Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-18@01:42:34 GMT

افسردگی پاییزی واقعیت دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۲۱۶۱

آیا افسردگی پاییزی وجود دارد؟ آیا استرس و خستگی در پاییز و زمستان بیش از بهار و تابستان بروز پیدا می‌کند؟ محققان زیادی می‌گویند که آری! غم و اندوه پاییز تحت عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) نامیده می‌شود. افرادی که اختلال عاطفی فصلی را تجربه می‌کنند در تمام مدت احساس غم، تحریک‌پذیری عاطفی، استرس و خستگی را درک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاقه به غذا‌های شیرین و نشاسته‌ای بیشتر می‌شود، وزن‌هایشان افزایش پیدا می‌کند و افرادمیل به ماندن در خانه دارند.

اخبار اجتماعی- بحث در مورد این اختلال زیاد است و محققان کاملاً نمی‌دانند که چرا بعضی افراد آن را دریافت می‌کنند و برخی دیگر اینطور نیستند. محققان در مورد اینکه در بعضی از نقاط جهان در این فصل کمبود نور وجود دارد و علت این اختلال هستند هم توافقی ندارند.

۱. راهنمایی بگیرید

با وجود اینکه فضای اجتماعی جامعه تغییرات مثبتی را تجربه کرده است، اما هنوز در تمامی کشور‌های توسعه‌یافته هم در بسیاری از مواقع برای کمک گرفتن از متخصصان موجب شرمندگی افراد می‌شود. اگر علائم اختلال عاطفی فصلی برای شما خودنمایی کرده است، بهتر است این وقعیت را بدانید که در چنین تجربه‌ای تنها نیستید.

۲. به طبیعت بروید

چالش‌های زیای برای بیرون در رفتن در پاییز و زمستان وجود دارد. مخصوصاً برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند و سرما خوردن و چیز‌هایی از این دست نگرانشان می‌کند و ترجیح می‌دهند کم‌تر بیرون بروند. در این فصول روز‌ها کوتاه‌تر و سردتر هستند و گذران زمان در طبیعت بسیار چالش برانگیز است. اما تحقیقات نشان داده است رفتن به طبیعت و دل کندن از خانه اثرات خوبی در درمان حالات و عوارض این اختلال داشته است.

۳. نور کافی دریافت کنید

یکی از بهترین روش‌هایی که بعضی از محققان روی آن تأکید دارند بحث نور درمانی است. به نظر آن‌ها اگر افراد در طول روز به مدت نیم ساعت الی چهل دقیقه نور دریافت کند و اگر در کشور‌های کم نور زندگی می‌کند، نور‌های شبیه‌سازی شده آفتاب را تهیه کند، حال بهتری پیدا می‌کند و می‌تواند تا حدی این اختلال را کنترل کند.

۴. رفتار درمانی شناختی انجام دهید

رفتار درمانی شناختی (CBT) احتمالاً یکی از بهترین کار‌هایی است که اکنون برای سلامت روانی وجود دارد. رفتار درمانی شناختی ابزار‌ها و راهکار‌هایی را آموزش می‌دهد که به افراد کمک می‌کند با روشی سالم‌تر فکر کنند و تأثیر مثبتی روی افراد دارد.

اگر تا به حال در مورد CBT نشنیده‌اید، نوعی از درمان است که به افراد کمک می‌کند تا طرز تفکرشان را در مورد چیزی تغییر دهند. برای افراد مبتلا به اختلال فصلی، به معنای به چالش کشیدن افکار منفی در مورد زمستان و تاریکی است. این روش از راه‌های بلند مدت فوق‌العاده است.

۵. بدن خود را به حرکت درآورید

ورزش منظم احتمالاً تأثیر شگرفی خواهد داشت. به افراد در این حالت توصیه می‌شود که حتما زمانی را صرف ورزش و تحرک کند و ذهن و بدن سالم‌تری خواهند داشت. ورزش منظم می‌تواند علائم اختلال فصلی مانند افزایش وزن و انزوا را نیز کنترل کند. در کنار این راه‌ها، گذراندن اوقات با خانواده و دوستان و تغذیه درست هم موثر هستند.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: استرس استرس خواب آلودگی ذهن زمستان افسردگی پاییزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۲۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد

علیرضا بیگمی متخصص طب سالمندی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: با بالارفتن سن و کاهش ایمنی سلول‌های بدن فرد سالمند با بیماری های مختلفی درگیر می‌شود که روش درست زندگی تا دوران سالمندی می‌تواند تا حدود زیادی از میزان ابتلا به این بیماری‌ها بکاهد.

او تاکید کرد: افسردگی، اضطراب و استرس و آلزایمر ازجمله مشکلات روانی است که برخی از سالمندان در دوران کهنسالی با آن درگیر می‌شوند که این وظیفه اطرافیان است که احساس ناامیدی را در فرد کهنسال از بین ببرند. 

او توضیح داد: افسردگی یک بیماری روانی شایع در بین کهنسالان است که با احساس ناراحتی، ناامیدی و بی ارزشی همراه است. فرد سالمند با بالارفتن سن مدام گمان می‌کند که دیگر مانند گذشته نمی‌تواند برای خودش و خانواده تاثیر گذار باشد به همین دلیل دچار افسردگی می‌شود که این موضوع می‌تواند تاثیر بدی بر روند و کیفیت زندگی فرد سالمند داشته باشد. 

او براین باور است که این افسردگی با خود اضطراب را نیز به همراه می‌آورد و سبب می‌شود فرد سالمند مدام احساس نگرانی، عصبی بود و بی قراری داشته باشد. این اضطراب می‌تواند بر روی خواب، تمرکز و حافظه فرد سالمند تاثیر گذار باشد. 

بیگمی افزود: در دوران سالمندی ما با جنون هذیانی روبرو می‌شویم در این دوران فرد سالمند گاهی بر روی باور‌های غلط و غیر منطقی خودش پافشاری می‌کند که این موضوع می‌تواند می‌تواند مشکلاتی را در روابط اجتماعی و شغلی فرد سالمند ایجاد کند.زیرا دیگران این را نمی‌دانندکه او با یک بیماری روانی دست و پنجه نرم می‌کند و در این مواقع فرد سالمند کمتر از سوی اطرافیان درک می‌شود. 

این متخصص طب سالمندی زوال عقل را نیز در دوران سالمندی شایع عنوان کرده و اظهار کرد: با بالارفتن سن فردی افراد دچار یک اختلال عصبی می‌شوند تدریجا حافظه خود را از دست می‌دهند و قدرت تفکر و حافظه شان دچار مشکل می‌شود در واقع زوال عقل بیماری جدی است که در صورت ابتلای فرد سالمند خانواده نیز درگیر شده و فرد نیاز به مراقب‌های بیشتری پیدا می‌کند. 

عواملی که خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را در افراد مسن افزایش می‌دهند

بیگمی گفت: نوع تغذیه نامناسب در طول زندگی می‌تواند ابتلا به موارد مطرح شده را افزایش دهد. سابقه خانوادگی، بیماری‌های روانی در فامیل و برخی از شرایط پزشکی زمینه‌ای، مانند بیماری آلزایمر، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را افزایش دهند.

بیگمی بر این باور است که در دوران سالمندی برخی افراد ناچارند دارو‌های مختلفی برای کنترل فشار خون، دیابت و یا چربی خود مصرف کنند که خود این دارو‌ها می‌تواند امکان ابتلا به بیماری‌های روانی را افزایش دهد.

این متخصص طب سالمندی تاکید کرد: با مراقبت‌های جسمی و روانی می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را در دوران پیری کاهش داد. ورزش، کاهش استرس‌های زندگی و تقویت حافظه با خواندن کتاب یا جدول می‌تواند این مشکلات را در افراد سالمند کاهش دهد.اما از این مهمتر داشتن رژیم غذایی مناسب است چرا که تغذیه می‌تواند بسیار تاثیرگذار عمل کند و در داشتن سلامت عمومی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های روانی کمک کننده باشد. خواب کافی، ارتباط با دوستان و خانواده و کاهش میزان استرس در زندگی برای سالمندان به شدت حیاتی است و می‌تواند در کاهش بیماری‌های دوران سالمندی نقش تاثیر گذاری را ایفا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افسردگی شدید میان اعضای یک خانواده منتقل می‌شود
  • برق خورشیدی فضایی یک قدم به واقعیت نزدیک تر شد
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • واکاوی تقابل علم و اخلاق علمی
  • ورزش می تواند با آرام کردن مغز سلامت قلب را حفظ کند
  • افسردگی شایع‌ترین اختلال روان/ تدوین پیش نویس سند سلامت روان
  • واقعیت‌های جنگ را برای جوانان و فرزندانمان تبیین کنیم
  • دردسرهای آلرژی در زیباترین فصل سال!
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • آیا واقعیت‌های اقتصاد با افزایش نرخ ارز همخوانی دارد؟