Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@08:19:22 GMT

اشتباه بزرگ ترامپ در سوریه قابل جبران نیست

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۳۰۲۴

اشتباه بزرگ ترامپ در سوریه قابل جبران نیست

«تاکنون این امید وجود داشت که آسیب‌های ایجاد شده به سبب بی کفایتی، جهالت و دمدمی مزاجی وحشتناک دونالد ترامپ در حوزه سیاست خارجی تا حد زیادی حالت تئوریک داشته و قابل جبران هستند اما این تلقی دیگر درست نیست.»

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست در سر مقاله خود نوشته است: هزینه‌های گزاف اشتباه بزرگ اخیر ترامپ در سوریه در مقابل چشمان ما در حال آشکار شدن هستند: جان انسان‌های بیگناه از بین رفته است؛ به نظامیان زن و مرد آمریکایی خیانت شده است؛ دیکتاتورهای قصاب شجاع‌تر شده‌اند؛ تروریست‌های خطرناک آزاد شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک صحنه ترسناک در حال پیاده شدن در مقابل چشمان ما است و این وضعیت مطمئنا بدتر خواهد شد.

ترامپ و همپیمانان جمهوری‌خواهش در کنگره که پیش از این با شدت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق را به خاطر اجازه دادن به سوریه برای عبور از خط قرمزش بدون تبعات حاد سرزنش کردند، حالا هیچ یک از آنها حرفی نمی‌زنند.

ترامپ در حالی گزینه فرار را انتخاب کرده که هیچ ملاحظه، هشدار و رایزنی در قبال هم پیمانان ما به عمل نیامده است و هیچ توجهی به کشورهای دیگری که در کنار آمریکا جنگیده و از جان زنان و مردانشان برای جنگ مایه گذاشتند، نشان نداده است.

در دو سال گذشته سربازان آمریکا با همپیمانان کرد ما همکاری کرده تا به اصطلاح خلافت مرگبار داعش را شکست دهند. این هم‌پیمانان ما بیش از 11 هزار تن از نیروهای زن و مرد خود را از دست دادند در حالی که آمریکا در این راه حدود 12 تن از نیروهایش را از دست داد. این یک موفقیت نادر آمریکا در خاورمیانه بود.

با این حال رئیس جمهور آمریکا این دستاورد را به کلی دور انداخته است. او با چنان شتاب زدگی بالایی تسلیم شده که نیروهای آمریکایی حتی نتوانستند برنامه بلند مدت خود برای در منتقل کردن ده‌ها تن از زندانیان سطح بالای داعشی به همراه خود را اجرا کنند؛ ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بار دیگر و در مدت زمان نه چندان دوری خبر اقدامات این تروریست‌ها را در منطقه در اروپا یا در آمریکا بشنویم.

گروه تروریستی داعش احتمالا دوباره نیروی شرارت بار خود را به کار خواهد گرفت. همپیمانانی که کنار ما جنگیدند هدف قتل عام قرار می‌گیرند و زنان و کودکان غیر نظامی نیز به قتل می‌رسند. ایرانی که اسرائیل را تهدید می‌کند دوباره قدرت پیدا کرده است و بشار اسد نیز چنین است. روسیه نیز هر چه بیشتر کنترل وضعیت را در دست می‌گیرد. دشمنان آمریکا نمی‌توانستند نتیجه‌ای بهتر از این به دست بیاورند.

دونالد ترامپ عادت کرده به این که به عنوان یک قهرمان مبارزه آمریکایی ژست بگیرد و به خودش افتخار کند اما یک فرمانده کل قوا در آمریکا چه تجویزی تلخ‌تر از این می‌تواند برای سربازان آمریکایی با دستور دادن به آنها برای رها کردن هم قطارانی که در کنارشان جنگیده‌اند، داشته باشد؟

او دوست دارد همچنین به عنوان دشمن بزرگ ایران افتخار کند که حتی در حالی که از سوریه فرار می‌کند دستور می‌دهد 1800 نظامی آمریکایی در عربستان مستقر شوند به ظاهر برای این که در برابر ایران بازدارندگی ایجاد کند. اما استقرار این نیروها همچنین کاملا تناقض موجود در ادعایش برای پایان دادن به جنگ‌ها در خاورمیانه را نشان می‌دهد، در حالی که تاثیر خیلی کمتری بر ایران نسبت به خروج آمریکا از سوریه دارد؛ خروجی که در را به روی ایران برای اعمال مجدد نفوذش در آن جا و نزدیکی مرزهای اسرائیل باز می‌کند.

سناتورهای جمهوری خواهی مثل لیندسی گراهام و مارکو روبیو که به تحسین ترامپ و تیم امنیت ملی او می‌پرداختند نیز حالا مخالف تحریم‌های اعمال شده علیه ترکیه به عنوان مجازات عملیات این کشور هستند. دونالد ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد که اکنون از چنین تحریم‌های حمایت می‌کند اما یک هفته پیش او چراغ سبز را به ترکیه برای اجرای حمله‌اش نشان داد و روز یکشنبه با اعلام ناگهانی خروج شتاب زده آمریکا از سوریه، هر چه بیشتر ترکیه را شجاع کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز البته از بابت حملات کشورش مسئول است. با این حال حتی اگر جنبه اخلاقی یا انسجامی در موضع ترامپ باشد ما که متوجه آن نمی‌شویم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حمله ترکیه به شمال سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۳۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ برای اولین‌بار خواستار آتش‌بس در غزه شد

رئیس‌جمهور سابق آمریکا با درخواست از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای خاتمه بخشیدن به جنگ غزه، گفت اگر او در کاخ سفید حضور داشت، جنگ غزه به وقوع نمی‌پیوست.

به گزارش ایسنا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا از «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواست تا هرچه سریع‌تر به جنگ در نوار غزه پایان دهد.

ترامپ روز یکشنبه و در مصاحبه با شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» گفت اگر او رئیس‌جمهور بود، جنگ غزه رخ نمی‌داد.

بنا بر این گزارش، این اولین بار است که ترامپ پس از عملیات «طوفان الاقصی» و حملات رژیم صهیونیستی به غزه خواستار پایان دادن به جنگ غزه شده است.

ترامپ در مصاحبه درباره اسرا یا شروط دیگری که برای میانجی‌گری در آتش‌بس از آن حمایت خواهد کرد، سخنی به میان نیاورد.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه درباره جنگ غزه چه حرفی برای نتانیاهو دارد، خطاب به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «تو باید به این کار پایان دهی و آن را به سرعت انجام دهی و به دنیای صلح بازگردی. ما به صلح در جهان و خاورمیانه نیاز داریم».

حدود ۲ هفته قبل، رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از آنکه سابقا انتقاداتی از اسرائیل، چه به‌دلیل کشتار تعداد زیادی از غیرنظامیان فلسطینی و چه شکست آن در مقابله با حمله حماس داشت، حمایت خود را از جنگی که ارتش اشغالگر به مدت پنج ماه در نوار تحت محاصره غزه به راه انداخته اعلام کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعریف و تمجید ترامپ از کیم جونگ اون
  • دوئل «بد و بدتر» در انتخابات آمریکا
  • دوئل «بد و بدتر» در انتخابات آمریکا
  • ترامپ برای اولین‌بار خواستار آتش‌بس در غزه شد
  • آیا آمریکا در مورد جنگ غزه اشتباه کرد؟ + فیلم
  • اشتباه بزرگ دولت در افزایش سود بانکی به ۳۰ درصد
  • ترامپ: بایدن اسرائیل را کنار گذاشته است
  • تهدید ترامپ به راه انداختن حمام خون در آمریکا! + فیلم
  • حکیم: آمریکا با گسترش جنگ به یمن مرتکب اشتباه شد
  • کاپلو: در تقابل میلان و رم هر تیمی در خط دفاعی کمتر اشتباه کند، برنده می‌شود