Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-24@11:08:18 GMT

سوزش رکتوم؛ از دلایل تا درمان‌های خانگی

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۷۸۷۴

سوزش رکتوم؛ از دلایل تا درمان‌های خانگی

درمان های خانگی برای سوزش رکتوم می توانند برای بیمارانی که از این شرایط آزاردهنده رنج می برند، تسکین دهنده باشد. رعایت بهداشت، دنبال کردن یک رژیم غذایی درست و سالم، استفاده از آلوئه ورا و کمپرس های سرد و گرم از جمله روش هایی هستند که می توان برای کاهش احساس سوزش در رکتوم مد نظر قرار داد.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ارگانیک فکتس"، رکتوم آخرین بخش از روده بزرگ انسان است که به کانال مقعد منتهی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آخرین قسمت روده بزرگ است که مدفوع پس از جذب تمام مواد مغذی از آن عبور کرده و برای دفع از مقعد آماده می شود. اندازه رکتوم حدود پنج اینچ (12.7 سانتیمتر) است و بخشی کلیدی از قسمت پایین دستگاه گوارش محسوب می شود. رکتوم می تواند گاهی اوقات دچار التهاب و خونریزی شود، به ویژه زمانی که فرد به شقاق مقعد یا هموروئید مبتلا باشد.

دلایل

دلایل مختلفی برای احساس سوزش در رکتوم وجود دارند که از آن جمله می توان به هموروئید، پروکتیت، شرایط غیر بهداشتی، بارداری، سندرم روده تحریک پذیر، و شقاق مقعد اشاره کرد.

هموروئید

هموروئید را می توان دلیل اصلی سوزش رکتوم عنوان کرد. هموروئید زمانی شکل می گیرد که سیاهرگ های موجود در بخش مقعد متورم شده و توده هایی را شکل می دهند که با دیواره های رکتوم در تماس هستند. این مشکل با برخی شرایط ناخوشایند دیگر مانند خونریزی، سوزش، خارش، درد و التهاب همراه است.

پروکتیت

پروکتیت یا التهاب رکتوم یکی از دلایل کلیدی احساس سوزش در این بخش از بدن محسوب می شود.

شرایط غیر بهداشتی

عدم رعایت بهداشت مناسب در اطراف مقعد می تواند در ابتلا به هموروئید و احساس سوزش در رکتوم نقش داشته باشد.

بارداری

طی دوران بارداری، زن ممکن است احساس سوزش در ناحیه رکتوم را تجربه کند که این احساس پس از وضع حمل از بین می رود.

سندرم روده تحریک پذیر

اسهال و یبوست می توانند در ابتلا به هموروئید و همچنین پاکسازی خشن و پرفشار ناحیه مقعد پس از اجابت مزاج نقش داشته باشند که می تواند به احساس سوزش منجر شود.

فشار بیش از حد هنگام اجابت مزاج

اعمال فشار بیش از حد هنگام اجابت مزاج می تواند موجب ملتهب شدن سیاهرگ های مقعد شود و بر همین اساس، به مشکل ناخواسته احساس سوزش در این ناحیه منجر شود.

غذاهای تند و چرب

مصرف بیش از حد غذاهای تند و چرب با احساس سوزش در رکتوم، سوء هاضمه، ناراحتی، اسهال، و استفراغ مرتبط است. مصرف زیاد غذاهای چرب می تواند به یبوست منجر شود که مشکل موجود را هرچه بیشتر وخیم‌تر می سازد.

محصولات حاوی کافئین و شکر

این محصولات، به ویژه زمانی که بیش از حد مصرف می شوند، می توانند موجب احساس سوزش در ناحیه رکتوم شوند.

موارد دیگر

خونریزی از روده بزرگ می تواند به بروز مساله ای جدی‌تر مانند شقاق مقعد یا وجود یک پولیپ اشاره داشته باشد. سرطان روده نیز می تواند دلیل خونریزی باشد. هر گونه خونریزی از بخش مقعد باید مورد توجه قرار گرفته و برای بررسی دقیق شرایط بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

علائم

از علائم شایع مواردی که می توانند به سوزش رکتوم منجر شوند می توان به اینها اشاره کرد:

هموروئید:

- خونریزی

- سوزش

- خارش

- درد

- التهاب

سندرم روده تحریک پذیر:

- اسهال

- یبوست

- درد شکم

- حالت تهوع

اختلالات معده:

- سوء هاضمه

- ناراحتی

- اسهال

- استفراغ

خبر خوب این است که درمان های بسیاری برای تسکین احساس سوزش در رکتوم وجود دارند که توسط کارشناسان توصیه شده اند و می توانند در موارد نه چندان جدی می توانند فرد را از مراجعه به پزشک بی نیاز سازند. اما در صورت ابتلا به شرایطی مانند هموروئید پیشرفته باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان های خانگی

در ادامه با چند درمان خانگی که می توانند به تسکین احساس سوزش در رکتوم کمک کنند، بیشتر آشنا می شویم.

مغز هسته انبه

شما می توانید مغز هسته انبه را خشک کرده و سپس آنها را به پودر تبدیل کنید. بیمارانی که از احساس سوزش در رکتوم رنج می برند باید دو بار در روز دو گرم از این پودر را همراه با عسل مصرف کنند. این یک راه حل ساده برای هموروئید است که صدها سال در کشورهایی مانند هند مورد استفاده قرار گرفته است. انبه دارای ترکیبات ضد التهاب در مغز هسته خود است که پس از پودر شدن می توان از آنها بهره برد.

تخم گشنیز

تخم گشنیز نیز به عنوان درمانی موثر برای هموروئید و نشانه ها و علائم مرتبط با آن در نظر گرفته می شود. شما می توانید مقداری تخم گشنیز را پیش از خواب شبانه در آب خیس کنید و صبح روز بعد این نوشیدنی را مصرف کنید. این درمان برای بهبود شرایط ناراحت کننده ای مانند سوزش و خونریزی از رکتوم می تواند موثر باشد. تخم گشنیز از خواص ضد التهاب، آنتی اکسیدانی، و تسکین دهنده اسپاسم برخوردار است که آن را به گزینه مناسب برای مقابله با هموروئید و سوزش رکتوم تبدیل می کند.

بیبری

بیبری (Bayberry) توانایی خود در کاهش اندازه و شدت هموروئید را نشان داده است، در شرایطی که از خواص ضد التهاب و آثار بی حس کنندگی نیز سود می برد.

موز

مشخص شده است که مصرف ترکیب پوره موز در یک فنجان شیر جوشیده می تواند به کاهش احساس سوزش در رکتوم کمک کند. پتاسیم یکی از مواد مغذی اصلی موجود در موز است که می تواند به عنوان یک رگ گشا عمل کند و به کاهش استرس و فشار در سیاهرگ های اطراف رکتوم کمک کند. همچنین، پتاسیم به عنوان یک قابض عمل می کند که بافت های بدن، از جمله بافتی که به واسطه تحریک رکتوم ملتهب شده است را جمع و تنگ می کند.

افزون بر این، موز دارای فیبر محلول و فیبر نامحلول است که فیبر محلول در آب حل می شود و گوارش را کند می کند، در شرایطی که فیبر نامحلول حرکت مواد در دستگاه گوارش را تسهیل می کند و حجم مدفوع را افزایش می دهد، از این رو، برای افرادی که با یبوست یا دفع مدفوع نامنظم مواجه هستند، مفید است.

کرنبری

کرنبری (Cranberry) به واسطه خواص ضد التهاب خود شناخته شده است. افزون بر درمان هموروئید، از کرنبری می توان برای درمان اختلالات روده ای و معده ای جدی استفاده کرد.

انجیر

استفاده از انجیر یکی از رایج‌ترین درمان های خانگی برای تسکین احساس سوزش در رکتوم است. شما می توانید حداقل چهار انجیر را به مدت یک شب در یک لیوان آب خیس کرده و صبح روز بعد آن را مصرف کنید. بهتر است این انجیرها با معده خالی مصرف شوند.

همچنین، شما می توانید از برگ های انجیر یک جوشانده تهیه کرده و آن را به صورت موضعی روی بخش تحت تاثیر قرار گرفته استفاده کنید.

زمانی که این روش دو روش درونی و بیرونی را استفاده می کنید نتایج سریع‌تر نمایان خواهند شد.

دانه های زیره سبز

زیره سبز به کوچک شدن هموروئید کمک می کند، از این رو، سطح تحریک شده کاهش یافته و احساس سوزش تسکین می یابد.

شما می توانید پودر دانه های زیره سبز را با آب ترکیب کنید تا یک خمیر غلیظ شکل بگیرد. سپس، این خمیر را به آرامی روی مقعد قرار داده تا به کاهش دما و احساس سوزش در این ناحیه کمک کند.

همچنین، مصرف پودر دانه های زیره سبز همراه با آب نیز می تواند به تسکین احساس سوزش کمک کند.

باترمیلک

به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر، پروبیوتیک ها می توانند به تسکین یبوست کمک کنند و به این ترتیب ممکن است در تسکین درد هموروئید نیز نقش داشته باشند. باترمیلک توانایی کاهش دمای بدن و ایجاد اثر خنک کنندگی را دارد. برای رهایی از احساس سوزش در رکتوم باید به طور منظم باترمیلک مصرف کنید.

آبلیمو و آب نعناع

آبلیمو به عنوان یک عامل ضد التهاب عمل می کند که تورم و سوزش را کاهش می دهد، در شرایطی که آب نعناع یک اثر تسکین دهنده و بی حسی طبیعی را ارائه می کند که می تواند به تسکین احساس خارش و سوزش کمک کند.

با ترکیب آبلیمو با آب نعناع و عسل و حداقل سه بار نوشیدن آن می توانید به تسکین ناراحتی رکتومی خود کمک کنید.

کمپرس سرد و گرم

استفاده از کمپرس های سرد و گرم روش خوبی برای مقابله با درد و ناراحتی ناشی از هموروئید است.

همچنین، نشستن در وان آب گرم نیز می تواند اثری مشابه در تسکین احساس سوزش داشته باشد.

استفاده متناوب از کمپرس های سرد و گرم نیز مشابه با روشی است که پس از یک آسیب دیدگی در محل متورم یا ملتهب توصیه می شود. تغییرات دما معمولا به کاهش تورم و همچنین بهبود جریان خون به محل تحت تاثیر قرار گرفته با هدف بهبودی سریع‌تر و ترمیم سلولی کمک می کند.

فندق افسونگر

با کمک پدهای پنبه ای می توانید از فندق افسونگر (Witch Hazel) روی مقعد استفاده کرده تا به کاهش احساس سوزش و دیگر نشانه های مرتبط با هموروئید کمک کند. خواص ضد التهاب و قابض فندق افسونگر می تواند به کاهش احساس سوزش در رکتوم کمک کند.

تربچه

تربچه سرشار از فیبر است که می تواند به تنظیم حرکات روده و ترشح شیره های گوارشی کمک کند. این شرایط می تواند عبور مدفوع و اجابت مزاج را تسهیل کند که از تشدید هرچه بیشتر هموروئید پیشگیری می کند.

شما می توانید تربچه را به صورت رنده شده مصرف کرده یا آب آن را با  افزودن اندکی نمک مصرف کنید.

خمیر این سبزی که از ترکیب با شیر تهیه می شود نیز درمانی مطلوب برای هموروئید است.

تربچه گیاهی است که می تواند جریان خون در ناحیه لگن و رحم را تحریک کند و همچنین به عنوان یک عامل ضد التهاب برای درمان شرایط سلامت مختلف استفاده می شود.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به واسطه خواص دارویی خود شناخته شده است. در مورد هموروئید و احساس سوزش در رکتوم، شما می توانید از آلوئه ورا به صورت موضعی برای کاهش احساس سوزش استفاده کنید.

آلوئه ورا از خواص تسکین دهنده و ضد التهاب برخوردار است، از این رو، درمانی رایج برای آفتاب سوختگی و دیگر موارد التهاب است.

سخن پایانی

برای کمک به تسکین علائم مرتبط با سوزش رکتوم از مصرف بیش از حد غذاهای پر ادویه و تند، چای، قهوه و غذاهای سرشار از شکر پرهیز کنید.

بسیاری از درمان های خانگی ارائه شده در بالا می توانند در ترکیب با درمان های پزشکی رایج استفاده شوند، اما ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: رکتوم مقعد سلامت روده بزرگ هموروئید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۷۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل سرریز کمک‌های غرب به میدان بازی منافعی به نام اوکراین

غرب با ایجاد جنگی فرسایشی و تامین کمکهای مالی و نظامی اوکراین طی پروسه طولانی مدت، قصد برهم زدن استراتژی روسیه در قبال اوکراین را دارد، اما تامین این منابع از سمت غرب تا زمانی که منافع غرب در بحران اوکراین گره خورده باشد صورت خواهد گرفت. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اوکراین از سال 2014 به یکی از چالش های مهم در روابط بین ایالات متحده و روسیه تبدیل شده است. با این حال، گذشت زمان کمکی به حل بحران نکرده است. در عوض، به موازات افزایش تنش بین دو کشور و عزم روسیه برای مقابله با گسترش ناتو، بحران اوکراین و متعاقب آن بحران در روابط روسیه و غرب رو به افزایش بوده است.

اوکراین زمین بازی منافع غرب

ایالات متحده نقش بزرگی در تصمیم گیری در مورد نتیجه این جنگ خواهد داشت. تسلیح اوکراین و اعطای بسته های حمایتی غرب برای اوکراین، روسیه را مجبور خواهد کرد تا در نهایت به نوعی توافق دست یابد، به احتمال زیاد آتش بسی که در آن روسیه کنترل بسیاری از سرزمین های اوکراین را حفظ کند.  

اگر اوکراین تسلیحات قابل توجهی از خارج دریافت نکند، ظرفیت صنعتی بیشتر روسیه در نهایت مسکو را پیروز این نبرد می کند و حاصل آن تسخیر اوکراین توسط روسیه خواهد بود. از این رو غرب با ایجاد جنگی فرسایشی و تامین کمک های مالی و نظامی اوکراین طی پروسه طولانی مدت، قصد برهم زدن استراتژی روسیه در قبال اوکراین را دارد.

اما نباید از این نکته غافل شد که تامین این منابع از سمت غرب تا زمانی که منافع غرب در بحران اوکراین گره خورده باشد، صورت خواهد گرفت و در صورت عدم تامین منافع ایالات متحده آمریکا و متحدانش هیچ گونه کمکی را به اوکراین نخواهند داشت.

`پای غلات اوکراین در میان است

از جمله این منافع بخش کشاورزی و غلات اوکراین است که در این نوشتار به اهمیت منافع غرب و دیگر کشورهای به نوعی گره خورده به بحران اوکراین نقش بسزایی را ایفا می کند.

اگر اوکراین قادر به دفاع از خود در برابر تجاوز روسیه به طور کلی نباشد، کمک ایالات متحده به بخش کشاورزی اوکراین معنای کمی خواهد داشت. اوکراین تضعیف شده بیشتر زمین‌های کشاورزی، نیروی کار و زیرساخت‌های اوکراین را در معرض خطر قرار می‌دهد، با این پتانسیل روسیه که از توانایی‌ها و محصولات کشاورزی اوکراین به نفع خود استفاده خواهد کرد.

تامین توان دفاعی اوکراین نه تنها برای بقای اوکراین، بلکه برای بقای بخش کشاورزی و در دسترس بودن صادرات اوکراین به عنوان جایگزینی برای صادرات روسیه مهم است. در حالی که کمک نظامی قوی برای بقای بخش کشاورزی اوکراین اهمیت اولیه دارد، ایالات متحده و سایر اهداکنندگان نیز باید افزایش سرمایه‌گذاری در بهبود کشاورزی اوکراین را با توجه به اهمیت آن برای اقتصاد اوکراین و امنیت غذایی جهانی و کاهش قدرت نرم در نظر بگیرند.

مجلس نمایندگان آمریکا کمک به اوکراین را تصویب کردقصد آمریکا برای اعزام مشاورین نظامی بیشتر به اوکراین

 

هرگونه شکست اوکراین در قبال روسیه دربردانده عواقب سنگین و پرهزینه ای برای منافع غرب است که می توان به مواردی اشاره کرد.

عواقب شکست اوکراین برای غرب

مهاجرت گسترده (میلیون ها نفر) اوکراینی به سمت غرب، که منجر به بحران پناهجویان در اروپا و فراتر از آن خواهد شدبحران در روابط ایالات متحده و اروپاتقابل روسیه و کشورهای اروپای مرکزی، از جمله ترس از حضور روسیه در سیاست داخلی آنها به منظور براندازی حاکمیت‌های آنها یا تحریک جنبش‌های مخالفچین ممکن است جرات بیشتری برای حمله به تایوان پیدا کندبحران اقتصاد و امنیت غذایی

بحران اوکراین، چالش امنیت غذایی جهانی

اوکراین یکی از صادرکنندگان عمده کالاهای غذایی مانند گندم، ذرت و روغن نباتی است. کاهش اجتناب ناپذیر این صادرات در حال حاضر باعث ایجاد شوک در سراسر سیستم غذایی شده است.

تهاجم روسیه به اوکراین بیشترین افزایش بحران نظامی مرتبط با ناامنی غذایی جهانی را در حداقل یک قرن گذشته ایجاد کرده است. اگرچه این موضوع از سرفصل ها کنار رفته است، اما تأثیرات آن همچنان ادامه دارد: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیش بینی می کند که میلیون ها نفر همچنان در سال 2030 به دلیل جنگ روسیه دچار سوء تغذیه مزمن خواهند شد.

در طول مدت جنگ، بخش کشاورزی اوکراین هدف اصلی حملات روسیه بوده است، اتحادیه اروپا و سازمان ملل تخمین زدند که جنگ در مجموع 40.2 میلیارد دلار خسارت به بخش کشاورزی اوکراین داشته است. بانک جهانی و شرکا خسارت وارده به بخش آبیاری را 380.5 میلیون دلار برآورد کردند. خسارات تقریباً مطمئناً از فوریه 2023 افزایش یافته است.

شکستن سد کاخوفکا در 6 ژوئن 2023، زیرساخت های آبیاری را تخریب و زمین های کشاورزی منطقه را غیرقابل استفاده کرد. در ژوئیه 2023، روسیه طرح غلات دریای سیاه را که به صادرات ایمن اکثر غلات اوکراین از طریق سه بندر دریای سیاه اوکراین اجازه داده بود، خاتمه داد و بلافاصله حملات به زیرساخت های صادراتی اوکراین را تشدید کرد. بین ژوئیه تا دسامبر 2023، سازمان ملل 31 حمله را ثبت کرده که به تولید غلات و توانایی صادرات در اوکراین آسیب رسانده یا از بین برده است.

روسیه از حمله به بخش کشاورزی اوکراین سود قابل توجهی می برد. حملات به کشاورزی، حملات گسترده ای به اقتصاد اوکراین است، زیرا کشاورزی منبع اصلی تولید ناخالص داخلی و درآمد صادراتی اوکراین است.

حملات به زیرساخت‌های صادرات دریایی اوکراین، این کشور را مجبور کرده که بخش بیشتری از غلات خود را از طریق همسایگان اروپایی خود صادر کند، که باعث تنش‌های تجاری شده است که حمایت اروپا از اوکراین را تضعیف می‌کند.

علاوه بر این، محدود کردن صادرات محصولات کشاورزی اوکراین، بازارهای کشاورزی را مختل کرده است، کشورهای واردکننده مواد غذایی را تحت تاثیر قرار داده و شکاف هایی را برای روسیه ایجاد کرده تا بتواند از طریق تولید و صادرات محصولات کشاورزی خود آن را پر کند و از آن بهره برداری کند.

اوکراین نسبت به روسیه گندم کمتر و ذرت بیشتری تولید می کند، اما تولید کشاورزی اوکراین و صادرات هر دو کالا به دلیل درگیری کاهش یافته است. در مقایسه با فصل 2020-2021، آخرین فصلی که تحت تأثیر تهاجم روسیه قرار نگرفت، پیش بینی می شود صادرات گندم اوکراین برای سال های 2023-2024 با 11 درصد کاهش و صادرات ذرت اوکراین با 15 درصد کاهش یابد.

صادرات کالاهای کشاورزی اوکراین از فوریه 2022 توسط عوامل متعددی متوقف و پس از پنج ماه متوالی محاصره صادرات دریایی، با میانجیگری سازمان ملل در ژوئیه 2022 اجرا شد و صادرات دریایی اوکراین را دوباره فعال کرد.

از ژوئیه 2022 تا ژوئیه 2023، اوکراین 32.9 میلیون تن غلات را به 45 کشور در سراسر جهان صادر کرد که شامل 725000 متریک تن غلات به برنامه جهانی غذا (WFP) بود.

در کنار مسیرهای زمینی از طریق «خطوط همبستگی» مورد حمایت اتحادیه اروپا، BSGI به پایداری اقتصاد کشاورزی اوکراین کمک کرد، اگرچه اوکراین را قادر به بازگشت به سطح صادرات دریایی قبل از جنگ نکرد. در نتیجه توقف BSGI، اوکراین یک "کریدور بشردوستانه" یا "کریدور اوکراینی" را اعلام کرد که از طریق آن غلات را از سه بندر دریای سیاه خود صادر می کند، با کشتی هایی که سواحل رومانی و بلغارستان را در آغوش گرفته و به سمت تنگه بسفر می روند.

در دسامبر، اوکراین 4.8 میلیون تن غلات را از طریق کریدور بشردوستانه ارسال کرد که از صادرات هر ماه تحت BSGI بیشتر بود. با توجه به احتمال هرگونه حمله روسیه به کشتی‌های غیرنظامی برای بیگانه‌کردن کشورهای کشتی‌رانی یا واردکننده مواد غذایی از اوکراین، دوام کریدور بشردوستانه اوکراین به تقویت قابلیت‌های دفاعی نیروی دریایی اوکراین و همچنین محاسبات ریسک مسکو بستگی دارد.

در حالی که کریدور بشردوستانه اوکراین به حفظ و حتی افزایش صادرات کشاورزی دریایی این کشور کمک کرده است، درگیری های مداوم در دریای سرخ تهدیدهای جدیدی را به وجود آورده است.

به گفته مؤسسه بین‌المللی تحقیقات سیاست غذایی، اگر خصومت‌های دریای سرخ ادامه یابد، نزدیک به 27 درصد از صادرات گندم دریایی اوکراین تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اختلالات حمل و نقل، هزینه حمل و نقل را برای صادرکنندگان افزایش می دهد، قیمت پرداختی به تولیدکنندگان اوکراینی را کاهش می دهد و قیمت پرداخت شده توسط مصرف کنندگان، از جمله مصرف کنندگان در کشورهای ناامن غذایی را افزایش می دهد.

بر اساس گزارش جهانی شبکه اطلاعات امنیت غذایی در مورد بحران های غذایی، 258 میلیون نفر در سال 2022 با سطوح بالایی از ناامنی غذایی حاد مواجه شدند که بالاترین رقم در تاریخ گزارش است که حداقل بخشی از آن به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین و شوک های ناشی از آن است. بازارهای غذا، کود و انرژی در همان زمان، هزینه کمک های بشردوستانه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین به شدت افزایش یافت. امروزه، هزینه های عملیاتی ماهانه 28 میلیون دلار بیشتر از قبل از حمله است.

افزایش قیمت جهانی مواد غذایی هزینه کالاهای خریداری شده و توزیع شده توسط سازمان هایی مانند WFP و یونیسف را افزایش داده است. در عین حال، افزایش قیمت مواد غذایی محلی افزایش ارزش کمک‌های غیرنقدی را ضروری کرده است، در حالی که افزایش هزینه‌های سوخت هزینه ارائه خدمات اضطراری را افزایش داده است. برای کسانی که از ناامنی غذایی حاد رنج می برند، به ویژه کودکان، عدم دسترسی به تغذیه کافی به دلیل تأثیرات حمله روسیه به اوکراین می تواند تأثیرات مادام العمری بر رشد فیزیکی و شناختی داشته باشد.

نقش و تاثیر ترکیه در امنیت غذایی

ترکیه به‌عنوان یکی از قدرت‌های میانی و نقشی که در رقابت بین روسیه و بلوک غرب (عمدتاً اتحادیه اروپا و ناتو) ایفا می‌کند، تمرکز دارد. ترکیه با وجود عضویت در ناتو و حفظ تراکم روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا می تواند به عنوان یک کشور متعادل در نظر گرفته شود. ترکیه با استفاده از «استراتژی واسطه» در رابطه با حمله روسیه به اوکراین استفاده کرده و از هر دو طرف سود می برد.

در جریان تهاجم روسیه به اوکراین، ترکیه در چارچوب اصول، منافع ملی و موازنه های بین المللی جایگاه ویژه ای به سیاست خارجی خود داده و بدین ترتیب نقش خود را به عنوان مرکز صلح و دیپلماسی تقویت کرده است.

به لطف این موقعیت ویژه، انتظار می رود ترکیه در دوره آینده به روند صعودی خود ادامه دهد. این واقعیت که یک مرکز هماهنگی در استانبول برای تامین امنیت محموله های غلات در چارچوب توافق ایجاد خواهد شد، نشان دهنده اعتماد روسیه و اوکراین به ترکیه است.

ابتکار افتتاح یک کریدور غلات در دریای سیاه نشان می دهد که ترکیه در حل بحران جهانی انرژی و غذا بسیار مهم است. از این نظر می توان گفت که ترکیه یکی از معدود بازیگران ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک است.

بحرانی ترین مسئله برای ترکیه این است که با ایجاد زمینه سازش در جنگ و قرار گرفتن در میان کشورهای ضامن، تسهیل کننده و در صورت امکان میانجی باشد. در حال حاضر می توان گفت که ویژگی های تسهیل گری ترکیه کارساز بوده و زمینه ای را ایجاد کرده که می توان از آن برای آشتی استفاده کرد.

با این حال، فراتر از میانجیگری، نام ترکیه به عنوان کشوری ضامن در چنین جنگی مطرح می شود که در مقیاس با سایر کشورها تفاوت زیادی دارد. وضعیتی را آشکار می کند که به جرأت بر ذهنیت استراتژیک آن تأکید می کند. ترکیه با باز نگه داشتن کانال‌های گفتگو با دو کشور روسیه و اوکراین، از ابتدای درگیری‌ها به صورت دیپلماتیک تلاش کرده تا صلح را بازگرداند.

به دلیل تحریم ها و سیاست انزوا علیه روسیه، تعداد کشورهایی که می توانند برای حل مشکلات ناشی از جنگ میز دیپلماتیک بچینند محدود است. سیاست خارجی متوازن ترکیه از همان روزهای اول جنگ و تاکید بر این که می تواند ماموریت میانجی گری بین طرفین را بر عهده بگیرد، در کریدور غلات موفقیت را به همراه داشت.

پیش بینی می شود کشتی های غلات همراه با نیروی دریایی ترکیه از طریق ترکیه به بازارهای جهانی عرضه شوند که این موضوع تاثیر مثبتی بر قیمت مواد غذایی هم در جهان و هم در ترکیه خواهد داشت.

امکان افزایش عرضه، یکی از راه حل های بحران جهانی غذا، به لطف موفقیت دیپلماتیک ترکیه محقق شده است. در نتیجه، به عنوان بازتابی از ابتکارات دیپلماتیک ترکیه، کریدور غلات اوکراین می تواند تورم جهانی غذا را کاهش دهد.

در حالی که کشورهای آفریقایی و غرب آسیا به عنوان کشورهایی که بیشتر تحت تاثیر این روند قرار گرفته اند برجسته می شوند، ترکیه می تواند سهم بیشتری در مذاکرات صلح بین طرفین داشته باشد. رویکرد به هم پیوستگی استراتژیک ترکیه نتیجه داده است. مزایای قابل توجهی که به آنکارا اجازه می دهد تا منابع غذایی حیاتی را باز کند و اعتبار دیپلماتیک خود را افزایش دهد.

معصومه محمدی کارشناس مسائل اوراسیا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • ضرر‌هایی که نوشیدن قهوه به همراه دارد
  • فرمول خانگی برای درمان بی‌خوابی (فیلم)
  • فرمول خانگی برای درمان بی‌خوابی
  • متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره دلایل کمبود و گرانی دارو
  • دلایل فرود نیامدن مجدد انسان روی ماه
  • توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس
  • دلایل سرریز کمک‌های غرب به میدان بازی منافعی به نام اوکراین
  • ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید
  • اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟