Web Analytics Made Easy - Statcounter

امسال همچون سنوات گذشته بسیاری از عاشقان حسین (ع) که توان سفر داشتند راه حق در پیش گرفتند، اما یکی از خدمات بسیار ساده یعنی ارائه اینترنت با این حجم از مخاطب با اختلال مواجه شد.

گروه فناوری خبرگزاری دانشجو؛ حمیده آقاجانی- اربعین حسینی در راه است؛ اجتماعی عظیم از میلیون‌ها انسان عاشق که با پای پیاده از سراسر جهان خود را به سرزمین کرب و بلا می‌رسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
تا همین ۱۵-۱۰ سال پیش مسافران این سرزمین از آغاز تا پایان سفر چندان راه ارتباطی با آشنایان خود نداشتند، اما با گسترش تلفن‌های همراه و خصوصا اینترنت راه‌های ارتباطی گسترش یافت، هرچند دسترسی به این امکانات و تسهیلات نیازمند آماده‌سازی زیرساخت‌هایی است که دولت‌های ایران و عراق باید فراهم کنند.
این روزها بسیاری از مسافران برای ارتباط از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که نیازمند اینترنت پرسرعت است، در سفرهای  زیارتی خصوصا کشور عراق نیز این نیاز حس می‌شود و در سال‌های گذشته با وجود نقص‌هایی تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شد اما امسال گلایه‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد، زیرا نه تنها دولت عراق به تعهدات خود به دلیل برخی ناآرامی‌های داخلی در تامین اینترنت عمل نکرده، وزارت ارتباطات  و پژوهشگاه فضایی ایران نیز که همه ساله علاوه بر دکل‌های مخابراتی چند بالن مخابراتی به مناطق مرزی ارسال می‌کردند، همزمان با اربعین ۹۸ اعلام شد این اتفاق نخواهد افتاد.

تا سال گذشته پژوهشگاه فضایی ایران سامانه بهبود یافته بالن «بام۱» را در مرز‌هایی همچون خسروی مستقر کرده و خدمات اینترنتی به زائران در مراسم اربعین حسینی ارائه می‌کرد؛ همچنین سامانه‌های دیگری از بالن مخابراتی «بام ۲» برای استفاده در سایر استان‌های کشور در دستور کار این پژوهشگاه قرار داشت که بر مبنای فناوری روزآمد و با حداکثر کارآیی در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران طراحی شده و قادر به حمل محموله‌هایی با وزن ۳۰۰ کیلوگرم بود.  
شاید یکی از ویژگی‌های مهم استفاده از این سامانه خصوصا در مراسم‌های این چنینی، استقرار در کوتاه‌ترین زمان و کار در شرایط سخت، استقلال از زیرساخت‌های شهری و عدم نیاز به پشتیبانی دیگر گروه‌ها باشد، به طوری که بر اساس نظر کارشناسان پژوهشگاه فضایی ایران به عنوان متولی اصلی نصب و راه‌اندازی آن، این سامانه‌ها می‌توانند ظرف ۲ ساعت از زمان حضور در محل، بدون نیاز به پشتیبانی خاص، آماده خدمات‌رسانی به کاربران شوند.
اما سوال اصلی اینجاست که چه عواملی موجب می‌شود تا همزمان با اربعین ۹۸ چنین سامانه‌ای به مناطق مرزی ارسال نشود؛ آیا اپراتورهای مستقر در منطقه توانایی ارائه خدمات به این حجم از مصرف کننده در آن بخش هستند؟ آیا کشور عراق شرایط مناسب برای ارائه خدمات را دارد؟ اینها بخش ازسوالاتی است که به ذهن خطور می‌کند اما پاسخ این سوالات چیست؟   نرفتن بالن‌های مخابراتی به مرز تصمیم ستاد اربعین بود
حسین صمیمی رییس پژوهشگاه فضایی ایران، درباره خدمات سامانه بالن مخابراتی اربعین توسط این پژوهشگاه گفت: چند سال متوالی با بالن ارتباطی خود در مرز کشور برای خدمت رسانی به زائران اربعین حضور داشتیم، اما امسال اپراتور‌های مخابراتی ظرفیت تامین دارند و دیگر نیازی به ارسال بالن نیست.

صمیمی با تاکید بر اینکه بالن مخابراتی امسال در مراسم اربعین حضور نخواهد داشت، ادامه داد: این مسئله در ستاد اربعین تصمیم‌گیری شده است.

خب! قرار است اپراتورهایی خدمات اینترنت ارائه کنند که در زمان عادی نیز کمیت خودشان لنگ است و معلوم نیست چطور این همه کاربر قرار است به چند دکل ساده و کوچک محلی وصل شوند. در صورتی که با یک بالن مخابراتی بخش بزرگی از مشکلات مردم خصوصا در مرزها برای دریافت اینترنت مرتفع می‌شود.   فرصت ۲۴ ساعته برای نصب و راه‌اندازی بالن‌های مخابراتی رحیم احسانی، رئیس پژوهشکده سامانه حمل و نقل فضایی نیز درخصوص دلایل عدم ارسال سامانه بالن هوشمند مخابراتی به مرزهای غربی کشور، از آماده باش بالن ارتباطی برای تامین نیاز احتمالی در خدمات دهی به زوار اربعین خبر داد و گفت: قابلیت نصب ۲ بالن در دو مرز مهران و خسروی وجود دارد.   احسانی با بیان اینکه با توجه به تکمیل ظرفیت‌های ارتباطی، کمیته تامین ارتباطات اربعین حسینی، امسال برنامه‌ای برای استفاده از بالن ارتباطی در مرز‌های کشور برای ارائه خدمات به زوار ندارد، گفت: در صورتی که شرایط بحرانی پیش بیاید، به سرعت بالن فضایی را برای سرویس دهی خدمات ارتباطی به زائران اربعین مستقر می‌کنیم.  
وی با اشاره به اینکه کمتر از ۲۴ ساعت امکان نصب تجهیزات بالن فضایی در پایانه‌های مرزی وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه در ایام راهپیمایی اربعین ترافیک و ازدحام زوار طولانی است، امکان نصب تجهیزات با سرعت بیشتر وجود ندارد، اما ما در پژوهشگاه فضایی ایران در حالت آماده باش قرار داریم تا به سرعت در صورت اعلام نیاز به منطقه اعزام شویم.

احسانی با بیان اینکه برای مثال در زلزله پلدختر، بالن فضایی در فاصله ۲۴ ساعت و با اعزام تیم‌های عملیاتی از تهران استقرار یافت، اضافه کرد: تیم‌های فنی و عملیاتی ما در حالت آماده باش کامل برای ارائه سرویس دهی از طریق بالن فضایی هستند.

رئیس پژوهشکده سامانه حمل و نقل فضایی تاکید کرد: سال گذشته در ایام اربعین، بالن فضایی جدای از بحث بحران و برای خدمات دهی به زائران، در مرز مهران مستقر شده بود، اما به دلیل وقوع طوفان و از بین رفتن زیرساخت‌ها، این بالن موفق به سرویس دهی مداوم طی دو روز به زوار و ساکنان منطقه شد تا وضعیت خدمات ارتباطی به ثبات برسد.

وی گفت: بالن ارتباطی به صورت همزمان قابلیت ارائه خدمات مخابراتی از طریق فناوری «وای فای» و «LTE» را دارد و تقویت آنتن‌های بی سیم و نیز پایش وضعیت و محیط تحت پوشش، از دیگر قابلیت‌های آن است.

احسانی با بیان اینکه از سوی کمیته تامین ارتباطات اربعین اعلامی برای آنکه خدماتی در مسیر حرکت زوار ارائه دهیم، نشده است، خاطرنشان کرد: البته حتی اگر شرایط بسیار بحرانی و اضطراری شود، قابلیت نصب ۲ بالن به صورت همزمان در مرز‌های مهران و خسروی نیز وجود خواهد داشت.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اربعین 98 بالن مخابراتی پژوهشگاه فضایی ایران اینترنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۷۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا «نون خ» و «زیرخاکی»، «پایتخت» نشدند؟!

زی‌سان: با گذشت بیش از یک ماه از سال جدید حالا می‌توان عملکرد سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی در تعطیلات نوروز و ماه رمضان را ارزیابی کرد. برنامه‌های که مقامات صداوسیما به شدت از آن‌ها راضی هستند و درباره موفقیت‌شان روایت‌های اغراق آمیز زیادی دارند.

به گزارش زی‌سان، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما اخیرا درباره موفقیت این سازمان در تعطیلات نوروز گفته است: «گزارش قابل‌توجه و امیدبخشی از استقبال مخاطبان از برنامه‌های رسانه ملی داشتیم که در هفته اول نوروز امسال در قیاس با برنامه‌های سال قبل همین بازه زمانی حدود ۸ درصد افزایش مخاطب را ثبت کرد. علاوه بر این، استقبال از برنامه‌های صداوسیما در فضای مجازی هم قابل‌توجه است. برنامه یکی از شبکه‌های اصلی ما در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها حدود ۸۰ میلیون بازدید داشت که نشان می‌دهد باید به استقبال مخاطبان در بستر‌های مختلف توجه کرد.»

جبلی همچنین در رابطه با بازدید برنامه‌های پخش شده در نوروز و ماه رمضان در فضای مجازی می‌گوید: «رصد معاونت فضای مجازی ما درخصوص برنامه‌های ماه مبارک رمضان و نوروز نشان داد که ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بازدید فقط در مورد برنامه‌ها یا تقطیع برنامه‌های تولید شده در صداوسیما در همین یک ماه اخیر وجود داشته است.»

با وجود ذوق زدگی رئیس سازمان صداوسیما، اما کارشناسان رسانه معتقدند این آمار و گزارش‌ها اغراق‌آمیز است. کامبیز نوروزی در این باره می‌گوید: «اگر یک شبکه تلویزیونی برای مخاطبان جاذبه داشته باشد، مخاطبانش از خود تلویزیون برنامه‌ها را تماشا می‌کنند نه اینکه آن را در شبکه مجازی دنبال کنند؛ لذا این که یک میلیارد و نیم دفعه بخشی از برنامه‌های تلویزیون در شبکه‌های اجتماعی دیده شده؛ از نظر من نه تنها نشان دهنده موفقیت تلویزیون نیست بلکه نشان دهنده عدم موفقیت تلویزیون ایران است.»

منتقدان می‌گویند وایرال شدن یک برنامه و پخش کلیپ‌های آن به معنای تائید مخاطبان و استقبال آنها نیست، در بسیاری از موارد ایرال شدن یک برنامه در راستای نقد آن است.  برخی دیگر از منتقدان نیز به هزینه‌های سنگین تلویزیون در برنامه‌های نوروزی اشاره می‌کنند.  

اما گزارش‌های صداوسیما درباره جزییات بازدید از برنامه‌های این رسانه حاکی از آن است که سریال «نون خ» به عنوان پرمخاطب‌ترین سریال در این ایام یاد شد که با بیشترین میزان مخاطب ۴۱/۵ درصد مخاطب همراه بوده است.

طبق اعلام رییس مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «نون خ» با حدود ۴۱/۵درصد پرمخاطب‌ترین بوده است. سریال «زیرخاکی» ۲۴/۹ درصد، سریال «هفت سر اژدها» با ۲۲/۵ درصد و برنامه «محفل» به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه افطاری با ۲۷/۹ و به دنبال آن «زندگی پس از زندگی» با ۲۷/۱ درصد پربیننده‌ترین برنامه‌های رمضانی محسوب می‌شوند.

احمد خورشیدی ـ مدیر سایت تلوبیون ـ هم اعلام کرد در میان سریال‌ها، «نون خ» در هر قسمت با ۱۵۰ هزار بازدید در پلتفرم صداوسیما مواجه بوده و به لحاظ بیننده در صدر است. پس از این مجموعه، سریال «زیرخاکی» با ۱۴۰ هزار بازدید در هر قسمت، «هفت سر اژدها» با ۱۰۷ هزار بازدید و «رستگاری» با ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید «جومونگ» حدود ۴۷ هزار بازدید به ازای هر قسمت داشته است.  

اما در حوزه سرگرمی برنامه «مهمانی» با بیش از ۶۰۰ هزار پربازدیدترین برنامه در تلوبیون محسوب می‌شوند.

با وجود این آمار مثبت، اما به عقیده بسیاری برنامه‌های صداوسیما به ویژه سریال‌های تلویزیون چندان موفق نبوده‌اند و در اغلب موارد افت کیفیت داشته‌اند.

سریال «هفت سر اژدها» که از دید ناظران شکست مطلق خورد و انتقادات شدیدی را برانگیخت درباره دیگر سریال‌ها هم انتقادات زیای مطرح است. 

سریال «زیرخاکی» دومین سریال پربیننده تلویزیون در نوروز بود

چرا «نون خ» و «زیرخاکی» شکست خوردند؟

پیش از آغاز سال جدید تلویزیون برای احیای خود تصمیم به ساخت فصول جدید دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» گرفت. همچنین برای ساخت فصل جدید سریال پایتخت نیز اقدام کرد، اما به نتیجه مطلوب نرسید. تلویزیون همچنین دست همکاری به سمت ایرج طهماسب برای ساخت سری جدید برنامه «مهمانی» دراز کرد و ایرج طهماسب هم پذیرفت. به این ترتیب «زیرخاکی» به عنوان سریال رمضان و نوروز روی آنتن رفت و «نون خ» هم بعد از پایان تعطیلات نوروز پخش خود را آغاز کرد. هر دوسریال برخلاف انتظار نتواستند به آثار موفقی تبدیل شوند.

با وجود اینکه «زیرخاکی» و «نون خ» سریال‌های پربیننده نوروز امسال بودند، اما از طرف دیگر  باید پذیرفت این فصل از این دو سریال محبوب چنگی به دل نمی‌زد و نتوانستند موفقیت‌های پیشین را تکرار کنند. 

روزنامه هفت صبح درباره سریال «نون خ» نوشت: «مسیر «نون خ» از فصل چهارم کج شد که داستانی آشفته و بی فرجام داشت و شرح شکستش را بار‌ها نوشته‌ایم. از عاملی بیرونی یعنی شرایط اجتماعی سال ۱۴۰۱ به عنوان یکی از دلایل ناکامی «نون خ ۴» یاد می‌شود. قبول؛ چرا سری پنجم هم ضعیف است؟ به بار ننشستن ایده سفر و موردی، چون ازدواج سلمان و شیرین به همراه حذف و کمرنگ کردن برخی کاراکترها، نداشتن قصه پرکشش، عدم برخورداری از موقعیت‌های کمدی و کلامی ناب و … برخی دلایل شکست سریال هستند.»

در مقام مقایسه بسیاری «نون خ» را با سریال «پایتخت» مقایسه می‌کنند، حداقل در روند و رویه این مقایسه درست به نظر می‌رسد، اما «نون خ» هر چه گذشت ضعیف‌تر شد ولی «پایتخت» روند روبه رشد داشت.  

سینمای دیلی در این باره نوشته است: «مشکل اصلی «نون خ» در فصل پنجم همان مشکلی است که در فصل پنجم هر سریالی با شخصیت‌های واحد پیش می‌آید. یک موقعیت داستانی یا خلقیات یک شخصیت تا اندازه مشخصی ظرفیت کش آمدن دارد. سریالی که با الگوبرداری از «پایتخت» ساخته شد، اما مهم‌ترین ویژگی «پایتخت» یعنی شخصیت‌های جذاب پرتعداد را ندارد. اگر «پایتخت» در هر فصل چند شخصیت جدید را به عنوان برگ برنده رو می‌کرد، سازندگان «نون خ» تصور می‌کنند شخصیت‌ها و داستان موفق فصل‌های پیشین‌شان قرار است تا ابد جواب بدهد.»

سینما دیلی در ادامه نوشت: «داستان «نون خ» به تکرار افتاده و برگ برنده ندارد. به همین دلیل است شخصیتی مثل سلمان (با بازیِ کاظم نوربخش) از فصل دوم محبوبیت بیشتری نسبت به سایر شخصیت‌ها پیدا می‌کند. دلیلش هم ساده است. بیننده تا حالا چنین شخصیتی را ندیده و با روحیات او هیچ‌گونه آشنایی ندارد. اما همین شخصیت هم بعد از سه فصل دیگر حرف تازه‌ای ندارد و در فصل پنجم نمک خود را از دست داده است. «نون خ» هر فصل به برگ برنده‌ای، چون سلمان نیاز دارد.»

همچنین روزنامه هفت صبح درباره سریال «زیرخاکی»، ساخته جلیل سامان نوشت: «ایراد اصلی «زیرخاکی» به قصه برمی‌گردد که هر چه جلوتر آمد، کم‌ملات‌تر شد. تا جایی که داستان «زیرخاکی ۴» کش دار و فاقد جذابیت کافی بود. واقعا خیلی وقت‌ها نه قصه جلو می‌رفت و نه کشمکش‌های کمدی خنده ایجاد می‌کرد و این سوال مطرح شد که فریبرز و پریچهر تا کی به تنهایی می‌توانند بخندانند؟!».

به نظر می‌رسد حتی «زیرخاکی» از «نون خ» هم ضعیف‌تر عملکرد و شاید بهتر باشد تلویزیون در فصل‌های بعدی این سریال تجدید نظر کند. 

اما «مهمانی» ساخته ایرج طهماسب به عقیده بسیاری نسبتا موفق ظاهر شد و حتی از سری‌های پیشین این برنامه در شبکه خانگی نیز بهتر عمل کرد. افزایش شدید بازدید این برنامه در شبکه‌های اجتماعی هم ناشی از همین مطلب است. میدان دادن به شخصیت «آقوی همساده» در این سری از برنامه مهمانی جواب داده و توجه بسیاری را جلب کرده است. برخی از کاربران از حذف مهمان برنامه که عمدتا از سلبریتی‌ها و چهره‌های سرشناس بود رضایت دارند. اما یکی از مواردی که موجب انتقاد از «مهمانی» شده این است که بیش از گذشته پخش آن برای کودکان مناسب نیست. دیالوگ‌های آن بیشتر مناسب بزرگسالان است، به این ترتیب نمی‌توان گفت مهمانی برنامه‌ای برای کودکان است.

برنامه «مردان آهنین» هم از برنامه‌های موفق تلویزیون در حوزه سرگرمی بود و توانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. 

tags # نون خ ، سریال پایتخت ، تلویزیون سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • چرا «نون خ» و «زیرخاکی»، «پایتخت» نشدند؟!
  • ویدئویی جذاب از پهپادهای خودکار انتحاری اوکراین که دوست و دشمن را تشخیص می دهند
  • ثبت تمامی آگهی‌های انتشار در سکو‌های اینترنتی در سامانه املاک و اسکان الزامی شد
  • سه وام قرض الحسنه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن بدون نیاز به سپرده و ضامن!
  • خداحافظی با نخستین سامانه تحت وب سمات پس از ۱۶ سال
  • پرستاران سر دو راهی؛ خانه نشینی یا تغییر شغل؟
  • خرید اینترنتی بلیط قطار از تمامی شرکت‌های ریلی با سفرمارکت
  • پروانه یکپارچه شبکه و خدمات به سه اپراتور ارتباطی اعطا شد
  • ارتقاء بستر ارتباط پزشک با بیمار حیاتی است/ پلتفرم مناسب نوبت دهی اینترنتی باید ایجاد شود
  • پرستاران سر دو راهی خانه نشینی و تغییر شغل