Web Analytics Made Easy - Statcounter

رامشاد فرزانه شامگاه سه‌شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موسیقی نواحی کرمان در کشور بی‌نظیر است که انواع متفاوتی از موسیقی‌ها از جمله مذهبی، کار، شادیانه، سوگ‌آوا، صوفیانه، لالایی، موسیقی روایی حماسی و زورخانه‌ای را در خود جای داده است.

وی اظهار داشت: کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور انواع مختلفی از موسیقی را در خود جای داده و این استان به علت میزبانی جشنواره موسیقی برای سالیان متوالی با انباشت تجربه مناسبی در این حوزه مواجه است لذا میزبانی جشنواره موسیقی نواحی حق کرمان بود که با حمایت استاندار، تلاش‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیگیری‌های انجمن موسیقی این میزبانی مجددا به کرمان اعطا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: موسیقی‌دانان استان کرمان با توجه به گستردگی و تنوع اقلیم کرمان، حرف‌های بسیاری در کشور برای گفتن دارند.

فرزانه با اشاره به وسعت پهناور کرمان با وجود اقوام و ایلات مختلف و همجواری آن با استان های هرمزگان، فارس، یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و تأثیرپذیری و تأثیرگذاری موسیقی و فرهنگ این استان با نواحی همجوار، بیان کرد: دیار کریمان را می‌توان یک پایگاه بزرگ از ملودی ها و سازهای محلی دانست که حفظ و صیانت از این پایگاه بسیار مهم است و تاریخ کهن موسیقی این خطه و حضور نژادهای گوناگون و ایلات، موجب شده تنوع فرهنگی و موسیقایی چشمگیر و حیرت انگیزی را در استان مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: ما هر چه به عنوان یک موسیقی هویتمند، قدیم و قویم ایرانی، موسیقی پیوند خورده با آئین‌ها و تاریخ و فرهنگمان، به عنوان یک منبع الهام پیوند خورده و پیوسته قوی توجه کنیم، کار بی‌راهی نکردیم و مسیر درستی است.

فرزانه با تاکید بر اینکه حفظ و رواج موسیقی اهمیت زیادی دارد، گفت: در سال‌های اخیر برخی از موسیقی‌های نواحی مختلف به طور کامل ضبط شده و محفوظ مانده، ولی رواج و گسترش پیدا نکرده از طرفی به دلیل بالا بودن سن اکثر این هنرمندان پیشکسوت موسیقی اقوام که به بالای ۷۰ سال می‌رسد، گاهی می‌شنویم که از بین ما رفته‌اند؛ در حالی که تا زمانی که در قید حیات بودند توجهی به آنها نشد، ناشناخته باقی ماندند، نسل جدید کمتر از آن‌ها آموزش دیده‌اند و در نهایت گنجینه‌های بزرگی را با خود به زیر خاک می‌برند.

وی اضافه کرد: موسیقی محلی به دلیل شفاهی بودن، معمولا در حال تغییر بوده و گاه یک مقام، در طول دهه‌ها یا قرن‌ها تغییراتی کرده و آن تغییرات در ساختار و ملودی آن مقام ایجاد می‌شده و طبق این رویه، شاید بعضی از مقام‌ها دچار تغییرات عمده می‌شده‌اند تا آنجا که با مقام اولیه قابل مقایسه نبوده‌اند.

فرزانه در پایان گفت: ساخت آهنگ‌های مقامی، در تاریخ، فرهنگ و جغرافیایی موسیقی اقوام، دلایلی برای درست شدن دارد. دلایل درست کردن نواها و مقام‌ها مهم است و نسل امروزی ما باید به دنبال شناخت عقبه فرهنگی خود بروند و جست و جو کنند که چرا برخی قطعه‌ها ساخته شده‌اند. اگر دلایل آن را بشناسند قاعدتا حفظ و ارائه را نیز می‌توانند به راحتی انجام دهند.

۳۰۲۹/۷۴۲۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره موسیقی نواحی کرمان هنری موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۵۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی میزبانی برای رویداد خوشنویسی جهان اسلام/ خبر خوب آقای مدیر

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری تشریح برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و تشریح ویژه‌برنامه‌های «چله رضوی» روز سه شنبه چهارم اردیبهشت با حضور فرهاد قائمیان مدیر این رویداد در سالن جلسات مجتمع فرهنگی هنری باغ زیبای تهران برگزار شد.

تشریح رویکردهای تحولی و افقی که از ۱۰ سال به ۵ سال کاهش پیدا کرد

مرتضی سعیدی‌زاده مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن ارایه گزارشی از روند فعالیت‌های انجام‌گرفته در این مجموعه و دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در قالب ۱۴ جشنواره جداگانه و ۵۰۰ برنامه فرهنگی هنری گفت: طی ماه‌های گذشته جلسات متعددی را در حوزه رسانه‌ای برگزار کردیم که طی آن جزییات جشنواره‌های مختلف ارایه‌شده بود، پس آنچه در این جلسه پیش روی شما قرار می‌گیرد تشریح برنامه‌های یک ماه گذشته است.

وی توضیح داد: ما در حوزه رویکردهای تحولی، اقداماتی را در بنیاد امام رضا (ع) انجام داده‌ایم. در این چارچوب تلاش برای برگزاری یک رویکرد محتوامحور مبتنی بر منظومه معارف امام رضا (ع)، تلاش برای ارایه رویکردهای نوین برای برگزاری جشنواره‌های رضوی، راه‌اندازی سامانه «منظومه رضوان» همزمان با میلاد امام رضا (ع) با هدف تبیین ابعاد موضوعی و رویکردی پرداخت به سیره اهل بیت و امام رضا (ع) با محوریت مخاطب و تعریف اصالت بر مبنای محتوا، دسترسی آسان‌تر هنرمندان به منظومه‌های فکری حوزه سیره رضوی، استفاده از هنرمندان شاخص و تراز در فضای مدیریتی و شوراهای سیاستگذاری جشنواره با هدف برگزاری یک رویداد حرفه‌ای و تخصصی در تمام بخش‌ها، حضور یک هسته حرفه‌ای، متعهد و متخصص در بنیاد امام رضا (ع)، حمایت مادی و معنوی از هنرمندان در جهت تولیدات مرتبط با توسعه فرهنگ رضوی، توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی با ارتقای دانش فنی هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره امام رضا (ع)، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف، انتخاب موسسات تخصصی با رویکرد مردم‌محور برای تقویت ارکان مردمی جشنواره از جمله تاسیس «کانون هنر شیعی»، از جمله رویکردهای تحولی است که در بنیاد امام رضا (ع) انجام گرفته است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: اتکا و بهره‌گیری از موسسات تخصصی و حرفه‌ای ، تلاش بیشتر برای استفاده بیشتر آحاد مردم از محصولات تولیدشده در جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، راه‌اندازی سامانه‌ای به نام «پنجره» با هدف ارایه تولیدات رضوی پس از برگزاری جشنواره به مردم، تعامل و مشارکت‌آفرینی با نهادها و مجموعه‌های تخصصی در قالب همکاری ۱۵ نهاد فرهنگی هنری فعال کشور برای ارتقای کیفیت جشنواره امام رضا (ع)، بهره‌مندی آحاد جامعه از تولیدات فرهنگی هنری مرتبط با فرهنگ رضوی، برگزاری بیش از ۵۰۰ برنامه فرهنگی هنری در شهرهای مختلف کشور در قالب محافل ادبی و نمایشی، از دیگر رویکردهایی بود که تلاش کردیم در این دوره از جشنواره روی آن پیرامون توسعه فرهنگ رضوی تمرکز داشته باشیم. شرایطی که توانستیم تا حدی به اهداف و رویکردهای‌مان نزدیک شویم.

سعیدی‌زاده تاکید کرد: امیدواریم جشنواره امام رضا (ع) در پنج سال آینده به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌های دینی کشور تثبیت شود. ما از دوره گذار جشنواره عبور کردیم و اکنون به آینده فکر می‌کنیم. بنابراین امیدوارم با رویکردهای جدیدی که در این زمینه انجام‌گرفته بتوانیم در حوزه توسعه فرهنگی رضوی با مشارکت‌های دیگر دستگاه‌های فرهنگی شاهد اتفاقات اثرگذار باشیم. برداشت اولیه من یک افق ۱۰ ساله بود اما با کارهایی که صورت گرفته تصور می‌کنم در یک افق پنج سال در سال ۱۴۱۱ یا ۱۴۱۲ شاهد هم‌ترازی جشنواره امام رضا (ع) در سطح جشنواره‌هایی چون جشنواره فجر باشیم. شرایطی که حتی بهره‌مندی آحاد جامعه را هم در بر می‌گیرد. هنری که برای توسعه فرهنگ رضوی و تعاملات انسانی گام بر می‌دارد طبیعتا دربرگیرنده تلاش‌های زیادی است که باید به سرانجام رسیده و در بعد بین الملل هم مطرح شود.

شگفتی فرهاد قائمیان از برگزاری جشنواره در یک روستای دورافتاده

فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) هم پس از صحبت‌های سعیدی‌زاده در تشریح فعالیت‌های این رویداد فرهنگی هنری در حوزه مدیریتی خود بیان کرد: در مدیریت جدیدی که برای بنیاد امام رضا (ع) انجام‌گرفته رویکردهای متفاوتی در بنیاد اجرایی‌ شده که یکی از مهم‌ترین آنها مردمی‌کردن جشنواره‌های رضوی است. رویکردی که در دوره‌های قبلی هم مورد توجه بود ولی در این دوره تلاش شده تا فرهنگ رضوی بیشتر در بین جامعه رواج پیدا کند.

وی ادامه داد: بنده از بدو انتخابم در جشنواره امام رضا (ع) سعی کردیم بلافاصله شوراهای سیاستگذاری جشنواره‌های مختلف را راه‌اندازی کنیم. در این زمینه توجه به روستاها و شهرهای مختلف کشور یکی از رویکردهای جدید ما بود. من اعتراف می‌کنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرت‌آوری بودم که موجب شد تمام مردم روستای «کردر» در اختیار هنرمندان و مخاطبان جشنواره قرار دادند و تلاش کردند در بهترین شکل ممکن میزبان شایسته‌ای باشند؛ شرایطی که در محیطی سرشار از الطاف رضوی اتفاقات شگفت‌انگیز و ارزشمندی را رقم زد که برایم مثال‌زدنی بود. شرایطی که اصلا قابل مقایسه با جشنواره‌های ملی ما نبود اما افتخار می‌کنیم که در یک روستا شاهد بهترین و موثرترین رویدادها بودیم.

مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در ادامه صحبت‌های خود ضمن ارایه توضیحاتی از روند برگزاری جشنواره‌های تئاتر رضوی و دیگر رویدادها، اظهار کرد: در این دوره از جشنواره سعی کردیم ماجرا را به سمتی هدایت کنیم که آثار راه‌یافته به بخش نهایی در شهرهای مختلف به مخاطبان ارایه شود.

قائمیان در ادامه این نشست خبری ضمن ارایه توضیحاتی درباره بخش هنرهای تجسمی و سرود جشنواره امام رضا (ع) گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآمیز باشند و ما بتوانیم شاهد برگزاری یک رویداد مهم باشیم. در این مسیر برگزاری رویداد آوای رضوی، جشنواره سرود رضوی و رویدادهای مختلف دیگر که پیش‌تر درباره آن توضیحات لازم ارایه شده بود از جمله بخش‌هایی است که امیدوارم دربرگیرنده نتایج مطلوبی باشد. من امیدوارم بتوانیم در خدمت همه دوستان هنرمند باشیم و شاهد برگزاری رویدادی باشیم که به واسطه حضور شما اهالی رسانه و هنرمندان مایه دلگرمی ما است.

در ویژه‌برنامه‌های «چله رضوی » چه می‌گذرد؟

در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای، زمانی مدیر اجرایی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) و رفایی مشاور راهبردی جشنواره‌های رضوی توضیحاتی را درباره بخش‌های مختلف بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) که پیش‌تر در نشست‌های رسانه‌ای رویدادهای مختلف درباره آن توضیحات مشروح داده شده بود، ارایه دادند.

اجرای چند اثر نمایشی مختلف در تهران و استان‌های مختلف، تجلیل از هنرمندان برگزیده عرصه فرهنگ رضوی، برگزاری محفل‌های شعری مختلف، اجتماع بزرگ شاعران آذری زبان، میزبانی از رویداد شعر عربی در استان خوزستان، برگزاری اختتامیه شعر فارسی در کرمان، اجرای چندین برنامه نمایشی محیطی در ایام برگزاری جشنواره به میزبانی مشهد و دیگر شهرهای کشور، اجرای موسیقی مقامی برای عموم مردم در جهت مردمی‌سازی برنامه‌های جشنواره در بستر تولیدات، پیگیری برای دعوت از هنرمندان کشورهای لبنان، عربستان، عراق و پاکستان برای شرکت در یک نمایشگاه بین‌المللی خوشنوییسی، تلاش برای توسعه جشنواره در حوزه دانشگاهی برای برگزاری دوره‌های بعدی جشنواره امام رضا (ع)، توجه به معیشت هنرمندان شرکت‌کننده در حوزه پرداخت دستمزدها به‌ویژه در حوزه تئاتر، از جمله برنامه‌هایی بود که مدیران برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در قالب عنوان ویژه‌برنامه‌های «چله رضوی» و جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) به معرفی آنها پرداختند و از رشد کمی و کیفی آثار ارسال‌شده به دبیرخانه جشنواره به نسبت دوره‌های قبلی خبر دادند.

مراسم اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) روز سی و یکم اردیبهشت همزمان با جشن میلاد امام رضا (ع) با حضور هنرمندان شرکت‌کننده برگزار می‌شود.

کد خبر 6086033 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • آمادگی میزبانی برای رویداد خوشنویسی جهان اسلام/ خبر خوب آقای مدیر
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • راز و رمزهای موسیقی سنتی خراسان: پیوندی فرامرزی از اعماق تاریخ
  • جشنواره موسیقی «شب‌های موسیق تاک در ملایر برگزار می‌شود
  • قزوه: جشنواره «نفس پاک» با شاعران فارسی زبان برگزار می‌شود
  • برگزاری موسیقی نواحی در «بیشه»/ سرنا نماد فرهنگ لرستان است