Web Analytics Made Easy - Statcounter

«تیم‌های مدعی سالیانه حدود ١٨٠‌میلیون تومان و سایر تیم‌ها حدود ١٣٠‌میلیون تومان برای بدن بازیکنان‌شان هزینه می‌کنند.»

به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت:‌ «فوتبال ورزشی است با هزینه‌های سرسام‌آور که طبیعی است. وقتی نام حرفه‌ای روی لیگ برتر آن گذاشته می‌شود و میلیون‌ها نفر در سراسر کشور را درگیر می‌کند، اگر پول‌های میلیاردی در هر کدام از باشگاه‌ها خرج شود، مسأله عجیبی به نظر نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه به غیر از چند باشگاه، لیگ برتری‌های فوتبال ایران این روزها با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند اما با توجه به این‌که نتیجه‌گرا بودن به اصلی در این رشته تبدیل شده، باشگاه‌ها برای تقویت تیم‌های خود دست روی هر عامل محرکی می‌گذارند. یکی از این مسائل استفاده بازیکنان از مکمل‌های ورزشی است که حالا دیگر به‌صورت عرف، مربیان بدنساز و پزشکان تیم‌ها به بازیکنان می‌دهند. در این گزارش درباره چگونگی استفاده از مکمل‌های ورزشی در تیم‌های لیگ برتری فوتبال و هزینه‌های زیادی که این مکمل‌ها روی دست باشگاه‌ها می‌گذارد، می‌خوانید.

فرار از دوپینگ با نظر پزشکان

در گذشته بارها مشاهده شد که بازیکنان خودسرانه از مکمل‌ها استفاده کردند و هرچند وقت یک‌ بار تست دوپینگ تعدادی نیز مثبت شد. حالا چند سالی است باشگاه‌ها برای جلوگیری از دوپینگی‌شدن بازیکنان تصمیم گرفته‌اند استفاده از مکمل‌ها را در برنامه‌های روزانه خود بگنجانند و از طرفی کنترل دقیقی روی بازیکنان داشته باشند. بر این اساس، دیگر فوتبالیست‌ها شخصا مکمل‌ نمی‌خرند و بر اساس فهرستی که پزشکان و مربیان بدنساز ارایه می‌دهند، مامور خرید باشگاه آن را تهیه می‌کند و به‌طور یکسان در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. از آنجایی که پزشکان تیم‌ها با فهرست داروهای ممنوعه که کمیته ضد دوپینگ معرفی کرده، آشنا هستند دیگر نگرانی خاصی بابت مثبت شدن تست دوپینگ بازیکنان وجود ندارد و یکی از عواملی که باعث شده در چند‌ سال گذشته آمار دوپینگی‌های فوتبال به کمترین حد خود و حتی نزدیک به صفر برسد نیز همین موضوع است؛ هرچند که خرید مکمل در طول یک سال هزینه زیادی روی دست باشگاه‌ها می‌گذارد.

محبوب‌ترین مکمل‌ فوتبالیست‌ها

در سیستم باشگاه‌های لیگ برتری این‌ طور جا افتاده که پزشک تیم‌ فهرست و مقدار مکمل‌ مورد نیاز را به سرپرست ارایه می‌دهد. از این رو بیشترین مکمل‌هایی که باشگاه‌ها می‌خرند کراتین، گلوتامین و ایزو کاپروییک است. ترکیب این مکمل‌ها در طول هر هفته باعث افزایش سوخت و ساز در بدن فوتبالیست‌ها می‌شود. کراتین‌ به افزایش حجم خالص عضلانی و بهبود شکل فیزیکی بدن کمک می‌کند. گلوتامین‌ باعث بهبود بازتولید گلیکوژن در بدن می‌شود و پودرهای ایزو نیز رفتار انسولین را در بدن تقلید می‌کند که استفاده از آنها بعد از هر تمرین باعث می‌شود قند بازیکنان به حالت معمول برگردد.

قیمت مکمل‌ها چگونه است؟

مکمل‌هایی که تیم‌های ورزشی به کار می‌برند، معمولا در بسته‌های ٤,٥ کیلوگرمی است که هر بسته از آن تقریبا در ٢ تا ٣ روز مصرف می‌شود. قیمت هر بسته از این مکمل‌ها، با توجه به قیمت دلار، در حال حاضر در بازار بین ٣٠٠‌هزار تومان تا یک‌میلیون تومان است. کراتین‌ در حال حاضر با قیمت حدود ٥٠٠‌هزار تومان به باشگاه فروخته می‌شود. هر بسته گلوتامین قیمتی در حدود یک‌میلیون تومان دارد و باشگاه‌ها پودرهای ایزو را نیز با توجه به حجم آن بین ٣٠٠ تا ٥٠٠‌هزار تومان می‌خرند.

هر تیم چقدر مصرف می‌کند؟

اگرچه میزان مصرف مکمل‌های ورزشی را در هر تیم پزشک و مربی بدنساز زیر نظر سرمربی تعیین می‌کنند اما به‌طور میانگین هر هفته هر تیم حرفه‌ای فوتبال که در لیگ برتر مشغول فعالیت است دو بسته کراتین، یک بسته گلوتامین و دو بسته ایزو مصرف می‌کند. یعنی این مقدار در طول یک ماه تقریبا چهار برابر می‌شود و می‌توان این‌طور تصور کرد که در یک ماه مصرف هشت بسته ٤,٥ کیلوگرمی کراتین، چهار بسته گلوتامین و هشت بسته ایزو تقریبا طبیعی است و معمولا تیم‌های ورزشی از آن استفاده می‌کنند.

ماجرای کپسول‌های اکسیژن

علاوه بر مکمل‌های ورزشی، طی چند‌سال گذشته مورد خاص دیگری هم به خریدهای دارویی تیم‌های لیگ برتری اضافه شده است؛ کپسول‌های اکسیژن. با توجه به این‌ که بازیکنان در طول ٩٠ دقیقه دوندگی بالایی دارند، فشار زیادی را تحمل می‌کنند و افزایش سوخت و ساز بدن سبب می‌شود مشکل تنفسی پیدا کنند و اصطلاحا در طول بازی نفس کم بیاورند، بنابراین پزشکان تیم‌ دستور خرید کپسول‌های یک‌بار مصرف اکسیژن را می‌دهند. کپسولی که یک لیتر اکسیژن درون خود دارد و با درپوشی شبیه به ماسک قبل از هر بازی روی دهان بازیکنان قرار داده می‌شود تا آنها بتوانند اکسیژن خالص مورد نیازشان را به دست بیاورند. به‌طور میانگین در هر بازی نیز هشت کپسول اکسیژن که هر کدام حدودا قیمتی برابر ٥٠‌هزار تومان دارد، به کار برده می‌شود.

هزینه ٢,٢ میلیاردی روی دست فوتبال!

یک تیم فوتبال در طول فصل ٣٠ بازی در لیگ برتر انجام می‌دهد و اگر در جام حذفی نیز تا فینال پیش برود، پنج مسابقه نیز به آن اضافه می‌شود. حال اگر این تیم در لیگ قهرمانان آسیا هم باشد حداقل ٦ مسابقه دیگر باید انجام دهد که تعداد مسابقات را در طول یک فصل مشخص می‌کند. اگر بخواهیم هزینه‌های مربوط به استفاده از مکمل‌ها و کپسول‌های اکسیژن (منهای هزینه‌های دارویی) را برای تیمی مدعی که در سه جام حضور دارد، محاسبه کنیم، باید حداقل ٤٠ بازی در طول فصل در نظر بگیریم. در این شرایط اگر فرض کنیم این تیم در هر بازی هشت کپسول اکسیژن مصرف کند، فقط در طول فصل ١٦‌میلیون تومان هزینه خرید این کپسول‌هاست. از سوی دیگر، بنا بر آن‌ چه گفته شد برای تیمی که فقط در لیگ برتر حضور دارد و در جام حذفی نیز با یک یا دو بازی کنار می‌رود، به‌ طور طبیعی ماهانه ١٠‌میلیون تومان هزینه خرید مکمل‌هاست و این مبلغ برای تیم‌های مدعی با توجه به تعداد مسابقات به ١٣‌میلیون و پانصد‌هزار تومان به‌طور ماهانه افزایش پیدا می‌کند. یعنی تیم‌های حاضر در سه جام در طول یک‌ سال فوتبالی حدود ١٨٠‌میلیون تومان فقط برای خرید مکمل‌ و کپسول‌ اکسیژن هزینه می‌کنند و تیم‌های معمولی نیز حدودا ١٣٠‌میلیون تومان به خرید این اقلام اختصاص می‌دهند. حال اگر فرض کنیم چهار تیم لیگ برتری حاضر در آسیا هر کدام ١٨٠‌میلیون تومان برای مکمل‌های مصرفی خرج کنند و ١٢ تیم دیگر هر کدام ١٣٠‌میلیون تومان، می‌توان نتیجه گرفت بالغ بر دو‌میلیارد و دویست‌میلیون تومان در کل فوتبال ایران صرف خرید مکمل و مسائل این‌چنینی لیگ برتری‌ها می‌شود که در شرایط مالی کنونی فوتبال عددی بسیار بزرگ است.»

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مکمل غذایی فوتبال ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۳۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواجهه ۲.۴۲ درصدی خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های سلامت/ راهکار‌های کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت در ایران

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست دبیرخانه دائمی مقابله با فقر، فساد و تبعیض، به راهکار‌هایی برای محافظت مالی در برابر مخارج کمرشکن سلامت در ایران اشاره و اظهار کرد: این مخارج به دلیل بالا بودن سهم پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم، پایین بودن ظرفیت درآمدی خانوار، ضعیف بودن سازوکار‌های پیش پرداخت و تجمیع ریسک در تأمین مالی مراقبت‌های سلامت، ایجاد می‌شود. 

وی بیان کرد: کشور‌ها می‌توانند از طریق گسترش طرح‌های مبتنی‌بر پیش‌پرداخت و کاهش سهم پرداخت از جیب، احتمال بروز هزینه‌های کمرشکن خدمات سلامت را کاهش دهند. البته در کنار آن نیاز است که بسته مزایای بیمه‌های سلامت و عمق پوشش خدمات نیز مورد توجه قرار گیرد. 

روند بهره‌مندی خانواده‌های ایرانی از خدمات سلامت

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه برخی خانواده‌ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی، در زمان مناسب برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند، افزود: به همین دلیل ممکن است که با مخارج کمرشکن سلامت مواجه نشوند که این موضوع در محاسبات مخارج کمرشکن سلامت در نظر گرفته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین موضوع مهم در هنگام بررسی روند مواجهه با مخارج کمرشکن سلامت، روند بهره‌مندی از خدمات سلامت است. 

نگاهداری گفت: براساس آمار منتشر شده، در سال ۱۴۰۰، خانواده‌های ایران به میزان ۲.۴۲ درصد با هزینه‌های کمرشکن سلامت مواجه شده اند که این میزان با هدف تعیین شده در برنامه ششم توسعه یک درصد فاصله دارد.

وی ادامه داد: بنابراین، باوجود تأکید بر محافظت مالی از خانوار در برابر مخارج کمرشکن سلامت در قوانین برنامه‌های توسعه و سیاست‌های کلان، سلامت کشور طی سال‌های گذشته این هدف محقق نشده است.

بالا بودن سهم خانواده در هزینه‌های سلامت

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه دلیل اصلی عدم تحقق سلامت در کشور، بالا بدون سهم پرداخت از جیب خانوار در هزینه‌های سلامت است، گفت: پایداری و افزایش منابع مالی در دسترس عاملی مهم جهت کاهش پرداخت از جیب هزینه‌های سلامت است. 

وی توضیح داد: همچنین سیاست گذاری برای کاهش هزینه‌های این بخش، نیازمند راهبرد‌هایی برای بهبود همکاری بین بخش‌های مرتبط از طریق تعیین اهداف و ایجاد چشم انداز مشترک است. 

نگاهداری بیان کرد: در این راستا لازم است که نقش متولی گری وزارت بهداشت تقویت شده و سازوکار‌های نظارت و ارزیابی سیاست‌های حمایتی طراحی شود. 

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها و اراده مسئولان برای کاهش هزینه‌های سلامت، گفت: ارائه دهندگان خدمات باید در امر سیاست گذاری در این زمینه مشارکت داشته باشند تا سیاست‌ها و تصمیمات کلان، در جامعه هدف، اثرگذار باشد. 

ضرورت پیش بینی تغییرات آینده برای کاهش هزینه‌های سلامت

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: پیش بینی تغییرات آینده بخش سلامت و برنامه ریزی برای مراقبت‌های سلامت مورد نیاز و آگاهانه تصمیم گرفتن درباره این موضوعات، از دیگر ملزومات برای کاهش هزینه‌های سلامت در کشور است. 

وی با اشاره به اهمیت بازنگری و بازتعریف سیاست‌های حمایتی برای کاهش هزینه‌های سلامت گفت: در این زمینه باید مداخلات هدفمند برای افزایش محافظت مالی از گروه‌های کم درآمد و آسیب پذیر در برابر هزینه‌های کمرشکن سلامت صورت گیرد. 

نگاهداری تصریح کرد: ایجاد نظام داده‌ای پویا و به روز جهت ارزشیابی شاخص‌های تأمین مالی نظام سلامت کشور و آگاهی از تغییرات آینده بخش سلامت و مراقبت‌های سلامت نیز در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۵درصدی صادرات مکمل های دارویی و فراورده های طبیعی
  • مصرف این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • تیم ملی افغانستان را با ایران اشتباه نگیرید
  • کسب رتبه چهارم ایران در تولید علم طب سنتی در جهان
  • رزمی کاران ایرانی قربانی کلاهبرداران روادید در تایلند
  • مواجهه خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های کمرشکن سلامت
  • مواجهه ۲.۴۲ درصدی خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های سلامت/ راهکار‌های کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت در ایران
  • خودکفایی تولید مواداولیه مکمل‌ها در ۱۴۰۳/رشد ۲۵ درصدی صادرات
  • سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور/ نتیجه دستاوردها یک نگاه استراتژیک است
  • ۱۹ والیبالیست ایرانی در لیست خرید لیگ کره جنوبی!