Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@05:05:36 GMT

چهره ماندگار موسیقی درگذشت

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۹۷۰۲

چهره ماندگار موسیقی درگذشت

«حسین دهلوی» موسیقیدان سرشناس ایرانی صبح امروز پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری آلزایمر و بیماری ریوی در بیمارستان دکتر شریعتی دار فانی را وداع گفت.

هنوز خبری در مورد زمان و مکان دقیق مراسم تشییع و تدفین مرحوم دهلوی اعلام نشده اما همسر دهلوی گفته که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

حسین دهلوی زاده ۷ مهر ۱۳۰۶ در تهران موسیقی‌دان، آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد. آموزش موسیقی را از پنج سالگی نزد پدرش، معزالدین دهلوی که از شاگردان علی اکبر شهنازی بود، آغاز کرد و در ۹ سالگی با تشویق مادرش به ساز ویولن علاقه‌مند شد.

فراگیری ویلن را نزد ابوالحسن صبا پی گرفت. او همچنین در هنرستان عالی موسیقی نزد حسین ناصحی و هایمو تویبر آهنگسازی را فرا گرفت. او به شکل خصوصی در این زمینه از آموزش‌های توماس کریستین داوید نیز بهره‌مند شد. «باله بیژن و منیژه» و «سبکبال» از پرآوازه‌ترین آثار او هستند.

در نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال در سال ۱۳۷۹ کتاب «پیوند شعر و موسیقی آوازی» نوشته حسین دهلوی٬ برنده جایزه کتاب سال شد.

او در سومین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۲ به عنوان «چهره ماندگار» معرفی شد.

دهلوی در زمینه نوآوری در موسیقی ایرانی تلاش‌های زیادی داشته‌است. تدوین «متد تمبک» به وسیله او و جمعی دیگر از جمله حسین تهرانی، مصطفی پورتراب، فرهاد فخرالدینی و هوشنگ ظریف برای بهبود جایگاه تمبک در موسیقی ایرانی و آسان‌سازی آموزش این ساز، توجه به ساخت سنتور کروماتیک برای جبران مشکل کوک این ساز برای استفاده در ارکستر از جمله این مواردند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۹۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت بیش از سه هزار خانوار اردکانی در طرح آموزش شهروندی

 احمدرضا متألهی شهردار اردکان با بیان اینکه آموزش شهروندی و افزایش آگاهی در مورد تفکیک و دفع صحیح زباله‌های شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است اظهار داشت: پسماند‌ها و زباله‌ها از موادی هستند که می‌توانند آسیب‌های جدی به محیط زیست و منابع طبیعی موجود وارد کنند؛ که یکی از وظایف شهرداری‌ها درحوزه خدمات شهری، به کارگیری روش‌های مختلف مدیریت پسماند‌های شهری است که از سال گذشته طرح آموزش شهروندی و چهره به چهره درخصوص تفکیک زباله از مبداء در دستور کار ما قرار گرفت.

اوبا اشاره به اینکه شهروندان اردکانی همراهی و مشارکت قابل تحسینی در این طرح داشته اند افزود: بدون شک مشارکت مردم در تفکیک زباله از مبداء می‌تواند به ایجاد فرهنگ بازیافت و حفاظت از محیط زیست در جامعه کمک کند، اجرای این طرح در اردکان موفقیت چشمگیری داشته که جا دارد از مشارکت جدی و استقبال خوب شهروندان اردکانی در این طرح قدردانی نمایم.

شهردار اردکان به تعداد خانوار‌های آموزش دیده شده اشاره کرد و افزود: از ابتدای این طرح تاکنون در ۲۰ منطقه سه و ۶۰۰ خانوار در شهرک ریحانه النبی (ص)، امام هادی (ع)، شهرک ولی عصر (عج)، شهرک آزادگان، شهرک انقلاب، شهرک ۹۰ دستگاه، شهرک ۱۵ خرداد، شهرک فجر، شهرک قائم و مسکن مهر، محله شریف آباد، محله چرخاب، محله تیران، محله کوشکنو، شهرک گلنوش، محله علی بیک، محله قملاق، قلعه سیف و کچیب آموزش‌های لازم را دیده اند؛ که آموزش چهره به چهره خانوار‌ها با حضور آموزش یاران شهرداری در مناطق مختلف اردکان همچنان ادامه دارد.

اوگفت: حفظ محیط زیست، اصلاح الگوی اخلاق شهروندی، ترویج مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی و ارتقاء آگاهی از حقوق و وظایف شهروندی از جمله اهداف این طرح بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • (ویدیو) «نوبل‌پرایز ایران» یا «چهره‌های ماندگار» چرا تعطیل شد؟
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • بهره فرهنگی اجلاس پیرغلامان باید در استان کرمان ماندگار شود
  • رازی که «هوش مصنوعی» دربارۀ این نقاشی 500 ساله کشف کرد
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر
  • چهره جهانی ورزش ایران: مسابقان من را در عربستان برگزار کنید!
  • تاریخ طب در ایران پس از اسلام در فهرست صد کتاب ماندگار قرار گرفت
  • مشارکت بیش از سه هزار خانوار اردکانی در طرح آموزش شهروندی