Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@11:49:09 GMT

علائم بیماری سل و انواع آن را بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۵۳۸۷

علائم بیماری سل و انواع آن را بشناسید

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، کارشناس برنامه سل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مناسبت ۲۳ مهر روز ملی مبارزه با سل گفت: بیماری سل می‌تواند به جز ریه‌ها، ستون مهره‌ها، غدد لنفاوی، دستگاه گوارش، کلیه‌ها و سایر قسمت‌های بدن را نیز گرفتار کند که در این صورت به آن سل خارج ریوی می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرزانه آیین افزود:  مهم‌ترین علامت از علائم بیمار مشکوک به سل ریوی سرفه مداوم بیش از دو هفته است که می‌تواند همراه با مواردی مانند خلط، تب، تعریق شبانه، کاهش وزن، ضعف و گاهی اوقات خلط خونی باشد.

او درباره سل خارج ریوی نیز گفت: علائم سل خارج ریوی به عضو مبتلا بستگی دارد و بسته به عضو درگیر علائم آن متفاوت است به‌عنوان‌ مثال علائم در مننژیت سلی عبارتند از: سردرد، تب و سفتی گردن و در سل دستگاه ادراری به صورت اختلال ادراری و پیدایش خون در ادرار است.
این کارشناس بهداشتی راه انتشار سل ریوی را، انسان به انسان عنوان کرد و افزود: میکروب سل مانند سرماخوردگی هنگام عطسه و سرفه و بیرون ریختن آب دهان یا خلط فرد مبتلا، از ریه‌ها خارج‌، و در فضای اطراف پخش می‌شود و از طریق هوای تنفسی وارد ریه افراد سالم می‌شود و بلافاصله شروع به تکثیر می‌کند، ولی سل سایر قسمت‌های بدن مانند کلیه‌ها و ستون فقرات قابل‌انتقال و مسری نیست.

آیین، بیان کرد: مکان‌هایی با تراکم بالا مانند آسایشگاه‌ها، خوابگاه‌ها، سربازخانه‌ها و شرایط نامناسب موجود در این مکان‌ها مانند تهویه نامناسب و نور ناکافی اتاق‌ها، شرایط انتقال و انتشار این بیماری را به‌شدت تسهیل می‌بخشد به طوری که ممکن است این مکان‌های تجمعی تأثیر به سزایی بر انتشار این بیماری در جامعه داشته باشد.

روند نزولی بیماری سل

در همین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های نظام بهداشتی درمانی کشور تشخیص زودهنگام بیماری سل است که این امر به علت وجود روش‌های تشخیصی مناسب و فناوری‌های جدید میسر شده است.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان افزود: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شاهد روند نزولی بیماری سل در کشور و استان بوشهر هستیم.

او ادامه داد: درمان به‌موقع و وجود دارو‌های مؤثر که بیمار با نظارت مستقیم نیروهای بهداشتی استفاده می‌کند، باعث شده بیماری سل که یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های عفونی است به یک بیماری قابل پیشگیری و کنترل تبدیل شود.

ابتلا به ایدز خطر ابتلا به سل را افزایش می‎‌دهد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: آلودگی همزمان به ویروس ایدز خطر ابتلا به بیماری سل را به‌طور معناداری افزایش می‌دهد به همین دلیل کشور‌هایی با شیوع بالای HIV شاهد افزایش چشمگیر تعداد بیماران مبتلا به سل بوده‌اند.

خواجه‌ئیان گفت: مراجعه دیرهنگام بیماران و یا تاخیر در تشخیص بیماری به همراه مصرف نادرست دارو می‌تواند منجر به سل مقاوم به درمان شود.

او بیان کرد: این نوع بیماری از مشکلات شبکه بهداشت و درمان محسوب می‌شود به همین علت باهدف افزایش آگاهی مردم و همچنین کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی، ۲۳ مهربه‌ عنوان روز ملی مبارزه با سل نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پزشکی علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۵۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواد غذایی موثر بر آلزایمر را بیشتر بشناسیم

آفتاب‌‌نیوز :

با وجود پیشرفت‌های فراوان در علم پزشکی متأسفانه هنوز برای درمان آلزایمر یک دارو یا روش درمانی مؤثر شناخته نشده است؛ بنابراین دانستن راه‌های پیشگیری از ابتلا به آلزایمر اهمیت به سزایی در کنترل این بیماری در جوامع دارد. متخصصان بر این باور هستند که اصلاح سبک زندگی با استفاده از روش‌هایی مانند فعال نگه داشتن مغز، یادگیری مداوم، تمرکز، فعالیت بدنی و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند در پیشگیری و کنترل بیماری آلزایمر موثر باشد.

اهمیت تغذیه درپیشگیری و کنترل آلزایمر:

گفته می‌شود یک رژیم غذایی صحیح می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را تا ۳۵ درصد کاهش دهد.

تحقیقات نشان داده است مصرف رژیم غذایی غنی از امگا ۳، ویتامین‌های گروه B مانند B۶، B۹، B۱۲ و آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A، C، E، بتاکاروتن و سلنیوم می‌تواند تا حد زیادی خطر ابتلا یا پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

مصرف کدام مواد غذایی برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر مفید است:

ماهی: ماهی حاوی مقادیر بالایی از امگا ۳ است. امگا ۳ یکی از اسید‌های چرب ضروری برای بدن است که فواید بسیاری به ویژه برای مغز و قلب به همراه دارد. امگا ۳ تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در حال پیشرفت را کاهش می‌دهد.

توصیه می‌شود مصرف انواع ماهی از جمله ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلای دریاچه ای، شاه ماهی، ساردین، تن و ماهی آزاد را در رژیم غذایی مورد توجه قرار دهیم. متخصصان توصیه کرده اند که دست کم هفته‌ای یک بار از انواع ماهی‌ها استفاده شود.

با گنجاندن ماهی در برنامه غذایی در دراز مدت می‌توان شاهد کاهش خطر سکته، آلزایمر و حتی بیماری‌هایی مانند افسردگی بود.

آجیل: انواع مغز‌ها و دانه‌ها به ویژه گردو حاوی چربی‌های سالم از جمله امگا ۳، ویتامین E، فیبر و آنتی اکسیدان‌هایی مانند سلنیوم هستند.

مصرف منظم و مداوم آن‌ها می‌تواند در کاهش ریسک ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و بیماری‌های مرتبط با مغز و آلزایمر مؤثر باشد. مطالعات متعددی مصرف آجیل را به خطر پایین‌تر جنون مرتبط کرده است.

میوه ها: مصرف انواع میوه‌ها به ویژه توت‌ها مثل توت فرنگی، شاه توت، بلوبری و تمشک به دلیل داشتن محتوای بالای آنتی اکسیدان، ویتامین‌های A و C و فولات می‌تواند به حفظ سلامت مغز و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک کند.

رادیکال‌های آزاد در بدن باعث ایجاد بیماری‌های مختلف از جمله آلزایمر می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که با رادیکال‌های آزاد واکنش می‌دهند و اثر منفی آن‌ها را از بین می‌برند. انواع میوه‌ها با رنگ‌های مختلف، آنتی اکسیدان‌های متفاوتی دارند. برای تامین انواع آنتی اکسیدان‌های موردنیاز بدن میوه‌ها باید به صورت منظم و متنوع در برنامه غذایی روزانه مصرف شوند.

سبزی‌های برگ سبز: کلم پیچ، اسفناج، چغندر قند، کلم بروکلی، کاهو و سایر سبزی‌های حاوی ویتامین‌های A و C، فولات و سایر مواد مغذی هستند. دست کم دو وعده در هفته می‌تواند به پیشگیری از آلزایمر و تقویت حافظه کمک کند. محققان دریافتند که شش وعده یا بیشتر در هفته بیشترین مزایای ممکن را برای سیستم مغز و حافظه به همراه دارد.

برای افزایش تعداد وعده‌های مصرفی سبزی ها، علاوه بر خوردن سبزی به صورت خام در سالادها، می‌توان آن‌ها را به سوپ‌ها و خوراک‌های آب پز نیز اضافه کرد.

ادویه‌ها به ویژه زردچوبه: زردچوبه حاوی یک ماده فعال موثر به نام «کورکومین» است. مطالعات ثابت کرده است که این ماده می‌تواند به پیشگیری و درمان انواع زوال عقل مانند آلزایمر کمک زیادی کند.

مصرف انواع ادویه‌ها مانند دارچین و کاری نیز می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر موثر باشد.

روغن‌های گیاهی به ویژه روغن زیتون: روغن‌های مایع گیاهی به ویژه روغن زیتون به دلیل دارا بودن چربی‌های سالم و ویتامین E می‌تواند سبب حفظ ساختار غشای سلول‌های مغزی شود.

روغن زیتون همچنین سبب بهبود فرایند «اتوفاژی» می‌شود. این فرایند مربوط به توانایی سلول‌های مغزی در نابودی ضایعات مغزی است که سبب حفظ یکپارچگی اتصال سلول‌های عصبی و کارکرد بهتر آن‌ها شده و به همین دلیل می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر نقش مهمی داشته باشد.

هنگام پخت و پز، روغن زیتون و انواع روغن‌های گیاهی دیگر مانند روغن کلزا، سویا و ذرت می‌تواند جایگزینی سالم برای کره، مارگارین و سایر انواع چربی‌ها باشد.

غلات کامل:

غلات کامل از جمله برنج قهوه ای، بلغور، جو دوسر، جوانه گندم و نان‌های سبوس دار سرشار از فیبر، پروتئین و ویتامین‌های گروه B است. مجموعه ترکیبات موجود در غلات کامل به مغز شانس بیشتری برای عملکرد بهتر می‌دهد. به همین دلیل مصرف آن‌ها برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر توصیه می‌شود.

چه مواد غذایی برای آلزایمر مضر است:

گوشت قرمز: اگر چه در رژیم غذایی ضد آلزایمر خوردن گوشت قرمز به طور کامل منع نشده است، اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که محدود کردن مصرف گوشت‌های قرمز در مورد بیماری آلزایمر می‌تواند جزو مواد غذایی تاثیرگذار باشد؛ بنابراین مصرف گوشت سفید مانند گوشت مرغ و ماهی توصیه می‌شود.

مارگارین و کره: حذف کره‌های صنعتی و مارگارین از سبد غذایی خانواده و جایگزین کردن کره‌های طبیعی و انواع چربی‌های سالم از جمله اقدامات مفیدی است که در مورد فعالیت‌های مغزی و آلزایمر لازم است که به آن توجه شود.

پنیر: اگر چه نتایج متناقضی پیرامون تأثیر مصرف پنیر بر روی عملکرد‌های مغزی مطرح شده است، اما آنچه به اثبات رسیده این است که زیاده روی در مصرف پنیر می‌تواند مضر باشد و این امر در مورد کسانی که مستعد ابتلا به آلزایمر هستند بیشتر صدق می‌کند.

مصرف شیرینی‌ها و قند و شکر: همه ما بار‌ها با هشدار‌های پزشکی و سلامت در مورد مصرف شیرینی‌ها مواجه شده ایم. این هشدار‌ها نه تنها در مورد تناسب اندام و سلامت قلب و عروق صدق می‌کند، بلکه پیرامون سلامت مغز نیز توصیه شده است.

فست فود‌ها و غذا‌های سرخ شده: امروزه مضرات استفاده از فست فود‌ها و غذا‌های سرخ شده بر کسی پوشیده نیست. ثابت شده است که مصرف این نوع غذا‌ها سلامت مغز را به خطر می‌اندازد و بر حافظه و عملکرد‌های شناختی تأثیر منفی دارد.

نمک: استفاده از نمک در رژیم غذایی افراد مبتلا به آلزایمر باید به کمترین میزان ممکن صورت گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط معناداری بین رژیم‌های حاوی نمک زیاد و بروز بیماری آلزایمر وجود دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟
  • تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام لویی قبل از بروز علائم ممکن شد
  • بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است
  • آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان
  • نفخ معده نشانه هشداردهنده این سرطان است
  • علائم زخم معده را بشناسید
  • تشخیص بیماری قلبی با سرفه
  • مواد غذایی موثر بر آلزایمر را بیشتر بشناسیم
  • علائم شایع ابتلا به دیابت را بشناسید