Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@08:01:50 GMT

شایع‌ترین علل نابینایی در گلستان

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۲۶۱۱

شایع‌ترین علل نابینایی در گلستان

قائم‌مقام مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: بیشترین علت نابینایی در گلستان، مشکلات ناشی از عوامل ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی است.

سیدامیر میرفندرسکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امروز ۲۳ مهرماه برابر با ۱۵ اکتبر به عنوان روز جهانی عصای سفید نام‌گذاری است. علت اصلی نام‌گذاری چنین روزی، احترام گذاشتن به توانمندی‌های نابینایان و رفع تبعیض از زندگی آنها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: در استان گلستان بالغ‌بر ۷ هزار نفر دارای اختلالات بینایی هستند.

قائم‌مقام مدیرکل بهزیستی گلستان با اشاره به فعالیت دو انجمن نابینایان در گرگان و گنبد، تصریح کرد: انجمن گرگان دارای مجوز رسمی آموزش کامپیوتر است و در زمینه آموزش قالی‌بافی نیز فعالیت می‌کند.

میرفندرسکی عوامل ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی را بیشترین علت اختلالات بینایی در استان دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه باوجود اقدامات آموزشی و آگاه‌سازی، باز هم شاهد این مسئله هستیم.

وی ادامه داد: علت دیگر نابینایی در استان، مشکلات ناشی از آب‌مروارید در سنین افراد بالای ۴۰-۵۰ سال است. این افراد در زمان مقرر به پزشکان مراجعه نمی‌کنند و همین مسئله منجر به مشکلات بینایی در آنها می‌شود.

قائم‌مقام مدیرکل بهزیستی گلستان از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی و آمبلیوپی چشم خبرداد و گفت: این طرح همزمان با سراسر کشور در سه نوبت در سنین تا سه ماهگی، سه تا چهار سالگی و چهار تا شش سالگی در گلستان اجرا می‌شود. در صورت شناسایی اختلالات بینایی در کودکان، به پزشکان متخصص ارجاع داده می شوند تا از مشکلات بینایی آنها در بزرگسالی جلوگیری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی نابينايي گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۲۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ایام هفته سلامت غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم برای گروه‌های سنی هدف در پایگاه‌های سلامت و مراکز و خانه‌‌های بهداشت انجام می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی مشهد، بابک اقبالی گفت: در هفته سلامت برنامه ویژه‌ای در بحث مراقبت‌های قلبی با اندازه‌گیری قند، وزن، فشارخون و انجام آزمایش قند خون و چربی داریم و این برنامه در طول این هفته اجرا می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، از میان افراد بالای  30 سال مراجعه کننده 30 درصد مبتلا به فشار خون (از هر 3 نفر یک نفر)، 13 درصد مبتلا به دیابت (از هر 7 نفر یک نفر) هستند و اگر این افراد به موقع تشخیص داده شوند تحت درمان به‌‎موقع نیز قرار می‌گیرند و از عوارض جانبی بعدی به‌دور خواهند بود.

وی گفت: برنامه دیگر این دانشگاه، آموزش به افرادی است که تحت درمان  قرار ندارند و مهمترین موضوع در خصوص عدم افزایش وزن است تا با مشکلات و سکته‌های قلبی مواجه نشوند. همچنین به افراد آموزش شیوه زندگی سالم، تحرک بدنی مطلوب و تغذیه سالم داده می‌شود و به تمام مراجعه کنندگان به 30 دقیقه ورزش سبک و 7 هزار گام پیاده‌روی توصیه می‌شود.

اقبالی با تأکید بر اینکه در هفته سلامت بحث غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم و برای گروه سنی 50 تا 70 سال، بالای 30 سال و 30 تا 60 سال انجام می‌شود، افزود: همچنین در این هفته و در طول ایام سال بر غربالگری تیروئید در 3 تا 5 روزگی تأکید داریم و در همین راستا و با گرفتن چند قطره خون از کف پای افراد مبتلا به بیماری‌‎های متابولیک و فیتلکونوری شناسایی می‌شوند و در مواردی که به‌‎موقع شناسایی شوند از عقب ماندگی ذهنی و جسمی جلوگیری می‌شود، به همین منظور 98 درصد نوزادان غربالگری شدند و از والدین 2 درصد باقی مانده نیز درخواست داریم تا هرچه سریع‌تر مراجعه کنند.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در میان مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر بیشترین میزان مبتلاها مربوط به فشار خون، دیابت و سرطان بوده و مهمترین عامل در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تغذیه و فعالیت بدنی مناسب بوده است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)
  • فشارخون و دیابت، بیماری شایع متقاضیان حج تمتع
  • تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • تقویت و جلوگیری از ضعیف‌شدن چشم کودکان
  • اینفوگرافیک: شایع ترین بیماری‌های گوارشی در کشور
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟
  • بررسی مشکلات ۱۱۹ واحد تولیدی در کمیته سرمایه گذاری