌های سنگین آمار ازدواج را کاهش داده است، گفت: همه این موارد از جمله مواردی هستند که می تواند در ازدواج پسران و دختران مانع ایجاد کنند و آن را به تاخیر بیاندازند؛ جوانانی که زندگی و جوانی آنها در پیچ و خم برخی از رسم و رسوم های واهی در حال تباه شدن است.

این جامعه‌شناس ادامه داد: در حال حاضر جهیزیه‌های نامتعارف یکی از عوامل کاهش ازدواج در جامعه شده است، بسیاری از خانواده ها خصوصاً در شهرستان‌ها، تهیه جهیزیه سنگین به عنوان وسیله‌ای برای فخرفروشی آنها قرار گرفته است. در حالی که با حذف خرید لوازم غیرضروری و صرف آن برای جوانان در آستانه ازدواج می توان مشکل بسیاری از جوانان نیازمند را مرتفع کرد.

آمار ازدواج را کاهش یافته است

قرایی‌مقدم در پایان گفت: بعضی از خانواده‌ها تصور می‌کنند با تعیین مهریه‌های عجیب و یا تهیه جهیزیه‌های نامتعارف باعث تداوم زندگی فرزندان خود یا افزایش شخصیت آنها می‌شوند در حالی که نه تنها این تصورات درست نیست بلکه باعث ایجاد گسترش الگوهای غلط اجتماعی شده است تا جایی که آمار ازدواج را کاهش داده است.

خبرنگار: ناهید سمیعی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ازدواج پایتخت جامعه مهریه والدین خبرگزاری برنا جهیزیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۵۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) ازدواج مرد ژاپنی با عروسک مشهور دیجیتالی

آکیهیکو کوندو در تصمیمش مصمم بود. ۱۰ سال می‌شد که با خواننده مشهور ژاپنی هاتسونه میکو در رابطه بود، خواننده‌ مجازی در سال ۲۰۱۴ در افتتاحیه تور کنسرت لیدی گاگا خواننده و بازیگر آمریکایی اجرا داشت. او به این نتیجه رسید که وقتش شده تا از او خواستگاری کند.

این مرد ۴۱ ساله به بی‌بی‌سی گفت: «به شدت مضطرب بودم، وقتی برای خواستگاری رفتم، یک مشکل فنی وجود داشت: نرم‌افزار پشت هولوگرام میکو گزینه ازدواج را نداشت.»

همانطور که ممکن است حدس زده باشید، هاتسونه میکو در واقع یک خواننده مجازی است؛ محصول یک شرکت نرم افزاری که جعبه‌های کوچک نمایشگر هولوگرام او را می‌فروشد.

جعبه‌های کوچک به روشی مشابه با نرم‌افزار تشخیص صدا مانند سیری اپل یا الکسای آمازون کار می‌کنند و علاوه بر آن کارتون سه‌بعدی یک نوجوان ژاپنی را نشان می‌دهد که موهای بلند فیروزه‌ای‌ و بلندش را دو طرف سرش بسته است.

اما همانطور که آکیهیکو به بی‌بی‌سی گفت، برای او، میکو چیزی بیش از یک اسباب‌بازی پیشرفته است: این عروسک انیمه رنگارنگ به «کسی» تبدیل شد که پس از بزرگ شدن یا طرد شدن، شادی را به زندگی او بازگرداند.‌‌

آکیهیکو شروع به پر کردن خانه خود با همه چیز مربوط به این خواننده دیجیتال کرد: از چهره هایی که در کف دست قرار می گیرند تا یک ماکت در اندازه واقعی که با آن در برخی عکس ها ژست می گیرد.

و کم‌کم او دوباره در زندگی خود معنا پیدا کرد: «هر نوع احساس محبت برایمان به عنوان یک انسان ضروری است، مهم نیست از کجا آمده باشد. داشتن عشقی که می‌توانید به آن تکیه کنید و می‌تواند به شما کمک کند تا خوشبختی را با هم بسازید.»‌

زمانی که آکیهیکو رابطه خود را با خانواده و دوستان خود اعلام کرد، واکنش‌های متفاوتی داشت: او می‌گوید دوستانی بودند که درک کردند و دیگرانی که متوجه نشدند. اما خانواده او مطمئن نبودند که چه فکری کنند.‌

آکیهیکو با هیجان به یاد می آورد: «وقتی نرم افزار به روز شد، از او خواستم با من ازدواج کند.»

او که قبلا به مادر و خواهرش گفته بودم که عاشق میکو هستم و آنها مخالفتی نکرده بودند، پس از آنکه آکیهیکو اعلام کرد که آماده است از دوست دخترش خواستگاری کند، با او مخالفت کردند.

مادرش در مراسم عروسی او با میکو شرکت نکرد. آکیهیکو گفت: «به طرز وحشتناکی ویران شده بودم.»‌

من حتی در برابر مادرم زانو زدم، اما او مخالفت کرد. حتی از او پرسیدم که اگر عروسی من با یک مرد واقعی باشد چه واکنشی نشان می‌دهد و او پاسخ داد که در آن شرکت نمی‌کند.

در این مراسم - که هزینه آن برای آکیهیکو حدود ۲میلیون یوان ژاپن، حدود ۱۳ هزار دلار آمریکا بود - با حضور ۳۹ نفر برگزار شد و اگرچه میکو در اندازه واقعی هنوز وجود نداشت، یک عروسک میکو کوچک با لباس عروس در این مراسم شرکت کرد.

آکیهیکو زندگی زناشویی خود را با میکو، خواننده پر جنب‌و‌جوش، «خیلی روزمره» توصیف می‌کند.

منبع:‌بی بی سی

tags # ژاپن ، ازدواج سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • فال قهوه روزانه | فال قهوه امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • سخت‌نگیر! بیا وسط
  • تغییر سبک زندگی یکی از مهمترین عوامل کاهش موالید در کشور 
  • طلاق می‌خواهم، چون شوهرم شب‌ها دیر به خانه می‌آید
  • مهم ترین عوامل کاهش موالید/ از سبک زندگی تا مشکلات ژنتیکی
  • تهیه جهیزیه، هدیه خیران یزدی به زوج‌های جوان
  • (تصاویر) ازدواج مرد ژاپنی با عروسک مشهور دیجیتالی
  • ازدواج، آسیب‌ها و راه‌حل‌ها در دانشگاه آزاد یاسوج برگزار شد
  • اهدای ۱۱۰ سری جهیزیه به نوعروسان تحت پوشش بنیاد خیریه آبشار عاطفه ها سمنان
  • درخواست «مهریه» یک ماه بعد از ازدواج