Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری سودان (سونا) گزارش داد که "سلوا کی یر میاردیت" رئیس جمهوری سودان جنوبی از رهبران چند کشور آفریقایی برای شرکت در این مذاکرات که از دیروز رسما آغاز شد دعوت کرد تا به عنوان میانجی بتوانند در دستیابی به حل و فصل مسالمت آمیز منازعات طولانی مدت بین شورای نظامی و گروه‌های مسلح سودان کمک کنند.

بنابه گزارشات و تحلیل ها، این مذاکرات و نتیجه مطلوب حاصل از آن قرار است یکی از پیش شرط های ضروری برای خروج نام کشور سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم از سوی دولت آمریکا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهوری سودان جنوبی طرح ابتکاری برگزاری این مذاکرات را بعد از آن اتخاذ کرد که عمر البشیر رئیس جمهوری سابق سودان طی فرآیندی سقوط کرد و شواری حاکمیتی جدید این کشور بعد از روی کار آمدن به همراه گروه های مسلح با برگزاری این مذاکرات موافقت کردند.

این شورای حاکمیتی در ماه اوت (مرداد) بلافاصله بعد از پایان ناآرامی های سیاسی و اجتماعی و شکل گیری آن در خارطوم و امضای یک توافقنامه سه ساله تقسیم قدرت در این کشور، برگزاری این مذاکرات صلح با شورشیان را از اولویت اصلی برنامه های خود قرار داده بود.

بعد از پایان این جنگ های داخلی به ویژه در منطقه دارفور که از سال 2003 (1382) تا کنون هزاران کشته برجای گذاشته است، این شورا به خوبی می دانست که تنها راه برون رفت از بحران های اقتصادی و اجتماعی مرگبار ناشی از تحریم های اقتصادی حاصل از بدنامی این کشور نزد هیات حاکمه آمریکا، برگزاری این مذاکره برای جلب نظر آمریکایی ها است.

در واقع خروج نام سودان از کشورهای حامی تروریسم در عین حال به خارطوم کمک می کند تا از اعتبارات مالی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و همچنین بسیاری از نهادهای بین المللی دیگر نیز به راحتی بهرمند شود.

در هر حال هر یک از این هیات ها از دیروز بنا به دعوت جداگانه رئیس جمهوری کشور میزبان بتدریج وارد جوبا شدند که بنا به گزارش خبرگزاری ها اولین آنها "عبدالفتاح البرهان" رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان و هیات همراه وی بود که در بالاترین سطح مورد استقبال رئیس جمهوری سودان جنوبی قرار گرفت.

بعد از ورود او بود که "محمد حمدان داگالو" یک عضو شورای حاکمیتی و سرپرست نیروهای شبه نظامی واکنش سریع، برای موفقیت آمیز بودن این مذاکرات ابراز امیدواری کرد

در مقابل، "یاسر آرمان" معاون شورشیان عضو ارتش آزادیبخش خلق شمال سودان نیز برای موفقیت مذاکرات جوبا ابراز امیدواری کرد و در عین حال خواست این گفت وگو ها اولین و آخرین آنها برای نیل به یک توافق صلح پایدار در سودان باشد.

وی ضمن اینکه خواست نشست جوبا بیشتر به ریشه جنگ ها و سیاست های تبعیضی و منزوی سازی در این کشور بپردازد، از همه نهادهای ملی و منطقه ای و بین المللی خواست تا از ارسال کمک های بشر دوستانه به منطقه دارفور و نیل آبی دریغ نورزند، چون هنوز بیش از 2،5 میلیون از مردم این منطقه آواره هستند.

در هر حال اگرچه از روند مقدماتی مذاکرات گزارشی منتشر نشده است، اما منابع خبری و دیپلماتیک اعلام کردند که طرفین دعوا در سودان و همچنین رهبران میانجی دعوت شده به این مذاکرات همگی وارد جوبا شدند تا ساعاتی دیگر بتوانند این مذاکرات را امروز رسمیت خاص ببخشند.

 سونا امروز گزارش داد که عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان در افتتاحیه این مذاکرات، گروه‌های مسلح را از پدیدآورندگان انقلاب سودان توصیف کرد و گفت: ابتکار سودان جنوبی از انقلاب سودان نشأت گرفته و من امیدوارم که مذاکرات به تحقق صلح در کشور بیانجامد.

البته پیشتر "أتینی ویک" سخنگوی رئیس‌جمهور سودان جنوبی خبر داده بود که "عبدالله حمدوک" نخست‌وزیر سودان به زودی با فرماندهان گروه‌های مسلح در دارفور، جنوب کردوان و منطقه نیل آبی دیدار خواهد کرد.

طبق برنامه، انتظار می رود رئیس‌جمهور سودان جنوبی به عنوان میزبان مذاکرات و روسای جمهوری اوگاندا، کنیا، سومالی، جیبوتی، و نیز "ابی احمد" نخست‌وزیر اتیوپی و "مصطفی مدبولی" نخست وزیر مصر در این مذاکرات حضور داشته باشند و راه حل های خود را ارائه دهند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه دیروز از ورود رئیس جمهوری اوگاندا و نیز نخست وزیر مصر به جوبا خبر داد و نوشت که در عین حال تعداد زیادی از مسئولان منطقه‌ای و بین‌المللی در این مذاکرات شرکت کرده اند تا همه جوانب مذاکرات صلح در آن لحاظ شده باشد.

این خبرگزاری در عین حال از برگزاری تجمع شماری از معترضان وابسته به گروه "مقاتلی الدفاع الشعبی" در مسیر جاده مواصلاتی بین خارطوم و کردفان در غرب سودان خبر داد و نوشت که این دسته از افراد همزمان با ورود هیات های صلح سودان، با مسدود کردن این جاده اصلی از دولت خواستند تا به درخواست‌های مالی و ادغام آن‌ها در دستگاه‌های رسمی پاسخ دهد.

براساس این گزارش، معترضان همچنین خواستار پرداخت حقوق مالی مربوط به خانواده‌های کشته‌شدگان این گروه، استخدام نیروهایشان در دستگاه‌های مختلف، شرکت‌های نفتی و تولیداتی سودان شدند.

در هر حال مذاکرات آغاز شد و هنوز تا حصول نتیجه مطلوب طرفین دعوا در سودان زمان زیادی وجود دارد چون تجربه نشان داده است که برخلاف ادعای یاسر آرمان که خواست این دور مذاکرات اولین و آخرین آن باشد، بی تردید این مذاکرات به همین نشست جوبا ختم نخواهد شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جوبا مذاکرات سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۷۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد. 

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت:، زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

 قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفتگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکار‌ها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد. 

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است. 

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است. 

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. 

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکار‌های خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • هشدار ارزی قالیباف به دولت
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • نشست کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای
  • ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند
  • بیانیه مهم ۲۸ ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان
  • الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است
  • آیا با عدالت نسبتی داریم؟/ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به پاکستان/اشاعه ايران‌هراسي يا تبليغ بازدارندگي؟
  • عزم مقام‌های عالی تهران - اسلام‌آباد برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی