Web Analytics Made Easy - Statcounter

صاحب شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره انتقال آب دریای خزر به استان سمنان افزود: آقای کلانتری وقتی پشت تریبون می‌آید خودش  را حافظ محیط زیست می‌داند و دولت را در این زمینه متهم می کند و سیاست‌های کلان کشور را زیر سئوال می‌برد و از عدم همراهی مجلس درباره مخالفت با این انتقال می گوید اما در عمل کاری را که نباید انجام داد  و با انتقال آب خزر موافقت کرد که برای همگان جای بسی تعجب دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این همه دوگانگی حیرت می کنیم.

بعید می‌دانم  پروژه عملی شود

نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها افزود: بعید است  این پروژه به نتیجه برسد. طبیعتا استان‌های شمالی کشور به این موضوع واکنش نشان می‌دهند و نکته مهم‌تر اینکه به فرض محال این پروژه اجرایی و مشکل آب سمنان برطرف شد. آیا فقط استان سمنان مشکل کم آ‌بی دارد؟بی‌آبی استان‌های دیگر را چگونه برطرف می‌کنند و آب کدامین دریاچه را می‌خواهند انتقال دهند؟

پاسخ منطقی برای انتقال آب خزر ندارند

وی گفت: طبیعی است که مسئولان جوابی منطقی برای مردم در زمینه اجرای انتقال آب خزر به سمنان ندارند. آیا تمامی راهکارهایی که مربوط به مدیریت آب است را انجام داده‌ و جواب نگرفته‌ایم؟اگر اقدامی انجام شده به مردم اعلام کنند تا همه از آن آگاه شوند. آیا ما نیز مانند دیگر کشورهای پیشرفته دنیا که برای مشکل بی‌آبی اقداماتی از جمله مهار آب‌های سطحی ، سیلاب‌ها، باران‌ها و... و تصفیه آب فاضلاب‌ها  و به‌کاری‌گیری آن در امور آبیاری را انجام داده‌ایم و باز هم مشکل حل نشد، آیا تغییر نوع کشت کشاورزی و جایگزین محصولات کم مصرف آب بجای پرمصرف، فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف آب در بین خانوارها و ... را  آنجام داده‌ایم و اتفاقی نیفتاد  یا اینکه فقط به دنبال انتقال آب خزر هستیم؛ اگر همه این اقدامات را انجام داده و باز هم استان سمنان بدون آب ماند آن‌وقت  مطمئن باشید دست بالا می زنیم و نمی‌گذاریم سمنانی‌ها بدون آب بمانند.

دولت نتوانست مشکل آب را مدیریت کند

شریفی عنوان کرد: اما مسئله این است که مسئولان اقدامات ابتدایی در زمینه مشکل بی آبی در مناطق کویری را انجام نداده و تنها راه برطرف شدن این مشکل را انتقال آب دریای خزر دانسته‌اند. دولت تلاش می‌کند با آغاز این پروژه بزرگ و جنجالی در حقیقت افکار عمومی را از وعده‌هایی که داد و به آن عمل نکرد، منحرف کند.

وی عنوان کرد: مسئولان برای این که  عجز، بی‌تدبیری و بی‌کفایتی خودشان را پنهان کنند با ارائه طرح‌های جنجالی، نماینده‌ها و مردم استان‌ها را به جان هم می اندازند تا بتواند افکار عمومی را از اقدامی که باید انجام می دادند و ندادند ، منحرف کنند.

طرح انتقال آب صرف اقتصادی ندارد

نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: این طرح نه صرفه اقتصادی و نه صلاح محیط زیستی دارد و همه ما باید تلاش کنیم این اتفاق نیفتد و باید مردم را نسبت به این موضوع آگاه کرد.

شریفی :  مسئولان اقدامات ابتدایی در زمینه مشکل بی آبی در مناطق کویری را انجام نداده و تنها راه برطرف شدن این مشکل را انتقال آب دریای خزر دانسته‌اند. دولت تلاش می‌کند با آغاز این پروژه بزرگ و جنجالی در حقیقت افکار عمومی را از وعده‌هایی که داد و به آن عمل نکرد، منحرف کند

وی با اشاره به اجرایی شدن این طرح و مشکلاتی که برای استان‌های شمالی به وجود خواهد آمد، گفت: بارها مشکلات اجرایی شدن این طرح برای استان‌های شمالی از سوی کارشناسان محیط زیست اعلام شده و اساسا  هر گونه دست بردن به اکوسیستم و طبیعت آثار جانبی فراوانی دارد که بعضی از آنها قابل کنترل و جبران بوده و برخی نیز غیرقابل جبران است.

آسیب به محیط زیست با لوله گذاری ها

وی سپس به لوله‌گذاری انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان اشاره کرد و گفت: طبیعتا مسیری را که برای این اقدام در نظر می‌گیرند آسیب های فراوانی به لحاظ زیست محیطی را به منطقه وارد خواهد کرد.

نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها ادامه داد:خزر یک  دریاچه است و  ظرفیت محدودی دارد که هر گونه برداشت از آن بدون محاسبه طبیعتا باعث پایین آمدن سطح آب آن شده و باعث مشکلات زیست محیطی فراوانی در منطقه می شود.

وی تصریح کرد: فرض کنیم که آب خزر به سمنان انتقال داه شد برای مواد جانبی و نمک به جای مانده از آن چه برنامه‌ای دار یم؟ نکند قرار است  رسوبات آن را مثل زباله‌های استان در جنگل‌های شمال دفن کنیم؟ 

فرض کنیم که آب خزر به سمنان انتقال داه شد برای مواد جانبی و نمک به جای مانده از آن چه برنامه‌ای دار یم؟ نکند قرار است  رسوبات آن را مثل زباله‌های استان در جنگل‌های شمال دفن کنیم؟ 

شریفی در آخر هم اضافه کرد : مسئولان باید بدانند مردم بسیار نگرانند، ما نیز نهایت تلاش‌مان را برای عدم تحقق این پروژه به کار خواهیم گرفت تا شاید  بتوانیم از طریق قانونی این مسائل را حل و فصل کنیم.

گفت‌وگو: مریم بازوند

منبع: ایلنا

کلیدواژه: کشاورزی بحران کم آبی ایران شورای عالی استان ها انتقال آب خزر به سمنان خشکسالی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۸۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد نماینده مجلس از واگذاری سهام استقلال به هلدینگ خلیج فارس

ابراهیم رضایی اظهار داشت: واگذاری سهام تیم استقلال به هلدینگ خلیج فارس اقدامی غیرقانونی است، از رئیس جمهور و مسئولان مربوطه خواست که جلوی این اقدام را بگیرند.

به گزارش ایلنا، وی گفت: واگذاری سهام تیم استقلال به هلدینگ خلیج فارس اقدامی غیرقانونی است، از رئیس جمهور و مسئولان مربوطه خواست که جلوی این اقدام را بگیرند.

رضایی در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۳ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در تذکری با انتقاد از واگذاری سهام تیم استقلال به هلدینگ خلیج فارس، گفت: اکثر فعالیت‌ها و استقرار این هلدینگ در استان بوشهر است و این بی عدالتی است که در حالی که هزینه‌ها و مشکلات محیط زیستی آن نصیب مردم استان می‌شود پول و سود آن برای دیگران باشد و این ظلمی آشکار است.

وی ادامه داد: در شرایطی که مدارس و بیمارستان‌های استان بوشهر در گرمای تابستان کولر ندارند و باشگاه‌های ورزشی ما از حداقل امکانات برخوردار نیستند نباید سرمایه هلدینگ خلیج فارس که متعلق به بازنشستگان است از جیب مردم ما برداشته شود و خرج یک عده سلبریتی پرخرج شود.

نماینده دشتستان در مجلس یازدهم، افزود: از رئیس جمهور و مسئولان مربوطه تقاضا داریم جلوی این کار را بگیرند، زیرا اقدامی کاملا غیرقانونی است.

دیگر خبرها

  • انتقاد نماینده بلژیکی از رویکرد اتحادیه اروپا در قبل نسل کشی غزه
  • باید یک سیلی پای گوش لیائو خواباند!
  • مدیریت درست بارندگی در یزد
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات
  • سیل جلوی قطار تهران - گرگان را گرفت | انتقال مسافران در راه مانده با اتوبوس
  • نماینده ارشد پارلمان فرانسه به دلیل انتقاد از اسراییل احضار شد
  • نیاز به فرآورده های خونی افزایش یافته است
  • نهایت تاثیر گذاری را در اجرای شعار سال خواهیم داشت
  • انتقاد نماینده مجلس از واگذاری سهام استقلال به هلدینگ خلیج فارس
  • لزوم آسیب‌شناسی پرونده‌های معطل مانده در واحدهای اجرای احکام