Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@14:19:28 GMT

35 درصد پسماند صنعتی استان در لالجین ایجاد می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۲۷۳۹

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد: سالانه 40 هزار تن پسماند سفال و سرامیک در لالجین تولید می شود که 35 درصد از پسماند صنعتی استان را دربرمی گیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، محسن جعفری نژاد بسطامی با بیان این مطلب در همایش یک روزه تکنولوژی های نوین در سفال و سرامیک استان همدان، افزود: تولید سفال و سرامیک در لالجین مزیت خوبی برای اشتغال و تولید استان است اما با توجه به حجم بالای پسماند در این شهر و مشکلاتی که عدم مدیریت صحیح پسماند طی 20 سال گذشته در لالجین ایجاد کرده، باید با استفاده از ایده های نو، کاهش پسماند و استفاده بهینه از پسماند سفال و سرامیک در سایر صنایع و روند بازیافت آنها را تسهیل بخشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نگاه جامع به صنعت و تولید می تواند از بروز مشکلاتی از جمله ایجاد حجم پسماند بالا و دپوی پسماند جلوگیری کند و دنیا اکنون به این نتیجه رسیده است که توسعه صنعتی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی پایدار نخواهد بود.

جعفری نژاد بسطامی با تأکید بر اهمیت توجه به اقتصاد سبز در استان خاطرنشان کرد: انقلاب صنعتی در قرون هجدهم و نوزدهم موجب بروز آلودگی های زیست محیطی و از بین رفتن بخش بزرگی از منابع طبیعی زمین شد و لازم است از تجریبات سایر کشورها درس بگیریم تا دچار آن مشکلات نشویم.

وی آلودگی خاک و آلودگی منظر را از مشکلات پسماند سفال و سرامیک لالجین دانست و بیان کرد: استان و شهر همدان یک منطقه گردشگری است و لالجین به عنوان شهر جهانی سفال و سرامیک نباید آلودگی منظر و خاک داشته باشد بنابراین انتظار داریم چهره زیباتری از استان همدان در مقابل دید گردشگران نمایان کنیم.

جعفری نژاد بسطامی خواستار توجه به مسائل زیست محیطی صنعت سفال و سرامیک لالجین شد و گفت: پیش بینی هزینه های زیست محیطی طرح ها در فرآیند تولید سفال و سرامیک، از بروز مشکلات زیست محیطی و گردشگری ناشی از آلودگی جلوگیری خواهد کرد؛ ما عرصه زیادی برای دپو و رهاسازی پسماندهای سفال و سرامیک نداریم و طول 3 کیلومتری این نوع پسماند در داخل رودخانه قره چای اکنون به 6 کیلومتر رسیده است و نمی توانیم این روند را ادامه دهیم.

وی اظهار کرد: امکان استفاده از ظرفیت های قانونی در جلوگیری از آلودگی در لالجین و سایر نقاط استان وجود دارد اما با توجه به قدمت، پیشینه و فرهنگ مردم استان انتظار می رود پیش از اقدام قانونی حفاظت محیط زیست در جلوگیری از آلودگی، تولید کنندگان و سایر بخش های جامعه راسا اقدام و پیشگیری کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سفال لالجین پسماند محیط زیست پسماند صنعتی آلودگی خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۲۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک واحد کشتارگاه دام در ایرانشهر اخطاریه زیست محیطی دریافت کرد

  محمدرضا علیمرادی گفت: در ادامه گشت و کنترل‌های نوروزی ۱۴۰۳ و در پی گزارش‌های مردمی مبنی بر بروز مشکلات بهداشتی و زیست محیطی ایجاد شده توسط کشتارگاه دام بازدیدی مشترک (محیط زیست و شبکه بهداشت) از محل مورد نظر انجام گرفت.  

 در بازدید‌های اولیه مشخص گردید؛ نکات اصولی دفع پسماند در این مکان اجرا نمی‌شود و به همین دلیل نسبت به صدور اخطاریه زیست محیطی با بازه زمانی ده روزه فرصت داده شد تا این مشکلات مرتفع شود.

 محمدرضا علیمرادی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: پس از پایان مهلت تعیین شده، درصورت رفع نشدن مشکلات موجود، مطابق قانون، موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

 تخلیه غیراصولی پسماند‌های کشتارگاه‌ها علاوه بر انتشار بوی نامطبوع موجب تجمع جانوران موذی و حشرات نیز در منطقه می‌شود.


 

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • اجرای طرح "خوزستان پاکیزه" در سراسر استان
  • کاهش قابل ملاحظه رشد گیاهان با افزایش آلودگی صوتی
  • یک واحد کشتارگاه دام در ایرانشهر اخطاریه زیست محیطی دریافت کرد
  • ظروف سفالی سوغات مسافران نوروزی در سفر به میبد
  • تشدید پایش و نظارت محیط زیست بر واحدهای صنعتی مرکزی
  • برگزاری طرح کارگاه‌گردی و آشنائی گردشگران با هنر سفالگری در لالجین
  • پایش محیط زیستی ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی
  • پایش زیست محیطی سه هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی استان مرکزی
  • ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی پایش شد
  • از سفال تا پالوده لالجین، شهر شماره یک استان همدان