Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛ ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز دوشنبه در اوج تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه، وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد و در بدو ورود مورد استقبال حاکم استان ریاض و شهردار پایتخت عربستان قرار گرفت.

رسانه ها در خصوص این سفر آورده اند که سفر پوتین به عربستان، نخستین  سفر وی به  این کشور ظرف یک دهه گذشته محسوب می شود که فاز جدیدی را در روابط عربستان و روسیه رقم می زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی امروز (۲۳ مهر) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های اصلاح طلب در مطالب خود به اثرات مثبت سفر پوتین به عربستان در کاهش تنش ها در روابط تهران- ریاض پرداخته و رسانه های اصولگرا نیز  حاشیه های این سفر و امضای ۲۰ تفاهم نامه و قرارداد میان روسیه و عربستان را برجسته کرده اند. برخی از رسانه های اصلاح طلب در این خصوص مطرح کرده اند: مسکو با توجه به روابط قدیمی‌اش با ایران و روابط جدیدش با سعودی‌ها می‌تواند نقش مثبتی میان تهران و ریاض ایفا کند و برخی دیگر از این جریان رسانه ای اذعان کرده اند اگرچه ممکن است میانجیگری میان ایران و عربستان در جایی از گفت‌وگوها با مقامات ریاض گفته و شنیده شود اما پوتین بعد از ۱۲ سال به ریاض نرفته تا آتش اختلافات تهران و ریاض را خاموش کند.

رسانه های اصلاح طلب همچنین  فاز جدید روابط عربستان و روسیه را بررسی و تاکید کرده اند: در یکی دو سال اخیر، شرایط برای حضور موثرتر روسیه در خلیج فارس تسهیل شده است و روسیه تلاش می‌کند با روش‌های سنتی تر و متعارف‌تر گذشته که بیشتر از طرف حاکمان منطقه حاشیه خلیج فارس مورد استقبال قرار می گیرد، نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد.

رسانه های اصولگرا نیز  امضای ۲۰ تفاهم نامه و قرارداد در سفر پوتین به عربستان را برجسته کرده و آورده اند: این تفاهم‌نامه و قراردادها در زمینه‌های فضا، فرهنگ، بهداشت، فناوری‌های نوین و کشاورزی میان دو طرف امضاء شد و رهبران روسیه و عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری‌های به ارزش چندین میلیارد دلار توافق کردند.

رسانه های اصلاح طلب

اثرات مثبت سفر پوتین به عربستان در کاهش تنش ها در روابط تهران ریاض

روزنامه ابتکار در یادداشتی با عنوان فرش قرمز سعودی‌ها زیر پای پوتین، نوشت: طی هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌های مختلفی درخصوص آب شدن یخ روابط میان ایران و عربستان مطرح شده و سفر دو روز قبل عمران‌خان نخست وزیر پاکستان به تهران با هدف میانجی‌گری میان تهران و ریاض صورت گرفته است. از سوی مقابل و با وجود گمانه‌زنی‌هایی که درمورد تمایل سعودی‌ها برای تنش‌زدایی با ایران مطرح می‌شود، به گفته ناظران سفر پوتین با توجه به نوع روابطش با ایران و عربستان، می‌تواند در این مورد اثرگذار باشد. روس‌ها طی سال‌های گذشته و به خصوص پس از تحکیم نهایی جایگاه پوتین در راس قدرت روسیه یک بازنگری اساسی در اصول سیاست خارجی خود انجام داده‌اند. این بازنگری به گفته کارشناسان بازگشت به دوران اتحاد جماهیر شوروی با این تفاوت است که در دوران شوروی سیاست خارجی روس‌ها بر مبنای ملاحظات ایدئولوژیک و متاثر از فضای جنگ سرد شکل می‌گرفت، اما امروزه همان نقش فعال بدون دخالت مبنای ایدئولوژیک پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) به منظور دیدار با مقامات سعودی به عربستان می‌رود. لوکیانوف، یک تحلیلگر سیاسی معتقد است که مسکو با توجه به روابط قدیمی‌اش با ایران و روابط جدیدش با سعودی‌ها می‌تواند نقشی مثبت میان تهران و ریاض در شرایطی ایفا کند که تنش‌ها میان دو کشور همچنان رو به افزایش است. رییس جمهوری روسیه در آستانه سفرش به عربستان در گفت‌وگو با رسانه‌های عربی حملات اخیر به نفتکش‌ها در خلیج (فارس) را مورد انتقاد قرار داد اما گفت که از عاملان این حملات و همچنین حمله به تاسیسات نفتی عربستان اطلاعی ندارد.

بهرام امیر احمدیان کارشناس مسایل روسیه در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب‌یزد به صراحت از مقدم بودن منافع ملی روسیه بر دیگر مباحث سخن می‌گوید و بیان می‌کند: اگرچه ممکن است میانجیگری میان ایران و عربستان در جایی از گفت‌وگوها با مقامات ریاض گفته و شنیده شود اما پوتین بعدِ دوازده سال به ریاض نرفته تا آتش اختلافات تهران و ریاض را خاموش کند! وی با بررسی مسایل مورد علاقه روسیه در منطقه اوکراین و شبه جزیره کریمه، چرایی نزدیکی روسیه به ترکیه، علت اصلی دخالت روسیه در مناقشات سوریه و نوع دیدگاه‌های مقامات مسکو به منطقه خلیج فارس در تحلیلی صریح و شفاف می‌گوید: روسیه سال‌ها است به دنبال اهداف و برنامه‌هایی است که بخشی از آن را با ورود به شبه جزیره کریمه و منطقه اوکراین به دست آورد و بخش‌هایی دیگر را با تعاملات دیپلماتیک با آنکارا و نیز دخالت مستقیم نظامی در سوریه. داشتن پایگاه در دریای سیاه، دریای مدیترانه و تامین بازار پایدار برای فروش نفت و گاز از جمله اهدافی است که طی سال‌های گذشته، ولادیمیر پوتین و دیگر مقامات روسی، پله پله به آن دست پیدا کرده‌اند و البته همین مسئله باعث شده تا روسیه اساساً از ژئوپلیتیک خلیج فارس خارج نگه داشته شود و شاید یکی از اهداف سفر پوتین به ریاض، بازگشت به این منطقه و صرفاً برای برآورده ساختن نیات اقتصادی در زمینه‌های فروش تسلیحات نظامی، هوافضا و سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه اتمی‌سازی در کشورهای این منطقه باشد.

 فاز جدید روابط عربستان و روسیه

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان تاکتیک سعودی در نزدیکی به روسیه نوشت: ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، بعد از ۱۲ سال برای دومین بار به عربستان سعودی سفر کرده است. رسانه‌ها سفر پوتین را در راستای افزایش نقش و نفوذ روسیه در خاورمیانه و غرب آسیا تفسیر می‌کنند. همزمان مشارکت روسیه در پروژه‌های انرژی عربستان سعودی به ویژه اعلام آمادگی کمپانی هسته‌ای روس‌اتم برای مشارکت در ساخت راکتورهای هسته‌ای در عربستان سعودی، نشان از وارد شدن روابط دو کشور به فاز جدید دارد.

حسن بهشتی پور کارشناس مسایل روسیه و اوراسیا و پژوهشگر مسایل هسته‌ای درگفت‌وگو با این روزنامه گفت:  هنوز روابط روسیه و عربستان سعودی بسیار جوان‌تر از آن است که بتواند بر سیاست‌های استراتژیک سعودی به ویژه رابطه دیرینه این کشور با آمریکا اثرگذار باشد ...روابط آمریکا و عربستان، خیلی ریشه‌دارتر از روابط روسیه و عربستان است. تا سال ۱۹۹۰ اصولا روابط رسمی دیپلماتیک میان روسیه و عربستان سعودی وجود نداشت و درست یک سال پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود که عربستان، شوروی را به رسمیت شناخت. یعنی در مجموع، روابط ریاض و مسکو، کمتر از ۳۰ سال قدمت دارد و یک رابطه بسیار جوان و تازه است. در برابر، روابط ریاض و واشنگتن نزدیک به نیم قرن سابقه بیشتر نسبت به رابطه با مسکو دارد. از سال ۱۹۴۵ روابط گسترده و عمیقی میان واشنگتن و پادشاهی سعودی ایجاد شد که تا به امروز هم ادامه یافته است.

 تارنمای انتخاب به نقل از العربیه گزارش داد: ولادیمیر پوتین، امروز پس از دیدار با سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی با محمد بن سلمان ولی‌عهد این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. ولادیمیر پوتین در این دیدار گفت که ساز و کار سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان روسیه و عربستان سعودی نهایی شده و همکاری میان دو کشور با هدف ایجاد صلح و ثبات در منطقه صورت می‌گیرد. ولی‌عهد سعودی نیز گفت که همکاری میان مسکو و ریاض در زمینه انرژی به ثبات منطقه کمک می‌کند. او مدعی شد که عربستان سعودی با نظر روسیه مبنی بر ضرورت التزام همه کشورها به منشور سازمان ملل موافق است و حمایت روسیه از تمامیت ارضی یمن و ضرورت حل سیاسی بحران یمن را ارج می‌نهد.

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان ناخرسندی از متحد سنتی، آورد: در یکی، دو سال اخیر، شرایط برای حضور موثرتر روسیه در خلیج فارس تسهیل شده است. در شرایطی که آمریکا با ملاحظات تجاری و اقتصادی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در حال بازتعریف روابط خود با کشورهای خاورمیانه است، روسیه تلاش می‌کند با روش‌های سنتی‌تر و متعارف‌تر گذشته که بیشتر از سوی حاکمان منطقه حاشیه خلیج فارس مورد استقبال قرار می‌گیرد، نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی، رضایت چندانی از سیاست منفعت‌طلبانه و تحقیرآمیز دونالد ترامپ در منطقه ندارند و هر چند سعی می‌کنند مناسبات خود را با واشنگتن همچنان حفظ کنند، به دلیل نگرانی از نتایج عملکرد جدید آمریکا در منطقه دنبال جایگزین‌هایی برای حفظ امنیت و ثبات خود هستند. ریاض و دیگر کشورهای متحدش با نزدیک شدن به قدرت‌های جایگزین همچون روسیه، تلاش می‌کنند تا ایالات متحده آمریکا را وادار به کوتاه آمدن از راهبردهای جدید خودش نسبت به خاورمیانه کنند. همزمان این کشورها، علاقه‌مند هستند با ایجاد تنوع در روابط امنیتی و نظامی خود، به نوعی خود را از انحصار چتر امنیتی، نظامی و اقتصادی آمریکا خارج کنند. در نتیجه عربستان سعودی تلاش می‌کند روابط خود را با چین و روسیه تقویت کند.

 هدف پوتین از سفر به عربستان

روزنامه آرمان ملی نوشت: رییس‌جمهوری روسیه برای اولین‌ بار در تاریخ، سال ۲۰۰۷ به عربستان رفته بود و ۱۰ سال پس از این سفر، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی از روسیه دیدن کرد. صاحب‌نظران روس مهمترین هدف سفر پوتین به عربستان را جلب نظر مساعد ریاض و دبی به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب عنوان می کنند که می‌تواند مهمترین دستاورد منطقه‌ای پوتین در بازگشت از عربستان و امارات به حساب آید.

تارنمای فرارو در مطلبی آورد: روسیه در تلاش است تا در خاورمیانه با همه طرف‌های تاثیرگذار روابط حسنه برقرار کند و خود را دلال قدرت نشان دهد. روابط حسنه این کشور با اسرائیل، ایران، ترکیه و عربستان، سوریه، مصر و سایر کشورهای منطقه شاهدی بر این مدعاست ...پوتین در پی این است که این توازن را حتی در حوزه‌هایی که رقابت‌های شدیدی میان برخی بازیگران منطقه‌ای وجود دارد، برقرار کند.

حاشیه‌هایی از سفر پوتین به عربستان

به گزارش این تارنما، پادشاه عربستان سعودی پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی از ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در کاخ پادشاهی، وی را با خودروی برقی به اتاق جلسات برد. دو طرف پس از برگزاری مراسم و گفتگویی کوتاه، به وسیله اتومبیل برقی از سالن به سمت اتاق جلسات رفتند و پادشاه عربستان در همین شرایط چند دقیقه‌ای با ولادیمیر پوتین درون خودرو به گفت‌وگو پرداخت.

رسانه های اصولگرا

فاز جدید روابط عربستان و روسیه

خبرگزاری تسنیم گزارش داد: به نقل از روسیاالیوم، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه که به عربستان سفر کرده است در دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی گفت که مسکو و ریاض از تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم و حل بحران‌های منطقه از طریق راهکارهای دیپلماتیک حمایت  می‌کنند. وی افزود: همکاری مسکو و ریاض با هدف تقویت صلح و امنیت در منطقه و برقراری ثبات در بخش انرژی دنیا صورت می‌گیرد. "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه صبح امروز برای یک دیدار رسمی وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد.

امضای ۲۰ تفاهم نامه و قرارداد در سفرپوتین به عربستان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورو نیوز، ولادیمر پوتین، رییس جمهوری روسیه در جریان سفر رسمی به ریاض ۲۰ تفاهم‌نامه و قرارداد با ریاض امضا کرد. این تفاهم‌نامه و قراردادها در زمینه‌های فضا، فرهنگ، بهداشت، فنآوری‌های نوین و کشاورزی میان دو طرف امضاء شد و رهبران روسیه و عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری‌های به ارزش چندین میلیارد دلار توافق کردند. مهمترین حوزه مذاکرات دو طرف، تفاهم در بازار نفت بود. امضای توافق موسوم به «اوپک پلاس»، مرحله نهایی همکاری میان ۱۴ عضو اوپک و ۱۰ کشور صادرکننده نفت غیر اوپک بود. شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر نفت عربستان سعودی گفت: این تفاهم‌نامه همکاری میان دو طرف ثبات در بازار نفت را تقویت می‌کند. اوپک و کشورهای صادر کننده نفت خارج از اوپک در ماه‌های گذشته برای کاهش حجم تولید تا مارس سال ۲۰۲۰ به منظور جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت به توافق رسیده بودند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که همکاری‌های نظامی و فنی هم بخشی از مذاکرات میان رئیس جمهوری روسیه و عربستان سعودی بوده است و گفتگوها در این زمینه ادامه خواهد یافت.

تارنمای مشرق گزارش داد: ولادیمر پوتین رییس‌جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) برای دومین بار و پس از ۱۲ سال وارد عربستان سعودی شد. سفری که از دو سال گذشته برنامه‌ریزی برای انجام آن صورت می‌گرفت. کاربران شبکه‌های اجتماعی مراسم استقبال از رییس‌جمهوری روسیه را بی نظیر توصیف کرده‌اند که نشان از اهمیت این سفر برای سعودی‌ها دارد...به گفته منابعی در ریاض، شاه سعودی و رییس‌جمهوری روسیه قرار است در خصوص همکاری‌های دو جانبه در بخش‌های مختلف گفت‌وگو و درباره موضوعات منطقه‌ای، به خصوص سوریه، یمن، خلیج فارس و فلسطین رایزنی کنند. «یورس اوشاکوف» معاون پوتین پیش از این به رسانه‌ها گفته بود که در جریان این سفر قرار است توافقنامه‌های تجاری و اقتصادی امضاء شود. مدیر صندوق سرمایه‌گذاری روسیه نیز حجم این قراردادها را دو میلیارد دلار ذکر کرده است.

 حاشیه‌هایی از سفر پوتین به عربستان

به گزارش خبرگزاری فارس، سفر این هفته ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه به عربستان سعودی که برای اولین بار در ۱۲ سال گذشته انجام گرفت، حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از متن داشت. یکی از این حاشیه‌ها که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های روسیه پیدا کرده و به سوژه طنز بدل شده، نحوه اجرای سرود روسیه در مراسم استقبال از پوتین بود. ویدئویی که از مراسم استقبال رسمی سلمان شاه سعودی از پوتین منتشر شده، نشان می‌دهد که در این مراسم سرودی به هم‌ریخته، پراشتباه و ناهماهنگ به عنوان سرود ملی روسیه نواخته می‌شود...رسانه‌های روس با اشاره به حالت چهره پوتین نوشته‌اند که به نظر می‌رسد او از شنیدن این سرود نه‌چندان آشنا جا خورده و عصبی شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رسانه ولادیمیر پوتین ایالات متحده آمریکا ریاض ایران منطقه خاورمیانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۹۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگ تمام سران العین برای شکست دادن الهلال در ریاض

به گزارش ورزش سه، شیخ هزاع بن زاید آل نهیان نایب رئیس باشگاه العین و معاون حاکم بر ابوظبی، در اقدامی قابل توجهی سه فروند هواپیما را برای هواداران العین آماده کرده تا برای دیدار با الهلال عربستان راهی ریاض شوند.

این دیدار که قرار است سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه 1403 برگزار شود، از حساسیت بسیار زیادی برخورددار است و پیروزی 4 بر 2 العین مقابل پرافتخارترین تیم آسیا باعث شده تا اماراتی‌ها به منظور حمایت از العین در این مسابقه، از حالا آماده سفر به پایتخت عربستان باشند.

شیخ هزاع برای کمک کردن به هواداران تیمش تصمیم گرفته تا سه فروند هواپیما برای آنها آماده کند و با ابراز اطمینان از آمادگی بازیکنان، درباره این اقدام به هواداران گفت: همه اعضای تیم ما آماده هستند. همه اعضای تیم ما یعنی بازیکنان و هواداران؛ این قوی ترین رقابت در سطح باشگاهی فوتبال آسیا است و ما با توجه به پیروزی در بازی رفت اعتماد به نفس بالایی داریم.

دیگر خبرها

  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • (ویدئو) تصاویری پر بازدید از صحرای بزرگ عربستان با عنوان «حومه آخرالزمانی ریاض»
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • اهداف عربستان از گسترش روابط با ارمنستان/ ریاض به رقیب ایران در قفقاز تبدیل شد؟
  • سنگ تمام سران العین برای شکست دادن الهلال در ریاض