Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور وزیر بهداشت و درمان گفت: بهسازی محیط و از بین بردن زیستگاه پشه آئدس مؤثرترین قدم در پیشگیری از بیماری‌های تب دانگ، چیکن گونیا و زیکا است.

به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی زعیم صبح امروز در جلسه مشترک کارشناسان بهداشتی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، افزود: جمع‌آوری لاستیک‌های فرسوده که می‌تواند محل زیستگاه پشه آئدس باشد، امری بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر اهمیت تشخیص به‌موقع بیماری، تصریح کرد: بیماری‌های منتقله از پشه آئدس درمان قطعی ندارد و تنها راه مبارزه با بیماری‌های تب دانگ، چکین گونیا و زیکا کنترل ناقل این بیماری‌ها است.

زعیم خاطرنشان کرد: تخم، لارو، پوپ و یا فرم بالغ پشه، که عامل بیماری تب دانگ، چیکن گونیا و زیکا است می‌توانند از طریق واردات گیاه بامبو، همچنین واردات انواع لاستیک‌های ماشین وارد یک منطقه شود، همین موضوع اهمیت توجه به این بیماری در منطقه را بیشتر کرده است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های منتقله از این نوع پشه به‌مراتب خطرناک‌تر و کشنده‌تر از پشه مالاریا است و در حال حاضر هیچ واکسنی برای آن‌ها وجود ندارد، عنوان کرد: شیوع این بیماری در کشور پاکستان و کشورهای آسیایی و همچنین مشاهده این بیماری‌ها در بعضی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس به دلیل تردد مسافرین و واردات کالا از این کشورها احتمال ورود پشه‌های مهاجم آئدس از طریق کالا مخصوصاً لاستیک و همچنین گیاهان تزئینی نظیر گل لاکی بامبو  از این کشورها  وجود دارد.

زعیم تصریح کرد: با توجه به اینکه کشورهای افغانستان و پاکستان به دلیل مشکلات داخلی و نداشتن بودجه، نیرو و سیستم بهداشتی مناسب در وضعیت نابسامان و در معرض بیماری‌های گوناگون مسری قرار دارند پس باید اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد، تا این پشه وارد کشور و منطقه نشود.

مشاور وزیر بهداشت و درمان با اشاره به موقعیت جغرافیای خاص کشور برتشدید مراقبت‌های بهداشتی در مبادی ورودی و بهسازی محیط اضافه کرد: تب دانگ نه‌تنها به سیستم بهداشت و درمان آسیب می‌رساند بلکه این خطر کشور را از نظر بعد اقتصادی و سیاسی و امنیتی نیز تهدید می‌کند؛ بنابراین در این راستا باید از تمام ظرفیت‌ها و همکاری بین بخشی و سایر ارگان‌ها استفاده کرد.

مشاور وزیر بهداشت و درمان در پایان ضمن بیان اهمیت بیماری‌های زیکا و تب دانگی و چیکن گونیا منتقله از پشه‌های آئدس در مورد لزوم آگاه‌سازی بخش‌های مختلف بهداشت و درمان و مسئولین، اظهار کرد: بیماری‌های  منتقله  از این نوع پشه به‌مراتب خطرناک‌تر و کشنده‌تر از پشه مالاریا است. در حال حاضر هیچ واکسنی برای آن‌ها وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هرمزگان استانی اجتماعی پشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۶۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکثر بیمارستان‌های غزه از کار افتاده‌اند

به گزارش جام جم آنلاین، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان در گزارشی هشدار داد از مجموع ۳۶ بیمارستان نوار غزه دست کم ۲۴ بیمارستان غیرفعال هستند.

به نوشته پایگاه شبکه الجزیره، در این سند نوشته شده است: «نظام بهداشت و درمان در نوار غزه به دلیل خصومت‌های مداوم و محدودیت‌های دسترسی در حال فروپاشی بوده و این وضعیت منجر به از کار افتادن تعداد هر چه بیشتری از بیمارستان‌ها می‌شود.»

این دفتر در ادامه گزارش خود تصریح کرد: «طبق بررسی سازمان جهانی بهداشت تا روز چهارشنبه ۲۷ مارس از مجموع ۳۶ بیمارستان موجود در نوار غزه ۲۴ بیمارستان غیرفعال هستند، دو بیمارستان در شمال غزه حداقل فعالیت را دارند و ۱۰ بیمارستان از جمله چهار بیمارستان در شمال غزه و شش بیمارستان در جنوب غزه به صورت مقطعی کار می‌کنند.»

همچنین فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های هلال احمر و صلیب سرخ نیز گزارش داده‌اند که نظام بهداشت و درمان در شمال نوار غزه «به طور عمده از بین رفته» و در جنوب هم «در آستانه فروپاشی است.»

در ادامه گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل درباره وضعیت نظام بهداشت و درمان غزه نوشته شده است: «۱۶ کودک دچار سوءتغذیه در روز در بیمارستان کمال عدوان غزه که به دلیل کمبود آب، غذا و ملزومات بهداشتی به سختی خدمات ارائه می‌دهد پذیرش می‌شوند.»

از سوی دیگر بیمارستان الشفا بالغ بر ۱۰ روز است که تحت محاصره قرار گرفته و نیروهای اسرائیلی کارمندان و بیماران این بیمارستان را در یک ساختمان مورد استفاده برای امور منابع انسانی «که برای ارائه خدمات بهداشت و درمان ساخته نشده» محبوس کرده‌اند.

طبق این سند نیروهای اسرائیلی بعد از آنکه به کارکنان و بیماران بیمارستان الامل در جنوب خان یونس دستور تخلیه دادند با خاک ورودی های این بیمارستان را مسدود کردند. روز سه شنبه فعالیت این بیمارستان و مقر انجمن هلال احمر فلسطین که در نزدیکی آن است متوقف شد.

در این گزارش شرایط بیمارستان اروپایی غزه در خان یونس «غیرقابل تصور و درک» توصیف شده است.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده تنها بیمارستان‌های فعال در غزه «اقلام ضروری کافی برای ادامه عمل‌های جراحی مهم و نجات‌بخش و مراقبت از بیماران از جمله در بخش مراقبت‌های ویژه در اختیار ندارند.»

این سازمان بار دیگر خواستار برقراری آتش‌بس در غزه، حفاظت  از جان غیرنظامیان و بخش بهداشت و درمان در این باریکه شده و همچنین گفت که از همه طرف‌ها می‌خواهد «به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.»

دیگر خبرها

  • «ریشا» شیر باغ وحش مشهد تلف شد
  • علت گرفتگی و سفتی دست‌ها در هنگام صبح چیست؟
  • پایش و سم‌پاشی مناطق مختلف زندگی پشه مالاریا در سیب و سوران
  • بیماری اجسام لویی چیست؟
  • سقز چیست و چه خواصی دارد؟
  • چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟
  • اکثر بیمارستان‌های غزه از کار افتاده‌اند
  • رژیم غذایی فستینگ ریسک این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد
  • کنترل آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشور/ راه‌اندازی مرکز تحقیقات بیماری‌های منتقله از دام
  • اهمیت اجرای نظام مراقبت بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در کیش