Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-16@11:41:52 GMT

مسیر ارتباطی اربعین سبز است

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۷۴۹۱

مسیر ارتباطی اربعین سبز است

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، یکی از مباحث مهم در برگزاری این مراسم برقراری ارتباطی (تلفن همراه و اینترنت) در استان‌های ایلام، خوزستان و کرمانشاه و پایانه‌های مرزی و در مسیر کربلا به نجف است. درباره اقدام‌های انجام شده برای برقراری بهتر ارتباطات به سراغ «مجید حقی» معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری رفتیم و با وی به گفت‌و‌گو نشستیم که می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان ترافیک مکالمه اربعین در سال گذشته به چه میزان بوده و پیش‌بینی می‌کنید امسال به چه میزان افزایش پیدا کند؟

آماری که سال گذشته شرکت زیرساخت در زمان یک هفته‌ای حدود 23 تا 30 مهرماه  اعلام کرد میزان مکالمه که بیشتر از طرف کشور عراق به ایران بود بیش از 5.5 میلیون دقیقه مکالمه اعلام شد که در شرایط معمول مقدار ترافیک بین دو کشور ایران و عراق معمولاً حدود 150 هزار دقیقه است اما در زمان اربعین این میزان به 20 برابر افزایش پیدا می‌کند.

آیا نسبت به سال گذشته تغییری در تعرفه مکالمه پیامک یا بسته‌های اینترنتی و رومینگ ایجاد شده است؟

 هزینه تماس از ایران با شماره‌های عراقی نیز در تعرفه ویژه اربعین امسال، ۲۱۰۰ تومان در نظر گرفته شده است و توصیه ما این است که زائران از سیم کارت‌های عراقی استفاده کنند چون با مذاکراتی که با طرف عراقی انجام شده هزینه مکالمات از حدود 3700 تومان به 2100 تومان کاهش یافته است. از سوی دیگر سال گذشته در ایام اربعین از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت تعرفه مکالمات به ازای هر دقیقه حدود ۹۰۰ تومان کاهش یافت و امسال موفق شدیم حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان به ازای هر دقیقه مکالمه، تعرفه‌ها را کاهش دهیم؛ در خصوص رومینگ هم باید بگویم اگر زائران بخواهند از سیم کارت‌های ایرانی و رومینگ استفاده کنند، نرخ مکالمه مشترکان همراه اول با ایران دقیقه‌ای ٣٢٠٠ تومان، مکالمه دریافتی و تماس با شماره عراقی دقیقه‌ای ۲۱۰۰ تومان، ارسال پیامک ٩٠٠ تومان و هر مگابایت اینترنت همراه ۸۵۰ تومان محاسبه می‌شود. اپراتور ایرانسل هزینه تماس با ایران را ۳۲۰۰ تومان، هزینه تماس داخل عراق و هزینه دریافت تماس را ۲۱۰۰ تومان برای مشترکان خود در نظر گرفته است. هزینه ارسال پیامک نیز ۹۰۰تومان است.

سال گذشته با قطع فیبرنوری در پایانه‌های مرزی روبه‌رو شدیم آیا این مشکلات رفع شده است؟

قطع فیبر نوری متداول است ولی زمان بازسازی آن دارای اهمیت است که اکنون با همکاری شرکت زیرساخت و مخابرات به حداقل زمان رسیده و تمامی مسیرهای زیرساخت ارتباطی منتهی به پایانه‌های مرزی کشور، مجهز به فیبرنوری شده و پهنای باند اینترنت نیز برای پایانه‌ها فراهم است.

آیا ارتباطات ماهواره‌ای نیز برقرار شده است؟

یک ارتباط ماهواره‌ای نیز برای مسیر شلمچه و چزابه درنظر گرفته شده که در صورت لزوم و در موارد خاص، امکان برقراری ارتباطات را فراهم می‌کند. چتر وای فای را هم اپراتورها در پایانه‌های مرزی برقرار کرده‌اند و زائران می‌توانند از اینترنت وای فای استفاده کنند.

سال گذشته از سوی سازمان فضایی، بالن‌های ارتباطی برای افزایش بهتر ارتباطی نصب شد آیا قرار است امسال نیز بالن‌های ارتباطی در پایانه مرزی نصب شود؟

تا آنجایی که اطلاع دارم هنوز به نصب بالن‌ها احساس نیاز نشده ولی به‌دلیل در پیش بودن پیک ارتباطی در روزهای پیش رو سازمان فضایی ایران قرار است بالن ارتباطی نیز نصب کند.

 در جاده‌های منتهی به کربلا در مراسم اربعین سال گذشته نقاط کور ارتباطی وجود داشت آیا این موارد حل شده است؟

بله به‌دلیل حجم تردد و از آنجایی که زائران بیشتر وقت خود را در جاده‌های سه استان ایلام، خوزستان و کرمانشاه و مسیر نجف و کربلا می‌گذرانند بنابراین نیاز دارند تا ارتباطات آنها بخوبی برقرار شود به همین دلیل رفع حتی نقاط کور بسیار کوچک نیز پیش‌بینی شده است. هر شبکه‌ای با هر طراحی و وسعتی دارای ظرفیت خاصی است و ممکن است در یک زمان‌هایی به‌دلیل استفاده زیاد و همزمان کاربران پر شود و برای ارائه کانال خالی به کاربران جدید کمی زمان می‌برد و کاربران ممکن است احساس کنند ارتباط آنها قطع شده. ولی برای رفع نقاط کور اپراتورها پایانه‌های مرزی خسروی و مهران،، چزابه، شلمچه و... سایت‌های زیادی را نصب کرده‌اند به طوری که یکی از اپراتورها 19 سایت نصب کرده است که از این میزان 14 تا سیار و اضطراری و 5 تا سایت دائمی است. اپراتور دیگر 16 سایت اضطراری در نقاطی که با جمعیت بالایی مانند اسکان پارکینگ و... مواجه هستیم و نقاط کور نصب کرده است. از سوی دیگر یک گام فراتر از پوشش برداشته‌ایم اکنون نگاه ما این است که به زائران سرویس بهتر با ارائه 3G و 4G ارائه دهیم در دو مرز شلمچه و چزابه علاوه بر سایت‌هایی که نسل دوم بودند به نسل ۳ و ۴ ارتقا یافت و در مکان‌هایی هم که نسل 3 و 4 وجود دارد ظرفیت آنها از سوی اپراتورها برای استفاده کاربران افزایش یافته است.

ظرفیت شبکه ارتباطی کشور برای تأمین ارتباطات زائران اربعین نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش داشته است؟

تغییرات در مکان‌های مختلف باهم متفاوت است در جاهایی دو برابر و در جاهای دیگر حتی بیشتر ظرفیت ارتباطی افزایش پیدا کرده است اما از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد زائران اربعین نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یابد بنابراین می‌توانیم بگوییم که ظرفیت شبکه ارتباطی کشور برای تأمین ارتباطات زوار نسبت به سال گذشته ۲برابر شده است.

سه استان کشور یعنی ایلام، کرمانشاه و خوزستان درگیر راهپیمایی بزرگ اربعین هستند برای بهتر شدن ارتباطات در این سه استان چه تمهیدات زیرساختی، تجهیزاتی و... اندیشیده شده است؟

از آنجایی که برگزاری راهپیمایی اربعین غیرمنتظره نیست به همین دلیل پیش‌بینی‌ها و تمهیدات لازم در برقراری هرچه بهتر ارتباطی در استان‌های مناطق مرزی اندیشیده شده است وبه لحظه مسیر ارتباطی بررسی می‌شود. البته شرکت زیرساخت در این زمینه تدابیر خوبی اندیشیده به طوری که ظرفیت ترانزیت ارتباطی پایانه مرزی مهران به عراق از طریق شبکه فیبر نوری زیرساخت از ۲۰ گیگابیت برثانیه به ۵۰ گیگابیت برثانیه افزایش پیدا کرده است. در مسیرهای ۶ گانه منتهی به شهر مهران و پایانه مرزی ۵۰۰ کیلومتر شبکه فیبرنوری ظرفیت ۴برابری شبکه فیبرنوری افزایش داشته تا نیازهای ارتباطی زائران تأمین شود. علاوه بر اجرای مسیر جدید فیبر نوری ایلام – اسلام آباد به طول ۱۱۰ کیلومتر به‌عنوان مسیر چهارم ارتباطی استان ایلام، دو دستگاه دیزل پرتابل جهت مواقع اضطرار به‌عنوان پشتیبان منابع تغذیه سیستم‌های ارتباطی در شهر مهران و پایانه مرزی در نظر گرفته شده است. مدیریت ارتباطات زیرساخت استان ایلام برای ارائه خدمات دهی بهتر به فوریت‌های پزشکی، اورژانس، هلال احمر و... فضا، دکل، آنتن و پاور ارائه کرده است.

در پایان اینکه شما چه توصیه‌ای به زائران دارید که به نحوی جلوی کلاهبرداری در موارد سرقت دیتا و.. از آنها صورت نگیرد؟

زائران بهتر است سرویس رومینگ تلفن همراه خود را در داخل ایران فعال کنند. بهتر است برای رومینگ از بسته ویژه اپراتورهای تلفن همراه استفاده و فعال کنند تا هزینه بالایی برای اینترنت آزاد استفاده نکنند، چرا که اینترنت در عراق 40 برابر گران تر از کشور ما است.زائران بهتر است از وای فای رایگان در موکب‌ها استفاده کنند. همچنین زائران می‌توانند در صورت نیاز به سیم کارت عراقی آن را از داخل کشور عراق تهیه کرده و استفاده کنند و از سیم کارت‌های عراقی که در مرزها فروخته می‌شود استفاده نکنند. این روزها از مدارک هویتی زائران برای ثبت رجیستری تلفن همراه استفاده می‌شود بنابراین زائران مراقب مدارک هویتی خود باشند تا از آنها سوءاستفاده نشود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اینترنت تلفن همراه اپراتور اربعین مکالمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۷۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۲ درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله‌سوار 

مدیر پایانه مرزی بیله سوار گفت: در سال گذشته تردد مسافر از پایانه مرزی بیله‌سوار ۳۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، لطف‌الله بابایی ظهر امروز _دوشنبه بیست‌وهفتم فروردین_ در بازدید از پایانه مرزی بیله‌سوار با بیان اینکه در سال گذشته ۹۲۲۱۶ نفر مسافر از مرز بیله‌سوار تردد داشته‌اند، اظهار کرد: نسبت به‌مدت مشابه سال قبل که ۶۹۷۸۱ نفر مسافر تردد کرده‌بودند، رشد ۳۲ درصدی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۲۲۲۳ نفر مسافر ایرانی و ۸۹۹۹۳ نفر نیز مسافر خارجی است، افزود: مسافران ایرانی به‌صورت پیاده و مسافران خارجی نیز با اتوبوس تردد کرده‌اند.

مدیر پایانه مرزی بیله‌سوار در مدت یاد شده مسافران ورودی ایرانی را ۲۱۹۸ نفر و مسافران خروجی ایرانی را ۲۵ نفر برشمرد و بیان داشت: در این مدت ۴۳۲۲۰ نفر مسافر خارجی وارد مرز شده و ۴۶۷۷۳ نفر مسافر خارجی از مرز بیله‌سوار خارج شده‌اند.

بابایی تصریح کرد: در سال گذشته افزایش ۴۶ درصدی را در ورودی مسافران خارجی و ۲۹ درصدی را در خروجی مسافران خارجی از مرز بیله‌سوار شاهد هستیم.

وی از تردد ۱۳۴۸۹۹ دستگاه وسیله نقلیه اعم از پر و خالی از مرز بیله‌سوار در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: از این تعداد ۷۳۵۶۰ دستگاه وارد و ۶۲۳۳۹ دستگاه نیز از مرز خارج شده‌است.

مدیر پایانه مرزی بیله‌سوار در مدت یاد شده به تردد ۱۳۲۵۱۳ دستگاه کامیون از مرز بیله‌سوار اشاره کرد و ادامه‌داد: در این مدت ۲۳۸۶ دستگاه اتوبوس از مرز تردد کرده است.

بابایی گفت: نسبت به‌مدت مشابه سال قبل که ۱۹۷۹ دستگاه اتوبوس از مرز تردد کرده بود، افزایش ۲۰ درصدی را شاهد هستیم.

کد خبر 744886

دیگر خبرها

  • مرز مهران پر تردد‌ترین پایانه مرزی به کشور عراق 
  • افزایش ۳۲ درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله‌سوار
  • افزایش ۳۲ درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله‌سوار 
  • صادرات بیش از ۷ میلیون تن کالا از پایانه‌های مرزی استان کرمانشاه
  • صادرات بیش از ۷ میلیون تن کالا از پایانه‌های مرزی کرمانشاه
  • صادرات ۷ میلیون تن کالا از پایانه‌های مرزی کرمانشاه
  • صادرات بیش از ۷ میلیون تن کالا از پایانه های مرزی استان کرمانشاه
  • چند تن کالا از پایانه مرزی خوزستان ترانشیپ شد؟
  • رشد ۴۱ درصدی جابجایی مسافر از پایانه‌های مرزی خوزستان
  • احداث ۲۳ هزار متر سایبان در مرز مهران