Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که برای رسیدن به نقطه مطلوب به جریان اصولگرا کمک می‌کند این است که ترکیب وحدت‌ساز مورد بازبینی قرار گیرد.

مرتضی کامل‌نواب در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص فعالیت‌های انتخاباتی جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین، اظهار کرد: نگاه مجموعه آرمان‌خواهان واقع‌بین در ارتباط با انتخابات مجلس و به طور کلی انتخابات‌ها به این است که معرفی لیست موضوعیت ندارد، بلکه طریقیت دارد، آنچه مهم بوده تشویق مردم، مشارکت حداکثری برای حضور در انتخابات و رقم خوردن یک اتفاق ملی باشکوه چه در انتخابات مجلس، چه در انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراها و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. است.

صرف ارائه لیست برایمان موضوعیت ندارد

وی افزود: نگاه ما به انتخابات یک نگاه موضوعیت‌دار نیست، نگاه ما این است که می‌توان از ظرفیت شرکت در انتخابات و معرفی نفرات برای کرسی‌های مختلف به عنوان فرصتی برای خدمت بهتر و در واقع ایجاد کارآمدی بیشتر در نظام استفاده کرد، از این جهت برای ما هدف میانی است اما اینکه لیستی در انتخابات داشته باشیم موضوعیت ندارد و این تاکید در مرامنامه ما وجود دارد.

کامل‌نواب بیان کرد: ما به عنوان یک تشکیلات دارای بدنه احساس می‌کنیم باید شرکت و حضور ما در انتخابات با جریان‌ها و مجموعه‌هایی که عمدتا به شکل ریش‌سفیدی و افرادی که دور هم جمع شده و می‌خواهند به شکل محدود فعالیت داشته باشند، متفاوت باشد. در تشکیلات ما استقبال فراوانی از سوی جوانان وجود دارد و اگر ما می‌خواهیم کنش سیاسی را ترتیب دهیم باید با مشارکت حداکثری این بدنه باشد.

وی با اشاره به اینکه ما حرفی در اتاق بسته و به شکل محدود برای شورای مرکزی نداریم، ادامه داد: بلکه در بهترین حالت شورای مرکزی و تشکیلات ما اقدامی را طراحی خواهد کرد که بدنه در آن مشارکت کرده و نقش اصلی را ایفا کند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: برای انتخابات مجلس با این رویکرد و به صورت پایین به بالا، نگاه تشکیلات ما این است که بتوانیم چند برابر ظرفیت نمایندگان مجلس را شناسایی کنیم، بر اساس شاخص‌هایی که استخراج شده ارزیابی کرده و در جلساتی حدود سه تا چهار جلسه از آن‌ها دعوت نماییم تا حضور پیدا کنند و افرادی که نامزد شرکت در مجلس هستند، در این جلسات از خود دفاع کرده، ایده‌ها و مواضع خود را بیان نمایند و به پرسش‌هایی که بدنه تشکیلات از آن‌ها خواهد داشت، پاسخگو باشند.

در حال بحث و بررسی شاخص‌های نمایندگان هستیم

دبیر جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین اضافه کرد: ما جریان انقلابی و اصولگرایی را مدنظر قرار می‌دهیم و به صورت فراگیر از آنان دعوت می‌کنیم. چند جلسه برگزار خواهد شد که افراد به شکل گروه 4 یا 5 نفره در این جلسات حضور خواهند داشت و صحبت خواهند کرد. در پایان این جلسات انتخاباتی را برگزار می‌کنیم که بدنه حاضر در جلسات رای دهند، خروجی آن نیز لیست مورد نظر مجموعه جبهه خواهد بود. این سازوکار کلی است که طراحی کردیم. دوره قبل انتخابات مجلس نیز همین سازوکار را داشتیم و پیش رفتیم، انتشار و اعلام نهایی لیست ما به شورای وحدت گره می‌خورد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کارگروه سیاسی جبهه شاخص‌ها در حال بحث است، عنوان کرد: ما دور قبل انتخابات همین شاخص‌ها را نوشتیم. یک پیش‌نویس اولیه وجود دارد و عمده بحث نیز تمرکز بر نگاه به آرمان‌گرایی و پیگیری مطالبات انقلاب، مقام معظم رهبری و مطالبات مردمی است. این بخشی از مساله بوده و مساله دیگر داشتن کارنامه و عملکرد قابل دفاع از سوی نامزدها در گذشته است. اینکه فرد چه برنامه‌های دقیق و روشنی زمان ورود به مجلس دارد، در چه کمیسیونی خواهد بود، چه تناسب و عملکردی در این کمیسیون دارد و چه مسیری را طی می‌کند مساله دیگری است. 

کامل‌نواب خاطرنشان کرد: ملاحظاتی پیش‌بینی کردیم به عنوان پاسخگویی که این فرد بعد از ورود به مجلس نسبت به مردم، مطالبات، فضا و افکار عمومی و مجموعه تشکیلات جبهه و دیگر تشکیلات مردمی خواهد داشت، این مورد به عنوان مبانی این شاخص‌ها مورد نظر است، تبدیل به لیستی خواهد شد که بر اساس آن لیست افراد بررسی می‌شوند. سه برابر ظرفیت به جلسه دعوت شده و در نهایت خروجی بر اساس رای بدنه است.

نگرش مثبتی نسبت به عملکرد نمایندگان مجلس دهم وجود ندارد

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: تحلیل ما نسبت به مجلس دهم منفی بوده و برداشت ما این است که مجلس دهم نتوانسته انتظارات و امیدهای مردم از خود را برآورده کند. این صرفا حرف ما نیست، بلکه آمار و نظرسنجی‌ها از مردم در فضای کشور و استان نشان می‌دهد که عمدتا نگرش مثبتی نسبت به عملکرد نمایندگان در مجلس دهم وجود ندارد. در موضوع شفافیت آرا به عنوان یک شاخص عملکرد مجلس ناامیدکننده است که بعد چندین نوبت طرح مساله شفافیت آرای نمایندگان، در نهایت این موضوع در هفته گذشته با ماده واحده خاصی به تصویب رسید که شرایط خاصی را در آن لحاظ کرده بودند.

مجلس یازدهم باید کارآمد باشد

دبیر جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین افزود: شاید از این منظر مهم‌ترین ویژگی که ما نه صرفا برای نمایندگان بلکه برای اعضای مجلس یازدهم پیش‌بینی می‌کنیم، کارآمدی مجلس بوده، یعنی نگاه ما به این است که مجلس یازدهم باید مجلسی با نشاط، با انگیزه و کارآمد باشد که این موضوع در دوره فعلی مجلس تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده و مردم در کلان احساس نمی‌کنند که مجلس نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای در ارتباط با بهبود وضعیت زندگی عمومی مردم و پیگیری مطالبات عمومی دارد.

وی با اشاره به شورای وحدت اصولگرایان، تصریح کرد: طبیعی است که باید در جریان اصولگرایی هم‌افزایی و همگرایی رخ دهد تا به لیست نهایی و واحدی دست پیدا کنیم، از آن طرف جبهه مقابل یعنی جریان اصلاحات نیز چنین مسیری را طی می‌کند. شاید برای مردم نیز این موضوع یک شفافیت و ذهنیت آرامش‌بخشی ایجاد کند که بتوانند انتخاب خود را انجام دهند.

وحدت و همگرایی در ارائه لیست اولویت دارد

کامل‌نواب بیان کرد: ما به شکل مبنایی در تشکیلات آرمان‌خواهان واقع‌بین معتقد هستیم که وحدت و همگرایی اولویت دارد، این مساله برای ما مهم بوده و موضوعی است که نمی‌توانیم از آن غفلت کنیم و به آن اعتقاد داریم. این امر در ارتباط با اصل وحدت بوده که جریانات اصولگرا دور هم جمع می‌شوند و در سطح مشهد و ملی به لیست واحد و توافق می‌رسند. این سازوکار وحدت مهم است و موضوعیت دارد.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: این موضوع بدین معنی است که با چه سازوکار و طراحی به لیست واحد خواهیم رسید؟ آیا لیست واحد محصول هم‌اندیشی، همگرایی و مشارکت همه جریان ها بوده یا قرار است محصول سهم‌خواهی افراد خاص و محدودی باشد که نقش پررنگ‌تری در این شورای مذکور دارند؟ این در خروجی کار و لیست نهایی تعیین‌کننده خواهد بود. اصل وحدت مهم بوده و موضوعیت دارد و تشکیلات جبهه نیز برای موضوع وحدت اولویت قائل است.

آرمان‌خواهان واقع‌بین به صورت تشکیلاتی در شورای وحدت حضور ندارد

دبیر جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما در شورای وحدت به صورت تشکیلاتی حضور نداریم، آقای احدیان به آن جمع دعوت می‌شوند اما این را دعوت از تشکیلات جبهه نمی‌دانیم و از این نظر به مجموعه وحدت انتقاد وارد است که تشکیلات جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین در این جمع حضور ندارد، با اینکه جزو معدود مجموعه‌های تشکیلاتی ثبت شده در وزارت کشور است. طبعا تشکیلات پایین به بالایی که بدنه و سازوبرگ داشته و در لایه‌های اجتماعی حضور دارد باید جزو اعضای فعال و قابل توجه باشد اما به جهت تشکیلاتی به این جمع دعوت نشده و ما این نقد را وارد می‌دانیم.

از آنچه در شورای وحدت می‌گذرد بی‌اطلاعیم

وی اضافه کرد: ما از آنچه در شورای وحدت می‌گذرد بی‌اطلاع هستیم. ما اخباری می‌شنویم و مطلع می‌شویم، نقدها و بحث‌هایی که برخی جریان‎ها نسبت به مجموعه وحدت مطرح می‌کنند را دنبال می‌کنیم اما ناامید نیستیم و امیدواریم افرادی که در این مجموعه فعال هستند این نگاه را داشته باشند که سازوکار باید دقیق باشد تا به خروجی مطلوب دست پیدا کنیم، با این نگاه بازبینی لازم صورت بگیرد و تشکیلات جبهه به شکل جدی در این موضوع نقش ایفا کند.

کامل‌نواب عنوان کرد: ما بنای از بین بردن و خدشه در وحدت را نداریم، بنای ما همگرایی است. مشخص نیست در نهایت چه ارتباطی بین تشکیلات ما و مجموعه وحدت رخ دهد، اما ما بنا نداریم لیست مجزا منتشر کنیم، می‌توانیم لیست خود را در اختیار مجموعه وحدت قرار دهیم، لیستی که محصول هم‌اندیشی اعضا خواهد بود.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: سال گذشته بیش از 600 نفر رای‌دهنده داشتیم که آمار و اطلاعات این افراد ثبت شده و انتخابات ما الکترونیکی بود. جزو معدود جریان‌هایی در کشور بودیم که برای دور قبل مجلس نه دور فعلی از پایین به بالا عمل کردیم. در این دوره نیز با این سازوکار به لیست نهایی می‌رسیم. به نظر می‌رسد که در تشکیلات جبهه به شکل کامل آمادگی وجود دارد تا لیست نهایی را به مجموعه وحدت عرضه کرده و به همگرایی و هم‌افقی برای خروجی نهایی یعنی تهیه لیست واحد دست پیدا کنیم.

پیروزی در انتخابات پیش رو با نتیجه‌ای شبیه مجلس دهم، پیروزی نیست

دبیر جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین بیان کرد: تاکید ما بر مجلس کارآمد و لیست است. ما به دنبال مجلس کارآمد هستیم، بر فرض اینکه به لیستی دست پیدا کنیم، در انتخابات مجلس پیروز شویم و آن را به دست بگیریم، اگر انتخابات پیش رو برای ما با پیروزی به چیزی شبیه مجلس دهم منجر شود، نمی‌توان از آن به عنوان یک پیروزی یاد کرد. 

وی افزود: زمانی می‌توانیم معتقد باشیم که در مجلس یا در دیگر عرصه‌های رقابتی و انتخابات کشور پیروز شدیم که نه تنها بتوانیم آرای مردم را به سمت خود جلب کنیم، بلکه بتوانیم کارآمدی را نیز در آن حوزه تبیین نماییم. اگر قرار باشد با نمایندگان ناتمام و با افرادی که صلاحیت کافی و کامل ندارند و نمی‌توانند کارآمدی لازم را در مجلس دنبال کنند، در انتخابات مجلس پیروز شویم، همان بهتر که این شکست به جای چهار ساله دوره نمایندگی همان ابتدا حاصل شود.

کامل‌نواب خاطرنشان کرد: پیروزی در انتخابات با نمایندگانی برای ما مهم است که بتوانند کارآمدی در مجلس را دنبال کنند، این مهم‌ترین تاکید و توصیه ما بوده و برای مجموعه وحدت نیز همین توصیه را داریم که دقت کنند سازوکار و آنچه دنبال می‌شود به نمایندگانی منجر شود که کارآمدی لازم در مجلس داشته باشند و نظر مثبت مردم را نسبت به عملکرد خود، تغییر محسوس در زندگی مردم و پیگیری مطالبات انقلاب و مقام معظم رهبری دنبال کنند که این نقطه مطلوبی است.

کاندیداها باید نه تنها موفقیت در انتخابات بلکه کارآمدی را در مجلس رقم بزنند

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: ما باید شاخص کارآمدی مجلس یازدهم را وسط بگذاریم و بر اساس شاخص کارآمدی که قرار است تغییر محسوس در زندگی مردم ایجاد کند، نمایندگان را انتخاب کنیم، در گذشته و به خصوص در مجلس دهم در این زمینه دچار مشکلات و آسیب جدی بودیم، نسبت به عملکرد عمده نمایندگان مجلس دهم نیز انتقاد داریم. نگاه ما به مجلس یازدهم این است که باید سازوکاری دنبال شود و به نمایندگانی برسیم که نه فقط موفقیت در انتخابات بلکه تحقق کارآمدی در مجلس را برای ما رقم بزنند.

دبیر جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین اضافه کرد: ما مسیر خود را پیش می‌رویم و بعد از رسیدن به لیست خروجی آن را به شورای وحدت عرضه کرده و مذاکره می‎‌کنیم، شرایط شورای وحدت را نیز رصد و دنبال کرده و نقدها و نکات خود را مطرح می‌کنیم. مهم‌ترین چیز ترکیب وحدت‌ساز است. در نهایت امیدواریم بتوانیم با یک همگرایی و همدلی که بین جریان‌‎های اصولگرا در سطح مشهد شکل می‌گیرد به لیست خروجی واحدی بین مجموعه‌های مختلف از جمله جبهه آرمان‌خواهان واقع‌‎بین و جریان وحدت دست پیدا کنیم که کارآمدی در مجلس را نیز تضمین می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت انتقاد به عملکرد شورای وحدت، جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین لیست جدا ارائه می‌دهد یا نه، تصریح کرد: این موضوع را باید بر اساس اقتضایی که وجود دارد تصمیم‌گیری کرد و اکنون نمی‌توان موضع قاطعی اتخاذ کرد، چنین ذهنیتی برای خود من وجود ندارد و این موضوع در روزهایی که کار جدی‌تر شده و لیست نهایی منتشر خواهد شد باید مورد توجه قرار گیرد، در آن لحظات باید بحث‌ها، گفت‌وگوها و مذاکرات پیش رفته باشد تا ببینیم به چه نحوی عمل می‌کنیم.

 امیدواریم خروجی لیست وحدت مورد توافق همه اصولگرایان باشد

کامل‎‌نواب گفت: امیدواریم در مجموعه وحدت تدابیر لازم را به خرج دهند و خروجی مجموعه وحدت مورد توافق همه جریان‌ها و گروه‌های اصولگرا در سطح مشهد باشد. اگر به هر دلیل این سازوکار ناقص و اشکالات جدی به آن وارد بوده و وحدتی حول آن شکل نگرفته باشد، مجموعه آرمان‌خواهان واقع‌بین نیز تصمیم خود را در آن نقطه خواهد گرفت اما در حال حاضر چنینی ادعایی نداریم.

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: امیدواریم به این لیست دست پیدا کنیم. مهم‌ترین نکته‌ای که برای رسیدن به چنین نقطه مطلوبی کمک می‌کند این است که ترکیب وحدت‌ساز مورد بازبینی قرار گیرد. این مهم بوده که ترکیب وحدت‌ساز با چه شاخصی جمع شده و شکل گرفته است؟ آیا نقش تشکل‌ها به میزانی که بر اساس بدنه اجتماعی و هویت سیاسی خود فعالیت می‌کنند و بخشی از بدنه اجتماعی شهر را پوشش می‌دهند لحاظ شده یا قرار است این ترکیب بر اساس صدایی که از برخی افراد و جریان‌ها شنیده می‌شود تدوین شود؟

دبیر جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین خاطرنشان کرد: این بخش از مسائل به این موضوعات برمی‌گردد، اگر این موضوعات بار دیگر با دقت مرور شود و فارغ از سهم‌خواهی جریان‌ها، افراد و صداهای بلند و کوتاهی که وجود دارد آمایشی از وضعیت جریان‌ها، مجموعه‌ها و حتی اشخاص اتفاق افتاده و بار دیگر ترکیب وحدت‌ساز مورد بازبینی قرار گیرد، شاید بتوان به دستیابی به لیست واحد نیز امیدوارتر بود.
 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتخابات 98 انتخابات مجلس یازدهم ائتلاف اصولگرایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۷۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب تهران در مجلس دوازدهم

به گزارش روابط عمومی فرمانداری تهران، در راستای اجرای انتخابات یازدهم اسفند ماه سال ۱۴۰۲ دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و برگزیده شدن ۱۴ نفر از منتخبین حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات اسلامشهر و پردیس، روز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه جلسه مشترک هیات اجرایی و هیات نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ریاست احمد قیومی معاون استاندار و فرماندار تهران و با حضور حامد شایان معاون سیاسی اجتماعی فرماندار و رئیس ستاد انتخابات شهرستان و همچنین اعضای این هیات در محل سالن جلسات شهید سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانداری برگزار شد.

در این جلسه اعتبار نامه ۱۴ نفر از منتخبین مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران صادر و به امضای احمد قیومی معاون استاندار و فرماندار مرکز حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس رسید.

گفتنی است، مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری برای انتخاب ۱۶ منتخب باقیمانده برای ۳۰ کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه تهران برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه
  • برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک
  • استقرار ۱۴۱۹ دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی
  • آمادگی استان اردبیل برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • ۲۲ روز مانده تا دومین مرحله انتخابات مجلس دوازدهم
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • تشکیل مجلس مشورتی بانوان، فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه
  • راه اندازی پویش های انتخاباتی در کرج
  • جنگ لیست‌ها در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب تهران در مجلس دوازدهم