Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کل مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران گفت: کنوانسیون سازمان ملل درباره موافقت‌نامه‌های حل و فصل بین‌المللی ناشی از میانجیگری (کنوانسیون سنگاپور) زمینه خوبی‌است برای اینکه حقوق را یک گام به جلو ببریم و به پیشبرد نظام حقوقی ایران کمک کنیم.

به گزارش ایسنا، محسن محبی در کنفرانس تخصصی کنوانسیون سازمان ملل درباره موافقت‌نامه‌های حل و فصل بین‌المللی ناشی از میانجیگری(کنوانسیون سنگاپور) با بیان اینکه "این کنوانسیون و این کنفرانس زمینه خوبی‌است برای اینکه حقوق را یک گام به جلو ببریم و دامن حقوق را بگسترانیم و به پیشبرد نظام حقوقی ایران کمک کنیم، گفت: نظام حقوقی ایران، علی رغم وجود حقوقدان‌های بزرگ نظام فرسوده‌ای است، این نظام حقوقی در مقایسه با نظام‌های حقوقی کم‌کم فرسوده می‌شود و باید متحول شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه "در سال ۱۳۷۶ قانون داوری تجاری بین‌المللی تصویب شد" افزود: با تصویب آن قانون، یک باب جدیدی در حقوق ایران باز شد و فرصتی در حقوق ایران فراهم شد. این کنوانسیون هم مانند آن قانون برای ما یک فرصت است.

محبی با اشاره به مفهوم "تضمین میانجیگری" گفت: مفهوم تضمین میانجیگری یک بحث پیچیده حقوقی است که بُن اصلی آن در نظام حقوقی بین‌المللی است و آن "رابطه‌ی بین حقوق بین‌المللی و حقوق داخلی" است.

وی با بیان اینکه در زمینه رابطه بین حقوق بین‌الملل و حقوق داخلی ماده ۹ قانون مدنی را داریم خاطرنشان کرد: این ماده می‌گوید معاهداتی که دولت انجام می‌دهد در حکم قانون است. اما معنی در حکم قانون چیست؟ در حکم قانون مسامحه‌ای در تعبیر است و به این معناست که این معاهدات آثار قانون را دارد.

محبی با طرح این سوال که اگر معاهده شانه به شانه قانون است آیا با قانون بعدی می‌توان معاهده را لغو یا نقض کرد؟ گفت: بله می‌شود این کار را کرد، اما برای دولت مسئولیت بین‌المللی به وجود می‌آورد.

دبیرکل مرکز داوری با استناد به یکی از مواد قانونی گفت: اگر دولتی به موجب قانون از یکی از تعهدات بین‌المللی‌اش تخلف کند نه تنها اعضای آن کنوانسیون می‌توانند علیه آن طرح دعوی کنند بلکه این حق برای سایر دولت‌ها نیز وجود دارد که علیه آن طرح دعوی کنند.

وی با بیان اینکه "امروز اگر عضو کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌شویم عضو یک community بزرگ می‌شویم" گفت: با عضویت در این کنوانسیون‌ها باید یک چیزی بدهیم و یک چیزی بگیریم. البته گفتنش آسان است اما عمل کردنش سخت است.

محبی با بیان اینکه "این کنوانسیون به میانجی‌گری ارزش اثباتی می‌دهد" گفت: مواردی که در این کنوانسیون گفته می‌شود کم و بیش شبیه به کنوانسیون نیویورک است.

دبیر کل مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران با طرح این سوال که آیا با امضای کنوانسیون، میانجیگری محقق می‌شود؟ چند شرط میانجیگری را مطرح کرد و گفت: اولین شرط تحقق میانجیگری، بستر قانونی است. ما باید بستر قانونی آن را فراهم کنیم.

وی افزود: دومین شرط "تربیت میانجی‌گر" است. در آمریکا و کانادا اجازه نمی‌دهند هرکسی میانجیگری کند و چند شرط یعنی «حقوقدان» و «باتجربه»  بودن و همچنین گذراندن دوره روانشناسی کاربردی برای آن وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میانجیگری کنوانسیون سنگاپور محسن محبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۳۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ایران در ژنو: نسل‌کُشی در غزه را فوراً متوقف کنید

به گزارش قدس آنلاین، «علی بحرینی» سفیر ایران در ژنو طی نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، اظهار کرد: وحشی‌گری رژیم صهیونیستی در غزه دیگر موجب شگفتی هیچ کسی نیست؛ این نسل‌کُشی را فوراً متوقف کنید.

سفیر ایران در ژنو همچنین ضمن برشمردن فهرستی از موارد جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کُشی که توسط رژیم صهیونیستی در ۸ ماه گذشته به وقوع پیوسته است، خواستار اقدام فوری سازمان‌های بین المللی برای توقف این نسل کشی شد.

سفیر و نماینده دایم کشورمان نزد سازمان ملل در ژنو در این مکاتبه با اشاره به گزارش مؤسسه دفاع مدنی در غزه مبنی بر کشف گور دسته جمعی حاوی پیکرهای ۲۰۰ تن از شهدای فلسطینی که توسط نیروهای اسراییلی در مجتمع پزشکی ناصر در خان‌یونس غزه کشته و دفن شده بودند، در این نامه اظهار داشته است: پیش از ارتکاب به این جنایت نیز کارشناسان سازمان ملل در خصوص حمله به بیمارستان‌ها توسط رژیم صهیونیستی هشدار داده بودند.

بحرینی تاکید کرد: این واقعیت نشان می‌دهد که اگر این جنایات دهشتناک فوراً متوقف نشود، لاجرم شاهد تکرار چنین فجایعی خواهیم بود.

وی در این نامه با استناد به حقوق بین الملل، حقوق بین المللی بشردوستانه و اسناد مهم بین المللی از قبیل کنواسیون های چهارگانه ژنو، حمله به بیمارستان‌ها و اماکن درمانی، گرسنگی دادن به مردم به عنوان ابزار جنگی، جلوگیری از انتقال کمک‌های بشردوستانه و مواردی از این قبیل را مصادیق غیر قابل انکار جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی خوانده و اظهار کرد: سبعیت در حملات غیر انسانی رژیم صهیونیستی در غزه دیگر موجب شگفتی هیچ کسی نیست؛ این رفتار قبلاً نیز توسط این رژیم وعده داده شده است.

گفتنی است؛ کنوانسیون‌های بشردوستانه ژنو، متضمن حقوق غیر نظامیان در مخاصمات مسلحانه است و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به عنوان پاسدار و نگهبان حقوق بین المللی بشردوستانه و کنوانسیون‌های ژنو موظف است حداکثر تلاش خود را برای اجرای مفاد این کنواسیون ها مبذول دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • سفیر ایران در ژنو: نسل‌کُشی در غزه را فوراً متوقف کنید
  • ایران خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی در غزه شد
  • قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد
  • خشم بین المللی از انگلیس برای اخراج مهاجران به روآندا
  • تعطیلات ۲ روزه آخر هفته از نگاه دولت رئیسی /واردات خودرو به کجا رسید؟
  • رئیس سازمان نظام پزشکی ایران خبر داد؛ راه‌اندازی سامانه‌ای برای پیگیری حقوق بیماران
  • رئیس سازمان نظام پزشکی ایران خبر داد: راه اندازی سامانه‌ای برای پیگیری حقوق بیماران
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!
  • دیدار سفیر اتریش با رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی 
  • نظریه منسجم فقهی درباره آزادی نداریم