Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛ بررسی امروز سه شنبه ۲۳ مهر نشان می دهد که عصر روز گذشته سیزدهمین نشست خبری حسن روحانی رییس جمهوری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد. رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب در مطالب خود با اشاره به نشست رییس جمهوری، معتقد بر ثبات خط مشی حسن روحانی هستند و آورده اند: روحانی هنوز همان روحانی است که در سال ۹۲ یا ۹۶ بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین این رسانه ها از این نشست به عنوان نشستی ظفرمندانه یاد کردند و معتقدند: نشست خبری روز گذشته روحانی، صریح‌تر، شفاف‌تر و پرطنین‌تر از نشست‌های گذشته او بوده است.

رسانه های منتسب به جریان اصولگرا در این باره آورده اند: «ترجیح می‌دهیم در زمان طوفان کار کنیم تا حرف بزنیم». این سخن رییس‌جمهوری در نشست خبری روز دوشنبه بود، در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره دلیل «طولانی شدن زمان برگزاری نشست مطبوعاتی» پرسید. باری! روز گذشته دومین نشست خبری حسن روحانی در دولت دوازدهم، پس از ماه‌ها انتظار با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

رسانه های اصلاح طلب

 نشستی ظفرمندانه و عدم تغییر روحانی

روزنامه ایران تیتر نخست خود را به سخنان رییس جمهوری اختصاص داد و نوشت: بهترین توصیف برای نشست خبری روز گذشته رئیس جمهوری به نظر می‌رسد همان بود که خبرنگار رسانه امریکایی «فایننشال تایمز» گفت؛ «ظفرمندانه.» این عبارت از آن رو به کار برده شد که میان نشست خبری قبلی رئیس جمهوری یعنی بهمن ماه۹۶  تا روز گذشته، ۱۸ ماه وقفه ایجاد شد. در این مدت از اعتراضات دی ماه ۹۶ تا خروج امریکا از برجام در بهار ۹۷، ملت و دولت ایران حوادث بزرگ سیاسی و امنیتی و فشارهای اقتصادی بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند. اما امروز این فشارها یا تخلیه شده و جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک توانسته است مدیریت و توانمندی خود را به اثبات برساند. یا به تعبیر روحانی در نشست دیروز، طوفان بزرگی که از بهار ۹۷ در آسمان ایران وزیدن گرفته است، در حال خروج است. به همین دلیل بود که روحانی با اطمینان، طمأنینه و البته صراحت، آن هم در میانه دومین دوره ریاست جمهوری خود، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

در زمینه مسائل منطقه‌ای از گشایش‌های پیش رو گفت و البته تأکید کرد که جنگ یمن یکی از گره‌های اصلی و مانع بر سر روابط دو کشور ایران و عربستان است. اما درباره برجام همچنان بر همان سیاستی تأکید کرد که در نیویورک گفته بود؛ آمادگی برای برگزاری نشست سران ۱+۵ درصورتی که امریکا به واقع به برجام بازگردد. روحانی در همین زمینه گفت که اگر بداند با حضور در چنین نشستی، آن هم با حضور امریکا باری از دوش ملت ایران برداشته می‌شود، از قربانی کردن خود هم هیچ ابایی ندارد.

در سیاست داخلی، ابتدا از صداوسیما انتقاد کرد که با وجود برگزاری هفتگی جلسات هیأت دولت، این رسانه علاقه‌ای به پخش تصویر و سخنان او در برخی جلسات هیأت دولت  ندارد. وقتی درباره انتخابات پیش رو از او پرسیده شد، از تفسیر شورای نگهبان درباره اصل۱۱۳ قانون اساسی که رئیس جمهوری را مسئول اجرای قانون اساسی خوانده است انتقاد کرد، تفسیری که به گفته روحانی، در این صورت رئیس جمهوری تنها رئیس دستگاه اجرایی خواهد بود، نه رئیس جمهوری.

همه این پاسخ‌ها به این معنی است که روحانی، هنوز همان روحانی است که در سال ۹۲ یا ۹۶ بوده است، رئیس جمهوری که همچنان بر اصول و مبانی سیاست داخلی و خارجی وعده داده شد خود ایستاده است، حتی اگر موانع اجرای این مبانی و اصول خارج از شماره باشد.

در مجموع، نشست خبری روز گذشته روحانی، صریح‌تر، شفاف‌تر و پرطنین‌تر از نشست‌های گذشته او بوده است، صراحت و طنینی که از اطمینان رئیس جمهوری به در دسترس بودن دستاوردهای بیشتر حکایت کرد، دستاوردهای اقتصادی داخلی یا منطقه‌ای.

 حقوق شهروندی در سخنان روحانی

روزنامه اعتماد تیتر نخست خود را به سخنان روز گذشته رییس جمهوری اختصاص داد و آورد: حسن روحانی که در ۲ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های ۹۲ و ۹۶ با شعار حقوق شهروندی پا به میدان رقابت گذاشت پس از روی کار آمدن برای تحقق این وعده مقام «دستیار حقوق شهروندی» تعریف و تعیین کرد. گرچه با تاخیر اما منشور حقوق شهروندی نیز از سوی دولت اول روحانی تدوین شد و با اینکه ضمانت اجرایی نیافت و متن آن مورد انتقاد قرار گرفت اما به هر روی نمی‌توان همین اقدامات دولت در حوزه حقوق شهروندی را نادیده گرفت. با این حال به نظر می‌رسد که دست‌کم در ۲ سال گذشته و با افزایش تنش‌های بین‌المللی و بحران‌های اقتصادی دولت در زمینه حقوق شهروندی منفعل عمل کرد.

این روزنامه در ستون سرمقاله خود یادداشتی با عنوان درباره حقوق شهروندی به قلم شهیندخت ملاوردی، منتشر کرده و آورده است: اگر نگاه کلی و واقع‌بینانه‌ای داشته باشیم به نوعی می‌توان گفت تمام ماموریت‌هایی که هم مجموعه دستگاه‌های اجرایی به عنوان قوه مجریه و هم سایر ارکان حاکمیتی به آن می‌پردازند، ذیل حق شهروندی می‌گنجد و همه آنها را پوشش می‌دهد ... حقوق شهروندی مجموعه‌ای از حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اخیرا هم حق بر محیط‌زیست، حق بر صلح، حق بر توسعه و حق امنیت است. با این همه اما واقعیتی را نباید از نظر دور بداریم که مورد اذعان و تاکید و تصریح منشور حقوق شهروندی هم هست؛ تحقق کامل این حق‌ها و اجرای کامل منشور حقوق شهروندی در گروی حسن تعامل و ارتباط سازنده همه قوا با هم است. اگر صرفا مسوولیت اجرای مشنور حقوق شهروندی را بر دوش دولت قرار دهیم، قطعا برخی از این حق‌های شهروندی محقق نخواهد ‌شد و روی کاغذ باقی خواهد ماند ... بنابراین رییس‌جمهوری برای آنکه این مسوولیت مهم اجرای قانون اساسی را که همین قانون برای او تعیین کرده، ایفا کند، نیاز به سازوکارها و ابزارها و ظرفیت‌هایی دارد که باید به اختیار او درآیند؛ وگرنه اگر بال و پر رییس‌جمهوری را بزنیم و او را محدود کنیم، قطعا زمانی که می‌خواهیم در برابر اجرای قانون اساسی پاسخگو باشد، حدود پاسخگویی هم متناسب با اختیارات محدودی که به او داده‌ایم محدود خواهد بود؛ بنابراین این تفسیر چندان با مفاد قانون اساسی سازگاری ندارد.

وقفه طولانی میان دو نشست روحانی

روزنامه آرمان ملی در این زمینه گزارشی با عنوان نشست خبری دیر هنگام رییس‌جمهوری، منتشر کرد و نوشت: رییس‌جمهوری روز دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، به سوالاتی پیرامون برجام، کاهش تورم و درصد بیکاری، سفر عمران خان به ایران و همچنین ماجرای حمله به نفتکش ایرانی پاسخ داد.

در بخشی از گزارش منتشر شده در روزنامه اعتماد می خوانیم: سیزدهمین نشست خبری رییس‌جمهوری ساعت ۴ بعدازظهر روز دوشنبه در ساختمان شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد. یک سال و ۸ ماه و ۵ روز پیش آخرین باری بود که حسن روحانی در همین ساختمان با اصحاب رسانه دیدار و به پرسش‌های آنان پاسخ گفت. آنقدر از پرسش و پاسخ با خبرنگاران گذشته ‌بود که هم روحانی در آغاز سخن به آن اشاره کرد و هم در پایان نشست به‌خاطر این تاخیر با پرسشی مواجه شد.

روزنامه ایران: چه خوب است که رییس جمهوری علاوه بر حضور در جمع اصحاب رسانه، نشست‌هایی کوچک (در حد۴-۵ نفر) با نخبگان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی  داشته باشد و مشروح آن به صورت زنده از تلویزیون پخش شود.  حضور در جمع نخبگان برای رییس دولت یک بازی برد-برد است به ویژه که این نخبگان دارای گرایش‌های مختلف باشند که هم فال است و هم تماشا.  طعنه رییس جمهوری به جام‌جم

به گزارش روزنامه اعتماد، انتهای بخش آغازین اظهاراتش را با طعنه به صداوسیمای جمهوری اسلامی آغاز کرد. آنجا که از پخش گزینشی اظهاراتش در رسانه ملی انتقاد کرد. حسن روحانی که تنها حدود ۲ سال تا واگذاری ردای ریاست‌جمهوری فاصله دارد، این مهم را نیز فراموش نکرد و به طعنه گفت که باید تحمل کند تا این ۲سال نیز بگذرد. با همین طعنه و اندک لبخند وزرا، معاونان رییس‌جمهوری، مدیران مسوول رسانه‌ها و البته خبرنگاران حاضر در سالن شهید بهشتی که احتمالا یکی از سردترین روزهای خود به لحاظ دمای هوا (در یک سالن سرپوشیده) را تجربه می‌کرد، سیزدهمین نشست مطبوعاتی روحانی آغاز شد.

نشست خبری روحانی همچون آخرین نشست خبری علی لاریجانی در قامت رییس مجلس شورای اسلامی، حاشیه چندانی به همراه نداشت و باید دید، روزی نه‌چندان دور و ای‌کاش نزدیک، رییس قوه قضاییه نیز نشست مطبوعاتی برگزار خواهد کرد که بتوان حاشیه‌های آن را روایت کرد یا چون دوران ۱۰‌ساله صادق آملی‌لاریجانی، این مطالبه مطبوعاتی محقق نخواهد شد.

 روحانی بیشتر با مردم سخن بگوید

در بخشی از یادداشت منتشر شده روزنامه ایران، می خوانیم: این انتقاد که چرا رییس جمهوری مدت زیادی است با رسانه‌ها گفت وگو نکرده، حتماً وارد است. انتظار افکار عمومی این است که رییس جمهوری بیشتر با مردم سخن بگوید و مشکلات را بازگو کند. حالا که قلم و تریبون، بیشتر دست حریف است تا دولت، روبه‌رو شدن با مردم ضرورتش بیشتر آشکار می‌شود.  چه خوب است که رییس جمهوری علاوه بر حضور در جمع اصحاب رسانه، نشست‌هایی کوچک (در حد۴-۵ نفر) با نخبگان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی  داشته باشد و مشروح آن به صورت زنده از تلویزیون پخش شود.  حضور در جمع نخبگان برای رییس دولت یک بازی برد-برد است به ویژه که این نخبگان دارای گرایش‌های مختلف باشند که هم فال است و هم تماشا.

رسانه های اصولگرا

 انتقاد از سخنان روحانی درخصوص ارز ۴۲۰۰ توماننی

روزنامه کیهان در یادداشتی نوشت: در کنفرانس خبری دیروز رییس‌جمهوری، خبرنگار کیهان از ایشان پرسید «سال گذشته در اوج جنگ اقتصادی دشمن ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی بر باد رفت، مسئول آن کیست»؟ و آقای روحانی در پاسخ گفت: «این حرف بسیار غلطی است که می‌گویند ۱۸ میلیارد بر باد داده شده است، این حرف نادرست است. ۱۸ میلیارد به باد ندادیم، به مردم داده‌ایم»!

 این روزنامه در گزارشی دیگری با طرح سوال مبنی بر اظهارات رییس‌جمهوری درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی چقدر با واقعیت‌ها منطبق است؟، آورد: حجت‌الاسلام روحانی در این نشست در بخشی از پاسخ خود به کیهان گفت: «کیهان و رهبری از ارز ۴۲۰۰ تومانی تعریف کرده‌اند!» و آن ۱۸ میلیارد دلار بر باد نرفته و به مردم داده شده است. در پاسخ به این بخش از سخنان ایشان لازم به یادآوری است که؛ کیهان، رانت ارزی را پیش‌بینی کرده بود. اتفاقاً کیهان در اولین روز پس از اعلام تصمیم واگذاری ارز ۴۲۰۰ تومانی، یعنی در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۷ تیتر یک خود را به انتقاد از این تصمیم دولت اختصاص داد ... علاوه‌بر آنکه کیهان در این گزارش، وضعیت فاجعه‌بار امروزی را پیش‌بینی کرده بود...

روزنامه فرهیختگان: عصر دوشنبه، حسن روحانی پس از یک‌سال‌ونیم پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود، شاید ‌انگیزه اصلی مشاوران رییس‌جمهوری از برگزاری کنفرانس خبری هم همین فاصله طولانی از جلسه قبل تا دیروز بود وگرنه در این ۱۸ ماه سوالات متعددی میان اهالی رسانه و افکار عمومی وجود داشت که رییس‌جمهوری می‌توانست به آنها پاسخ دهد.

روزنامه صبح نو در بخشی از گزارش خود آورده است: روحانی در بخشی از این نشست از دلار معروف به «دلار جهانگیری» دفاع کرد؛ دلاری که در روز ۲۱ فروردین ماه سال قبل، رسما از سوی معاون اول رییس‌جمهوری و با هدف تنظیم بازار آشفته ارز رسانه‌ای شد ولی نهایتا تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد کشور گذاشت به‌طوری‌که میلیاردها دلار رانت به حساب بسیاری از افراد خاص ریخته شد ولی نتوانست قیمت ارز را در حد مناسبی حفظ کند.

 وقفه طولان میان دو نشست رییس جمهوری

این روزنامه نوشت: «ترجیح می‌دهیم در زمان طوفان کار کنیم تا حرف بزنیم». این سخن رییس‌جمهوری در نشست خبری روز دوشنبه بود، در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره دلیل «طولانی شدن زمان برگزاری نشست مطبوعاتی» پرسید. باری! روز گذشته دومین نشست خبری حسن روحانی در دولت دوازدهم، پس از ماه‌ها انتظار با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

محمد زعیم‌زاده جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان در سرمقاله امروز این روزنامه نوشت: عصر دوشنبه، حسن روحانی پس از یک‌سال‌ونیم پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود، شاید ‌انگیزه اصلی مشاوران رییس‌جمهوری از برگزاری کنفرانس خبری هم همین فاصله طولانی از جلسه قبل تا دیروز بود وگرنه در این ۱۸ ماه سوالات متعددی میان اهالی رسانه و افکار عمومی وجود داشت که رییس‌جمهوری می‌توانست به آنها پاسخ دهد.

انتقاد از موضع رییس جمهوری در زمینه مذاکره با غرب

در بخشی از گزارش منتشر شده در روزنامه صبح نو آمده است: رییس‌جمهوری در ادامه درباره خروج نامتعارف آمریکا از برجام و بی‌توجهی اروپا نسبت به عمل به تعهدات خود، داد شکایت سر داد. با این حال او مانند همیشه راه مذاکره با طرف‌های غربی را مسدود نکرد و بار دیگر بر موضع چند هفته قبل خود که تاکید کرده بود: «اگر منافع‌مان تامین شود از مذاکره دریغ نمی‌کنم»، پای فشرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران روزنامه نگار حقوق شهروندی رسانه نشست خبری حسن روحاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۰۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه

اولین نشست سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۳ دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در این نشست به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ خواهد گفت.

این خبر تکمیل می‌شود.

دیگر خبرها

  • گزارش تصویری | نشست خبری گزارش برنامه های نوروز و رمضان رسانه ملی
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با حضور رییس سازمان بودجه
  • جشنواره تولیدات رسانه ای روایت خدمت با محوریت سفر رییس جمهوری به استان سمنان برگزار می شود
  • نشست داوری نهایی سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر برگزار شد
  • سیزدهمین نشست گفتگومحور «بچه‌های رستا» برگزار می‌شود
  • جشنواره تولیدات رسانه‌ای «روایت خدمت» در استان سمنان برگزار می‌شود
  • نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه آغاز شد
  • آغاز نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه
  • عزت نفس در نوجوانان سوژه نشست بچه‌های رستا
  • صهیونیست‌ها ضرب شست ایران را دیدند/ سانسور شدید خبری در رسانه‌های اسرائیلی