Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، صلاح‌الدین ایزدفر، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس عصر دیروز، 22 مهر در جلسه این اتاق گفت: اخلاق در ایران از دو ریشه قدیمی اصیل ایرانی و اسلامی نشئت می‌گیرد و تلاش ما حساس کردن و بازخوانی مباحث ارزشمند اخلاق در جامعه به ویژه فضاهای اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به دلیل وابستگی علوم اخلاقی به مسایل دینی عمدتا اخلاق از دیدگاه دین بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد اما واقعیت این است که مقوله اخلاق می‌تواند ما را به سمت تعالی و اجتماع مثبت سوق دهد.

ایزدفر با اشاره به تلاش کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس برای سوق دادن توجه به سمت اخلاق اجتماعی، اخلاق مشتری‌مداری، اخلاق بازار، اخلاق تجارت و طرح مباحثی در این خصوص، گفت: برای رسیدن به سطحی مطلوب در این ابعاد، نیازمند همکاری بیشتر بخش دولتی در تبیین این مباحث هستیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: در گذشته اصول اخلاقی در کسبه و اهل بازار بسیار جاری و ساری بود و همین موضوع یکی از دلایل اعتماد و موفقیت بازاریان به شمار می‌رفت؛ امروز هم احیای الزامات اخلاقی بومی هر منطقه از ضروریات جامعه است.

وی ادامه داد: در جامعه فعلی نیاز به بازسازی اعتماد توسط همه افراد جامعه داریم و این مهم جز در رعایت اصول اخلاق در جامعه و محیط های کسب و کار محقق نخواهد شد، موضوعی که یک عزم ملی می‌طلبد.

علی زرین‌کفش، یکی از فعالان بخش خصوصی استان فارس نیز با ارائه گزارشی در خصوص «اخلاق کسب و کار و ارتباط آن با محیط زیست» گفت: امروز مباحث مرتبط با محیط زیست مسئله روز جهان است و روزانه با اخبار ناخوشایندی از وقوع حوادث مختلف نظیر سونامی، آتش‌سوزی و حوادث حوزه سلامت و پزشکی روبه‌رو می‌شویم که همه این‌ها مصداق بی توجهی به الزامات زیست محیطی بوده و اخلاق کسب و کار هم در آن تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات صنایع نیز ناشی از رعایت نکردن مسائل کسب و کار است، گفت: به عنوان مثال در صنعت خودرو که یکی از صنایع برجسته امروز دنیاست از منابع استفاده می‌کنیم اما خروجی آن تولید خودرویی است که به محیط زیست آسیب می‌رساند و به خوبی می‌توانیم ارتباط کسب و کار و محیط زیست ببینیم.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه هدر دادن منابع یک ضد ارزش است، ادامه داد: معضلاتی که امروز جوامع صنعتی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، مواد غذایی، دامپروری و صنایع الکترونیک با آن روبه‌روست، نتیجه رفتارهای ناشی از عدم رعایت اخلاق در کسب و کار است.

وی ایجاد کمیسیون اخلاق کسب و کار در پارلمان بخشی خصوصی را پاسخ به یکی از نیازهای امروز دانست و بر لزوم تدوین منشور اخلاقی کسب و کار و حساس کردن جامعه به اجرای این منشور تاکید کرد.

زرین‌کفش با بیان اینکه باید در منشور کسب و کار تجدید نظر کرده و ابعاد مختلف را متناسب با مسائل روز مدنظر قرار داد، یکی از وظایف کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی را تدوین منشور اخلاقی کاربردی، هدفمند و برنامه‌ریزی شده دانست که برگرفته از الگوهای مختلف در این حوزه و با نگاهی بلندمدت و آینده‌نگرانه باشد.

مائده خوش نیت، یکی از اعضای کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس نیز ضمن اشاره به تاکید ائمه و بزرگان دین بر خصایص نیکوی اخلاقی خصوصا در کسبه و بازاریان و وجود نکاتی در این رابطه در احادیث و روایات، به طرح مباحثی پیرامون رفتار کسبه قدیمی با مردم پرداخت.

وی با بیان اینکه رعایت اخلاق در کسبه قدیم بسیار چشمگیر بوده است، گفت: رفتار کسبه قدیم با همکاران بر اساس حمایت، قرض، گذشت و چشم پوشی، اعتماد و رفاقت در عین رقابت بود.

 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا استان فارس سیاست و اقتصاد رعایت اخلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۹۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شریعت هرندی»؛ عالمی متبحر در ادبیات عرب و فقه و اصول

ایسنا/اصفهان یک اصفهان شناس و استاد دانشگاه گفت: شیخ محمد حسین شریعت هرندی یکی از علما و مجتهدان پارسای هرند و اصفهان بود که در ادبیات عرب تبحرِ خاصی داشت.

محمدحسین ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از شخصیت‌های علمی، معنوی و فاضل شهر اصفهان که در هرند متولد شد، "شیخ محمد حسین شریعت هرندی" فرزندِ استاد محمد آهنگر است که خانه پدرش محل اصلاح امور مردم بود. محمد حسین شریعت هرندی دوران کودکی و تحصیلات مقدماتی را در هرند پشت سر می‌گذارد و به اصفهان هجرت می‌کند.

وی افزود: محمد حسین شریعت هرندی با تلاش و فعالیت‌های علمی در اصفهان به درجه اجتهاد می‌رسد. استادان مطرح او "ملاعبدالکریم گزی"، "سید محمد نجف‌آبادی"، "آیت الله شیخ محمدرضا نجفی" و "آخوند ملا محمد حسین فشارکی" بودند.

این استاد دانشگاه، گفت: این عالم فاضل برای مدتی در نجف اشرف زندگی می‌کند و مورد اعتماد برخی از مراجع تقلید مانند آیت‌الله سید محسن حکیم قرار می‌گیرد و به اخذ درجه اجتهاد از سوی ایشان نائل می‌شود و سپس از نجف به ایران باز می‌گردد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۵۱ هجری قمری از "ملا محمد حسین فشارکی" اجازه اجتهاد می‌گیرد و از بزرگانی مانند شیخ محمدرضا نجفی نیز اجازه اجتهاد دریافت می‌کند.   

ریاحی تصریح کرد: برخی از مراجع نجف از قبیل آیات عظام سید محسن حکیم، سید عبدالهادی شیرازی و سید ابوالقاسم خوئی نیز به محمد حسین شریعت هرندی اجازه اجتهاد می‌دهند و او وکلای این مراجع در اصفهان بوده است.

این اصفهان شناس گفت: مرحوم محمد حسین شریعت هرندی در جهت علم و تقوا و امانت مورد تایید علما و مراجع زمان خود بوده است و علما، اجازه ترویج دین و اقامه نماز جماعت به او را در هرند دادند.

وی افزود: استاد محمد ابراهیم جواهری در یادداشت‌های خود، شریعت هرندی را جزء شخصیت‌های متبحر در ادبیات عرب و فقه و اصول می‎داند و نقل کرده است که شریعت هرندی در مدرسه صدر بازار اصفهان حجره داشت و حدود ۴۰ سال کتاب و متونی مانند "مطوَّل"، "معالم"، "شرح لمعه" و سایر کتب درسی را تدوین و تدریس می‌کرده است. حتی خودِ استاد جواهری، جزء شاگردان شریعت هرندی بوده است.

ریاحی اظهار کرد: نقل کرده‌اند محمد حسین شریعت هرندی، روحانی متواضعی بود که جز در مسجد در جای دیگری به منبر نمی‌رفت. ایشان ملکی زراعتی و یک باغ در هرند داشت که از این طریق امرار معاش می‌کرد. پس از فوت "حاج میرزا ابوالحسن تویسرکانی" که از علمای بزرگ بود، شریعت هرندی امامتِ "مسجدِ حاج محمد جعفر آباده‌ای" در خیابان عبدالرزاق اصفهان را بر عهده می‌گیرد و تا آخر عمر در همین مسجد به امامت جماعت مشغول بود.

این استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: بسیاری از اهل فن و دبیران به خصوص در حوزه ادبیات عرب وقتی اشکال فنی پیدا می‌کردند به محمد حسین شریعت هرندی مراجعه و ایشان با اخلاق حسنه‌ای که داشت به تمام سوالات و شبهات به خوبی پاسخ می‌گفت.

وی ادامه داد: در اواخر عمر، شریعت هرندی وضعیت مالی چندان خوبی نداشت و بسیار پارسا بود. حتی مریدان و دوستداران این عالم ربانی برای او خانه‌ای خریدند. شریعت هرندی در هیئت حضرت ابوالفضل(ع) اصفهان گاهی به ایراد سخن و مباحث تفسیری و احکام می‌پرداخت و در هرند هم به این گونه مسائل اهتمام داشت.

ریاحی گفت: محمد حسین شریعت هرندی شاگردان زیادی را تربیت کرد، آقا حسین یزدی، شیخ مرتضی مقتدایی، سید محمد احمدی (امام جمعه سابق خمینی شهر)، شیخ اسدالله الهی طالخونچه ای، شیخ اسدالله جوادی، سید علی میرلوحی فلاورجانی، سید احمد تویسرکانی، شیخ حسین حسام هرندی و سید محمود امام جمعه زاده از جمله شاگردان نامدار ایشان بودند.

این اصفهان شناس، خاطرنشان کرد: محمد حسین شریعت هرندی این عالم وارسته، روحانی پرتلاش و اهل خدمت به خلق، در روز پنجشنبه ۵ ذی الحجه ۱۳۹۷ هجری قمری مطابق با ۲۶ آبان ۱۳۵۶هجری شمسی از دنیا رفت و در صحن تکیه تویسرکانی در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جمهوری اسلامی توانست جبهه‌ای بزرگ در مقابل استکبار باز کند
  • توسعه فعالیت‌های قرآنی نیازمند ایجاد یک اکوسیستم تخصصی است
  • «شریعت هرندی»؛ عالمی متبحر در ادبیات عرب و فقه و اصول
  • گردشگران موظف‌ به اجرای تمامی شئونات اسلامی در اماکن گردشگری فارس هستند
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| آرمان خالقی
  • تشدید پایش و نظارت محیط زیست بر واحدهای صنعتی مرکزی
  • حرمت ماه مبارک رمضان در ایام عید نوروز صیانت شود
  • پایش محیط زیستی ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی
  • ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی پایش شد
  • آخرین وضعیت تفحص از شستا و اتاق بازرگانی در مجلس