Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: انتقادات رادیکال بر روی عملکرد دولت تاثیر منفی گذاشت و اگر تندروی‌ها و مخالفت‌ها با دولت تبدیل به همگرایی می‌شد، شاید تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ دنیا در ایران سرمایه‌گذاری می‌کردند و طبیعتا یک رئیس‌جمهور تندرویی چون ترامپ نمی‌توانست یکجانبه از برجام خارج شود.

«شهربانو امانی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در خصوص اشاره رئیس‌جمهور در نشست خبری به مسئله ناآرامی‌های دی ماه 96 و فشارهای سیاست خارجی به خبرنگار برنا گفت: عده ای رقیب دولت بودند که خاستگاه اصلی‌شان در مشهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحث ناآرامی‌های دی ماه سال 96 هم از شهر مشهد آغاز و بعد به شهرهای کوچک‌تر کشیده شد. نهایتا هم مشخص نشد که این ناآرامی‌ها را چه کسانی شروع کردند.

شهربانو امانی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی بیان داشت: طبق گفته‌های کارشناسان این ناآرامی‌ها خودجوش نبوده و مردم خودشان این ناآرامی‌ها را شروع نکرده بودند، هرچند که مسائل اقتصادی شرایط خاصی را رقم زده بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ریشه‌های مشکلات اقتصادی را در دولت قبلی دانست و تصریح کرد: پرونده بسیاری از موسسات مالی و اعتباری و بانک‌های خصوصی که در دولت قبلی بدون رعایت ضوابط و قوانین مجوز فعالیت گرفتند، آغاز شد؛ مثل پدیده شاندیز و موسسات مالی و اعتباری که طبق نظر کارشناسان اقتصادی 600 الی 700 هزار میلیارد خسارت بر دولت تحمیل کرد.

وی با تاکید بر اینکه پول دولت، پول پدر کسی نیست، گفت: این موارد به نوعی بر مردم ایران تحمیل شد. عده‌ای بدون داشتن صلاحیت‌های لازم مجوزهای متعددی گرفتند و هنوز هم پرونده آنها ادامه دارد. مثلا رسیدگی به تخلفات بانک سرمایه هنوز هم ادامه دارد.

شهربانو امانی افزود: کشور شرایط سختی را متحمل شده بود. از سال 92 مردم با انتخاب روحانی و تشکیل دولت یازدهم، کمک کردند که کشور از ورطه بحران و سقوط نجات پیدا کند. رشد اقتصادی کشور از شرایط بحرانی عبور کرد و رو به بهبود گذاشت.

وی درخصوص برجام و سنگ‌اندازی‌های داخلی و خارجی توضیح داد: برجام هم که یک تصمیم نظام و قصد همه‌جانبه ملی بود به سرانجام رسید ولی رقبای آقای روحانی چه رقبای تندروی داخلی و چه مخالفین و رقبای منطقه‌ای و جهانی تلاش کردند که برجام به نتیجه نرسد. اگرچه بسیاری معتقد بودند که برجام معجزه خاصی را رقم نخواهد زد اما کمک می‌کرد که شرایط بهبود یابد و اعتماد بین‌المللی برای ایران مهیا شود.

 عضو شورای شهر تهران گفت: انتقادات رادیکال بر روی عملکرد دولت تاثیر منفی گذاشت. اگر تندروی‌ها و مخالفت‌ها با دولت تبدیل به همگرایی می‌شد، شاید تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ دنیا در ایران سرمایه‌گذاری می‌کردند و طبیعتا یک رئیس‌جمهور تندرویی چون ترامپ نمی‌توانست یکجانبه از برجام خارج شود. این عوامل دست به دست هم دادند و دولت را در تنگنا قرار دادند.

وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور در خود دولت هم تنها و بی‌حامی ماند، خاطرنشان ساخت: رفتار دولتمردان آقای روحانی با عقبه‌ی رای و مردم مخصوصا کسانی که تلاش کرده بودند آقای روحانی رای بیاورد، سبب شد که انتقادات فضای رادیکال‌تری بگیرد و همه اینها دست به دست هم داد که به نوعی یک اتحادی شکل گرفت که در نتیجه آن عملکرد دولت تحت تاثیر قرار گرفت.

وی افزود: دولت خیلی تنها ماند و جریان سیاسی حامی آقای روحانی نتوانست از عملکرد او و کابینه‌اش دفاع کند. مجلس هم نتوانست همراهی لازم را با دولت انجام دهد هرچند که نماینده‌های افراطی جبهه پایداری تعدادشان بسیار کم است.

شهربانو امانی با انتقاد از عملکرد رسانه ملی بیان داشت: هر زمان دولت در دست بخش تندرو جامعه  نبوده، رسانه ملی هیچوقت وظیفه ملی خود را انجام نداده است. این مسئله را در دولت آقای روحانی نیز شاهد بودیم.

خبرنگار: مهناز براتی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران دولت رئیس جمهور رسانه ملی سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۷۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از اظهارنظر درباره کانال های ارتباطی میان واشنگتن – تهران گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.

به گزارش ایرنا، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: « من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پاتل در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا و وضعیت خبرنگاران و شبکه اینترنشنال گفت: نمی خواهم به هیچ بخش خاصی در گزارش حقوق بشر اشاره کنم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال با تکرار اتهامات ضد ایرانی واشنگتن مدعی شد: «اما همه می دانند که حکومت ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان تروریسم در جهان است. همزمان با این امر، حکومت ایران کاملا یک محیط آزاد و باز رسانه ای را نادیده می گیرد. شما در سه سال گذشته شاهد سرکوب شدید نهاد های رسانه، خبرنگاران و اهالی رسانه در ایران بوده اید. ما به انجام اقدامات برای مسوول ساختن حکومت ایران به دلیل نقض حقوق بشر و  خرابکارانه ادامه خواهیم داد.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا درباره برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریمها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرفهایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می شود، دیدگاه ها شنیده می شود و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران ارائه می گردد.

تارنمای محافظه کار واشنگتن فری بیکن فروردین ماه امسال  اعلام کرد: دولت جو بایدن معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه می‌دهد در چارچوب برجام وارد همکاری‌های هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی شود، تمدید نکرده است.

دولت بایدن اجازه داده است که مجموعه ای از معافیت های تحریمی که به ایران و روسیه اجازه می دهد،همکاری مشترک داشته باشند، منقضی شود اما به اجرای آن تحریم ها متعهد نمی شود.

واشنگتن آخرین بار آگوست ۲۰۲۳ این معافیت‌ها را تا ابتدای سال ۲۰۲۴ تمدید کرده بود و این معافیت‌ها اکنون منقضی شده‌اند.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه درباره علت منقصی شدن این معافیت های تحریمی حرفی نزد اما به واشنگتن فری بیکن گفت که مقامات همچنان «در حال بررسی معافیت‌ها به عنوان بخشی از روند بررسی منظم هستند» و اظهارنظر عمومی پس از تصمیم‌گیری بعنوان بخشی از آن بررسی ارائه خواهد شد.

معافیت‌های تحریمی ایران در چارچوب برجام صادر می‌شود و دولت‌های آمریکا هر ۶ ماه موظف به تمدید آن بوده‌اند.

بر اساس متن برجام، کشورهای امضا کننده آن متعهد شده بودند که با ایران در حوزه‌ همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله در پروژه‌های رآکتور تحقیقاتی اراک و تاسیسات فردو همکاری کنند.

در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ این معافیت‌ها به دلیل خروج آمریکا از برجام لغو شد اما جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد که این معافیت‌ها را صادر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و  سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه پی در پی به بهانه های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته ای و حقوق بشر تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است.

tags # برجام ، آمریکا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • تمجید رئیسی از عملکرد دولت
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم
  • توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آیت‌الله گرامی در گفت و گو با جماران: یکی از عوامل مهم لغو رفراندوم اصلاحات ارضی از سوی شاه اعتراض آیت الله بروجردی بود/ مقام ایشان در بُعد معنوی بسیار بالا بود ولی مثل بسیاری از مدعیان امروزی نبود که خود را مطرح کند
  • خانم ترانه علیدوستی، یک ایران نگران حال شماست!
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • رسانه‌ها در ارتباط با مردم و فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارند