Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،شهریار مستوفی مدیرنظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه شعار ملی روز غذا «اصلاح الگوی مصرف در جهت ارتقای الگوی سلامت» است، گفت : بر اساس آمار فایو۸۰۰ میلیون گرسنه در جهان داریم. همچنین دو میلیارد نفر در دنیا سوتغذیه پنهان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه تولید مواد غذایی در آینده باید ۶۰ درصد افزایش یابد، گفت : درحال حاضر تولیدات غذایی جوابگوی جمعیت جهانی است البته به شرط رعایت شرایط تولید و نگهداری سالم.

مستوفی با اعلام اینکه سالانه ۶۰۰ میلیون نفر دچار مسمومیت غذایی می‌شوند، گفت: مهمترین چالش امروزی الگوی مصرف است. به گونه‌ای که ۷۶ درصد بار بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است که با افزایش مصرف نمک، قند و چربی، چاقی، دیابت و... رابطه مستقیم دارد.

او افزود: ۷۰ درصد مردم ایران وزن متعادل ندارند و ۱۷ درصد مردان و ۳۰ درصد زنان چاق هستند. همچنین ۳۰ درصد سرطان‌ها با چاقی رابطه مستقیم دارد.

مستوفی گفت: تولیدات فله‌ای موادغذایی متولی ندارد و در آن افزودنی‌های غیرمجاز بالا است.

او با تاکید بر اینکه مصرف محصولات تراریخته در دنیا موافقان و مخالفانی دارد، گفت: در زمینه کنترل محصولات تراریخته اقداماتی در سطح کشور انجام شده به گونه‌ای که این محصولات برچسب گذاری شده تا مصرف کننده با آگاهی انتخاب کند.

این مسئول افزود: الگوی تغذیه نامناسب یکی دیگر از چالش‌های بحث برانگیز است. برهمین مبنا درصدد کاهش ۱۰ درصدی میزان مصرف قند، نمک و اسید‌های چرب ترانس در روغن‌های مصرفی خانوار و صنایع هستیم.

مستوفی گفت: در حال حاضر میزان اسید‌های چرب ترانس در روغن‌های مصرفی خانوار نیم درصد است که در روغن‌های تولیدی استان کرمانشاه کمتر از نیم درصد است و در صنایع نیز این میزان ۲ درصد است.

او گفت: از ۳۸۰ هزار مرگ و میر کشور ۹۲ هزار مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی-عروقی است که مصرف نمک، اسید چرب ترانس و فشارخون در آن نقش دارد.

این مسئول افزود: با اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی می‌توانیم ۵۰ درصد بیماری‌های قلبی-عروقی، ۹۰ درصد دیابت و ۳۰ درصد سرطان‌ها را کاهش دهیم.

مستوفی گفت: ۵۹۵ محصول غذایی، ۹۲ برند آشامیدنی و ۱۳۹ برند آرایشی و بهداشتی را مورد رصد قرار دادیم و ۳۴۲ نمونه برداری از محصولات کشاورزی همچنین ۲۴۴ مورد نمونه برداری فلزات سنگین به عمل آمده است.

او با بیان اینکه نشانگر رنگی تغذیه و برچسب گذاری بر روی همه محصولات تولیدی انجام شده است، افزود: ۱۰۰ درصد آرد کارخانه‌ها با اسیدفولیک و آهن غنی سازی شده است.

مستوفی از توقیف یک میلیون و ۹۱۵ هزار کیلوگرم مواد خوراکی و آشامیدنی خبر داد و گفت: بیش از ۶۷۹ هزار کیلوگرم مواد خوراکی و آشامیدنی نیز کشف و معدوم شده است.

او با بیان اینکه پایش برچسب گذاری ۱۲۰۰ محصول خوراکی و آشامیدنی انجام شده است، گفت: تقلبات در محصولات فله‌ای بیشتر از محصولات کارخانه‌ای است.

این مسئول با بیان اینکه درصدد تدوین طرح سلامت هشت محصول هستیم، درباره محصولات تراریخته گفت: مواد غذایی برگرفته از ذرت، سویا و پنبه دانه تراریخته هستند .

 

 

انتهای پیام/د

میزان اسید‌های چرب ترانس در روغن‌های مصرفی کرمانشاه کمتر از نیم درصد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۰۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی   آذربایجان غربی  با تقدیر از زحمات کارشناسان بهداشت محیط از مردم خواست مواد غذایی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌ها و اماکن معتبر خریداری و از خرید از مراکز نامعتبر و دستفروشان پرهیز کنند.

 دکتر ریخته گر همچنین افزود: شهروندان  می توانند هرگونه موارد عدم رعایت موازین بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی را  با سامانه تلفنی رسیدگی به شکایات  ۱۹۰ وزارت بهداشت درمیان گذارند، تا در اسرع وقت توسط کارشناسان بهداشت محیط مراکز بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات قانونی لازم در آن خصوص انجام پذیرد.

دیگر خبرها

  • کشف ۱۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در اسدآباد
  • ۲۱۱ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد در البرز معدوم شد
  • ۶۶ کیلوگرم مواد مخدر در اندیمشک کشف شد
  • امحاء بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه
  • معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی دربوکان
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • برای خلاص شدن از چربی شکم از این مواد غذایی دوری کنید