Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت و گوی تلفنی با برهم صالح، رئیس جمهور عراق به بحث درباره تهاجم نظامی اخیر ارتش ترکیه به سوریه پرداخت.

بنا به اعلام وزارت خارجه آمریکا، در این تماس تلفنی پمپئو از تمایل واشنگتن برای پایان دادن فوری به این تهاجم خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت ترکیه چهارشنبه گذشته (۱۷ مهر) عملیاتی تحت عنوان «چشمه صلح» در شمال سوریه آغاز کرد. آنکارا گفته است هدف از این عملیات، دور کردن گروه‌های تروریستی از مرز‌های جنوبی ترکیه و ایجاد منطقه امن در طول این مرز‌ها به منظور اسکان بیش از دو میلیون پناهده سوریِ ساکن ترکیه است.

دولت سوریه این عملیات را به شدت محکوم کرده و آن را مصداق نقض حاکمیت ملی خود دانسته است. بر اساس ادعای ترکیه، بیش از ۶۰۰ «تروریست» طی یک هفته از آغاز این عملیات کشته شده و بیش از ده روستا و شهرک در این عملیات به سیطره نیرو‌های ترکیه درآمده است.

عملیات نظامی ترکیه علیه شبه نظامیان کُرد شمال سوریه که از ۱۷ مهر آغاز شد، با انتقاد شدید کشور‌های اروپایی مواجه شده است. بنابر اعلام آنکارا، ارتش ترکیه قصد دارد تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری سوریه پیشروی کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ترکیه سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۶۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پمپئو در کتابش درباره راضی کردن ترامپ به ترور سردار سلیمانی چه نوشته است؟

محمدعلی ابطحی در یادداشتی با عنوان «هرگز یک قدم پا پس نمی‌کشم» برای روزنامه اعتماد نوشت: «هرگز یک قدم هم پا پس نمی‌کشم» این نام کتابی است که مایک پمپئو، رییس سازمان سیا و وزیر خارجه مورد علاقه آقای ترامپ از خاطرات خودش در این دو مسوولیت نوشته است. من اخیرا آن را خواندم.

دکترین وی که معتقد است دکترین ترامپ هم هست، کلمه «امریکا اول است». این یعنی در همه اتفاقات دنیا و به هر قیمتی اول باید برای منافع امریکا مبارزه کرد. سوتیتر اسم کتابش هم هست: نبرد برای امریکایی که دوست دارم.

دوران ترامپ البته یک دوره کاملا متفاوتی با ریاست‌جمهوری‌های امریکا بود. یکی از عواملش وجود افراد تندرویی بودند که در میز سیاستگذاری کنارش می‌نشستند. از خاطرات پمپئو و نیز از کتاب خاطرات جان بولتون (اتاقی که در آن اتفاق افتاد) که قبلا خوانده بودم به خوبی فهمیده می‌شود با وجود این افراد تندرو در کنار ترامپ، کسی که معتدل‌تر از همه هست شخص ترامپ بوده.

نکته دیگر مهم در زندگی پمپئو، اعتقادات دینی اوست. بسیار پایبند و معتقد به ماوراء خودش را تعریف می‌کند. این خصلتش باعث شده که تصور کند در بسیاری از جنایات جهان، خدا پشتیبانش بوده و او راه صواب را انتخاب کرده است.

این در همه جای دنیا می‌تواند خطرناک شود.

بنا به همین فلسفه که به‌رغم میل سیاسی‌اش در جای جای کتاب مشهود است، کینه عمیقی نسبت به مسلمانان ارائه می‌کند. یا در جایی می‌گوید وقتی رییس سیا بودم، حس کردم ماموران به خاطر مخفی بودن کارهای‌شان استرس فراوان دارند. من این وضعیت را با راه‌اندازی یک برنامه مشاوره مذهبی راه انداختم و با کمک چند کشیش نظامی بازنشسته ارتش الگویی مناسب با سیا راه انداختم.

پمپئو در این کتاب اذعان می‌کند که تنها معیار ما برای ورود نیرو‌ها و بیرون کردن قدیمی‌ها میزان وفاداری به رییس‌جمهور ترامپ بود. ومثل همه جای دنیا تا زمینه سخن فراهم آید به دولت‌های قبل حمله‌های عنیف می‌کند.

در کتاب هرگز یک قدم هم پا پس نکش به مساله اتمی ایران مفصل می‌پردازد. وقتی در فصل قبلش ریز برنامه‌ریزی سیا و خودش را برای سفر و گفتگو با رهبر کره‌شمالی نقل می‌کند - که فصل خواندنی و شیرینی است - روی این نکته تاکید می‌کند که رییس‌جمهور ترامپ فقط دوست دارد مطرح شود. بنا به همین فلسفه رییس‌جمهور تحت تاثیر ماکرون در اجلاس گروه هفت در ۲۰۱۹ متقاعد به ورود مجدد به توافق هسته‌ای شد؛ من، بولتون با کمک نتانیاهو او را منصرف کردیم.

یک بخش جدی کتاب در مورد اسراییل است. بی‌رودربایستی‌ترین تعبیرات را که منافات کامل با شعار اول امریکا دارد در این بخش آورده است.

در مورد سردار سلیمانی هم خیلی نوشته است. از قبل اینکه در سازمان سیا مستقر شود، مساله قتل سلیمانی را دنبال می‌کند و می‌گوید از قبل در موردش تحقیق کرده بودم و می‌نویسد او یکی از قهرمانان جنگ ایران و عراق بود و به‌رغم قامت یک متر و ۶۶ سانتی‌اش ژستی نظامی و چهره‌ای قهرمانانه داشت و افرادش عاشقش بودند.

به نامه بدون پاسخی که به سلیمانی نوشته اشاره می‌کند که در آن او را تهدید کرده است. بعد که رویارویی بین ایران و امریکا زیاد می‌شود بهانه برای آن‌ها جور می‌شود که رییس‌جمهور ترامپ را راضی به کشتن او بکنند. وی می‌گوید: «می‌دانستیم جانشینی برای سلیمانی خواهند گذاشت، اما هیچ کدام از چنین ترکیبی از اقتدار، اندیشه، خشونت، و محبوبیت در میان مردم برخوردار نخواهند بود.» اعترافی عجیب از بد‌ترین دشمن سلیمانی.

تفاصیل برنامه‌ریزی و سیر راضی کردن ترامپ و اجرای عملیات را در این کتاب شرح می‌دهد.

با توجه به اینکه وزیر خارجه بوده است در بقیه کتاب، روابط با چین، روابط با روسیه و چالش‌هایی که با آن‌ها هست، مشکلات امریکا با مکزیک، ونزوئلا و نقاط دیگر را هم به تفصیل می‌آورد.

چنانچه معروف بود در هر مناسبتی در کتاب علیه رسانه‌های امریکایی و رسانه‌های جهان نیز قلمفرسایی کرده است.

برای علاقه‌مندان به سیاست کتابی خواندنی است.

کتاب خاطرات پمپئو توسط نشر ثالث منتشر و هاجر هوشمندی آن را ترجمه کرده است.

دیگر خبرها

  • از گسترش فضای سبز تا انجام تحولات مثبت عمرانی در سطح منطقه یک شیراز
  • آغاز مرحله سوم طرح انتقال آب سد کمال صالح اراک
  • عملیات اجرایی کمربند جنوبی خط انتقال آب به اراک
  • رایزنی تلفنی «ماکرون» و «السیسی» درباره تحولات منطقه
  • حریت: پس از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی علیه پ‌ک‌ک آغاز می‌شود
  • آغاز مبارزه با ملخ مراکشی در گیلان
  • پمپئو در کتابش درباره راضی کردن ترامپ به ترور سردار سلیمانی چه نوشته است؟
  • محدودیت تردد به دلیل عملیات راهسازی در محور ایلام_صالح آباد
  • تماس تلفنی وزیر امور خارجه سلطنت عمان با وزیر امور خارجه کشورمان
  • تماس تلفنی وزرای امور خارجه ایران و عمان