Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، اجلاس جهانی «راه ابریشم» که  از یکم مهرماه با حضور میهمانان خارجی از چندین کشور جهان به میزبانی همدان آغاز شد، هفتم مهرماه به کار خود پایان داد. در این گزارش می خواهیم نگاهی داشته باشیم برقبل از برگزاری و چگونگی برگزارشدن این همایش و باز خورد آن، که در این همایش چه گذشت و آیا با برگزاری این همایش امیدی برای رسیدن همدان به اوج گردشگری و اقتصادی ورفع مشکلات خواهد شد؟

آغاز فصل پاییز همدان در حالی رقم خورد که این شهر با میزبانی از ششمین کنفرانس بین‌المللی راه ابریشم گام‌های خود را برای معرفی آثار تاریخی و گردشگری برای ثبت جهانی محکم‌تر برداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنفرانس راه ابریشم از اول تا هفتم مهر ماه به میزبانی همدان برگزار شد و کارگاه گفت‌وگوی بین مذاهب، گفت‌وگوی فرهنگی، دومین کنفرانس بین المللی معنویت در مسیر جاده ابریشم و کنفرانس سالانه رابط‌های ملی از جمله برنامه‌هایی بود که در قالب کنفرانس بین‌المللی راه ابریشم اجرا شد.

همچنین جشنواره صلح نوشته‌های جاده ابریشم و مجمع شهرداران شهر‌های محور جاده ابریشم از دیگر برنامه‌های جانبی این کنفرانس نیزبود.

باید گفت، همدان با داشتن مدنیت سه هزار و ۳۰۰ ساله و یک هزار و ۸۰۰ جاذبه گردشگری همچنان در حسرت ثبت آثار جهانی است و تلاش مدیران همدان برای معرفی آثار ارزشمند این شهر به مهمانان شرکت کننده در اجلاس و کمسیون ملی یونسکو بیشتر از گذشته نمایان شد.
ششمین کنفرانس بین‌المللی ثبت‌های زنجیره‌ای در مسیر جاده ابریشم با رویکرد ویژه گردشگری در حالی با تلاش کمیسیون ملی یونسکو ایران در همدان برگزار شد که ثبت جهانی آثار همدان هدف اصلی از این میزبانی در این رویداد بین‌المللی بود.

با توجه به اینکه کشور‌های راه ابریشم ظرفیت‌های بسیاری برای انجام کار‌های بزرگ را دارند می‌توان گفت، کشور‌هایی که در مسیر راه ابریشم قرار دارند دارای ظرفیت‌های بسیاری برای انجام کار‌های بزرگ و پیوند در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی و دینی هستند چرا که همدان به عنوان یکی از شهر‌های مدعی قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم و شهری اثرگذار در این جاده مطرح است؛ و اما... پیش از برگزاری اجلاس مسئولان استان همدان دلایل و اهداف خود را از قبول این میزبانی در نشست‌های خبری و مصاحبه با رسانه‌های مختلف اعلام کردند.

درحالی که شهردار همدان در تیرماه امسال از برگزاری اجلاس سران جاده ابریشم در همدان خبر داده بود و رسانه‌ها نیز از برگزاری اجلاس جهانی جاده ابریشم در همدان خبر دادند، این اجلاس جهانی سران، اما به نشست کمیته هماهنگی معرف میراث برای ثبت زنجیره‌ای در کشور‌های جاده ابریشم سقوط کرد.

در تاریخ ۲۶ تیرماه در آئین اختتامیه جشنواره ایده‌های برتر شهری در حوزه گردشگری، عباس صوفی شهردار همدان به طور رسمی اعلام کرد سازمان یونسکو در سال گذشته همدان را به عنوان میزبان نشست «سران جاده ابریشم» انتخاب کرده است و این نشست مهر ماه سال جاری با حضور ۲۵ کشور دنیا در همدان برگزار خواهد شد.

در نشست خبری اجلاس جهانی جاده ابریشم نیز که در اواخر شهریور برگزار شد معاون عمرانی استاندار همدان هم از حضور رئیس یونسکو در این اجلاس خبر داد و در بنر افتتاحیه این اجلاس که روز یکم مهرماه در سالن همایش‌های استانداری همدان برگزار شد از این مراسم به عنوان افتتاحیه نشست‌های جهانی راه ابریشم در همدان یاد شده بود.

اما در این افتتاحیه که بر اساس وعده معاون عمرانی استاندار همدان قرار بود با حضور مدیرکل یونسکو برگزار شود، نه تنها رئیس یونسکو بلکه هیچ یک از سران کشور‌های جاده ابریشم نیز حضور نداشتند و معروف‌ترین مهمانان خارجی این مراسم معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو و رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران بود. ضمن آنکه تعداد کشور‌های شرکت کننده نیز از ۲۵ میهمان به ۱۴ میهمان کاهش یافته بود.


اجلاس سران جاده ابریشم یا نشست کارشناسان میراث فرهنگی

 آنچه در همدان با عنوان اجلاس جهانی جاده ابریشم برگزارشد، ششمین نشست کمیته هماهنگی معرفی میراث برای ثبت زنجیره‌ای در کشور‌های جاده ابریشم بود و به جای سران کشور‌های جاده ابریشم، کارشناسان میراث فرهنگی از ۱۴ کشور واقع در مسیر جاده ابریشم حضور داشتند و برای چگونگی ثبت میراث آنهم نه ثبت جهانی بلکه ثبت در جاده ابریشم که برخلاف ثبت جهانی سهمیه هم ندارد به تبادل و نظر و بحث و گفتگو می‌پردازند.

اجلاس سران جاده ابریشم چند سالی است که با همت کشور چین به منظور احیای جاده ابریشم و استفاده از ظرفیت‌های کشور‌های راه ابریشم برای توسعه تبادلات اقتصادی و تجاری با حضور روسای جمهور کشور‌های عضو برگزار می‌شود.

در کنار اجلاس سران، نشست‌های تخصصی نیز به میزبانی کشور‌های عضو همه ساله برگزار می‌شود و شهرهای قزوین و تبریز نیز میزبان نشست‌های شهرداران شهر‌های جاده ابریشم و بازرگان جاده ابریشم بوده‌اند و حالا میزبانی از ششمین نشست کمیته هماهنگی معرفی آثار برای ثبت زنجیره‌ای در کشور‌های جاده ابریشم به میزبانی همدان برگزار شد.

بی میلی دیگر شهر‌های کشور برای قبول میزبانی راه ابریشم

در حالی همدان این میزبانی را پذیرفت که هیچ شهر دیگری در کشور خواهان میزبانی از این نشست نبود؛ در صورتی که در جلسه هم‌اندیشی بررسی برپایی ششمین کنفرانس بین‌المللی ثبت‌های زنجیره‌ای در مسیر جاده ابریشم که در تاریخ ۵ تیرماه امسال برگزار شد، حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به میزبانی برخی کشور‌ها مانند چین، اسپانیا، عمان و ازبکستان از کنفرانس ملی راه ابریشم و دشواری در گرفتن میزبانی این رویداد تاکید کرده بود: در داخل کشور همت برای گرفتن این میزبانی‌ها وجود ندارد. ه

مچنین همدان در حالی میزبانی از این نشست را قبول کرد و نیز در حالی مدیران استان از جمله شهردار همدان از این میزبانی به عنوان اجلاس سران جاده ابریشم یاد کردند که در یکی دیگر از جلسات هماهنگی که در تاریخ بیست و پنجم مرداد ماه ۹۸ با حضور مدیرکل یونسکو در ایران و شهردار همدان برگزار شد ویتان فتوفسکی سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران اذعان کرد: جلسه هماهنگ کننده ثبت مشترک در کشور‌های جاده ابریشم برنامه اصلی ما در همدان است.

همچنین بر اساس صحبت‌های امیر روشن، سرپرست گروه ارتباطلات کمیسیون ملی یونسکو قرار بود در کنار این دو برنامه جانبی، مجمع شهرداران شهر‌های محور جاده ابریشم هم در همدان برگزار شود، اما از قرار معلوم برگزاری این مجمع نیز کنسل شد.

۵۰۰ میلیون تومان هزینه مدیریت شهری برای یک نشست

بر اساس درخواست شهردار همدان از شورای اسلامی شهر ۵۰۰ میلیون تومان هزینه به شهرداری همدان برای برگزاری این اجلاس تحمیل می‌شود.
ضمن آنکه این مبلغ آن طور که رئیس شورای اسلامی شهر عنوان کرده صرفا هزینه بلیت رفت و برگشت میهمانان اجلاس است و ما بقی هزینه‌ها را در سایر موارد استانداری همدان و یونسکو متحمل شده‌اند.

به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات استان و شهر همدان در مسائلی، چون بیکاری و عدم تحقق وعده‌های مدیریت شهری در انجام پروژه‌های شهری، برگزاری نشست کمیته راهبردی معرفی میراث برای ثبت زنجیره‌ای کشور‌های مسیر جاده ابریشم تحت عنوان اجلاس سران جاده ابریشم راهی برای بازی با افکار عمومی و پوشاندن ضعف‌های موجود است.
حالا جای سوال است بهتر نبود این هزینه کلان به جای میزبانی با عنوان یک اجلاس بزرگ با حضور چند کارشناس میراث فرهنگی از کشور‌های عضو جاده ابریشم، ختم به خیر می‌شد؟


به گفته شهردار همدان عباس صوفی روزی کشور‌های واقع در مسیر جاده ابریشم یک سازمان متشکل و بزرگ را با اهداف بزرگ تشکیل می‌دهند. اما آنچه از مجموع سخنان مدیر آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث فرهنگی یونسکو و معاون میراث فرهنگی کشور در نشست خبری اجلاس جهانی جاده ابریشم و صحبت‌های وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه این اجلاس می‌توان برداشت کرد این است که حتی با میزبانی اجلاس جهانی جاده ابریشم نمی‌توان خیلی به ثبت جهانی آثار باستانی و طبیعی استان همدان امیدوار و دلگرم بود.

جنگ فنگ معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو در نشست خبری اجلاس راه ابریشم هم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که میزبانی همدان چه امتیازی برای ثبت آثار جهانی این شهر دربر دارد گفت:این میزبانی امتیاز ویژه‌ای برای این شهر در ثبت جهانی آثار فرهنگی و طبیعی‌اش ندارد و همه ۱۶ کشور عضو امتیاز برابری دارند و آثار همه ۱۶ کشور به صورت یکسان بررسی می‌شود؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این معاون به شکلی امیدواری حاضران در نشست را به یاس و ناامیدی تبدیل کرد.

و، اما برای بازبینی و بازخورد این اجلاس و اینکه آیا می‌توان به آینده همدان با توجه به برگزاری این اجلاس خوش بین بود یا خیر با مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به گفتگو نشستیم.

معرفی زمینه‌های مبادلات فرهنگی و گردشگری

مالمیر با اشاره به اینکه راه ابریشم به دلیل قدمت بالا و عبور از کشور‌های مختلف یکی از جاذبه‌های گردشگری دنیا به شمار می‌رود افزود: اجلاس جهانی «راه ابریشم» در همدان را فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت ها‌ی استان بود.

او ادامه داد: حضور معاون آسیا و اقیانوسیه و اعضای یونسکو و سایر مهمانان این همایش در همدان در معرفی آثار تاریخی و طبیعی این خطه به جهانیان موثر تاثیر بسزایی داشت.

مالمیر اظهار داشت: اجلاس راه ابریشم یم موضوع تخصصی بود و به این دلیل معاون ذی ربط اقیانوسیه در این اجلاس حضور داشت واین نشست با حضور وی برگزار شد.

این مسئول با اشاره به اینکه در این نشست یکی از عوامل مهمی که وجود داشت این بود که استان همدان جزء مهمترین شهر‌هایی بود که درراه این مسیر قرار داشت.


اوبا بیان اینکه اجلاس جهانی راه ابریشم برای نخستین بار در ایران و به میزبانی همدان برگزار شد، بیان کرد: میزبانی این نشست در همدان به درخواست مدیران و دستگاه اجرایی مربوطه بود چرا که کشور ما بخصوص همدان یکی از کهن‌ترین کشور‌هایی است که در این مسیرقرار گرفته و اولویت نخست میزبانی این نشست بیشتر با همدان بود.

مدیر کل میراث فرهنگی همدان ابراز داشت: این رویداد با شایستگی وخوب برگزار شد، اما نکته مهم اینجا بود با انعکاس اخبار از طریق رسانه‌ها در این خصوص موجب شد همدان ما بیشتر به دنیا وکشور‌های حاشیه راه ابریشم معرفی شود و این خود نقطه مثبتی برای ثبت جهانی آثار ما خواهد بود.

مالمیر همدان را فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌ها عنوان کرد و گفت: آورده اجلاس بزرگ «راه ابریشم» ثبت جهانی یکی از آثار فاخر تاریخی همدان شد که استان این آمادگی را دارد تمام امکانات و زمینه‌ها را برای انجام کار مهیا سازد.

او افزود: امروزه با توجه به اهمیت شناخت بیشتر فرهنگ‌ها، آداب و سنن متمایز و متنوع جوامع مختلف و جذابیت آن برای گردشگران، جاده ابریشم می‌تواند یکی از جذاب‌ترین مسیر‌های گردشگری در کنار سایر ظرفیت‌های اقتصادی آن محسوب شود و برگزاری چنین نشست‌هایی برای احیای معرفی این جاده بسیار حائز اهمیت است.

مالمیر در ادامه سخنانش با بیان اینکه در نشست جهانی راه ابریشم به موضوعات مختلف اقتصادی، گردشگری، تبادلات فرهنگی و تبادلات دینی پرداخته شد، اظهارداشت: این نشست نشان داد کشور‌هایی که در مسیر راه ابریشم قرار دارند دارای ظرفیت‌های بسیار برای انجام کار‌های بزرگ و پیوند در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی هستند.

با شهردار همدان هم به گفتگو نشستیم.

اجلاس راه ابریشم فرصتی بکر برای ثبت آثار تاریخی همدان در یونسکو بود

عباس صوفی گفت: میزبانی از این اجلاس همانند میزبانی از اجلاس کشور‌های عضو سازمان همکاری آسیا و اجلاس سازمان جهانی گردشگری که در سال ۲۰۱۸ در همدان برگزار شد می‌تواند بیش از گذشته همدان را در کانون توجه کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های آسیایی قرار دهد.

اوبا اشاره به اینکه امروزه همدان به عنوان پایلوت فرهنگی در کشور و حتی جهان شناخته می‌شود، گفت: زیرساخت‌های گردشگری شهر همدان شرایط خوبی برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است.

صوفی با اشاره به اینکه شهر همدان در سال‌های اخیر با میزبانی از چند اجلاس بین المللی آوازه خود را بیش از گذشته در دنیا طنین انداز کرده است اظهار داشت: میزبانی از اجلاس جاده ابریشم نیز موجب می‌شود تا نگاه دنیا یک بار دیگر به همدان معطوف شود.

او با تاکید بر آن که همدان نتوانسته به حق خود در ثبت جهانی آثار تاریخی‌اش در یونسکو برسد ادامه داد: از اجلاس جاده ابریشم که با حضور مسئولان یونسکو برگزار شد باید بهترین بهره را ببریم.
با رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم هم صحبت شدیم.

چند آثار فاخر همدان در ردیف ثبت جهانی

کامران گردان با اشاره به اینکه با برگزاری اجلاس راه ابریشم چند آثار فاخر همدان از جمله تپه هگمتانه، غار علیصدر و قنات قاسم آباد در ردیف موقت ثبت جهانی قرار گرفتند، گفت: با پیگیری‌های انجام شده قرار براین شده تا دو سال آینده یکی از این آثار به ثبت جهانی برسد.

او ادامه داد: یکی از نکته‌های برگزاری این همایش در این بود که قرار شد نمایندگی دفتر یونسکو به همدان داده شود وهم اکنون هم در حال پیگیری و انجاکم این موضوع هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این زمینه گفت: آثار این شهر قابلیت ثبت جهانی دارد و تلاش می‌کنیم این هدف زودتر از دوسال تحقق یابد.

کامران گردان اظهار داشت: اکنون چند شهر کشورمان به عنوان شهر خلاق معرفی شده‌اند و انتظار داریم همدان نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود به این مهم دست یابد.

اوبیان کرد: همدان در سال‌های اخیر با رشد و پیشرفت قابل توجهی همراه بوده و به عنوان شهر سبز پایدار جهان اسلام نامگذاری شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در پاسخ به این سوال که با شرایط بد اقتصادی که پیش رو داریم همچنین معضل بیکاری آیا ۵۰۰ میلیون هزینه صرف بلیت رفت و برگشت مهمانان خارجی کار درستی بوده یا خیر؟ افزود: هزینه رفت و برگشت مهمانان خارجی بر عهده سازمان یونسکو بود و این میران اعتبار صرف اقامت ، هزینه سالن‌ها وپذیرایی بوده است.

او با بیان اینکه مهمانان خارجی شهر همدان را بعنوان یک شهر قدیمی و متروکه آن هم با قدمت تاریخی تصور می‌کردند ادامه داد: اما با برگزاری این اجلاس و بازدید از این شهر و اماکن تاریخی و جاذبه‌های طبیعی نظرشان تغییر کرد بطوری که چند کشور آمادگی خود برای سرمایه گذاری در همدان را اعلام کردند.

گردان در پایان از برگزاری هایش بزرگ سرمایه گذاری در همدان خبر داد و ابراز امیدواری کرد با برگزاری این همایش بتوانیم برای رشد اقتصادی این شهر به شکل شایسته و مطلوب بهره‌مند شویم.

و اما کلام آخر؛ امید‌واریم روزی کشور‌های واقع در مسیر جاده ابریشم یک سازمان متشکل و بزرگ را با اهداف بزرگ تشکیل دهند چرا که داشتن دنیای مسالمت‌آمیز و افزایش درک و تعامل دینی و فرهنگی در جهان می‌تواند علاوه بر رشد اقتصادی و گردشگری بر یاد گیری فرهنگ‌ها و مذاهب دینی به مردم نقش بسزایی داشته باشد، همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم که برگزاری اینگونه همایش‌ها اگر با برنامه ریزی‌های از پیش تعیین شده انجام شود و اهداف همایش نزد برگزار کنندگان به صورت مشخص تعیین شود، می‌توان به بهترین نحو از آن‌ها در راستای منافع استان و کشور بهره گرفت، در غیر این صورت چه بسیار برنامه‌ها و همایش‌ها و اجلاس‌هایی که برگزار و برای آن‌ها کلی هزینه می‌شود، ولی متاسفانه خروجی عینی و مشخصی ندارد؛ بنابراین باید منافع ما در اینگونه برنامه‌ها کاملا مشخص و قابل دسترس باشد.
انتهای پیام/ج

گزارش از زهرا جعفرپور ایروانی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: راه ابریشم گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۷۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری

    به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این نشست که شماری از سفرا و نمایندگان کشور‌های عضو همچون روسیه، قزاقستان، عراق، بلاروس و کنیا و نمایندگان سازمان‌های بین المللی مرتبط بویژه یونسکو، که این مرکز تحت پوشش آن می‌باشد و فائو و نهاد‌های مسؤول داخلی دولتی و غیردولتی حضور خواهند داشت، برنامه‌های میان و درازمدت، طرح‌های مرکز بین المللی در سال جاری میلادی و نیز اعتبارات موردنیاز مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.   گفتنی است:موضوع تشکیل مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و تنوع زیستی در مناطق خشک و نیمه خشک در سی و هشتمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۳۹۴ در پاریس مورد تصویب قرار گرفت و در سال ۱۳۹۹ در قالب مراکز نوع دوم مؤسسات سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با هدف توانمندسازی جوامع محلی و ارتقا دانش و فناوری عینیت یافت و نهایتا این مرکز با امضا وزیر وقت جهاد کشاورزی و مدیرکل سازمان یونسکو، در ایران و مستقر در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاسیس شد.   همچنین این مرکز با توجه به رویکرد قاطع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به موضوعات اجتماعی و اقتصادی در بوم سازگان حوزه‌های آبخیز، بر لزوم اخذ تصمیمات فراگیر، جامع و هم افزا با مشارکت مردم تاکید داشته و آن را عنصری مهم و کلیدی در راستای مدیریت پایدار سرزمین و توانمندسازی و مشارکت جوامع محلی در سلامت حوزه‌های آبخیز و حفاظت از منابع طبیعی می‌داند.

دیگر خبرها

  • هشدار سرمازدگی تا ۲ روز آینده در استان همدان
  • آسمان نیمه ابرای در استان همدان تا چند روز آینده
  • گلایه کاپیتان تیم ملی از میزبانی جام ملت‌ها
  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • اسدآباد میزبان مینی بسکتبال انتخابی تیم ملی ۲۰۳۰
  • اولین اجلاس شهرستانی نماز در شهرضا
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد
  • برگزاری مراسم روز زمین پاک در ارومیه همزمان با روز جهانی زمین پاک
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری