Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استانها: هر چند آذربایجان غربی در زمینه تولید گوجه فرنگی از استانهای مطرح کشور به شمار نمی رفت اما امسال افزایش تولید این محصول و مشکلات ناشی از نبود بازار و عدم خرید مناسب و به موقع آن هفته های متمادی است  به مشکلی بزرگ برای بخش کشاورزی استان تبدیل شده است.

مشکل عدم فروش گوجه فرنگی از سوی کشاورزان آذربایجان غربی به دلیل خراب شدن زودهنگام این محصول تاجایی پیش رفت که برخی از کشاورزان گوجه کار استان مجبور شدن محصول خود را جلوی دام ها بریزند فیلم این اقدام کشاورزان آذربایجان غربی در فضای مجاز بازخورد زیادی به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مشکلات طی هفته های گذشته مسئولان به خصوص تعاون روستایی استان را به زحمت انداخت و مجبور به خرید حمایتی گوجه فرنگی کرد اما تاکنون این راهکار دیرهنگام نیز چاره ساز نبود امروز شاهد تبدیل شدن این مشکل به موضوع حل نشدنی شده ایم.

هم اکنون صف های طویل وانت بارهای حاوی محصول گوجه فرنگی، عدم خرید کارخانجات یا خرید با قیمت بسیار اندک خود به معضل جدیدی برای بخش کشاورزی استان تبدیل شده است مشکلی که اگر چاره اندیشی نشود بخش اعظمی از کشاورزان استان را با بحران اقتصادی مواجه می کند.

به عقیده برخی کارشناسان یکی از ریشه های اصلی بروز این مشکل سود بالای ناشی از فروش گوجه فرنگی طی سال گذشته و نیز سود مناسب در ابتدای فصل برداشت محصول بود اما هیچ کدام از  این حساب و کتاب ها امسال درست از آب در نیامد و تبدیل به چالش جدیدی در بخش کشاورزی استان شد.

نظارتی بر خرید حمایتی گوجه فرنگی صورت نمی گیرد

حسین کرامت یکی از کشاورزان ارومیه که تاکنون نتوانسته مشکل فروش محصول گوجه فرنگی خود را حل کند به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهمترین دلایل وجود این مشکل خود مسئولان و سیاست های اشتباهی است بر سر راه خرید محصولات کشاورزی گذاشته اند.

در کنار عدم نظارت خرید محصولات گوجه فرنگی زنجان و اردبیل با وجود صف های طویل کشاورزان ارومیه در جلوی درب کارخانه ها نیز مشکل را دوچندان کرده استوی با گلایه از راه حل دیرهنگام مسئولان در خصوص خرید حمایتی این محصول افزود: خیلی از کشاورزان از ترس خراب شدن محصول، سرمازدگی و نبودبازار با قیمت بسیار اندک محصول خود را به فروش رسانند.

کرامت ادامه داد: بخش دیگری نیز پس از اعلام خرید حمایتی به امید عدم ضرر اقتصادی محصول خود را بار وانت بار کرده اند اما پروسه طولانی و بروکراسی اداری خرید حمایتی نیز موجب شده ساعت ها بلکه روزهای زیادی در صف طولانی منتظر بمانند که نتیجه آن فاسد شدن محصول یا فروش با قیمت بسیار اندک است.

این کشاورز ارومیه ای از نبود نظارت مناسب در محل خرید حمایتی محصول گوجه فرنگی گلایه کرد و افزود: در کنار عدم نظارت خرید محصولات گوجه فرنگی زنجان و اردبیل با وجود صف های طویل کشاورزان ارومیه در جلوی درب کارخانه ها نیز مشکل را دوچندان کرده است.

یکی دیگر از کشاورزان ارومیه با بیان اینکه علی رغم اعلام قیمت خرید حمایتی از سوی دولت برخی شاهد صف های طویل فروش این محصول از سوی کشاورزان هستیم که برخی از کشاورزان برای جلوگیری از فاسد شدن محصول خود راضی به فروش آن به قیمت بسیار ناچیز به کارخانجات هستند که متاسفانه این امر سواستفاده دلالان را فراهم کرده است.

تنظیم بازار آذربایجان غربی  و دستور کار برای حل مشکل بازار گوجه فرنگی

با آغاز فصل برداشت و مشکل فروش گوجه فرنگی مسئولان استان در راس آنها استاندار آذربایجان غربی رایزنی و تلاشهایی را برای حل این مشکل از سوی مقامات کشوری آغاز کردند و نتیجه آن منجر شد استان در لیست هشت استان مشمول خرید حمایتی شود.

اما خرید حمایتی نیز تاکنون نه تنها مشکلی از معضلات کشاورزان استان را حل نکرد بلکه تبدیل به مشکل جدیدی به نام صف های طویل در جلوی محل های مشخص شده برای خرید حمایتی از سوی تعاون روستایی و نیز درب کارخانجات شوداما خرید حمایتی نیز تاکنون نه تنها مشکلی از معضلات کشاورزان استان را حل نکرد بلکه تبدیل به مشکل جدیدی به نام صف های طویل در جلوی محل های مشخص شده برای خرید حمایتی از سوی تعاون روستایی و نیز درب کارخانجات شود.

این موضوع موجب شد تا روز گذشته حل مشکل خرید گوجه فرنگی به یکی از دستور کارهای جلسه کارگروه تنظیم بازار آذربایجان غربی تبدیل شود که در این نشست راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه شد که باید منتظر ماند و دید چقدر در عمل قابل اجرا هستند.

مدیرکل تعاون روستایی آذربایجان غربی روز گذشته در جلسه کمیسیون تنظیم بازار استان با بیان اینکه نیاز کشور به محصول گوجه فرنگی در سال جاری دو میلیون تن برآورد شده است گفت: این در حالی است که شاهد تولید شش میلیون تن گوجه فرنگی طی سالجاری بودیم که بیش از چهار میلیون تن از این محصول مازاد است.

شهریار حیدری افزود: میزان تولید گوجه‌فرنگی در آذربایجان‌غربی نیز طی فصل جاری ۲۰۰ هزار تن بود که یک سوم آن به صورت تازه‌خوری، یک سوم دیگر به صورت رب مصرف می‌شود ولی همچنان یک سوم دیگر باید از طریق کارخانه‌ها خریداری می‌شد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۵ کارخانه در آذربایجان‌غربی برای فرآوری گوجه‌فرنگی، اضافه کرد: از این تعداد تنها سه کارخانه پاکدیس، تاتائو و سیب نوش برای دریافت گوجه‌های تولیدی اعلام آمادگی کردند و تاکنون چهار هزار و ۳۰۰ تن گوجه توسط این کارخانه‌ها خریداری شده است.

اظهارات مدیرکل تعاون روستایی آذربایجان غربی در حالی مطرح می شود که فصل برداشت و فروش سیب نیز در ارومیه و استان آغاز شده و چون سود این خرید بیش از گوجه فرنگی است و پیش بینی می شود طی روزهای آتی مشکل عدم فروش گوجه فرنگی بیشتر نیز شود.

در این خصوص رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بخشی از مشکل گوجه‌فرنگی در استان به خاطر همزمانی خرید آن با سیب درجه ۳ است گفت: به خاطر اینکه درآمد سیب برای کارخانه‌دارها بیشتر از گوجه فرنگی است، صاحبان شرکت‌های فرآوری رغبتی برای خرید این محصول ندارند.

غلامرضا بابایی با بیان اینکه مهمترین راه حل مشکل گوجه‌فرنگی در آذربایجان‌غربی، اعطای مجوز صادرات این محصول و همچنین رب فله‌ای است اظهارداشت: در حال حاضر تجار می‌توانند تنها رب‌های کمتر از پنج کیلو را صادر کنند ولی اعطای مجوز صادرات رب فله‌ای می‌تواند در افزایش تولید رب و خرید گوجه موثر باشد.

کشاورزان مقصر اصلی بازار گوجه فرنگی امسال هستند

معاون مدیریت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی معتقد است امسال کشاورزان نه تنها زمینه ساز ایجاد مشکل برای خود شده اند بلکه دردسرهای زیادی برای این سازمان نیز ایجاد کرده اند.

کشاورزان نه تنها به برنامه ابلاغی کشت گوجه فرنگی توجهی نکردند بلکه در برابر هشدارهای جهاد کشاورزی استان نیز اعلام کردند هیچ بذر، کود و سمی از این سازمان نمی خواهند و اقدام به کشت خودسرانه گوجه فرنگی کردند. صولت قلی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال سطح زیرکشت گوجه فرنگی چهار هزار و ۸۰۰ هکتار تعریف و به همه شهرستانها و کشاورزان نیز اطلاع رسانی شده بود افزود: این در حالی است که به دلیل سود بالای این محصول سال گذشته کشاورزان بی توجه به این اطلاع رسانی اقدام به کشت چندین برابری بیشتر از برنامه ابلاغی کردند.

وی با بیان اینکه قبل از کشت گوجه فرنگی به کشاورزان اطلاع رسانی شد که در زمینه برداشت و فروش اگر بیش از برنامه ابلاغی اقدام کنند به مشکل برمی خورند گفت: عده ای از کشاورزان نه تنها به این برنامه توجهی نکردند بلکه در برابر هشدارهای جهاد کشاورزی استان نیز اعلام کردند هیچ بذر، کود و سمی از این سازمان نمی خواهند و اقدام به کشت خودسرانه گوجه فرنگی کردند.

قلی زاده ادامه داد: امروز همان کشاورزان جلوی مراکز خرید حمایتی این محصول و نیز درب کارخانجات گلایه مند از کشاورزی استان هستند این در حالی است که اگر به اطلاع رسانی ها توجه می کردند با این مشکل برخورد نمی کردند.

وی با بیان اینکه مشکل امروز بازار خرید گوجه فرنگی و صف های طولانی آن در حوزه کاری سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی است عنوان کرد: وظیفه جهاد کشاورزی تامین نهاده، نظارت بر کاشت و داشت و برداشت است و باید سازمان صنعت، معدن و تجارت بازار را مدیریت کند که متاسفانه این سازمان به وظایف خود عمل نمی کند.

قلی زاده با باید بر اینکه خرید حمایتی صورت گرفته از سوی تعاون روستایی اقدامی در راستای حمایت از کشاورزان است گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی باید با زمینه سازی صدور گوجه فرنگی و نیز حل مشکلات فروش این محصول این مشکل را برطرف کند.

معاون مدیریت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال با توجه به نبود تشکل‌های فراگیر و تخصصی، گوجه‌فرنگی بدون مدیریت در استان کشت و در دستان کشاورز باقی ماند افزود:هم اکنون ۳۸ درصد از اشتغال استان در بخش کشاورزی است و با توجه به اینکه حوزه صنعت و معدن و گردشگری ضعیف شده، همین خود سبب سررزیر شدن اشتغال آنها به بخش کشاورزی شده است.

تاکنون راهکارهای اتخاذ شده از سوی مقامات استانی و کشوری نتوانسته مشکلات بازار گوجه فرنگی و سایر محصولات کشاورزی استان را حل کند و این مشکل به سایر محصولات کشاورزی از جمله سیب و انگور نیز تسری پیدا کرده است اگر چاره اندیشی نشود بخش کشاورزی استان امسال نیز با بحران سال زراعی را به پایان می برد.

کد خبر 4747279

منبع: مهر

کلیدواژه: گوجه فرنگی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی شهریار حیدری اربعین 98 اربعین حسینی مرز مهران ایلام بوشهر زائران اربعین گرگان شیراز رادیو اربعین قزوین خطبه های نماز جمعه شهرکرد نیروی انتظامی استانداری سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۸۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، مدیرجهاد کشاورزی سرپل‌ذهاب در این مراسم گفت :  ۲۰۰هکتار باغ گوجه سبز در شهرستان وجود دارد که پیش بینی می شد 5تن در هر هکتار برداشت شوداما به دلیل خسارات باد و طوفان بین ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید محصول در این باغات کاهش یافت .
مهندس بهرامی  با اشاره به نقش این محصول در اشتغالزایی شهرستان افزود  : در زمان برداشت این محصول برای قریب به ۲۰ هزار نفر روز از کارگران فصلی در زمینه برداشت ، بسته بندی و حمل و نقل در شهرستان اشتغالزایی خواهد شد .
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ادامه داد : تولید این محصول برای قریب به ۵۰۰ نفر در این دو روستا بصورت ثابت و پایدار شغل ایجاد شده است .
وی تصریح کرد : این محصول امروز در یک بسته بندی  جدید  برای عرضه در بازار به استانهای تهران ، همدان ، تبریز ، اهواز و ... ارسال می شود و به دلیل نوبرانه بودن آن از قیمت بالا و خوبی برخوردار است .
باتوجه به اینکه سرپلذهاب یک شهرستان گرمسیری است امکان پرورش محصول گوجه سبز در آن وجود ندارد اما وجود دوروستای پیران و کلاهمال در یک ریز اقلیم بین کوههای رشته کوه زاگرس و عبور رودخانه از منطقه باعث یک آب و هوای بسیار خوب برای باغات گوجه سبز در این دوروستا شده است .

دیگر خبرها

  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • ۱۷ هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود
  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • برداشت محصول گوجه سبز در ۲ روستای پیران و کلاهمال
  • پرداخت هزینه حمل و نقل به گندم‌کاران کشت قراردادی در ایلام
  • آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب
  • خرید تضمینی بیش از ۱۱ هزار تن گندم در هرمزگان
  • فرنگی کاران خوزستان سهمیه المپیک پاریس را کسب کردند
  • خرید توافقی گوجه فرنگی صنعتی در استان بوشهر