Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@04:58:51 GMT

اختصاص یک بیستم بودجه مورد نیاز قانون معلولان

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۹۴۴۶

اختصاص یک بیستم بودجه مورد نیاز قانون معلولان

به گزارش خبرنگار مهر، وحید قبادی‌دانا در مراسم روز جهانی نابینایان که امروز در تالار ایوان شمس برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸۹ هزار فرد دارای معلولیت نابینایی در کشور زندگی می‌کند و امروز بهانه‌ای شد تا روز «عصای سفید» را گرامی بداریم.

وی ادامه داد: از جامعه درخواست می‌کنم که همه افراد دارای معلولیت را ببینند؛ باید ساختمان‌ها، پارک‌ها، معابر و اماکن را طوری طراحی کنیم که آنها نیز بتوانند زندگی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: سیاستگذاران و مسئولان باید به فکر ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد دارای معلولیت باشند و بتوانند نیازهای آنها در حوزه‌های مختلف مانند اشتغال، دسترسی، بیمه و .... را فراهم کنند.

قبادی‌دانا به تحصیلات نابینایان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نابینایان جزو گروه‌هایی هستند که درصد بالایی از آنها تحصیل کرده‌اند به طوری که در کنکور امسال از میان ۳۳ پذیرفته‌شده معلول، ۱۴ نفر نابینا بودند.

وی با اشاره به اینکه در قانون حمایت از حقوق معلولان عنوان شده که «۳۰ درصد از اپراتورهای تلفن باید از افراد دارای نابینایی انتخاب شوند»، افزود: این شغل سنتی و قدیمی بوده و امروزه توانایی‌های نابینایان فراتر از این است چرا که بسیاری از آنها تحصیلکرده و دارای توانمندی‌های مختلف هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به تفاهمنامه‌ای که قرار است امروز با معاونت تعاون وزارت رفاه منعقد شود اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهمنامه ایجاد تعاونی‌ها برای نابینایان، توسعه و گسترش تعاونی‌های موجود و ساماندهی و سازماندهی آنها انجام خواهد شد و ما باید شرایطی را فراهم کنیم که یک فرد دارای معلولیت بتواند زندگی مستقلی در درون خانواده داشته باشد.

قبادی‌دانا گفت: بر اساس قانون جامع، مستمری معلولان باید معادل حداقل حقوق باشد درحالی‌که هم‌اکنون تا رسیدن به این مبلغ فاصله داریم و چه کنیم که دستمان خالی است و شرمنده روی شما هستیم. مشکلات آنقدر زیاد است که هزینه‌ها دست ما را بسته است.

وی ادامه داد: برای اجرایی شدن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در شرایط فعلی ۲۲ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم درحالی‌که نمایندگان مجلس با ۱۱۰۰ میلیارد تومان موافقت کرده‌اند و این حدود یک بیستم آن چیزی است که باید اختصاص پیدا کند.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، تا امروز مبلغی از این اعتبار تخصیص پیدا نکرده و ما پیگیری‌های بسیاری را انجام دادیم؛ قرار شد سازمان برنامه و بودجه تا پایان ماه اعتباری تخصیص دهد.

قبادی‌دانا به نقش مهم پیشگیری از معلولیت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: امروز ۸۰ درصد از مسائلی که باعث بروز نابینایی و کم‌بینایی می‌شود، قابل پیشگیری است و ۹۰ درصد معلولیت‌ها در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ۲۵۲ میلیون نفر در جهان دچار مشکلات بینایی هستند که ۳۶ میلیون آنها کاملاً نابینا هستند؛ از این تعداد ۱۸۶ هزار نفر در کشور ما زندگی می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص برنامه غربالگری بینایی گفت: ۱۵ سال است که بهزیستی این برنامه را در دستور کار خود دارد، سال گذشته سه میلیون و ۵۰ هزار کودک مورد معاینه چشم قرار گرفتند که مشخص شد ۱۹۶ هزار کودک دچار مشکل هستند و به چشم پزشک ارجاع داده شده‌اند؛ در نهایت ۳۲۲۰ نفر آنها مشکل بینایی داشتند و ۶۴ نفر دچار عیوب انکساری چشم بودند.

قبادی‌دانا گفت: از میان یک میلیون و ۴۵۰ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی، ۱۰۰ هزار نفر چند معلولیتی هستند که شرایط زندگی برای آنها سخت‌تر است و ما این افراد را اولویت قرار داده‌ایم.

وی تصریح کرد: ۱۴ هزار خانواده دارای دو معلول شناسایی شده‌اند که مسکن ۶۰۰۰ نفر در مرحله اول، انتخاب شده و صاحب خانه شده‌اند و ۶۰۰۰ نفر نیز در اولویت بعدی قرار دارند که مسکن آنها در حال ساخت است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد فوت یکی از نابینایان در شهر گفت: از مسئولین شهری درخواست می‌کنم شرایطی را فراهم کنند که دیگر شاهد وقوع این اتفاقات تلخ نباشیم.

قبادی‌دانا با اشاره به اینکه ۶۰ انجمن نابینایان فعال هستند، خاطرنشان کرد: این انجمن‌ها با مطالبه‌گری قطعاً می‌توانند هم در حوزه بودجه و برنامه‌ریزی و ارائه خدمات مناسب به نابینایان، کمک حال بهزیستی باشند.

کد خبر 4747477 مهناز قربانی مقانکی

منبع: مهر

کلیدواژه: نابینایان وحید قبادی دانا سازمان بهزیستی اربعین 98 شهرداری تهران شورای شهر تهران هفته ناجا اربعین حسینی قوه قضاییه نیروی انتظامی محسن هاشمی پیروز حناچی شهر تهران وزارت آموزش و پرورش ناجا آتش نشانی سردار حسین اشتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۹۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دارویار ۱۲۰ همت بودجه نیاز دارد/ ممکن است دچار چالش شویم

به گزارش خبرگزاری مهر، فرشته میرزازاده گفت: اگر می‌خواهیم پرداختی از جیب مردم تغییر نکند و مابه‌التفاوت اصلاح سیاست‌های ارزی از طریق دولت و سازمان‌های بیمه گر جبران شود، نیاز سالانه طرح دارویار حدود ۱۲۰ همت است.

وی افزود: در حال حاضر اعتبار پیش بینی شده در لایحه بودجه‌ای که به مجلس تقدیم شده حدود ۷۵ همت است و با عدد در خواستی وزارت بهداشت متفاوت است.

میرزازاده با تاکید بر ضرورت اصلاح این عدد، ادامه داد: اگر بخشی از تجهیزات و ملزومات پزشکی هم که تا حالا ارز ۴۲۰۰ می گرفته به ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تغییر کند باز مازاد بر این اعداد مورد نیاز است.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو ابراز امیدواری کرد؛ سازمان برنامه و بودجه با همکاری مجلس شورای اسلامی، لایحه را طوری ببندد که فشاری متوجه مردم نشود.

میرزا زاده با یادآوری اینکه منابع طرح دارویار و اصلاح سیاست ارزی از طریق هدفمندی یارانه‌ها اعمال می‌شود، تصریح کرد: منابع این طرح وابسته به فروش یارانه‌های انرژی است، لذا مستمر و منظم محقق نمی‌شود و ممکن است در تأمین دچار چالش شویم؛ هر چند تردید نداریم با درایتی که همواره وجود داشته این مشکل هم به خوبی مدیریت می‌شود.

کد خبر 6085037 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در تلفیق/ حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان
  • هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست
  • پیش بینی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای درمان ایثارگران
  • اختصاص ۷ همت به طرح دارویار
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم
  • اختصاص دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به قم
  • دارویار ۱۲۰ همت بودجه نیاز دارد
  • دارویار ۱۲۰ همت بودجه نیاز دارد/ ممکن است دچار چالش شویم