Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@21:04:46 GMT

کشت گلخانه‌ای تحول در مصرف بهینه آب است

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۱۲۶۶

کشت گلخانه‌ای تحول در مصرف بهینه آب است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای برای محصولاتی که امکان تولید آن به این شیوه وجود دارد، موجب تحولی بزرگ در مصرف بهینه آب خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی قاسمی سه شنبه ۲۳ مهر در همین جلسه ستاد ویژه توسعه تولید در محیط های کنترل شده استان فارس ویژه شهرستان‌های فراشبند، فیروزآباد، سروستان و بخش سرچهان، گفت: سامان دهی تولید محصولات گلخانه‌ای در فارس با انتقال ۸۰ هکتار اراضی زیر کشت سبزی و صیفی در فضای باز به ۷۰۰۰ هکتار گلخانه در فضای بسته انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاسمی افزود: کشت سبزی و صیفی در فضای باز نیاز به ۸۴۰ میلیون مترمکعب آب دارد که با انتقال آن به فضای بسته این نیاز به ۷۱ میلیون مترمکعب آب کاهش یافته و انقلابی بزرگ در کاهش مصرف آب در استان فارس به دنبال خواهد داشت.

رئیس جهادکشاورزی فارس شهرستان‌های گرمسیری و جنوبی فارس نظیر فراشبند را دارای اقلیمی مناسب برای توسعه کشت گلخانه‌ای توصیف و اضافه کرد: مهمترین و بهترین روش برای ترویج کشت گلخانه ای بازدید کشاورزان از مراکز موفق در اجرای کشت گلخانه‌ای نظیر روستاهای گلخانه‌ای شهرستان کوار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز با بیان اینکه شهرستان فراشبند امسال باید ۳۰ هکتار توسعه کشت گلخانه‌ای را محقق کند، گفت: ۱۰۰ هکتار توسعه سایبان، ایجاد یک روستا و یک شهرک گلخانه‌ای از تعهدات فرماندار فراشبند است.

یدالله رحمانی همچنین گفت: در شهرستان فیروزآباد هم تا پایان امسال باید ۲۵ هکتار گلخانه، ۸۰ هکتار سایبان، ۱ روستا و یک شهرک گلخانه‌ای ایجاد شده و به بهره‌برداری برسد.

معاون استانداری فارس تعهد شهرستان سروستان را ۳۰ هکتار گلخانه، ۱۰۰هکتار سایبان، ۱ روستا و ۱ شهرک گلخانه‌ای اعلام و اضافه کرد: در مرکز ویژه سرچهان باید ۱۲ هکتار گلخانه و ۱۰ هکتار سایه بان تا پایان امسال محقق شود.

رحمانی خاطرنشان کرد که سطح عملیاتی شده توسعه گلخانه در سراسر استان فارس به شکل هفتگی بررسی می‌شود و تحقق تعهدات از ملاکهای ارزیابی فرمانداران خواهد بود.

به گزارش ایسنا، برابر آمارهای اعلامی منابع رسمی نظیر شرکت آب منطقه‌ای فارس بیش از ۹۰ درصد مصرف آب در این استان مختص بخش کشاورزی و سهم صنعت حدود ۲ تا ۳ درصد است.

بخش مهمی از آب مصرفی بخش کشاورزی در فارس از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌شود که این امر عاملی بسیار مهم و اثرگذار در افت سطح آب چاه‌ها و حادث شدن فرونشست در اراضی مختلف فارس بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی گلخانه مصرف آب کشاورزی استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۱۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بهینه‌سازی و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی و حمایت از تولیدکنندگان و سازندگان داخلی را از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ دانست.

به گزارش شانا، مرتضی شاهمیرزایی دیروز (سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت‌) در سفر به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در جمع مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی مستقر در این منطقه بیان کرد: بسیار خرسندم که امروز شاهد شرایط مطلوب واحدهای تولیدی در هاب ماهشهر هستم. مجتمع‌های این منطقه، پارسال با تکیه بر توان داخل موفق شدند بالاترین مقدار بهره‌وری و تولید را ثبت کنند و این نوید را می‌دهم که حرکت در سال جهش تولید با شتاب بیشتری انجام خواهد شد.

شاهمیرزایی یکی از راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ را کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی مصرف انرژی برشمرد و یادآور شد: ضروری است که شرکت‌های پتروشیمی، با بهینه‌سازی مصرف انرژی، در حفظ و صیانت از منابع بین‌نسلی نقش‌آفرین باشند.

معاون وزیر نفت با اشاره به استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای خودکفایی کامل صنعت پتروشیمی افزود: شرکت‌های پتروشیمی باید در صورت تولید تجهیز یا قطعه‌ای در داخل کشور، نیاز خود را از طریق تولیدکنندگان و سازندگان ایرانی تأمین کنند و به‌هیچ‌وجه نباید کالا یا محصول مشابه خارجی وارد شود.

شاهمیرزایی مهم‌ترین برنامه راهبردی صنعت پتروشیمی سال ۱۴۰۳ را رشد ظرفیت‌ها و جهش تولید دانست و گفت: سبد محصولات پتروشیمی باید با برنامه‌ای منسجم‌تر و با هدف تکمیل زنجیره ارزش متنوع شود.

وی ادامه داد: شرکت‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی باید قوانین، دستورعمل‌ها و همه رویه‌های موجود در منطقه را رعایت کنند.

شاهمیرزایی افزود: توجه به مسئولیت‌ اجتماعی با توجه به شرایط موجود اهمیت ویژه‌ای دارد و پتروشیمی‌ها باید به تعهدهای خود پایبند باشند.

شاهمیرزایی تأکید کرد: مجتمع‌های پتروشیمی‌ای که می‌خواهند از ۵درصد تخفیف خوراک بهره‌مند شوند، باید ۴۰درصد از درآمد خود را به توسعه صنعت پتروشیمی تخصیص دهند.

شایان ذکر است که شاهمیرزایی، در سفر یک‌روزه به قدیمی‌ترین قطب صنعت پتروشیمی کشور، ضمن بازدید از مجتمع‌های پتروشیمی آبادان، غدیر، فن‌آوران و اسکله‌های صادراتی پایانه‌ها و مخازن، دغدغه شرکت‌های پتروشیمی برای تحقق شعار سال را در نشست تخصصی بررسی کرد.

دیگر خبرها

  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • تعداد فوتی های ناشی از گازگرفتی در زنجان کاهش یافت
  • شمار متوفیان ناشی از حوادث گاز در زنجان کاهش یافت