Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@01:21:48 GMT

احتمال تقلبی بودن محصولات خارجی قاچاق

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۰۹۳۳

احتمال تقلبی بودن محصولات خارجی قاچاق

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی اسدی پور، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان امروز درجمع اصحاب رسانه بااشاره به اینکه حوزه غذا یک حوزه چالشی برای اصحاب رسانه است گفت: اگر احساس نگرانی در مردم می‌بینید حتما به چالش بکشید، این وظیفه رسانه‌ها است و دوست داریم از نظر غذایی وضعیت خوب و قابل توجهی داشته باشیم اما کمیت در دست مانیست و کیفیت باید مورد تایید باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: حوزه غذا متوالی‌های متفاوتی در کشور اعم از حوزه کشاورزی، استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی دارد که معاونت غذا در قسمتی از این چرخه نقش مهمی ایفا می‌کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در حوزه ما بحث کیفیت و سلامت فراورده‌های غذایی کنترل می‌شود یعنی تمام کارخانه ها، کارگاه‌ها، موسساتی که به نحوی در فرآوری یک محصول غذایی نقش دارند آن‌ها را کنترل می‌کنیم.

او تصریح کرد: تلاش همه همکاران من این است که همه محصولاتی که تولید می‌شود با استاندارد‌های لازم هم خوانی داشته باشد و مردم ما خیالشان راحت باشد اگر یک محصولی دارای برچسب سیب سلامت در حوزه غذا و دارو به آن اعطا شده می‌توانتد این محصولات را مصرف کنند.

اسدی پور تاکید کرد: کنترل‌های مختلفی توسط همکاران ما در کارخانه‌ها موارد خوراکی و دارویی به صورت دوره‌ای انجام می‌شود تا شرایط ایده آل برررسی می‌شود و اگر مشکلی وجود داشته برای اصلاح و رفع آن مشکل کمک می‌کنند ،رفع شود و تا زمانی که کارخانه شرایط لازم را نداشته باشد حق تولید ندارد.

او افزود: طرحی در وزارتخانه به نام پی ام اس  چندسالی در حال اجرا است یعنی قبل از اینکه کالا وارد بازار شود پست مارکتینگ کیفیت آن کالا را بررسی می‌کند ببینند بعد از یک ماه، دو، شش و یا یک سال سلامت آن مورد تایید است یا خیر و انقضاء ثبت شده روی کالا بازم مورد تایید است یا نه همه محصولات‌مشمول طرح پی ام اس می‌شوند.

اسدی پور عنوان کرد: طرحی دیگر که سازمان غذا و دارو آن را دنبال می‌کند بررسی باقی مانند سموم در محصولات کشاورزی است.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: حتما شنیده اید میوه ها، سبزیجات و.. . پر سم هستند نخورید ما این مسئله را رد می‌کنیم و می‌گوییم با خیال راحت میوه، سبزیجات و... را مصرف کنید.

او بیان داشت: همکاران ما محصولات مختلفی را از سطح بازار جمع آوری و در آزمایشگاه‌های که خودمان داریم بررسی می‌کنم و اگر امکانات آزمایشگاهی مورد نظر را نداشته باشیم آن را به آزمایشگاه‌های دیگر ارسال و نتیجه آن را دریافت می‌کنیم.

اسدی پور ادامه داد: چندین سال است که ما در حال بررسی میوه، سبزبجات، صیفی جات و ... هستیم به مورد حادی برخورد نکرده ایم به این صورتی که در جامعه شایع است.

او بیان کرد: از مردم درخواست دارم به کلیپ‌ها و شایعاتی که در فضای مجازی مشاهد می‌کنید توجه نکنید همه جا ممکن است یک درصد خطا و تقلبی وجود داشته باشد، اما دلیل بر این نیست که همه محصولات مشکل دادند.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: فرآورده‌های قاچاق خارجی که در کشور ما وجود دارند احتمال تقلبی بودن آن‌ها بسیار بالا است و مورد تایید سازمان غذا و دارو نیستند.

اسدی پور عنوان کرد: فرآورده خارجی مورد تایید است که روی آن یک برچسپی وجود داشته باشد که قابل شناسایی و ردیابی از طریق سامانه تی پی‌ای سی  باشد.

او گفت: روز جهانی غذا ۱۶ اکتبر است و شعار هفته جهانی غذا امسال رفتار ما آینده را می‌سازد و رژیم غذایی سالم برای دنیایی بدون گرسنگی نام گذاری شده است.

انتهای پیام/ی

امنیت غذایی یکی از چالش‌های اصحاب رسانه باشد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی غذا و دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۰۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی جاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رئیس شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی، قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را اعلام کرد.

محمدعلی نیکبخت بر اساس این ابلاغیه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب پنجم آبان ماه ۱۳۹۹ به شماره ۱۸۰/۶۷۸۲۶ مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۱۲مجلس شورای اسلامی، شورای قیمت گذاری اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی با تاکید بر به کارگیری رویکرد جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ تصویب نمود.


قیمت خرید تضمینی ۱۲ قلم محصول اساسی زراعی شامل پنبه وش، عدس، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا سفید، لوبیا قرمز، سیب‌زمینی پاییزه، سیب‌زمینی بهاره، سیب‌زمینی طرح استمرار، پیاز پاییزه، پیاز بهاره و پیاز طرح استمرار به شرح جدول اعلام شد.


در اجرای بند‌های (ت) و (ر) ماده (۳۵) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، خرید‌های تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به رعایت الگوی کشت ابلاغی توسط وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد.


به منظور بهبود شرایط کیفی خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی، رعایت کامل استاندارد‌های مربوط ضروری است.
انجام خرید‌های تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به داشتن بیمه محصول می‌باشد.
به استناد ماده (۶۱) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و ماده (۳۶) آیین نامه اجرایی ورود، ساخت، فرمولاسیون و مصرف کود‌های شیمیایی، زیستی، آلی و سموم دفع آفات نباتی به منظور تولید محصولات سالم، خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به رعایت حد مجاز باقیمانده سموم و کود‌های شیمیایی است.


ردیف - نام محصول - قیمت هر کیلوگرم (ریال) - توضیحات:


۱ پنبه وش ۳۷۰۰۰۰ ریال - وش (۲) سفید مرغوب، بدون آفت زدگی، عاری از مواد خارجی (خاک، خاشاک، شاخ و برگ)


۲ عدس ۲۶۰۱۶۴ ریال - سالم، درجه یک، پاک و بدون هرگونه مواد خارجی در کیسه‌های ۵۰کیلوگرمی


۳ نخود ۲۵۹۰۸۰ ریال - سالم، درجه یک، پاک و بدون هرگونه مواد خارجی در کیسه‌های ۵۰کیلوگرمی


۴ لوبیا چیتی ۳۵۰۱۳۷ ریال - سالم، درجه یک، پاک و بدون هرگونه مواد خارجی در کیسه‌های ۵۰کیلوگرمی


۵ لوبیا سفید ۲۲۱۲۹۷ ریال - سالم، درجه یک، پاک و بدون هرگونه مواد خارجی در کیسه‌های ۵۰کیلوگرمی


۶ لوبیا قرمز ۲۲۳۲۴۶ ریال - سالم، درجه یک، پاک و بدون هرگونه مواد خارجی در کیسه‌های ۵۰کیلوگرمی


۷ سیب‌زمینی پاییزه ۴۵۵۰۵ ریال - مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی


۸ سیب‌زمینی بهاره ۵۰۰۴۴ ریال - مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی


۹ سیب‌زمینی طرح استمرار ۶۰۹۸۱ ریال - مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی


۱۰ پیاز پاییزه ۲۹۵۷۷ ریال - مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی


۱۱ پیاز بهاره ۲۶۸۸۷ ریال - مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی


۱۲ پیاز طرح استمرار ۳۷۳۲۹ ریال - مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی

دیگر خبرها

  • هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه
  • شناسایی ۴۰۰ فرآورده غیرمجاز و تقلبی موجود در بازار در سال ۱۴۰۲
  • اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی جاری
  • ۳۴۰ شرکت ایرانی و خارجی در نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده و بهداشتی
  • صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی و شوینده
  • مرگ در کمین مصرف‌کنندگان داروهای تقلبی و قاچاق
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد
  • ورود شخصیت‌های خارجی به محصولات خواب کودکان
  • فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب‌های تقلبی هستند
  • کشف انواع دارو و مکمل‌های ورزشی قاچاق