Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، در سال ۱۹۲۱ میلادی فردی به نام جیمز بیگز که شغل عکاسی اشتغال داشت طی ‌حادثه‌ای بینایی‌اش را از دست داد و به شیوه‌ای ابتکاری برای در امان ماندن هنگام رفت و آمد در خیابان از ‌ «عصای سفید» استفاده کرد.

ابتکار عمل او باعث شد تا ۲ پژوهشگر این رفتار را مورد مطالعه قرار دهند و ‌در نهایت حاصل کار این پژوهشگران تبدیل به قانون عصای سفید شد و بعد از آن روز ۱۵ اکتبر که اغلب در ‌ایران با روز ۲۳ مهرماه تلاقی می‌کند به عنوان روز جهانی نابینایان تعیین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قابل انکار نیست به دلیل روحیه همدلانه‌ای که در مردم ایران وجود دارد نابینایان به عنوان گروهی از ‌معلولان جامعه مورد احترام اکثریت مردم هستند و هنگام عبور و مرور از خیابان ها (به ویژه طی سالیان اخیر ‌و با اقدامات فرهنگ ساز) مورد یاری قرار می‌گیرند. هرچند برای این موضوع هنوز هم باید تلاش های ‌بیشتری انجام شود و پرهیز از شتابزدگی برخی رانندگان هنگام مواجهه با نابینایان در سطح شهرها ضروری ‌است. اما هدف از این گزارش یادآوری چنین موضوعاتی نیست چرا که حسب ضرورت موضوع اخیر بارها در ‌رسانه هاگوشزد شده است؛ آنچه که نوشتار پیش رو قصد طرح آن را دارد دسترسی نداشتن یا دسترسی کم ‌نابینایان به اطلاعات مورد نیاز در رسانه‌هاست. ‌

نابینایان در دسترس کمتر به اطلاعات

ممکن است این روزها که به کمک نرم‌افزارهای تلفن همراه هرچیزی ممکن شده است و نابینایان هم می‌توانند بسیاری از کتاب‌های چاپی را بخوانند طرح این موضوع که هنوز نابینایان به اطلاعات مورد نیازشان در ‌رسانه ها دسترسی ندارند و به عبارتی یک «شکاف آگاهی» بین این قشر از جامعه با بسیاری گروه‌های دیگر ‌وجود دارد کمی غیرقابل قبول به نظر برسد، اما چنین موضوعی صحت دارد. ‌

به عنوان مثال برخی نرم افزارهای تلفن همراه همچون «چشمان من باش» (‌Be My Eyes‌) نرم افزار ‌رایگانی است که کاربران گزارش می‌دهند به دلیل شرایط تحریمی امکان استفاده از آن را ندارند یا نرم ‌افزارهای قابل استفاده‌ای هستند که به دلیل هزینه‌بر بودن برای تمام نابینایان امکان استفاده ندارند. به غیر ‌از این شرایط هم در ایران یکی دو روزنامه به طور جدی برای نابینایان فعالیت می‌کنند که یکی از قوی‌ترین ‌روزنامه ها «ایران سپید» است که به عنوان نشریه وابسته به ارگان مطبوعاتی دولت نماینده فعالیت دارد.

‌نگاهی به صفحه اصلی سایت آن نشان می‌دهد این رسانه فقط تریبون دولت است و صدای همه بخش‌های ‌کشور نیست. البته از قاعده انصاف نباید دور شد اگر این روزنامه همان طور که در شعار خود مدعی‌ست ‌نخستین روزنامه جهان به خط بریل باشد ایده راه‌اندازی آن و زنده ماندش تا امروز قابل تقدیر است اما ‌جمعیت ۱۵۰ هزار نفری نابینایان هم حق دارند از تنوع نگرش ها و سلایق سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... و. ‌کشورشان باخبر باشند و نسبت به آنها موضع دلخواه شان را داشته باشند. ‌

نابسامانی بازار کاغذ مزید بر علت

شرایط موجود در بازار کاغذ هم مزید بر علت شده است در شرایطی که وضعیت کاغذ مطبوعاتی در کشور ‌هنوز هم ثبات کامل ندارد و مطبوعات امکان فعالیت گسترده ندارند، به نظر نمی رسد همان روزنامه ایران ‌سپید هم در تیراژ گسترده چاپ شود و تکافوی نیاز نابینایان را بکند.

اما ممکن است مخاطب این گزارش فرض را بر این بگذارد که نابینایان به امکاناتی همچون شبکه های ‌رادیویی سازمان صداوسیما و چندین رادیو اینترنتی دسترسی دارند که نکته درستی است اما از آنجایی که ‌هر رسانه کارکرد خاص خود را دارد نمی‌توان انتظار داشت شبکه های رادیویی به عنوان جایگزین رسانه های ‌مکتوب که محل عرضه گزارش های تفصیلی هستند، تلقی شوند. آنچه که در خلال برنامه‌های رادیویی هم ‌به گوش می رسد نشان‌دهنده این است که تهیه‌کنندگان این برنامه ها به شکل خاص برنامه‌ای را متناسب ‌با نیاز نابینایان نمی‌سازند و طیف عام‌تری از مخاطبان رادیو را به عنوان جامعه هدفشان در نظر گرفته‌اند. ‌

مشکلات تولید مطبوعات برای نابینایان

در همین رابطه علی اکبر جمالی، مدیر عامل انجمن نابینایان می گوید: دولت‌ها به مساله مطبوعات ویژه ‌نابینایان، توجه چندانی ندارند و حق نابینا تضعیف شده و دیده نشده است. ‌

موضوعی که در ریشه‌یابی آن نسرین اطیابی، صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه بشری (دیگر روزنامه فعال ‌برای نابینایان) می‌گوید: خط بریل و مطبوعات نابینایان تفاوت اساسی با دیگر مطبوعات دارد، دارای چاپ و ‌کاغذ خاصی است به همین دلیل تولید نشریات نابینایان هزینه بر است. دستگاه چاپ نشریات نابینایان ‌خارجی است و باید از خارج کشور وارد شود، به همین دلیل نشریات چندانی  ویژه نابینایان در کشور منتشر ‌نمی شود.  

اطیابی با بیان این‌که نابینایان منابع مطالعاتی کمی در دسترس دارند، ادامه داد: نوع توزیع نشریات نابینایان از ‌طریق پست انجام می شود و پست آن را به مخاطب می رساند اما در این میان ناهماهنگی های اداره پست ‌مشکلاتی را برای نابینایان ایجاد می کند. ‌

غلبه تولید آثار گویا نسبت به خط بریل

منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان ایران که خود دبیر کتاب گویای نابینایان است معتقد است یکی از ‌دلایلی که به مشکلات نابینایان در حوزه دریافت اطلاعات افزوده بی‌برنامگی مسئولان است و اگر برنامه ‌ای هست بدون کار کارشناسی است. او همچنین بر این باور است که خط بریل برای نابینایان اهمیت زیادی ‌دارد و نباید فقط به تولید آثار گویا اکتفا شود و از مضرات این وضعیت بوجود آمدن مشکلات املایی برای ‌نابینایان را مطرح کرده است که همین نشان می دهد دولت باید برای تولید آثار مکتوب (اعم از رسانه ای و ‌غیررسانه ای) فعالیت جدی تری کند. ‌

زمان همت بیشتر دولت برای نابینایان

جان کلام این گزارش را می‌توان در این عبارت خلاصه کرد که طبق کنوانسیون جهانی حقوق معلولان ‌(ایران هم عضو آن است) دستگاه های مختلف تکالیفی دارند و حق دسترسی به اطلاعات امتیازی برای نابینا ‌نیست بلکه یک حق است. بر همین اساس هم دسترسی به رسانه‌های مختلف حق هرنابینایی است که ‌دولت می‌تواند با ارائه تسهیلاتی به رسانه‌های مختلف که تمایل به فعالیت برای این قشر از جامعه را دارند یا ‌دادن مشوق‌های مختلف زمینه دسترسی اطلاعات متنوع را برای نابینایان فراهم کند. ‌

کد خبر 459057 برچسب‌ها نابینایی رسانه‌ ایرانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نابینایی رسانه ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۳۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی موش و گربه روسیه با ایران به روایت فلاحت پیشه

فلاحت‌پیشه می‌گوید: روند کلی تحولات نشان از روی کار آمدن دوباره ترامپ است؛ اما اگر او هم روی کار نیاید، ایران و دولت باید بیشتر پل‌های پشت سر خود را از بین برده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، در آستانه عید نوروز، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس مهمان «کافه خبر» خبرگزاری خبرآنلاین بود و از ناراحتی‌های خود از ردصلاحیتش و دغدغه‌هایش برای ایران گفت. او در بخشی از این گفتگو که مشروح آن در عید نوروز منتشر می‌شود به سوالاتی درباره نقش دولت رئیسی در مرگ برجام، روی کار آمدن دوباره دونالد ترامپ اشاره کرد که آن را در ادامه می‌خوانید.

 شما فکر می‌کنید دولت آقای رئیسی در مرگ برجام چقدر نقش داشت؟

مسائل کلان مانند هسته‌ای جزو معقولاتی است که زیر نظر شورایعالی امنیت ملی بوده و تصمیمات درباره آن باید به امضای رهبری برسد. اما یکی از بخش‌های غیرقابل دفاع دولت آقای رئیسی که اکثریت را در دست داشته و تیم نمایندگی به مذاکرات می‌فرستد، از دست دادن فرصت احیای برجام است.

اگر برجام احیا شده بود، ایران در حال حاضر، حداقل ۵ میلیون بشکه نفت، میعانات و گاز را صادر کرده و جایگاه خود را گرفته بود. در دنیای امروز همین که سرت را از یک بحران بدزدی تا آن به سر مردم برخورد نکند، بُرد کرده‌اید. ما در متن بحران خود را حفظ کرده بودیم، اما به خاطر ضعف آقایان در از دست دادن فرصت‌های احیای برجام، ایران در بحران ماند و پای کشور به مسئله اوکراین بیشتر کشیده شد.

در ماجرای فلسطین هم، چرا وقتی جمهوری اسلامی غافلگیر شد، برخی از مسئولان به گونه‌ای عمل کردند که انگار ایران دستور داده است؟ لذا مشاهده می‌کنید که در روند‌های دیپلماتیکی که شکل گرفته، ایران جایگاهی ندارد و حتی وزیر خارجه چین هم از ایران دعوت نمی‌کند.

دولت رئیسی باید بیشتر پل‌های پشت سر خود را از بین برده است

آقای فلاحت‌پیشه، ممکن است ترامپ به قدرت برگردد؟

روند کلی تحولات نشان از روی کار آمدن دوباره ترامپ دارد؛ اما اگر او هم روی کار نیاید، ایران و دولت باید بیشتر پل‌های پشت سر خود را از بین برده‌اند. هر چند که امیدوارم شرایط افراطی در این رابطه شکل نگیرد، اما مجموعه تحولات و نظرسنجی‌ها از احتمال پیروزی ترامپ سخن می‌گوید. مگر این که بایدن در مشکلات اساسی که برای ما بی‌اهمیت بوده و برای آمریکایی‌ها مهم است بتواند یک تغییر اساسی انجام بدهد.

مخالفت چین و روسیه به تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای

 یعنی ترامپ هیچ نقطه امیدی برای ما ندارد؟

دونالد ترامپ، فردی است که به مدیریت کلان جهانی اعتقاد دارد و حتی با دشمنان خود صحبت می‌کند، اما در این مدیریت کلان جایی برای ایران قائل نیست. او خوشبین است که ایران توسط کشور‌هایی مانند چین و روسیه کنترل شود. بار‌ها این را گفته‌ام که روسیه و چین از مهم‌ترین بازیگرانی هستند که با تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای مخالفت کرده و هم از ایران امتیاز می‌گیرند و هم از غرب.

روسیه چگونه اجازه می‌دهد ایران در زمینه هسته‌ای به یک قدرت تبدیل شود؟ یک شرایطی برای مسکو ایجاد شده که هم بازی موش و گربه را با ایران ادامه بدهد هم از غرب امتیاز بگیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویداد‌های ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.

دیگر خبرها

  • بازی موش و گربه روسیه با ایران به روایت فلاحت پیشه
  • دولت رئیسی درکی از اهمیت رسانه ندارد فقط انتظارات تبلیغاتی دارد | تعریف از دولت برای چه؟
  • آقای رئیسی! درکی از اهمیت رسانه در دنیای جدید ندارید / برای رسانه و مردم عملکرد شما مهم است نه انگیزه‌های‌تان
  • آقای رئیسی! شن و ماسه را که با هواپیما جابجا نمی‌کنند
  • آقای رئیسی! شن و ماسه را که با هواپیما جابجا نمی کنند /اگر این دولت حتی اندکی از موفقیت‌های دوره اول دولت روحانی را داشت چه انتظاری از رسانه‌ها داشت؟
  • پاسخ مدیران رسانه‌ها به اظهارات رئیسی/کرباسچی: رسانه‌ها نباید با مطالب خلاف واقع، امید کاذب ایجاد کنند/ حضرتی: ابربحران ناامیدی دامن کشور را گرفته است
  • حاشیه‌های نشست رئیس جمهور با اهالی رسانه؛ شریعتمداری شعر سعدی را اشتباه خواند!
  • ماجرای شوخی حضرتی با شریعتمداری در حضور رئیسی
  • غلامحسین کرباسچی: امیدآفرینی کاذب آدرس اشتباه دادن به تصمیم‌گیران است
  • واکنش تند به یک پیشنهاد؛ همزمان با بایدن و ترامپ مذاکره کنیم!